• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?

Wioletta Kakowska-Mehring
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów.

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.



Czy Port Centralny kiedyś powstanie?

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu WewnętrznegoMapka, które stopniowo miały być oddawane miastu.

W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.

Czytaj też:

Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku



Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.

  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym



Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.

- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.

Baltic Hub 3 to nie Port Centralny



Czytaj też:

Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje



Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.

Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"



A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?

- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • na Cetralny Lotnisku.. (1)

    wyladował samolot z I sekretarzem Komitetu Centralnego , głowa Państwa przedsiadła się na Dworcu Centralnym do pociagu i Centralną Magistralą dotarła do Portu Centralnego na Centralne obchody dni Morza.

    • 33 10

    • Centralne

      Dni Morza to oczywiście narodowe dni Morza !!

      • 4 0

  • Jeszcze (7)

    Jeszcze tylko mieszkania opłaca się budować. Trochę piasku, cementu i okno z marketu i biznesmeni kasują miliony. Takiej jazdy z cenami na mieszkania chyba nigdzie na świecie nie ma. Odlot zupełny.

    • 44 8

    • (4)

      Trzeba byc niespelna rozumu, zeby teraz brac mieszkanie od dewelopera - chyba ze na najem.

      • 4 4

      • Tak, to samo słyszę od 10 lat...

        Tylko jakoś bańka ciągle rośnie i nie ma zamiaru pękać..

        • 10 2

      • Jednak (2)

        Jednak ktoś te mieszkania kupuje gdzie średnia jednego metra kwadratowego kosztuje dwie albo trzy albo nawet cztery miesięczne dobre pensje. Nadmienie że dla młodych żadnej innej alternatywy w 3city nie ma.

        • 7 2

        • Rynek wtorny jest alternatywa. Mieszkań jest oczywiscie za malo na rynku, a szczegolnie przy takim "oprocentowaniu" lokat, ktore srodki przesuwa na inwestycje lokalowe... chodzilo mi o to, ze jakosc tych deweloperskich produkcji jest taka, ze po dwoch latach trzeba byc przygotowanym na remont.

          • 0 0

        • "ktoś te mieszkania kupuje"

          Jeden Chiczyk kupi całą klatkę, 12 mieszkań. Robyg na Haku z założenia buduje część na wynajem i sprzedaż Skandynawom. Wiele terenów w posiadaniu firm budowalnych lezy odłogiem, bo jeść nie woła. Czeka na lepsze czasy.

          Otwarcie rynku przy lokalnych niskich płacach i wysokich kosztach życia to strzał w kolano...

          • 0 0

    • mało wiesz

      mało widziałeś

      • 6 1

    • oj jest, jest, w USA, UK i Kanadzie tez bańka mieszkaniowa urosła do absurdalnych rozmiarów

      jak to pęknie, a w tym roku prawdopodobnie peknie, to mamy powtórkę z 2008

      • 0 0

  • Naduzywane slowo "centralny" mozna zastapic prawie juz zapomnianym "koncentracyjny". (1)

    • 15 7

    • centralne..

      Dni Morza i oczywiście narodowe dni Morza

      • 1 0

  • Gigantomania.

    Próbują coś wymleć aby zaistnieć.

    • 13 3

  • Poco nam port jak jest w Hamburgu jak to powiedział Tusk (4)

    • 18 35

    • Ale to Pis realizuje w pełni tą koncepcję. Port kontrnerowy w Świnoujściu, Centralny w Gdańsku, Zewnętrzny w Gdyni. I NIC nie ma!

      • 14 7

    • i ma rację bo umie liczyć jak taniej przez niemcy towar sprowadzić bo VAT tam 15% a nie 23% (1)

      • 7 11

      • Nieprawda

        Niemiecki VAT to 19 lub 20%. Na pewno nie 15.

        • 5 1

    • Co naprawdę powiedział Tusk?

      "Gdańsk może stać się portem, który będzie obsługiwał tranzyt na cały region, kilka, kilkanaście państw europejskich. W Gdańsku jak w pigułce i soczewce widać, jakie zmiany są konieczne po to, żeby skutecznie ścigać się z takimi gigantami na rynku jak Hamburg, Rotterdam czy Sankt Petersburg". Wizyta w DCT 2011. Trollować trzeba umieć.

      • 14 2

  • Horała to taki nasz mini Obajtek.

    Tylko bez zaplecza i pieniędzy.

    • 22 9

  • (3)

    Miała być druga Irlandia, miała być druga Japonia. A jest drugi Bangladesz.

    • 23 9

    • taak?! (2)

      to gdzie te szwalnie dla całego świata?

      • 2 1

      • W TVP info ..Sama szfalnia faktow cala dobe. (1)

        Tak tam szyja ,ze z Tuska zrobili Niemca.

        • 2 0

        • fakty

          To w Faktach.

          • 1 1

  • Port. (2)

    Odłożenie lub nie wybudowanie portu tzw centralnego jest jak najbardziej po myśli Niemcom i Holendrą. Do tego VIA Karpatia i zmarginesujemy znaczenie naszych portów do minimum. Jedną z gorszych decyzji gospodarczo politycznych.

    • 18 12

    • Holendrą z ciebie łacha.

      • 8 0

    • Holendrą...

      Oto pierwszy absolwent szkoły dzbanów im. ministra Czarnka ;-P

      • 1 0

  • (1)

    Takiego zamentu czyli burdelu w porcie nie było nigdy

    • 12 10

    • Pisowski porzadek.

      • 1 0

  • Kolejny wielki sukces pisiego nierządu. Żaden poważny inwestor nie będzie rozmawiał z pisowieckimi nieudacznikami

    • 17 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane