• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja "Drobnicowego". OT Logistics oskarżane o dyskryminację

Wioletta Kakowska-Mehring
1 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:12 (4 listopada 2013)
OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

OT Logistics zakończyło negocjacje w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Wynik? NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia pakiet podpisała, a  Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia nie. Co więcej, drugi ze związków zamierza skierować sprawę do inspekcji pracy i sądu pracy. Chodzi o... dyskryminację.



Aktualizacja 14:12

Do zarzutów Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia ustosunkował się Piotr Chajderowski, prezes aarządu OT Logistics:

- Zarząd OT Logistics negocjował pakiet gwarancji pracowniczych BTDG przez 2 miesiące. Termin podpisania pakietu upływał z końcem października br. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się podpisać pakiet z największym związkiem zawodowym działającym w BTDG tj. NSZZ "Solidarność" Organizacja Międzyzakładowa Drobnica Portu Gdynia, który skupia ponad 50 proc. załogi. Uważamy, że wynegocjowany pakiet jest dobrym kompromisem zadowalającym zarówno OT Logistics, jak i pracowników BTDG o czym dobitnie świadczy fakt podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Mamy ambitne, długoterminowe plany rozwijania spółki BTDG i jesteśmy przekonani, że w niedalekiej perspektywie firma ta będzie znacząco poprawiała swoje wyniki finansowe. Swoimi dotychczasowymi działaniami chociażby w Porcie Handlowym Świnoujście udowodniliśmy, że potrafimy zarządzać tego typu spółkami, a także, że dbamy o ich pracowników zdając sobie sprawę, jak wiele zależy od ich pracy i zaangażowania. W tym kontekście, zarzuty jakobyśmy dyskryminowali pracowników w BTDG są dla nas kompletnie niezrozumiałe i nieadekwatne do rzeczywistości.

Czy podział załogi według grup zawodowych i przyznanie różny gwarancji zatrudnienia jest właściwe?


***
W lipcu szczecińska firma OT Logistics, zajmująca się transportem śródlądowym oraz spedycją otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Szczecińska spółka rywalizowała z dwoma oferentami. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prywatyzacyjnym, zakończenie procesu planowane jest na I kwartał 2014 roku. Podpisanie umowy ma jednak nastąpić po spełnieniu warunków dotyczących m.in. pakietu gwarancji pracowniczych, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgody Ministerstwa Skarbu Państwa oraz podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą ZMPG w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez port udziałów BTDG.

Wczoraj zarząd OT Logistics poinformował, że warunek dotyczący pakietu został spełniony. Przyjęli go przedstawiciele NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia. Jak się jednak dowiedzieliśmy, pakiet odrzucił drugi ze związków. Według przepisów poparcie jednego ze związków wystarczy, ale drugi ze związków nie zamierza rezygnować.

- Nie przyjęliśmy pakietu, ponieważ w naszej ocenie część zapisów dyskryminuje pracowników. Chodzi o kwestie dotyczące okresu gwarancji zatrudnienia - wyjaśnia Andrzej Biernacki, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia. - Zaproponowano bowiem różny czas trwania gwarancji zatrudnienia z podziałem na grupy zawodowe. Naszym zdaniem wszyscy, bez względu na to, jaką pracę wykonują, powinni podlegać tej samej ochronie. To nie pierwsza prywatyzacja w gdyńskim porcie i zawsze pracownicy byli traktowani równo.

W wariancie przyjętym podzielono załogę według grup zawodowych i przyznano gwarancje od 1 roku do 5 lat.

- Co najważniejsze, nie wyjaśniono nam przy tym, jaką przyjęto metodologię. Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok. W sumie wyszło na to, że kadra - nazwijmy to - zarządzająca, dostała niższe gwarancje od pracowników fizycznych. Nie wytłumaczono nam dlaczego, obawiamy się, że to próba zmarginalizowania naszego przedsiębiorstwa - dodaje Andrzej Biernacki.

Przypomnijmy, że OT Logistics oprócz nabycia BTDG, myśli też o budowie terminalu masowego w Gdańsku. Z kolei w lipcu tego roku spółka nabyła większościowy pakiet C.Hartwig Gdynia, czyli czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, która działa od 155 lat na międzynarodowym rynku i specjalizuje się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. OT Logistic jest też głównym udziałowcem w Porcie Handlowym Świnoujście.

W tej sytuacji Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia zwróci się do Zarządu Morskiego Portu Gdynia o wstrzymanie negocjacji z OT Logistics. Chce również powiadomić o tej sprawie Państwową Inspekcję Pracy i sąd pracy.

Co na te zarzuty OT Logistics? Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli szczecińska spółka ustosunkuje się do zarzutów związków, to opublikujemy jej stanowisko.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • dobroczyność

    I tak nie długo będziemy pracować za najniższą płace krajową to po co co nam karta zaszeregowania

    • 6 2

  • wojtek

    Moi drodzy koledzy i przyjaciele pracujący ze mną w BTD po uj ta kolejna dyskusja jak pracuje tu pond 20 lat to ciągle widzę te polskie piekiełko .dzięki czemu wszyscy robią nas w bambuko.

    Pozdrowienia Wojtek K

    • 8 0

  • do slawko (2)

    Chyba jesteś śmieszny...sam potwierdzasz w tym co napisałeś (u nas na szatni), że solidarność drobnicy to tylko związek operatorów i dźwigowych i walczą tylko o swoje dobro a nie o wszystkich pracowników. Wolny Związek poinformował większość pracowników o ich przyszłości a do tego zorganizował spotkanie we wtorek. A "wspaniała" solidarność nie potrafi załodze spojrzeć prosto w oczy (oprócz oczywiście operatorów i dźwigowych)

    • 16 7

    • Organizuje spotkanie bo chce byc teraz tym dobrym wujkiem. Bedzie mowil jaka to jest solidarnosc. Biedny baranek haha.

      • 0 8

    • Slawko widać że ty tylko na szatni przebywasz bo do innej roboty się nie nadajesz i sam powiedz ile dostałeś OCHRONKI. Bo myślę że jesteś w grupie 5-iu lat ( to operator lub dzwigowy ) i co zatkało!!!!!! We wtorek WZZ organizuje zebranie a wy kiedy i gdzie??? zaszyliście się w szatniach i tam siedzicie!!!! bo się boicie wyjśc do reszty pracowników

      • 4 1

  • Prywatyzacja... (1)

    Prywatyzacja - to okradanie pracowników. Ja uważam ,że solidarnośc dba o swoich członków. To opzz przyklejał się zawsze do solidarności. Nie mieli nigdy własnego zdania a przykładem jest pewien przewodniczący opzz. Na pytanie pracowników , dlaczego ich nie broni - oto odpowiedz. Dlaczego mam się narażać zarządowi? Przecież zawsze znajdą na mnie haka ....

    • 8 12

    • I tu kolego jesteś w błedzie.
      Czlonkami solidarności nie sa tylko fizyczni ale i umyslowi i ci wlasnie zostali zdradzeni przez przewodniczacego. W dalszym ciagu panuje ciemnogrod i PRL-owskie standarty - pracuje tylko klasa robotnicza reszta to tylko darmozjady.
      Co zostalo z obiecywanych 3x5.
      Jak łatwo zmienia się zasady w imie.............

      • 7 1

  • jakieś nieporozumienie!!! do kolegi od wpisu ,,wstyd''i innych

    ,,Szanowny Panie'', każdy ma różne nastroje. Czy Pan i inni zapomnieli o szacunku do drugiego człowieka? My jako gatunek ludzki odróżniamy się od zwierząt- nie ubliżajac zwierzętom. Czy Pana zdaniem-nie?Jak można w ten sposób pisać o drugim człowieku- wchodzić ,,butami" w Jego życie prywatne, naruszać Jego godność osobistą? Każdy człowiek jest wartością samą w sobie. Zapomniał Pan i inni,że tu opiniuje się negocjacje a nie urządza stos.Zawsze powinno się zaczynać od siebie.Pamiętaj człowiecze- zło podwójnie złem odpłaca!

    • 10 5

  • Kolego Killer (4)

    Obłuda to raczej jest w tym co piszesz, gdyż propozycje OT w środę się zmieniły i to znacznie. Poza tym tzw. "apartament " na Polskiej wcale nie jest darmowy, ani nigdy nie będzie, a jeżeli chodzi o proporcje gwarancji zatrudnienia, to nie wiem skąd takie dane, bo od 4 do 5 lat ma 193 pracowników, 3 lata 30 osób i 2 lata 63 osoby. I na pewno wśród tych osób są przedstawiciele dwóch związków oraz niezrzeszeni. Oprócz tego jeżeli byłeś to sam wiesz jakie były propozycje OT na początku, a jak się skończyło, jeżeli nie widzisz różnicy to szkoda.

    • 11 19

    • to ciekawe co piszesz
      teraz się dowiedziałem że w btdg jets tylko286 pracowników a gdzie zgubiłeś jakieś 120 - 130 pracowników? to pewnie są ci co dostali ochrony 1 rok?

      • 3 0

    • Jeżeli propozycje OTL się zmieniły diametralnie to czemu tak szybko to podpisaliście i w tak dziwny sposób - można było trwać w swoim do 31 października i jakby nie wyszło to spisać protokół rozbieżności i do p. Jarosińskiego wtedy aby dokończył. Może się czegoś boicie(baliście) jakby p. Jarosiński podpisał kwestie zatrudnienia????

      • 5 1

    • Koledzy odpowiedzcie mi na 2 pytania

      1. Jeżeli związki ustaliły 5 lat, 4% podwyżki i 4tys odprawy to czemu w środę zmiękliście i poszliście na segregację ludzi, 3% podwyżki na okres 2-ch lat oraz 2500 odprawy brutto??? Czy różnice w odprawie chcecie z własnych pieniędzy pokryć tak samo z podwyżki. Przecież wszystko drożeje a każdemu 4 tys brutto przydadzą się. Może jest inny aspekt tego.....coś za coś???

      2. Czemu nikt nie napisze z negocjatorów że w pakiecie OTL zastrzegało sobie taki zapis: " zero strajków włoskich, strajków generalnych i akcji protestacyjnych " przestraszyliście się tego i dlatego to podpisaliście???Coś za coś???

      • 8 1

    • Uczestniku

      Do jakiej grupy się zakwalifikowałeś?Czyżby do tych 130 z gwarancją 12 miesięcy?Zgrabnie pominąłeś ten temat.
      2 tygodnie temu osobiście rozmawiałem z D.CH który zapewniał wówczas że nigdy nie będzie zgody na 12miesięczne gwarancje dla kogokolwiek.Jak widać kurs się zmienił gdy w oczy zajrzało widmo porażki w następnych wyborach....

      • 6 3

  • Prawda o B... (1)

    Kiedyś był w ZOMO ( nikt go nie zmuszał, sam wstąpił ) i pałował Solidarność.
    Teraz robi to samo, tylko z perspektywy przewodniczącego OPZZ, i żeby było ciekawiej to jeszcze pomagają mu w tym inni

    Kiedyś był w ZOMO ( sam wstąpił, nikt go nie zmuszał ) i pałował Solidarność.
    Teraz robi to samo pod przykrywką OPZZ, a żeby było ciekawiej pomagają mu w tym inni. Niech wyjdzie na keje i spojrzy w oczy tym składowym, którzy często po wypadkach sami się nie obronią, a których tak poniża. Zapomniał kim był i jaka ciężka jest praca w brygadzie ?

    • 10 20

    • za młody na ZOMO

      • 0 1

  • (1)

    Krzysztof ci co pracują dostali 5 lat ochrony

    • 8 11

    • I tu sie mylisz. Rozumujesz jeszcze jak za czasow PRL. Pracuje jedynie Klasa robotnicza a reszta to darmozjady. Uwazam ze przewodniczacy nie zadbal o swoj elektorat wsrod pracownikow umyslowych ( a takich rowniez posiada w swoim zwiazku ) tylko dla poklasku zadbal o fizycznych. sprzedal reszte jak Judzsz

      • 9 1

  • Pracownik btdg

    On z pieluch wyrósł a ty się w nią z*********

    • 8 0

  • do kilera to żes swoich załatwił

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej ( 1995 r.), Francusko-Polskich Podyplomowych Studiów Bankowości i Finansów ( 1995 r.), Podyplomowych Studiów Podatkowych (2001 r.), Podyplomowych Studiów Menedżerskich - Executive MBA (2010 r.) organizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Rotterdam School of Management Erasmus University. Karierę zawodową rozpoczynał w 1995 najpierw w Dziale finansowym Danone Polska Sp. z...

Najczęściej czytane