• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej

Wioletta Kakowska-Mehring
28 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.
  • Prom już jest w Gdańsku, jednak zanim wyruszy w regularne rejsy przejdzie remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • "Nova Star" to prom typu promu ro-pax zbudowany w 2011 roku.
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.
  • "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii.

Nowy prom dla PŻB, który ma powstać w ramach projektu Batory, wciąż jest w fazie projektu, dlatego narodowy przewoźnik musiał sięgnąć po koło ratunkowe. Jest nim czarter używanej jednostki. Prom "Nova Star" przypłynął do Trójmiasta, ale w regularne rejsy na trasie Gdańsk-Nynäshamn wyruszy prawdopodobnie dopiero w czerwcu.


Czy wierzysz w powodzenie programu budowy promów Batory?


- Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej informuje, że realizując długoterminową strategię odnowy floty, której kluczowym elementem jest budowa nowych promów, zrealizowaliśmy kolejny etap tej strategii, polegającej na wprowadzeniu używanej jednostki Nova Star na linię Gdańsk - Nynäshamn. Prom ten był zaplanowany w strategii rozwoju spółki, jako kluczowy element, do momentu zrealizowania budowy nowej jednostki - napisano w komunikacie.
Prom już jest w Gdańsku, jednak zanim wyruszy w regularne rejsy przejdzie remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Armator nie podaje informacji kiedy wyruszy w trasę, jednak na stronie internetowej PŻB można znaleźć informacje o cenach biletów i tam pojawia się termin czerwcowy.

- Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe - czytamy w komunikacie PŻB.
"Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Teraz ostał wyczarterowany przez PŻB Polferries. Ma 161 m długości i  25,6 m szerokości. Osiąga prędkość 21 węzłów. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich.

Choć w komunikatach pojawiła się określenie "pozyskanie" promu, to nie oznacza to jednak jego zakupu. Prom został wyczarterowany, na razie na dwa lata. Stało się to możliwe dzięki współpracy finansowej PŻB Polferries z Polskim Funduszem Rozwoju.

"Nova Star" będzie pływał na linii Gdańsk-Nynäshamn wymiennie z promem "Wawel". Jest to jednostka wyższej klasy. Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci.

PŻB ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f "Wawel" wybudowany w 1980 roku, m/v "Baltivię" z 1981 roku, m/f "Mazovię" zbudowaną w 1996 roku oraz m/f "Cracovię" z 2002 roku. Promy te pływają na trasach Gdańsk-Nynashamn i Świnoujście-Ystad.

Polski armator musi działać, aby skutecznie walczyć z konkurencją, która jest bardzo aktywna. Szwedzki armator Stena Line już zamówił kilka promów w Chinach, z kolei w Świnoujściu rozwija działalność niemiecka firma TT Line. Według szacunków rynek bałtyckich przewozów zwiększy się do 2030 r. o 50 proc. Armatorzy mają więc dobre perspektywy rozwoju, ale potrzebne są szybkie działania.

Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan

Niestety, realizacja programu Batory, czyli budowy nowych promów - delikatnie rzecz ujmując - przeciąga się. W czerwcu ub. roku na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym uroczyście położono stępkę pod pierwszy z promów dla PŻB. Położono symbolicznie, bo blach nie cięto, a budowa jeszcze się nie rozpoczęła do dziś. W połowie września ub. roku przy okazji targów Baltexpo prezes PŻB zapewniał, że wszystko idzie zgodzie z planem, że projekt promu i finansowanie będzie zabezpieczone najpóźniej do końca roku. Na razie szykuje nam się jednak w czerwcu pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu, który nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądał i ile kosztował.

Miejsca

Opinie (49) 3 zablokowane

  • (3)

    "Nowy prom dla PŻB, który ma powstać w ramach projektu Batory, wciąż jest w fazie projektu..."
    Czyli dobra zmiana w natarciu. Ważne, że jest "narodowy" projekt

    • 47 3

    • (1)

      Za komuny były plany wieloletnie, teraz mamy wieloletnie projekty narodowe.

      • 13 1

      • Ale ciemny lud to kupuje

        nic sie nie zmienia. Tylko skróty literowe partii u koryta.

        • 0 0

    • Nova Star

      Pływał Tngier MED - Algeciras. Zaniedbany syf. Kafeterie i cuda na kiju... hahaha. Syf i malaria

      • 0 0

  • (2)

    "projekt Batory" - bo pęknę ze śmiechu "Czy wiesz po co jest ten Miś?"

    • 50 4

    • Miś

      Projekt Kaczory

      • 0 0

    • To jest Miś na miarę naszych możliwości. I wiesz co my robimy tym Misiem?

      • 16 0

  • (1)

    Teraz się obudzili jak strona wpłynęła.przecierz kiedy pływały dwa promy to jeden zlikwidowali bo się nie opłacało a teraz nagle jest potrzeba !śmiech na sali to całe pzb

    • 24 3

    • matkooo

      uwielbiam takie komentarze. Nie było obłożenia i potrzeby to wycofali. Teraz jest większe zapotrzebowanie to i jest kolejny prom.

      • 0 0

  • prom??? (5)

    ma 37 lat nie wsiadam ...

    • 21 23

    • weź się dowiedz a potem pisz

      Prom ma 6 lat a nie 37

      • 1 0

    • To nie używany golf czy inny szrot.

      To statek, który może służyć wiele lat.

      • 0 0

    • Nie prawda (2)

      Prom był budowany od 2009 - 2012 w Singapurze pracowała ok jednego roku grupa dwudziestu Polaków. Tam także potrafią budować dluuugo.

      • 7 1

      • Jeżeli budowało ten prom 20 polaków, to czas który na to przeznaczyli na tak sporą jednostkę jest rekordowo krótki :)

        • 0 0

      • Babuni chodzi pewnie o "Wawel", który zbudowano w 1980 r.

        • 1 0

  • (1)

    najlepsza stocznia na Świecie

    • 1 0

    • dokładnie

      • 0 0

  • ale relikt, że on jeszcze pływa (1)

    gdzie mu do jednostek stena line

    • 7 8

    • Relikty pływają również w Stenie.

      • 0 0

  • batory to kpina (1)

    Sprawdzcie ile czasu zajmuje budowa wielkiego wycieczkowca w stoczbuach typu STX France lub w Meyerwerft... Te promy ze swinujscia pzb zobaczy jak swinia niebo... Wielkie statki powstaja w 30 miesiecy... U nas przez rok nie moga ich nawet narysowac...;-)))

    • 59 4

    • Ten projekt Batory to jest w fazie projektu inżynieryjnego czy tylko w fazie projektu finansowego?
      A kto ten projekt sfinansuje?
      I Ile biorą opsiadacze stołków w zarządzie za tworzenie projektów typu Latający Holender.

      • 1 0

  • (5)

    Zastanawia mnie dlaczego prom trafił do Remontowej a nie do Nauty w której skarb państwa ma udziały. Jak wiadomo Nauta ma spore problemy finansowe, sprzedaje działki. Już nikt nie wierzy w sukces?

    • 29 6

    • Singapurski armator zlecił remont w Remontowej

      • 1 0

    • A jak sprawa z dokiem?

      Ustalono przyczyny i winnych? Ile stocznia n tym straciła?

      • 2 2

    • Ano dlatego, że prywatna Remontowa musi zmieścić się w budżecie

      A do państwowej Nauty musieli byśmy się dołożyć z okazji tego remontu.

      • 14 1

    • Do Remontowej bo po ostatnich zmianach w Naucie ta stocznia nie jest gotowa do przeprowadzenia remontu w terminie

      • 18 0

    • TKM w Naucie.....

      Przyszedł prezes z nadania -mierny,bierny ale wierny porządził rok -wyszlo jakie ma umiejętności i Nauta pozostawiona w takim stanie jak widać

      • 14 6

  • Batory to takie samo hasło jak elektrownia jądrowa. (1)

    Elektrownia jądrowa której nie ma już kosztuje setki milionów, tak samo dojna zmiana pożyje na Batorym.

    • 15 1

    • Elektrownia jądrowa do tej pory kosztowała Nas prawie 900 mln złotych. Nieźle, co??

      • 3 0

  • do nauty nie trafil bo wlasciciel nie pzb ma taki kaprys i stawia na doswiadczenie

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane