• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia chce kupić wszystkie tereny zajmowane przez Stocznię Wojenną

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia chce zabezpieczyć tereny potrzebne jako zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
  • Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną i portową.
  • Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.

Port Gdynia jest zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach PGZ Stoczni Wojennej, a nie tylko działek wystawionych na sprzedaż w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Jest już nawet pomysł na zagospodarowanie tych terenów. A ma to związek z morską energetyka wiatrową. A co ze Stocznią? Mogłaby "wzmocnić" współpracę z Nautą.



Kilka dni temu PGZ Stocznia Wojenna ogłosiła, że chce sprzedać lub wydzierżawić tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Oferty można składać zarówno na część, jak i całość oferowanych gruntów i budynków.

Gospodarka morska w Trójmieście



Prawo pierwokupu działek na terenie PGZ Stoczni Wojennej ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Port ma jednak szerszą ofertę dla PGZ Stoczni Wojennej i chce kupić cały obecnie zajmowany teren przez Stocznię, czyli ok. 30 hektarów. Taką ofertę zgłosi w najbliższym czasie. Obszar ten ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Port Gdynia już dawno ogłaszał, że jest zainteresowany udziałem w tych projektach.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, który dotyczy budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, ZMPG już przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych. Nowe tereny jeszcze zwiększyłyby te możliwości.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie. Taką rolę mógłby pełnić Port Gdynia.

A co dalej z PGZ Stocznią Wojenną? Ta będzie się musiała ustosunkować do tej oferty. Być może rozwiązaniem byłoby połączenie sił ze Stocznią Remontową Nauta, o którym mówi się od dawna i przeniesienie na jej tereny.

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • Brawo!! (9)

    Świetny kierunek działań!!! To jest przyszłość kochani rodacy.

    • 112 23

    • Popieram (3)

      Może wkoncu przeniosą i zacznie ta stocznia zarabiać a port dostanie idealne tereny do rozbudowy

      • 7 5

      • Przeniosą a Nauta i tak w końcu padnie... (1)

        ...z takim długiem nie da się na dłużej funkcjonować.

        • 5 5

        • oby SW

          tylko ze dług Nauty będzie malał , a SW tylko może się powiększać.
          BRAK statków lub okrętów do remontu !

          • 2 2

      • Do Radomia?

        • 5 2

    • (3)

      Tylko ciemny człowiek przedstawia takie pomysły Nauta to chory stanumysłu

      • 12 7

      • Nauta jest jak modliszka. (2)

        Najpierw się ją ratuje a potem sama zabija "partnera" PGZ SW.

        • 5 7

        • Fałszywa teoria

          Nauta ratowała trupa tj wojenną latami"wspólnymi" projektami A później jak " dobra zmiana" rzuciła kasą i odkupił od syndyka to wojenna pozabierała rentowne projekty a zostawiła szrot naucie tak w ramach podziekowania za wcześniejsze lata pomocy

          • 4 2

        • Haha

          Modlić to się możesz ty , nierobie

          • 2 2

    • Co za pisowska trollnia?

      Idą wybory i głupotą przebijają sami siebie. Port nie ma pomysłu jak zagospodarować posiadane tereny i kupuje następne. Bajkopisarstwo w pełnej krasie. Sny o wiatrakach a żadnego nie zbudowali.

      • 13 7

  • Kupują ziemie, a za śmieci kasują jak za zboże

    Brak konkretnych działań na korzyść mieszkańców, po co było w to lotnisko inwestowacn skoro jest koleja elektryczna do rebiechowa, 20 minut i jestem w hali odlowtów. Za śmieci płacimy krocie, spalarni drugiej brak!

    • 1 1

  • dobry pomysł

    Stocznia miała czas na pokazanie mozliwości, jako podatnik nie zgadzam sie dalej dopłacać do niedziałającego organizmu

    • 5 0

  • Ściema (4)

    Wielka ściema. Port ostatecznie kupi tylko oferowane 7 ha i oczywiście przepłaci bo taka jest racja stanu- trzeba ratować stocznię wojenną. Zakup całości to ściema totalna - chyba że trzeba wydoić port do zera.

    • 22 10

    • Myśl.... (3)

      Port musi kupować tereny bo nie ma kawałka wolnego m2. Brak miejsca pod OffShory ktore trzeba przejąć bo inaczej Borholm. A jest ten przemysł morskich farm wart ok80 mld

      • 5 2

      • Myśl (2)

        Proponuję zapoznać się z pięknymi wizualizacjami Portu Zewnętrznego w Gdyni. Na jego "końcu " jest przeznaczone miejsce pod tzw Offshory. Zatem kto i dlaczego miesza ludziom w głowach? Na coś trzeba się zdecydować. Przemysł może i jest wart 80 mld, ale co z tego wynika dla portu Gdynia? PGE ( chyba ) weszło w spółkę z Duńczykami z branży - czy z Bornholmu nie jest przypadkiem bliżej do tych "pól wiatrowych"? Poza tym - żeby cokolwiek zrobić na terenie SMW trzeba wyłożyć najpierw spooore miliony. Znowu port wyłoży?

        • 5 2

        • Oczywista oczywistość (1)

          Dużo szybciej i taniej będzie zrobić miejsce offshorwi na nabrzeżu, niż czekać na zbudowanie portu zewnętrznego.

          • 5 2

          • St3

            Juz jedna firemke pis polozyl a pod wiatraki offshore byla specjalnie robiona, tak wiec gadanie że teraz teren pod offshore będzie to bajki dla ciemnego ludu

            • 1 1

  • jak długo trwało uruchomienie

    Przemysłu stoczniowego..oraz podjęcie seryjnej produkcji statków..
    A jak długo trwa chwalebna odbudowa przemysłu stoczniowego..
    I czym się ta zabaw kończy.. wina Tuska..oczywiscie..
    W żadnym..ani to w żadnym stopniu.. tych którzy żondzom..wszak to cóoooodotTFUrcy.

    • 4 2

  • Stocznia wojenna nierentowna

    Zgodnie z raportem EY PGZ stocznia wojenna jest trwale nierentowna.

    • 9 0

  • Oby jak najprędzej (2)

    Im mniej w posiadaniu tej stoczni, tym mniejsza generacja strat finansowych, które pokrywają podatnicy. Port z tych terenów niewątpliwie będzie generował zysk.

    • 74 15

    • Jesteś z Nauty, pracujesz w niej? (1)

      Niech Nauta odda długi a znów będzie lepiej...

      • 2 2

      • Kolejny troll

        Spójrz co robi się w naucie a co w sw.
        Wnioski proponuję samemu wyciągnąć. Żaden zagraniczny klient nie przyjdzie do sw , bo nawet nie ma gdzie statku swojego postawić, a nie mówiąc już o remoncie w 10dni !

        • 6 1

  • Upanstwowienie i doplacanie do SW

    Komuna zatacza kolo

    • 8 1

  • Ciekaw jestem: teren zajmie działalność gosp. czy deweloperka?

    .

    • 5 0

  • Połączenie sił ze stocznią Nauta .... (6)

    To może port niech się z nią połączy... Przynajmniej po takim połączeniu nie będzie miał już kasy na głupie pomysły...

    • 21 15

    • (3)

      Nauta niestety już zatonęła,miliard długu już się nie odrobi.Żle zarządzana a najlepsi fachowcy wyjechali,dlatego za co się tam wezmą to zadłużą.

      • 14 7

      • Reset (2)

        Zresteuj komputer bo zapewne masz nie ta datę

        • 2 4

        • Nauta prosperuje (1)

          a co powiedzieć o SW ? tylko trawe zasadzić

          • 6 0

          • Nauta prosperuje? Chyba długi...

            W Naucie tylko spółki jako tako prosperują...w SW te same spółki się gubią, straty przynoszą. Wygląda to jak zaplanowane działanie...

            • 3 4

    • Spojrzec

      Wystarczy spojrzeć ile statków w obu stoczniach.
      Autor jak i sam port ma rację. Przeniesc albo zlikwidować SW. Mniejsze koszty dla wszystkich Polaków

      • 8 1

    • Tam się ma biznes robić a nie to co teraz. Więc się port się nie połączy.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane