• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja "Drobnicowego". OT Logistics oskarżane o dyskryminację

Wioletta Kakowska-Mehring
1 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:12 (4 listopada 2013)
OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

OT Logistics zakończyło negocjacje w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Wynik? NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia pakiet podpisała, a  Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia nie. Co więcej, drugi ze związków zamierza skierować sprawę do inspekcji pracy i sądu pracy. Chodzi o... dyskryminację.



Aktualizacja 14:12

Do zarzutów Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia ustosunkował się Piotr Chajderowski, prezes aarządu OT Logistics:

- Zarząd OT Logistics negocjował pakiet gwarancji pracowniczych BTDG przez 2 miesiące. Termin podpisania pakietu upływał z końcem października br. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się podpisać pakiet z największym związkiem zawodowym działającym w BTDG tj. NSZZ "Solidarność" Organizacja Międzyzakładowa Drobnica Portu Gdynia, który skupia ponad 50 proc. załogi. Uważamy, że wynegocjowany pakiet jest dobrym kompromisem zadowalającym zarówno OT Logistics, jak i pracowników BTDG o czym dobitnie świadczy fakt podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Mamy ambitne, długoterminowe plany rozwijania spółki BTDG i jesteśmy przekonani, że w niedalekiej perspektywie firma ta będzie znacząco poprawiała swoje wyniki finansowe. Swoimi dotychczasowymi działaniami chociażby w Porcie Handlowym Świnoujście udowodniliśmy, że potrafimy zarządzać tego typu spółkami, a także, że dbamy o ich pracowników zdając sobie sprawę, jak wiele zależy od ich pracy i zaangażowania. W tym kontekście, zarzuty jakobyśmy dyskryminowali pracowników w BTDG są dla nas kompletnie niezrozumiałe i nieadekwatne do rzeczywistości.

Czy podział załogi według grup zawodowych i przyznanie różny gwarancji zatrudnienia jest właściwe?


***
W lipcu szczecińska firma OT Logistics, zajmująca się transportem śródlądowym oraz spedycją otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Szczecińska spółka rywalizowała z dwoma oferentami. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prywatyzacyjnym, zakończenie procesu planowane jest na I kwartał 2014 roku. Podpisanie umowy ma jednak nastąpić po spełnieniu warunków dotyczących m.in. pakietu gwarancji pracowniczych, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgody Ministerstwa Skarbu Państwa oraz podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą ZMPG w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez port udziałów BTDG.

Wczoraj zarząd OT Logistics poinformował, że warunek dotyczący pakietu został spełniony. Przyjęli go przedstawiciele NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia. Jak się jednak dowiedzieliśmy, pakiet odrzucił drugi ze związków. Według przepisów poparcie jednego ze związków wystarczy, ale drugi ze związków nie zamierza rezygnować.

- Nie przyjęliśmy pakietu, ponieważ w naszej ocenie część zapisów dyskryminuje pracowników. Chodzi o kwestie dotyczące okresu gwarancji zatrudnienia - wyjaśnia Andrzej Biernacki, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia. - Zaproponowano bowiem różny czas trwania gwarancji zatrudnienia z podziałem na grupy zawodowe. Naszym zdaniem wszyscy, bez względu na to, jaką pracę wykonują, powinni podlegać tej samej ochronie. To nie pierwsza prywatyzacja w gdyńskim porcie i zawsze pracownicy byli traktowani równo.

W wariancie przyjętym podzielono załogę według grup zawodowych i przyznano gwarancje od 1 roku do 5 lat.

- Co najważniejsze, nie wyjaśniono nam przy tym, jaką przyjęto metodologię. Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok. W sumie wyszło na to, że kadra - nazwijmy to - zarządzająca, dostała niższe gwarancje od pracowników fizycznych. Nie wytłumaczono nam dlaczego, obawiamy się, że to próba zmarginalizowania naszego przedsiębiorstwa - dodaje Andrzej Biernacki.

Przypomnijmy, że OT Logistics oprócz nabycia BTDG, myśli też o budowie terminalu masowego w Gdańsku. Z kolei w lipcu tego roku spółka nabyła większościowy pakiet C.Hartwig Gdynia, czyli czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, która działa od 155 lat na międzynarodowym rynku i specjalizuje się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. OT Logistic jest też głównym udziałowcem w Porcie Handlowym Świnoujście.

W tej sytuacji Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia zwróci się do Zarządu Morskiego Portu Gdynia o wstrzymanie negocjacji z OT Logistics. Chce również powiadomić o tej sprawie Państwową Inspekcję Pracy i sąd pracy.

Co na te zarzuty OT Logistics? Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli szczecińska spółka ustosunkuje się do zarzutów związków, to opublikujemy jej stanowisko.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • kardynales

    więcej zarabia więcej płaci procent jest procent proste

    • 2 1

  • Załózmy że już wiemy o co chodzi i wszyscy dostali by rok ochrony byłoby ok jak nie można podnieść to może opuścić lata ochrony będzie równo będzie ok

    • 5 0

  • super

    dziekuje za informacje odnośnie składek w takim razie napisze o dalsze 6 miesiecy nie pobierania składek na rzecz S poniewaz jesten nowym pracownikiem i Panowie zaproponowali mi nie placenie do końca roku tylko abym był taki układ mi pasuje a inni koledzy nich płacą , i tu nie jest równość

    pozdrawiam

    • 2 2

  • I ja za ciebie płacę bo pewnie więcej zarabiam od ciebie i to też według ciebie pewnie jest niesprawiedliwe bo może masz ciężej w pracy ale ją przyjąłeś mimo takiej niesprawiedliwości

    • 0 0

  • biedakowi można parę składek umorzyć

    • 1 1

  • Wszyscy pracownicy liczą na ostatnią deskę ratunku u p.Jarosińskiego,tylko
    trzeba zadać sobie pytanie czy nie jest już wszystko z góry ustalone.
    Tam gdzie liczą się pieniądze nie ma sentymentów - zycie jest brutalne.
    Szkoda tylko,że pracownicy niepotrzebnie ekscytują się tą szopką dla potrzeb
    zasłony dymnej.

    • 2 1

  • tiaaa

    • 0 0

  • Demokracja jest brutalna ale ci co pracują nie mają się o co bać

    • 3 1

  • (1)

    nie jest to dobra sytuacja dla nikogo.denerwuje mnie tylko to że są tacy pracownicy w naszej firmie na tak zwanych wyższych stanowiskach co chodzą czasami parami i chcą koniecznie udowodnić że znają się lepiej na przeładunku towaru od tych którzy robią to od dzisięciu lat ale są uważani za nizbędnych.tak samo naprodukowało się u nas kierowników od wszystkiego a to nowy inwestor widzi i inni na tym mają cierpieć.

    • 8 7

    • w porcie są również pracownicy, którzy pracują ponad dwadzieścia, trzydzieści lat i na pewno znają się na przeładunkach towaru (więc nie obrażaj kolego pracowników bo nie o to tu chodzi), ale o nich nikt nie pamięta tylko patrzy byle doczekać tych swoich 55 lat i pójść na zasłużona emeryturę a na to nikt nie patrzy,że taki pracownik umysłowy, który również ciężko pracuje musi pracować ponad 10 lat dłużej....Wszyscy tworzymy ten port i powinniśmy mieć do siebie szacunek.Nie o to chodzi żeby się wyzywać i mówić kto w tym porcie jest bardziej lub mniej potrzebny.Każdy z nas pracuje i chce pracować.Każdy powinien mieć równy start na początku prywatyzacji, ale będzie co ma być. Czas pokaże.Pozdrawiam Wszystkich pracowników drobnicy.

      • 6 0

  • ochronka?

    tak się zastanawiam co się kryje pod słowem ochronka np. na 3 lata? to ze mam pewność ze mimo wszystko nikt mnie nie zwolni przez ten okres? czy to słowo ma jakieś ukryte znaczenie?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane