• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt budowy Portu Centralnego w Gdańsku trafił do szuflady?

Wioletta Kakowska-Mehring
4 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów.

Osiem terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - tak miał wyglądać Port Centralny według koncepcji przedstawionej w maju 2019 roku. Czy powstanie? Okazuje się, że... projektem nie są zainteresowani inwestorzy i partnerzy.



Czy Port Centralny kiedyś powstanie?

Czym jest Port Centralny? Miał on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a NaftoportemMapka. W myśl założeń port, który miał powstać na wodzie, nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy. W konsekwencji miały zostać zwolnione tereny w lewobrzeżnej części Portu WewnętrznegoMapka, które stopniowo miały być oddawane miastu.

W maju 2019 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczną koncepcję inwestycji - Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu (budowane etapami). Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Całość miała kosztować ok 12 mld zł, a pierwszy etap budowy miał być gotowy w 2029 roku. Ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć miał jednak od zapotrzebowania ze strony inwestorów, czyli operatorów terenów portowych.

Czytaj też:

Greinke: Port Centralny to nie wymysł, a odpowiedź na wymogi rynku



Zarząd Portu od początku planował zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. We wrześniu 2020 roku ruszyło postępowanie konkursowe, które miało na celu wyłonienie dzierżawców terenów planowanego Portu Centralnego. Ogłoszono, że na każdej z nieruchomości powstałych w wyniku zalądowienia zrealizowane zostanie przedsięwzięcie inwestycyjne przygotowane według koncepcji dzierżawcy. Czas trwania dzierżawy określono na 30 lat od dnia zawarcia umowy. Jeszcze w sierpniu 2019 roku wybrano doradcę inwestycyjnego. Firma DS Consulting miała wspierać zarząd w rozmowach z potencjalnymi partnerami. A te chyba nie poszły najlepiej.

  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Kolejne etapy powstawania Portu Centralnego według wstępnej koncepcji przyjętej w maju 2019 roku.
  • Docelowo miały powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

- Koncepcja budowy Portu Centralnego, czyli nowych nabrzeży głębokowodnych na morzu, nie znalazła na razie uznania inwestorów. Dostrzegli oni korzystniejszą ofertę zagospodarowania tych regionów Portu Gdańsk, w którym istnieje już hydrotechniczna infrastruktura, bo nie wymaga dużych nakładów. Akwen pod Port Centralny będzie zarezerwowany i prędzej czy później zostanie zagospodarowany - powiedział Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk dla portalu branżowego wnp.pl.
Czytaj też:

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Inwestorzy nie byli zainteresowani Portem Centralnym



Czy to oznacza, że projekt budowy Portu Centralnego został zawieszony, przesunięty, a może w ogóle zarzucony? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk.

- Nasze zaproszenie do składania ofert na wybór inwestora skierowaliśmy bardzo szeroko, bowiem zakresem objęliśmy także możliwości inwestowania na terenie całego akwenu, który leży w granicach administracyjnych portu, także obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Było to swoiste: "sprawdzam", tj. zderzenie naszych planów i ich ocena przez rynek. Inwestorzy odpowiedzieli, że to jeszcze nie jest ten czas, by inwestować w obszar objęty koncepcją Portu Centralnego. Docenili natomiast zrealizowane przez Urząd Morski oraz ZMPG inwestycje, czyli gotową hydrotechniczną infrastrukturę dostępową od strony wody, jak i drogowo kolejową od strony lądu. Dzięki nim ich inwestycje w zalądowienie, czyli wybudowanie nabrzeży we wschodniej części, będą na pewno tańsze i nie będą musieli uruchamiać środków na inwestycje współistniejące - poinformowała Anna Drozd, rzecznik Portu Gdańsk.

Baltic Hub 3 to nie Port Centralny



Czytaj też:

Centralny i Zewnętrzny. Trójmiejskie porty promują swoje inwestycje



Co dostrzegli inwestorzy i o jakich inwestycjach we wschodniej części mowa, nie doprecyzowano. Można się domyślać, że chodzi o ogłoszoną kilka dni temu rozbudowę terminala DCT. Prowadzi ją jednak nie Port Gdańsk, a właściciel gdańskiego terminalu, a przypomnijmy, że spore udziały ma tam też Polski Funduszu Rozwoju. Ta rozbudowa była zapowiadana o kilku lat. Zresztą od dawna mówiło się w branży, że budowa Portu Centralnego z opcją budowy tam również terminala kontenerowego, a takie plany były, jest sprzeczna z interesami DCT. Z kolei w Porcie Wewnętrznym trwa proces prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja i według wstępnych informacji jest kilku zainteresowanych.

Projekt w zawieszeniu i w... "Polskim Ładzie"



A Port Centralny? Czy projekt trafi do szuflady?

- Obecnie prowadzimy dalsze analizy tego obszaru tj. badania geologiczne gruntów, wraków, które zalegają na tym obszarze, tak aby w kolejnych latach móc przygotować nowe obszary pod inwestycję. Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości, ale oczywiście to rynek zadecyduje ostatecznie o czasie, w którym na rynku powstanie zapotrzebowanie na nowe nabrzeża głębokowodne w obszarze objętym koncepcją Portu Centralnego - poinformowała Anna Drozd.
Czytaj też:

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego



Co ciekawe, jeszcze w maju tego roku w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", który wyznacza kierunki polityki rządu, także w gospodarce, Port Centralny był wymieniony wśród kluczowych inwestycji. W dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Miejsca

Opinie (148) 3 zablokowane

  • (1)

    I dobrze podskakujecie to PiS ma was gdzieś..Don ek którego tak kochacie też wam nie nawalił ..Gdańsk dziura..jak nie ma turystów dziura do kwadratu

    • 6 25

    • Za to podkarpacie bez turystów to mekka , co nie ?

      Oj, żeby tylko ich nie zamknęli, przy kolejnej fali jak będzie się liczyć wyszczepialność.

      • 8 2

  • Czar (9)

    PO ma rację, przecież wszystko jest w Niemczech, nawet robotę przy szparagach mają dla nas.

    • 38 44

    • oj biedny ograniczony umyslowo człowieku wyznawco Jarka (6)

      Twój rzad okrada wszystkich łącznie z Tobą a ty jeszcze klaszczesz i bijesz brawo.
      A co do portów nie dziwi mnie import towarów przez Niemcy gdzie VAT jest 15 procent ( i można to w całej UE sprzedać) zamiast płacić 23% jak w Polsce. Ale Ty i tak nie umiesz liczyć więc pewnie nie zrozumiesz

      • 18 14

      • Tak i to PiS podniósł VAT do 23% (5)

        • 7 11

        • tak bo przedłuzył blędną decyzję, i nie obniżył a rządzi nie od wczoraj.

          • 12 4

        • a pamietasz jak pis obiecał obnizyc VAT , i opłaty paliwowe czy masz tylko ku..wizje w domu ?? (2)

          a 10 gr do kazdego litra na drogi gminne to PO dołozyło ?? że o innych podatkach nie wspomnę...

          • 11 3

          • Pamiętasz jak Tusk też to obiecał? (1)

            • 5 6

            • Tusk nie rządzi od ponad 6 lat - rządzi kto inny. Gdybyś oglądał TVP to byś wiedział. Chociaż - czy aby na pewno?

              • 5 1

        • Za to ja pamiętam, gdy kaczor stał z kanistrem bełkocząc coś o wysokich podatkach i akcyzach - paliwo drogie jak nigdy, gdzie on teraz jest? Przypomnę że pinokio kilka lat temu dorzucił opłatę paliwową +10 gr/litr. Jakoś nie kwapi się z jej zniesieniem...

          • 1 0

    • bylo sie uczyc

      ja tu w Niemczech szparagów nie zbieram.

      • 4 3

    • Chyba dla nas..

      Bo wy pisiaki doicie ze spółek Skarbu Państwa...

      • 1 0

  • Nie po to się kopie do Elbląga by w trójmieście inwestować (1)

    • 11 7

    • ale w tym elblągu kompletnie nic nie powstaje, żadna infrastruktura.

      • 7 1

  • Kolejny efekt polskiego bezwładu, porty też zaczynają hamować
    mimo gadania pinokia.

    • 15 5

  • no cóz (11)

    dopoki w tym kraju bedzie taka niepewnosc, korupcja, podnoszenie podatkow i brak perspektyw nikt nie bedzie sie chcial budowac ani inwestowac. wystarczy skonczyc z tym cyrkiem i wrocic do normlanosci a rynek sam sie wyrówna.

    • 108 25

    • Polacy uwielbiaja cyrk i clownow tak wiec nie spodziewal bym sie.

      • 15 5

    • dokładnie, dziś składasz ofertę, a jutro PIS podnosi podatki o 50% i jak w takim kraju inwestować

      gdzie z dnia na dzień wszystko może się zmienić?

      • 20 3

    • przyjdzie walec

      i wyrówna...
      Nie inaczej...

      • 6 0

    • Dobra zmiano nie poddawaj się, więcej wiary. (6)

      W ramach nowego ładu powołajcie chociaż spółkę Narodowy Port Centralny. Będzie Zarząd, Rada Nadzorcza, doradcy strategiczni. Niech działają ku chwale wizjonerów dojnej zmiany.

      • 21 1

      • to chyba poprzednia ekipa powolala (5)

        Spolke atomowa... I agencje kosmiczna w Gdansku...

        • 7 11

        • (1)

          A obecna obsadziła je swoimi ludźmi. Do tego mamy zarząd CPK - lotniska nie ma, nawet gruntu pod nie nie przejęto, ale zarząd jest, i pensje bierze jakby nie wiadomo jaki ruch na tym lotnisku był.

          • 10 4

          • dobre pomysłów

            żal marnować... ;)
            No i po co dawać Gdańskowi preteksty do wrzasku...? ;)
            Przyjemne z pożytecznym...

            • 4 3

        • I do tej pory w spółkę budowy elektrowni atomowej wydano ponad 700 mln

          A nawet nie wybrano lokalizacji...

          • 4 0

        • Lewactwo cierpi na amnezje ktora sie poglebia im dluzej ich nie ma przy korycie.

          • 0 5

        • Może zauważyłeś,może nie ale poprzedniej ekipy nie ma już szósty rok.Przez tyle lat choćby niektóre błędy tej ekipy jedynie słuszna partia powinna ponaprawiać.choćby niektóre.

          • 1 0

    • "rynek sam sie wyrowna"

      O naiwnosci!

      A jestes pewien, ze na oczekiwanym poziomie?! Juz byl taki piewca rynku "za zlotowke" i teraz zbieramy owoce jego kreciej roboty

      • 2 2

  • No i znowu beda PISaczyc ze zagraniczne firmy maja wszystko w swoich lapach , no ale polskie firmy nic nie chca inwestowac (1)

    chca przyjsc na gotowe i od pierwszego dnia tylko zysk kasowac. I dlatego znowu inwestorami portu centralnego bedzie zagranica a potem polskie firmy beda placic krocie za wynajem zeby skozystac z nabrzeza. Trzeba wczesniej myslec i do przodu inwestowac i wtedy sie wygrywa.

    • 13 1

    • A niby jak polskie firmy mają inwestować?

      Skoro nawet nie wiedzą jakie podatki będą w przyszłym roku? Dla pisowskich teoretyków typu Patkowski (grupa Sójki w przedszkolu jakby ktoś szukał) 19% czy 45 to niewielka różnica, a dla poważnych ludzi to sygnał, żeby poczekać aż ci dyletanci pójdą w p....

      • 1 1

  • Efekt do przewidzenia (1)

    Po pierwsze błędna koncepcja, 30 lat a potem zwrot do Państwa?? To juz przerabialiśmy przy budowie autostrad, już wtedy było tylko kilku chętnych. Po drugie przy antyinwestycyjnej polityce rządu, żadna umiejąca szacować ryzyko firma nie wejdzie w tak ryzykowny ( z przyczyn politycznych ) projekt. Po trzecie, dwa najlepsze tematy są już zagospodarowane, przeładunki paliw i kontenery, reszta to margines.

    • 15 1

    • "najlepsze tematy są już zagospodarowane"

      więc pozostaje skalowanie.
      Jak widać, to działa.
      Poza tym jakoś nikt nie klaskał jak Brytole z Australijczykami brali się za DCT. Raczej było pukanie sie po głowach. Bo oni wiedzieli, co jest, a co nie jest zagospodarowane. W odróżnieniu od krajowych gerontów i emerytów.
      "Bo dobrze jest, jak jest" - to hasło nie ma zastosowania w obecnym świecie. Raczej wszyscy liczą na "disruptive".

      "błędna koncepcja, 30 lat a potem..."
      Ty się nie martw co potem, ty martw jak kasą obrócić. Dokładnie na tej zasadzie powstał DCT i obrócono nie w 30 a w 15 lat.

      • 4 0

  • po co rozwijać pomysł na siłę , będzie potrzeba to będzie Port Centralny (3)

    Za komunu wymyślano przemysłowe inwestycje i teraz mamy trupy przemysłowe plus zatrute powietrze

    • 6 7

    • tak lepiej kartofle uprawiać i krowy hodować, po co nam przemysł i infrastruktura :D

      • 3 2

    • Dlaczego na siłę?

      Czy porty nimieckie albo holenderskie stoją puste? Chyba nie. Skoro więc my również mamy dostęp do morza to korzystajmy z tego. A budowa takiego portu nie trwa chwili.

      • 3 1

    • potrzeby to mozesz zdefiniowac dzisiaj

      A port powstanie za 3-5 lat...

      • 0 1

  • Nowy Jedwabny Szlak (1)

    Nie wiem czy czasem NJS nie będzie konkurencją dla transportu morskiego z Chin i Azji, gdyż jest tańszy i szybszy. Kto wie, czy inwestorzy również i tego ryzyka/szansy nie biorą pod uwagę nie przystępując do projektu.

    • 3 3

    • ale znacznie mniej przepustowy

      ,nie wspominając o ekologii.

      • 2 2

  • Tak wygląda realizacja planów w Pislamie

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane