• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia chce kupić wszystkie tereny zajmowane przez Stocznię Wojenną

Wioletta Kakowska-Mehring
21 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Port Gdynia chce zabezpieczyć tereny potrzebne jako zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie dla inwestycji związanych z budową i eksploatacją farm wiatrowych.
  • Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną i portową.
  • Przewidywana lokalizacja farm wiatrowych.

Port Gdynia jest zainteresowany nabyciem całości terenów będących w zasobach PGZ Stoczni Wojennej, a nie tylko działek wystawionych na sprzedaż w ramach przysługującego prawa pierwokupu. Jest już nawet pomysł na zagospodarowanie tych terenów. A ma to związek z morską energetyka wiatrową. A co ze Stocznią? Mogłaby "wzmocnić" współpracę z Nautą.



Kilka dni temu PGZ Stocznia Wojenna ogłosiła, że chce sprzedać lub wydzierżawić tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX. Całość oferowanych gruntów to niespełna 7 ha, na których można zorganizować działalność produkcyjną, portową, ale także polegającą na wynajmie powierzchni biurowych. Oferty można składać zarówno na część, jak i całość oferowanych gruntów i budynków.

Gospodarka morska w Trójmieście



Prawo pierwokupu działek na terenie PGZ Stoczni Wojennej ma Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Port ma jednak szerszą ofertę dla PGZ Stoczni Wojennej i chce kupić cały obecnie zajmowany teren przez Stocznię, czyli ok. 30 hektarów. Taką ofertę zgłosi w najbliższym czasie. Obszar ten ma służyć zwiększeniu funkcjonalności usług portowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy i obsługi polskich morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Port Gdynia już dawno ogłaszał, że jest zainteresowany udziałem w tych projektach.

W związku z planowaną realizacją Narodowego Programu Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej, który dotyczy budowy morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Bałtyku, ZMPG już przeprowadził wstępne rozpoznanie możliwości adaptacji posiadanych terenów pod kątem przeładunku, składowania i montażu elementów morskich elektrowni wiatrowych. Nowe tereny jeszcze zwiększyłyby te możliwości.

Wyliczenia ekspertów pokazują, że zainstalowanie morskich farm wiatrowych o mocy 6 GW do 2030 roku stworzy 77 tysięcy miejsc pracy w całym kraju, wygeneruje około 60 miliardów złotych wartości dodanej do PKB i 15 miliardów wpływów z tytułu podatków CIT i VAT. Będą to gigantyczne inwestycje, warte miliardy złotych, do zrealizowania których potrzebny jest odpowiedni port oraz rozległe zaplecze przemysłowo-usługowe na lądzie. Taką rolę mógłby pełnić Port Gdynia.

A co dalej z PGZ Stocznią Wojenną? Ta będzie się musiała ustosunkować do tej oferty. Być może rozwiązaniem byłoby połączenie sił ze Stocznią Remontową Nauta, o którym mówi się od dawna i przeniesienie na jej tereny.

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • Połączenie sił ze stocznią Nauta .... (6)

    To może port niech się z nią połączy... Przynajmniej po takim połączeniu nie będzie miał już kasy na głupie pomysły...

    • 21 15

    • Tam się ma biznes robić a nie to co teraz. Więc się port się nie połączy.

      • 5 2

    • (3)

      Nauta niestety już zatonęła,miliard długu już się nie odrobi.Żle zarządzana a najlepsi fachowcy wyjechali,dlatego za co się tam wezmą to zadłużą.

      • 14 7

      • Reset (2)

        Zresteuj komputer bo zapewne masz nie ta datę

        • 2 4

        • Nauta prosperuje (1)

          a co powiedzieć o SW ? tylko trawe zasadzić

          • 6 0

          • Nauta prosperuje? Chyba długi...

            W Naucie tylko spółki jako tako prosperują...w SW te same spółki się gubią, straty przynoszą. Wygląda to jak zaplanowane działanie...

            • 3 4

    • Spojrzec

      Wystarczy spojrzeć ile statków w obu stoczniach.
      Autor jak i sam port ma rację. Przeniesc albo zlikwidować SW. Mniejsze koszty dla wszystkich Polaków

      • 8 1

  • Musi być zysk stały, nie jednorazowy

    Jeżeli to da nowe miejsca pracy, przyniesie korzyści dla miasta, regionu i kraju. To jestem za. Stocznia Wojenna zawsze może korzystać z wynajmowania miejsca, taniej to wyjdzie niż utrzymanie terenu. No chyba, że sami będą wynajmować te tereny innym firmom. :)

    • 8 3

  • Ściema (4)

    Wielka ściema. Port ostatecznie kupi tylko oferowane 7 ha i oczywiście przepłaci bo taka jest racja stanu- trzeba ratować stocznię wojenną. Zakup całości to ściema totalna - chyba że trzeba wydoić port do zera.

    • 22 10

    • Myśl.... (3)

      Port musi kupować tereny bo nie ma kawałka wolnego m2. Brak miejsca pod OffShory ktore trzeba przejąć bo inaczej Borholm. A jest ten przemysł morskich farm wart ok80 mld

      • 5 2

      • Myśl (2)

        Proponuję zapoznać się z pięknymi wizualizacjami Portu Zewnętrznego w Gdyni. Na jego "końcu " jest przeznaczone miejsce pod tzw Offshory. Zatem kto i dlaczego miesza ludziom w głowach? Na coś trzeba się zdecydować. Przemysł może i jest wart 80 mld, ale co z tego wynika dla portu Gdynia? PGE ( chyba ) weszło w spółkę z Duńczykami z branży - czy z Bornholmu nie jest przypadkiem bliżej do tych "pól wiatrowych"? Poza tym - żeby cokolwiek zrobić na terenie SMW trzeba wyłożyć najpierw spooore miliony. Znowu port wyłoży?

        • 5 2

        • Oczywista oczywistość (1)

          Dużo szybciej i taniej będzie zrobić miejsce offshorwi na nabrzeżu, niż czekać na zbudowanie portu zewnętrznego.

          • 5 2

          • St3

            Juz jedna firemke pis polozyl a pod wiatraki offshore byla specjalnie robiona, tak wiec gadanie że teraz teren pod offshore będzie to bajki dla ciemnego ludu

            • 1 1

  • upadek panstwowego pogroboca

    Ta cała transakcja tylko dofinansuje trupa ciekawe, że rząd nie ma pomysłu na ratowanie polskich stoczni mimo szumnych zapowiedzi. A port powinien zając się tym czym powinien a nie produkcją energii.

    • 20 3

  • Port gdynia to najpierw pozbył się pracowników by potem moc mówić ciesz się, że masz pracę i nie podskakuj a metody były iście szatanskie

    • 17 4

  • Po co , aby sprzedać deweloperom? (1)

    • 6 8

    • Po to abyś się pytał

      • 3 2

  • Tereny dla portu

    Już dawno teren tej upadłej stoczni powinien być przekazany (a nie sprzedany) portowi, podobnie jak ten pseudo-wojskowy teren pomiędzy tą stocznią i terminalem kontenerowym BCT.

    • 22 5

  • Śmiechu warte po co im więcej terenu skoro w obecnej sytuacji nie majà ludzi do pracy za .pobraniem kontenerów czeka się niraz (1)

    • 7 6

    • Niestety

      Tak się nadajesz do prowadzenia biznesu, jak wół do karety.

      • 4 3

  • Brawo (1)

    Zaorac ta stocznie bo tylko generuja koszty

    • 16 6

    • SW

      sw to ma plany. tylko zaorac i 10 pięter postawić

      • 3 1

  • Deweloperka

    Deweloperka do Sokółki. Tylko zrobić drogi

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane