- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (125 opinii)
- 3 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (90 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 5 Jest umowa na czarter FSRU (20 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (94 opinie)
Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?
Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.
W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.
Czytaj też:
Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku
Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.
- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:
Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona
Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym
Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.
- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.
Baltic Hub 3 to nie Port Centralny
Czytaj też:
Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje
Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.
Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"
A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?
- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Miejsca
Opinie (148) 3 zablokowane
-
2021-08-04 09:21
na Cetralny Lotnisku.. (1)
wyladował samolot z I sekretarzem Komitetu Centralnego , głowa Państwa przedsiadła się na Dworcu Centralnym do pociagu i Centralną Magistralą dotarła do Portu Centralnego na Centralne obchody dni Morza.
- 33 10
-
2021-08-04 12:38
Centralne
Dni Morza to oczywiście narodowe dni Morza !!
- 4 0
-
2021-08-04 09:28
Jeszcze (7)
Jeszcze tylko mieszkania opłaca się budować. Trochę piasku, cementu i okno z marketu i biznesmeni kasują miliony. Takiej jazdy z cenami na mieszkania chyba nigdzie na świecie nie ma. Odlot zupełny.
- 44 8
-
2021-08-04 10:41
(4)
Trzeba byc niespelna rozumu, zeby teraz brac mieszkanie od dewelopera - chyba ze na najem.
- 4 4
-
2021-08-04 11:01
Tak, to samo słyszę od 10 lat...
Tylko jakoś bańka ciągle rośnie i nie ma zamiaru pękać..
- 10 2
-
2021-08-04 11:39
Jednak (2)
Jednak ktoś te mieszkania kupuje gdzie średnia jednego metra kwadratowego kosztuje dwie albo trzy albo nawet cztery miesięczne dobre pensje. Nadmienie że dla młodych żadnej innej alternatywy w 3city nie ma.
- 7 2
-
2021-08-05 12:30
Rynek wtorny jest alternatywa. Mieszkań jest oczywiscie za malo na rynku, a szczegolnie przy takim "oprocentowaniu" lokat, ktore srodki przesuwa na inwestycje lokalowe... chodzilo mi o to, ze jakosc tych deweloperskich produkcji jest taka, ze po dwoch latach trzeba byc przygotowanym na remont.
- 0 0
-
2021-08-06 22:28
"ktoś te mieszkania kupuje"
Jeden Chiczyk kupi całą klatkę, 12 mieszkań. Robyg na Haku z założenia buduje część na wynajem i sprzedaż Skandynawom. Wiele terenów w posiadaniu firm budowalnych lezy odłogiem, bo jeść nie woła. Czeka na lepsze czasy.
Otwarcie rynku przy lokalnych niskich płacach i wysokich kosztach życia to strzał w kolano...- 0 0
-
2021-08-04 11:20
mało wiesz
mało widziałeś
- 6 1
-
2021-08-05 19:40
oj jest, jest, w USA, UK i Kanadzie tez bańka mieszkaniowa urosła do absurdalnych rozmiarów
jak to pęknie, a w tym roku prawdopodobnie peknie, to mamy powtórkę z 2008
- 0 0
-
2021-08-04 09:42
Naduzywane slowo "centralny" mozna zastapic prawie juz zapomnianym "koncentracyjny". (1)
- 15 7
-
2021-08-04 12:37
centralne..
Dni Morza i oczywiście narodowe dni Morza
- 1 0
-
2021-08-04 09:45
Gigantomania.
Próbują coś wymleć aby zaistnieć.
- 13 3
-
2021-08-04 09:46
Poco nam port jak jest w Hamburgu jak to powiedział Tusk (4)
- 18 35
-
2021-08-04 11:00
Ale to Pis realizuje w pełni tą koncepcję. Port kontrnerowy w Świnoujściu, Centralny w Gdańsku, Zewnętrzny w Gdyni. I NIC nie ma!
- 14 7
-
2021-08-04 11:39
i ma rację bo umie liczyć jak taniej przez niemcy towar sprowadzić bo VAT tam 15% a nie 23% (1)
- 7 11
-
2021-08-04 14:30
Nieprawda
Niemiecki VAT to 19 lub 20%. Na pewno nie 15.
- 5 1
-
2021-08-04 12:01
Co naprawdę powiedział Tusk?
"Gdańsk może stać się portem, który będzie obsługiwał tranzyt na cały region, kilka, kilkanaście państw europejskich. W Gdańsku jak w pigułce i soczewce widać, jakie zmiany są konieczne po to, żeby skutecznie ścigać się z takimi gigantami na rynku jak Hamburg, Rotterdam czy Sankt Petersburg". Wizyta w DCT 2011. Trollować trzeba umieć.
- 14 2
-
2021-08-04 10:07
Horała to taki nasz mini Obajtek.
Tylko bez zaplecza i pieniędzy.
- 22 9
-
2021-08-04 10:11
(3)
Miała być druga Irlandia, miała być druga Japonia. A jest drugi Bangladesz.
- 23 9
-
2021-08-04 14:43
taak?! (2)
to gdzie te szwalnie dla całego świata?
- 2 1
-
2021-08-04 20:33
W TVP info ..Sama szfalnia faktow cala dobe. (1)
Tak tam szyja ,ze z Tuska zrobili Niemca.
- 2 0
-
2021-08-04 21:00
fakty
To w Faktach.
- 1 1
-
2021-08-04 10:12
Port. (2)
Odłożenie lub nie wybudowanie portu tzw centralnego jest jak najbardziej po myśli Niemcom i Holendrą. Do tego VIA Karpatia i zmarginesujemy znaczenie naszych portów do minimum. Jedną z gorszych decyzji gospodarczo politycznych.
- 18 12
-
2021-08-04 11:02
Holendrą z ciebie łacha.
- 8 0
-
2021-08-05 06:04
Holendrą...
Oto pierwszy absolwent szkoły dzbanów im. ministra Czarnka ;-P
- 1 0
-
2021-08-04 10:41
(1)
Takiego zamentu czyli burdelu w porcie nie było nigdy
- 12 10
-
2021-08-04 20:33
Pisowski porzadek.
- 1 0
-
2021-08-04 10:57
Kolejny wielki sukces pisiego nierządu. Żaden poważny inwestor nie będzie rozmawiał z pisowieckimi nieudacznikami
- 17 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.