• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port zewnętrzny w Gdyni. Największe firmy zaproszone do złożenia ofert

erka
19 lipca 2023, godz. 09:45 
Opinie (116)
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie molo Węglowego w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie molo Węglowego w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Projekt "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" wszedł w kolejną fazę: w lipcu uczestnicy dialogu otrzymali oficjalne zaproszenia do złożenia oferty. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP (Partnerstwo Publiczno Prywatne), z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 mld zł - poinformowała firma EY, która doradza przy tej inwestycji.



Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się najwięksi międzynarodowi gracze na rynku portowym i budowlanym:

  • Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS
  • Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited
  • International Container Terminal Services Inc.
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.



Zaproszone firmy mają czas do 4 października 2023 r. na złożenie ofert. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.

W Gdyni powstaną nowe falochrony W Gdyni powstaną nowe falochrony

Nowy terminal kontenerowy powstanie w Gdyni



Projekt budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy Partnerstwa Publiczno - Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie.

Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni przekracza 5,5 mld zł.


W ramach prac Partner Prywatny wykona także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy. Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą dogodną komunikację z obszarem terminalu. Podmiot Publiczny partycypuje w inwestycji budując falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.



Pierwsze statki w porcie zewnętrznym na przełomie 2028 i2029 r.



Umowa PPP zostanie zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 roku.

To obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).



Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu jako strategiczny projekt rządowy. Projekt jest również uwzględniony na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia. Przedsięwzięcie zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność portu w Gdyni w basenie Morza Bałtyckiego.
erka

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • cuda kana galilejska (2)

    A całością będzie zarządzał Meiza czy Horała

    • 2 8

    • Nie! Grzelak albo jachira! (1)

      • 6 0

      • z Pomaska

        Lewandowskim i Aziewiczem...

        • 2 0

  • Nie rozumiem marnotrawstwa przestrzeni według projektu czy wizualizacji (2)

    Przecież skoro buduje się taki pirs, to bardziej sensownym jest obsługiwanie statków z obydwu stron, a nie tylko z jednej

    • 0 5

    • Może jako drugi etap to zrobią jako lustrzane odbicie (1)

      W tej chwili nie ma na to opcji według tego co widać bo potrzebne jest miejsce na place składowania i bocznice

      • 4 1

      • place składowe są w centrum, z drugiej strony jest poprowadzona ulica

        a kontenery nie mają zalegać, tylko szybko być wywożone z terminala

        • 1 0

  • Ktore z tych firm nie maja powiazan z kapitałem chińskim? Dlaczego chcemy oddac infrastrukture krytyczną ulokowaną w pobliżu (1)

    portu wojennego w żółte ręce? Spójrzcie na Pireus

    • 1 3

    • mitologia chińska

      Które porty kontenerowe są największe na świecie?
      Wymień pierwszą dziesiątkę z nazwy jeśli znasz. Jaki procent kontenerów w całej masie płynie z/do Azji, a do Chin w szczególności? Podaj liczbę.
      Którzy chińscy operatorzy/przewoźnicy kontenerowi korzystają dziś z polskich portów (wożą i wywożą z nich towary) i od kiedy? Wymień z nazwy.
      Jak wygląda model współpracy z operatorami w Polsce, tzn. kto jest właścicielem wybudowanej infrastruktury? Odpowiedz.

      Jak znajdziesz u ekspertów odpowiedzi na te pytania, to przestaniesz powielać głupoty o zagrożeniu chińskim i porównywać to do Pireusu, który jest zupełnie innym przypadkiem. Żeby o czymś rzetelnie rozmawiać trzeba posiadać wiedzę, a nie być facebookowym i internetowym ekspertem.

      • 0 1

  • Za tuska takie inwestycje nie były możliwe... (1)

    Bo nasi przyjaciele z niemiec i z rosji i z wielkiej miłości do Polski i dla naszego dobra nie byli entuzjastami takich projektów.

    • 4 4

    • entuzjastami nie byly, przede wszystkim, stada chciwcow z samorzadow...

      I ich "byznesowe" zaplecze szemranego autoramentu...
      Grunt to bylo polozyc lape na grunt...
      Szczegolnie drastyczne przyklady sa z Gdyni wlasnie, choc skala dzialan Gdansk jest znacznie wieksza

      • 3 0

  • Oczywiście nikt nie mówi o tym, że plaża miejska w Gdyni zarośnie g.....nem (2)

    Tak jak w Sopocie. O zmianie krajobrazu nie wspomnę:) Co kto lubi.

    • 1 6

    • "plaża miejska w Gdyni zarośnie g.....nem "

      Ono tam jest od wczesnych lat 70' ubiegłego wieku, gdy gwałtownie wzrosło nawożenie w rolnictwie.

      • 2 0

    • Rozumiem że podobnie jak inwestor przeprowadziłeś w ciągu ostatnich kilku lat szereg daleko zakrojonych badań, znasz doskonale dokumentację środowiskową i posiadasz dokumentację która potwierdza to o czym piszesz? Kolejny kanapowy ekspert.

      • 0 0

  • Nie w Elblągu, gdy mamy strategiczny rów

    • 1 6

  • 2028! A pis mingi się podniecają!

    Gdzie prom? Milion aut el? CPK?
    100tyś mieszkań?

    • 3 6

  • Będzie nowy CPK (1)

    W dalszych planach CPK (centralny port kontenerowy) na orbicie księżyca. Już skupują orbity pod inwestycję, oczywiście przy znacznym stopniu finansowania z KPO.
    Wizjonerzy w garsonkach

    • 4 5

    • KPO nie potrzebne! Piskomuszki o siebie zadbali

      Caryca Suski

      -Ja nie chcę pieniędzy z KPO, nie potrzebuję. Mnie na chleb wystarczy to, co mam - odpowiedział.

      • 0 4

  • Zgadzam się na wszystko tylko oderwijcie już tego prezydenta miasta od koryta.

    • 8 0

  • a mialo byc "miedzytorze"...

    Takie ladne, amerykanskie...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane