• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia powiększa się. Zielone światło dla doliny logistycznej w Kosakowie

Wioletta Kakowska-Mehring
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych. Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych.

Port Gdynia, zanim "wyjdzie w morze", chce pozyskać nową przestrzeń na lądzie. W ubiegłym roku pozyskano tereny po stoczni Nauta i po Vistalu, teraz czas na centrum logistyczne w Kosakowie. Jest już zgoda Rady Gminy.



W październiku ub. roku Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac nad budową Portu Zewnętrznego. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki. Jednak do tego projektu potrzebne jest zaplecze magazynowo-logistyczne.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni


Port dalej rozwija centrum logistyczne przy bazie promowej przy Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W 2016 roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Większe możliwości daje jednak rozwój tej działalności na obrzeżach Gdyni, w sąsiedztwie Kosakowa, w ramach projektu "Dolina Logistyczna". Chodzi o poszerzenie działalności portowej właśnie o Kosakowo, ale także o Rumię, Redę i Wejherowo.

"Dolina Logistyczna" na liście priorytetowych inwestycji



Dlatego ZMPG w ub. roku wystąpił do Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z wnioskiem o zmianę rozporządzenia ustalającego granice administracyjne portu morskiego w Gdyni i objęcie nimi części obszaru funkcjonalnego "Dolina Logistyczna" o powierzchni ponad 260 hektarów położonych w gminie Kosakowo. Jednak do przeprowadzenia przez resort niezbędnej procedury kluczowa była opinia właściwej miejscowo rady gminy. Taką zgodę otrzymano.
Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia. Na czerwono zaznaczono tereny, które zostaną włączone do Portu Gdynia.

 - Celem tego wspólnego projektu gmin jest stworzenie obszaru inwestycyjnego w oparciu o sektor transport - spedycja - logistyka, stanowiącego zaplecze obsługi dla dynamicznie rozwijającego się portu oraz podjęcia działań na rzecz zniesienia istniejących ograniczeń transportowych. Decyzja Rady Gminy Kosakowo jest konsekwencją przyjętych uprzednio Strategii Zrównoważonego Rozwoju oraz Programów Operacyjnych obszaru funkcjonalnego Dolina Logistyczna 2020 z perspektywą 2050 - mówi Marcin Majek, wójt gminy Kosakowo.
- Z satysfakcją przyjęliśmy informację o pozytywnej opinii. Jestem przekonany, iż kolejne wspólne działania znacząco wzmocnią konkurencyjność Portu, potencjał gospodarczy Gminy, a w perspektywie powodować będą napływ nowych inwestycji, wzrost zatrudnienia i poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej w porcie i jego zapleczu. Połączenie sektora portowego z rozwojem usług logistycznych ma stanowić biegun wzrostu obszaru, którego rdzeniem jest Port Gdynia. Spójne zagospodarowanie obszaru będzie osiągnięte przez zintegrowaną politykę przestrzenną, gospodarczą i transportową wszystkich interesariuszy - twierdzi Adam Meller, prezes zarządu ZMPG.
Przedsięwzięcie "Rozwój Platformy Multimodalnej - Dolina Logistyczna" jest jednym z kluczowych projektów rozwojowych ZMPG", ujętych na liście priorytetowych inwestycji w ramach realizacji Korytarza Bałtyk - Adriatyk - sieci bazowej TEN-T.

Port szuka przestrzeni do rozwoju



W sierpniu 2015 roku Port Gdynia kupił część terenu od Stoczni Remontowej Nauta. Na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim zobacz na mapie Gdyni powstał m.in. magazyn paszowy. Z kolei w lipcu ub. roku Port Gdynia sfinalizował zakup reszty terenu od Nauty o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 zobacz na mapie Gdyni . Również w ub. roku za kwotę 39,5 mln zł udało się pozyskać nieruchomości należące do spółki zależnej firmy Vistal, która przeżywa kłopoty. Chodzi o nieruchomości zlokalizowane przy ul. Czechosłowackiej 3 w Gdyni na Nabrzeżu Węgierskim zobacz na mapie Gdyni. Wciąż toczą się rozmowy na temat 11 hektarów zobacz na mapie Gdyni, które Port mógłby kupić od Stoczni Marynarki Wojennej, należącej do Stoczni Wojennej. Chodzi o działkę, ale także o możliwość przeprowadzenia inwestycji komunikacyjnych, które połączyłyby tę działkę z resztą portu. Te rozmowy prowadzone są z resortem obrony.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • Zamknac drogie do Kosakowo (2)

    Kto tam zyje ?

    • 11 37

    • kosakowianie tam żyją.

      • 1 1

    • zyje tam mit lotniska intercontinental

      • 2 1

  • czy tę droge już wybudowali czy podpiszą jeszcze kilka listów intencyjnych? (2)

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Drogi-wciaz-nie-ma-jest-za-to-drugi-list-intencyjny-n113608.html

    • 33 1

    • ten szczurek nic strategicznego nie zrobił dla miasta. (1)

      • 1 0

      • Mógł lepiej pojawić się ze szpadlem jak poseł Horała i ogłosić budowę OPAT w Chylonii w 2014 roku.

        Jak widać, 5 lat minęło od tego "rozpoczęcia" budowy OPAT i droga nie powstała.

        • 0 0

  • Miasto z morza

    Widze tu mądra inicjatywę władz Gdyni. Miasto z morza stawia na rozwój transportu morskiego i to dobry kierunek.
    W Pucku był pierwszy port , który później został przeniesiony do Gdyni wiec jeśli zasięg się poszerzy to kto wie ,czy nie będziemy liderami światowej gospodarki wodnej i morskiej.
    Prace jednak nad tym powinny iść równocześnie z rozbudowa dróg bo z tymi ,które istnieją w tej części miasta i okolic , nie da się osiągnąć zamierzonego celu.

    • 2 6

  • Rozwoj Gdynia

    Wszystko pieknie i idzie w dobrym kierunku jednyny duzy minus-brak drog ! Kosakowo-Gdynia laczy Estakada, wiecznie w remoncie a pozniej waskie drogi w ogole nie przystosowane dla takiej bazy transportowej i logistycznej
    Nowe miejsca pracy, rozwoj ale jak ludzie maja dojechac jak juz dzis stoja codziennie w korkach!

    • 7 0

  • Dlaczego nie ma jeszcze artykułu z podsumowaniem przeładunków w porcie Gdynia w 2018r?

    • 3 1

  • No i kto za tym stoi? Komu to na rękę? (1)

    To chyba jasne

    • 10 20

    • No właśnie kto mój miły i kochany Techniku?

      • 1 1

  • wszystko wspaniale, ale jak potem te towary wywozić z portów? (4)

    od czasów PRL nic się nie zmieniło - porty są, ale komunikacji nie ma

    za to tradycyjnie ułatwia się połączenia wschód-zachód - czyli dla Niemców i Rosji...

    • 22 2

    • pytanie do szczurka. (3)

      Gdańsk wybudował drogi do portu.

      • 9 3

      • Gdynia też to robiła i to znacznie wcześniej niż Gdańsk

        Który pogrążony w waśniach i niemożności, zazdrośnie spoglądał na nadobną sąsiadkę z północy. Przy sprzyjającej okazji wykorzystał jej doswiadzczenia i powiela schemat w większej skali.
        Niestety, Gdynia przesadziła z samodzielnością (samowolą samorządu?) i zaniedbała relacje z otoczeniem i przychody. Została z długami oraz demagogią.
        Gdańsk równiez powiela te błędy...

        • 1 0

      • czytaj ze zrozumieniem - drogi na południe, do centrum, do stolicy

        a nie z miasta poza miasto, bo to nie stanowi problemu

        • 0 2

      • Gdynia też , tyle że wczesniej od Gdańska

        Trasa Kwiatkowskiego to droga z portu do obwodnicy. Zbudowała ją Gdynia w kilku etapach. Teraz trzeba budować kolejne arterie, bo samochodów przybyło strasznie dużo. Za dużo.

        • 6 3

  • a Chiny i Japonia budują porty na wodzie...nie na lądzie (2)

    może w końcu jakiś drugi most na Pogórze i Kosakowo ? albo most nad portem?

    • 8 0

    • porty zwykle są na wodzie

      Zdziwiłbym się, gdyby te mocarstwa postępowały odwrotnie.
      Chociaż przyjmujący oceaniczne jednostki Wuhan w Chinach jest... 500km od brzegu Pacyfiku...

      • 2 0

    • Gospodarczo i technologicznie to Polska jest sto lat za Japonią i Chinami. Kto był w Tokio czy Szanghaju, Szhenzen, Pekinie potwierdzi.

      • 9 0

  • "Port Gdynia jest bardzo wrośnięty w miasto i brakuje mu terenów inwestycyjnych." (1)

    To trzeba było niem oddawać terenów dalmorowskich.

    • 19 0

    • to raczej miasto wgryza się w port, budując mieszkaniówkę w strefie przemysłowej

      Narażając swoim brakiem odpowiedzialności mieszkańców tych budynków na niedogodne sąsiedztwo.

      • 5 0

  • Mapka musze przyznac poraża czytelnością.

    • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane