• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port zewnętrzny w Gdyni. Największe firmy zaproszone do złożenia ofert

erka
19 lipca 2023, godz. 09:45 
Opinie (116)
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie molo Węglowego w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. Port Zewnętrzny to planowane przedłużenie molo Węglowego w formie sztucznego pirsu. Ma to umożliwić zawijanie statków kontenerowych o długości ponad 400 metrów i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów.

Projekt "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia" wszedł w kolejną fazę: w lipcu uczestnicy dialogu otrzymali oficjalne zaproszenia do złożenia oferty. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP (Partnerstwo Publiczno Prywatne), z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 mld zł - poinformowała firma EY, która doradza przy tej inwestycji.



Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty znaleźli się najwięksi międzynarodowi gracze na rynku portowym i budowlanym:

  • Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS
  • Hutchison Ports Poland S.à r.l. oraz Port of Felixstowe Limited
  • International Container Terminal Services Inc.
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.



Zaproszone firmy mają czas do 4 października 2023 r. na złożenie ofert. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.

W Gdyni powstaną nowe falochrony W Gdyni powstaną nowe falochrony

Nowy terminal kontenerowy powstanie w Gdyni



Projekt budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy Partnerstwa Publiczno - Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie.

Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni przekracza 5,5 mld zł.


W ramach prac Partner Prywatny wykona także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy. Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą dogodną komunikację z obszarem terminalu. Podmiot Publiczny partycypuje w inwestycji budując falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.



Pierwsze statki w porcie zewnętrznym na przełomie 2028 i2029 r.



Umowa PPP zostanie zawarta na okres ok. 36 lat, w tym ok. 5 lat projektowania i budowy oraz ok. 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni już na przełomie 2028 i 2029 roku.

To obecnie największe postępowanie PPP prowadzone w Polsce (pod względem szacowanej całkowitej wartości projektu).



Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdyni jest uwzględniona w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu jako strategiczny projekt rządowy. Projekt jest również uwzględniony na liście kluczowych projektów infrastruktury Korytarza TEN-T Bałtyk-Adriatyk w węźle transportowym Gdynia. Przedsięwzięcie zakłada budowę nowej głębokowodnej infrastruktury portowej, która umożliwi obsługę największych statków oceanicznych oraz zwiększy konkurencyjność portu w Gdyni w basenie Morza Bałtyckiego.
erka

Miejsca

Opinie (116) 6 zablokowanych

  • I bardzo dobrze (1)

    Ja rozumiem że Gdynia wyrosła naokoło portu i port był pierwszy, ale mamy XXI wiek i trochę to inaczej powinno wyglądać i po prostu nie ma już miejsca dla portu w środku miasta.
    A sam port nie jest już ani najważniejszym, ani nawet jakimś bardzo ważnym elementem gdyńskiego przemysłu.
    I dlatego dobrze że zostanie wyprowadzony z centrum, bo tak to tylko smród i hałas.

    Podobnie stocznie - dawno to już wszystko pobankrutowało, a zajmuje najdroższe tereny w mieście.
    W życiu to nie zarobi tylu pieniędzy jak wartościowy teren zajmuje.

    • 0 8

    • nie, nie ma miejsca dla miasta w środku portu.

      "Przemysł" gdyński to plan na turystyczny "kurort" na miarę Sopotu czy Władysławowa.
      Tam się to może i sprawdza ale Gdynia jest 5x większa.

      Oraz bilet na SKM, aby do pracy dojechać do Gdańska. Bynajmniej, nie wspólny ten bilet.

      "dawno to już wszystko pobankrutowało"
      Pobankrutowało bo są łatwiejsze metody "robienia" kasy...
      No i trzeba umieć zarabiać w takim przemyśle, co pokazują Duńczycy wznawiający produkcję w Stoczni Gdańskiej.

      Jeśli ktoś chce "wyprowadzać port z centrum", niech to robi tak jak to się robi w świecie. W wielokrotnie cytowanym Hamburgu czy Londynie.

      Najpierw buduje się nowy port.

      • 3 0

  • Brawo - nowa cudowna inwestycja (1)

    Przejdę od razu do sedna sprawy. Pierwsza analiza jaką zamówił Zarząd Portu wskazuje na dłużą ilość zagrożeń dla tej inwestycji. Od tego czasu zmieniła się praktycznie sytuacji gospodarcza a przede wszystko geopolityczna na świecie co nie koniecznie przekłada się na atrakcyjność tej inwestycji. zarząd portu szczecin - Świnoujście będzie budował dłuży terminal kontenerowy, Gdańsk się rozbudowuje w tym segmencie no i jeszcze Gdynia. Myślę, że do tej pory nikt nie przeanalizował czy tyle terminali do przeładunku kontenerów będzie potrzeba.
    Na pewno, czym się chwali zarząd portu w Gdyni wydano na omawianą inwestycję ponad 30 mln zł. i do jest jak narazie największy sukces tych ludzi.
    i na koniec - bardzo im kibicuję - ale mam pewien problem - w ostatnim czasie oddali inną inwestycję. Terminal Promowy. Bardzo ładny architektonicznie, wygodny itp. I co i nic - ten sam operator, mniej ładunku i mniej pasażerów>

    • 1 2

    • w tym czasie Rosjanie otworzyli nowy terminal

      którego udziałowcem jest Hamburg.
      Duńczycy ogłosili plany rozbudowy mające na celu podwojenie powierzchni i możliwości.

      Najlepiej z łóżka nie wstawać, bo można się przewrócić...
      Koniunktura nie będzie czekać, jak nie będzie możliwości, pójdzie gdzie indziej.
      Możliwości stwarzają możliwości.

      • 2 0

  • Inwestycja bez sensu. (1)

    Gdańsk jest znacznie lepszym miejscem do budowy portu ( I to robi ). Amerykanie oficjalnie nas dostrzegli przed ukrytą ekspansja Chin. Za parę lat ten port nie będzie należał do nas.

    • 1 2

    • jeśli do takiego czegoś dojdzie...

      To wyłącznie dzięki jakiemuś sprzedajnemu chciwcowi, jak ten peeselowiec, który podpisał wyłączenie nabrzeża Rybackiego z "terenów portowych".

      Amerykanie mogą ostrzegać, ale nie obronią nas przed naszymi własnymi "ziomkami"...
      A w Gdyni ich sporo...

      • 0 0

  • Proste wyliczenie

    Jeden pociąg zabiera ok 40 kontenerów to zakładając że każdy pociąg przywiezie i wywiezie pełny skład trzeba będzie ponad 31 000 składów. Gratulacje dla planujących.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie zdobywał w znanych i cenionych przedsiębiorstwach doradczych, produkcyjnych i handlowych (m.in. Mars Inc., JP Morgan Chase, Azimutus SA, Business Group Polska). Posiada doświadczenie zawodowe w doradztwie przy dużych międzynarodowych transakcjach zakupu i sprzedaży przedsiębiorstw, jak również w mniejszych krajowych projektach. Piastując stanowiska w zarządach i radach nadzorczych szeregu spółek...

Najczęściej czytane