- 1 Coraz więcej zboża w trójmiejskich portach (21 opinii)
- 2 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (73 opinie)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (112 opinii)
- 6 Terminal agro. Postępowanie odwołano, aby ogłosić nowe (3 opinie)
Port zewnętrzny w Gdyni. Największe firmy zaproszone do złożenia ofert
Projekt "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" wszedł w kolejną fazę: w lipcu uczestnicy dialogu otrzymali oficjalne zaproszenia do złożenia oferty. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP (Partnerstwo Publiczno Prywatne), z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 mld zł - poinformowała firma EY, która doradza przy tej inwestycji.
Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się najwięksi międzynarodowi gracze na rynku portowym i budowlanym:
- Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS
- Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited
- International Container Terminal Services Inc.
- Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.
Zaproszone firmy mają czas do 4 października 2023 r. na złożenie ofert. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.
W Gdyni powstaną nowe falochrony
Nowy terminal kontenerowy powstanie w Gdyni
Projekt budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy Partnerstwa Publiczno - Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie.
Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni przekracza 5,5 mld zł.
W ramach prac Partner Prywatny wykona także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy. Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą dogodną komunikację z obszarem terminalu. Podmiot Publiczny partycypuje w inwestycji budując falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.
Pierwsze statki w porcie zewnętrznym na przełomie 2028 i2029 r.
Umowa PPP zostanie zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 roku.
To obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).
Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu jako strategiczny projekt rządowy. Projekt jest również uwzględniony na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia. Przedsięwzięcie zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność portu w Gdyni w basenie Morza Bałtyckiego.
Miejsca
Opinie (116) 6 zablokowanych
-
2023-07-19 12:04
cuda kana galilejska (2)
A całością będzie zarządzał Meiza czy Horała
- 2 8
-
2023-07-19 13:56
Nie! Grzelak albo jachira! (1)
- 6 0
-
2023-07-19 19:26
z Pomaska
Lewandowskim i Aziewiczem...
- 2 0
-
2023-07-19 12:21
Nie rozumiem marnotrawstwa przestrzeni według projektu czy wizualizacji (2)
Przecież skoro buduje się taki pirs, to bardziej sensownym jest obsługiwanie statków z obydwu stron, a nie tylko z jednej
- 0 5
-
2023-07-19 16:53
Może jako drugi etap to zrobią jako lustrzane odbicie (1)
W tej chwili nie ma na to opcji według tego co widać bo potrzebne jest miejsce na place składowania i bocznice
- 4 1
-
2023-07-19 23:29
place składowe są w centrum, z drugiej strony jest poprowadzona ulica
a kontenery nie mają zalegać, tylko szybko być wywożone z terminala
- 1 0
-
2023-07-19 12:49
Ktore z tych firm nie maja powiazan z kapitałem chińskim? Dlaczego chcemy oddac infrastrukture krytyczną ulokowaną w pobliżu (1)
portu wojennego w żółte ręce? Spójrzcie na Pireus
- 1 3
-
2023-07-20 10:15
mitologia chińska
Które porty kontenerowe są największe na świecie?
Wymień pierwszą dziesiątkę z nazwy jeśli znasz. Jaki procent kontenerów w całej masie płynie z/do Azji, a do Chin w szczególności? Podaj liczbę.
Którzy chińscy operatorzy/przewoźnicy kontenerowi korzystają dziś z polskich portów (wożą i wywożą z nich towary) i od kiedy? Wymień z nazwy.
Jak wygląda model współpracy z operatorami w Polsce, tzn. kto jest właścicielem wybudowanej infrastruktury? Odpowiedz.
Jak znajdziesz u ekspertów odpowiedzi na te pytania, to przestaniesz powielać głupoty o zagrożeniu chińskim i porównywać to do Pireusu, który jest zupełnie innym przypadkiem. Żeby o czymś rzetelnie rozmawiać trzeba posiadać wiedzę, a nie być facebookowym i internetowym ekspertem.- 0 1
-
2023-07-19 18:49
Za tuska takie inwestycje nie były możliwe... (1)
Bo nasi przyjaciele z niemiec i z rosji i z wielkiej miłości do Polski i dla naszego dobra nie byli entuzjastami takich projektów.
- 4 4
-
2023-07-19 19:22
entuzjastami nie byly, przede wszystkim, stada chciwcow z samorzadow...
I ich "byznesowe" zaplecze szemranego autoramentu...
Grunt to bylo polozyc lape na grunt...
Szczegolnie drastyczne przyklady sa z Gdyni wlasnie, choc skala dzialan Gdansk jest znacznie wieksza- 3 0
-
2023-07-19 19:23
Oczywiście nikt nie mówi o tym, że plaża miejska w Gdyni zarośnie g.....nem (2)
Tak jak w Sopocie. O zmianie krajobrazu nie wspomnę:) Co kto lubi.
- 1 6
-
2023-07-19 20:17
"plaża miejska w Gdyni zarośnie g.....nem "
Ono tam jest od wczesnych lat 70' ubiegłego wieku, gdy gwałtownie wzrosło nawożenie w rolnictwie.
- 2 0
-
2023-07-20 10:18
Rozumiem że podobnie jak inwestor przeprowadziłeś w ciągu ostatnich kilku lat szereg daleko zakrojonych badań, znasz doskonale dokumentację środowiskową i posiadasz dokumentację która potwierdza to o czym piszesz? Kolejny kanapowy ekspert.
- 0 0
-
2023-07-19 19:54
Nie w Elblągu, gdy mamy strategiczny rów
- 1 6
-
2023-07-19 19:57
2028! A pis mingi się podniecają!
Gdzie prom? Milion aut el? CPK?
100tyś mieszkań?- 3 6
-
2023-07-19 20:34
Będzie nowy CPK (1)
W dalszych planach CPK (centralny port kontenerowy) na orbicie księżyca. Już skupują orbity pod inwestycję, oczywiście przy znacznym stopniu finansowania z KPO.
Wizjonerzy w garsonkach- 4 5
-
2023-07-19 21:23
KPO nie potrzebne! Piskomuszki o siebie zadbali
Caryca Suski
-Ja nie chcę pieniędzy z KPO, nie potrzebuję. Mnie na chleb wystarczy to, co mam - odpowiedział.- 0 4
-
2023-07-20 00:34
Zgadzam się na wszystko tylko oderwijcie już tego prezydenta miasta od koryta.
- 8 0
-
2023-07-20 08:10
a mialo byc "miedzytorze"...
Takie ladne, amerykanskie...
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.