• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatyzacja "Drobnicowego". OT Logistics oskarżane o dyskryminację

Wioletta Kakowska-Mehring
1 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:12 (4 listopada 2013)
OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. OT Logistics ma wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia.

OT Logistics zakończyło negocjacje w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Wynik? NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia pakiet podpisała, a  Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia nie. Co więcej, drugi ze związków zamierza skierować sprawę do inspekcji pracy i sądu pracy. Chodzi o... dyskryminację.



Aktualizacja 14:12

Do zarzutów Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Port Gdynia ustosunkował się Piotr Chajderowski, prezes aarządu OT Logistics:

- Zarząd OT Logistics negocjował pakiet gwarancji pracowniczych BTDG przez 2 miesiące. Termin podpisania pakietu upływał z końcem października br. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się podpisać pakiet z największym związkiem zawodowym działającym w BTDG tj. NSZZ "Solidarność" Organizacja Międzyzakładowa Drobnica Portu Gdynia, który skupia ponad 50 proc. załogi. Uważamy, że wynegocjowany pakiet jest dobrym kompromisem zadowalającym zarówno OT Logistics, jak i pracowników BTDG o czym dobitnie świadczy fakt podpisania pakietu gwarancji pracowniczych. Mamy ambitne, długoterminowe plany rozwijania spółki BTDG i jesteśmy przekonani, że w niedalekiej perspektywie firma ta będzie znacząco poprawiała swoje wyniki finansowe. Swoimi dotychczasowymi działaniami chociażby w Porcie Handlowym Świnoujście udowodniliśmy, że potrafimy zarządzać tego typu spółkami, a także, że dbamy o ich pracowników zdając sobie sprawę, jak wiele zależy od ich pracy i zaangażowania. W tym kontekście, zarzuty jakobyśmy dyskryminowali pracowników w BTDG są dla nas kompletnie niezrozumiałe i nieadekwatne do rzeczywistości.

Czy podział załogi według grup zawodowych i przyznanie różny gwarancji zatrudnienia jest właściwe?


***
W lipcu szczecińska firma OT Logistics, zajmująca się transportem śródlądowym oraz spedycją otrzymała wyłączność na negocjacje w sprawie nabycia Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Szczecińska spółka rywalizowała z dwoma oferentami. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prywatyzacyjnym, zakończenie procesu planowane jest na I kwartał 2014 roku. Podpisanie umowy ma jednak nastąpić po spełnieniu warunków dotyczących m.in. pakietu gwarancji pracowniczych, zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgody Ministerstwa Skarbu Państwa oraz podjęcia uchwały przez Radę Nadzorczą ZMPG w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przez port udziałów BTDG.

Wczoraj zarząd OT Logistics poinformował, że warunek dotyczący pakietu został spełniony. Przyjęli go przedstawiciele NSZZ Solidarność Drobnica Portu Gdynia. Jak się jednak dowiedzieliśmy, pakiet odrzucił drugi ze związków. Według przepisów poparcie jednego ze związków wystarczy, ale drugi ze związków nie zamierza rezygnować.

- Nie przyjęliśmy pakietu, ponieważ w naszej ocenie część zapisów dyskryminuje pracowników. Chodzi o kwestie dotyczące okresu gwarancji zatrudnienia - wyjaśnia Andrzej Biernacki, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia. - Zaproponowano bowiem różny czas trwania gwarancji zatrudnienia z podziałem na grupy zawodowe. Naszym zdaniem wszyscy, bez względu na to, jaką pracę wykonują, powinni podlegać tej samej ochronie. To nie pierwsza prywatyzacja w gdyńskim porcie i zawsze pracownicy byli traktowani równo.

W wariancie przyjętym podzielono załogę według grup zawodowych i przyznano gwarancje od 1 roku do 5 lat.

- Co najważniejsze, nie wyjaśniono nam przy tym, jaką przyjęto metodologię. Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok. W sumie wyszło na to, że kadra - nazwijmy to - zarządzająca, dostała niższe gwarancje od pracowników fizycznych. Nie wytłumaczono nam dlaczego, obawiamy się, że to próba zmarginalizowania naszego przedsiębiorstwa - dodaje Andrzej Biernacki.

Przypomnijmy, że OT Logistics oprócz nabycia BTDG, myśli też o budowie terminalu masowego w Gdańsku. Z kolei w lipcu tego roku spółka nabyła większościowy pakiet C.Hartwig Gdynia, czyli czołowej firmy spedycyjnej w Polsce, która działa od 155 lat na międzynarodowym rynku i specjalizuje się w przewozach morskich, lądowych, lotniczych oraz usługach logistycznych. OT Logistic jest też głównym udziałowcem w Porcie Handlowym Świnoujście.

W tej sytuacji Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia zwróci się do Zarządu Morskiego Portu Gdynia o wstrzymanie negocjacji z OT Logistics. Chce również powiadomić o tej sprawie Państwową Inspekcję Pracy i sąd pracy.

Co na te zarzuty OT Logistics? Niestety, na razie nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeżeli szczecińska spółka ustosunkuje się do zarzutów związków, to opublikujemy jej stanowisko.

Miejsca

Opinie (238) ponad 10 zablokowanych

  • Krótko mowiąc

    Podziały ludności szczególnie w jakiś sposób zorganizowane są priorytetowym celem każdego przedsiębiorcy. Prostym przykładem jest własnie nasza spółka która w obecnej sytuacji nie stanowi żadnego oporu, wręcz przeciwnie jest doskonała w manipulacji z racji dwóch ugrupowań związkowych w zasadzie od dłuższego czasu ze sobą konfliktujących. Prosto rzecz ujmując tylko w jedności można było osiągnąć satysfakcjonujące warunki bez względu na to czy pracownik jest fizyczny czy umysłowy gdyż tylko razem stanowią dobrze funkcjonujący organizm co potwierdzają ostatnie lata pod kątem finansowym. ps. Warunki albo się dyktuję albo przyjmuje ale bez charyzmy i odwagi można tylko to drugie. pozdrawiam

    • 14 1

  • administracja

    Macie żal że są różne pakiety ale pytam się was gdzie był pan Biernacki jak Solidarność protestowała przed dyrekcją spółki i gdzie byliście wy umysłowi ,potrafiliście stać w oknach i robić zdjęcia z okien i śmiać się z fizycznych że dla was też walczą o podwyżkę i po co macie się wychylać .
    To nie wina pakietu ale całokształt podejścia Pana Biernackiego do pracownika i traktowania pracownika fizycznego przez niektórych pracowników nadzoru którzy myślą że będą rządzić do śmierci i jeden dzień dłużej .A teraz jest próba zwalenia tego na osobę trzecią.

    • 16 12

  • (3)

    Tak sobie siedzę i czytam wasze opinie ( pyskówki ). Niektóre mają sens a inne to moim zdaniem głupoty. Może niepracuje w porcie długo ( prawie dziesięć lat ) ale to również mnie dotyczy.
    Wysłuchalem jedne związki jak i drugie. Nachodzi mnie taka refleksja : Dlaczego nik z nami nierozmawial w czasie kiedy oby dwa związki ustalały pakiet ( tak jak dzisiaj słyszałem 17 stron ).
    Dlaczego niebyło pakietu awaryjnego
    Dlaczego po rozmowach w sprawie pakietu była cisza tylko po kątach sie slyszało ( głównie co zrobił a czego niezrobił dany związek).
    Może teraz z innej beczki.
    Pracuje w stunku do wielu pracowników stosunkowo krótko ale zauważylem pewne nieprawidłowości. Przez te kilka lat odeszło bardzo dużo pracowników na emerytury. Głownie ludzie z brygad i operatorów. Sa braki w gankach a dość często są pomniejszone. Ludzie narzekają ale starają się wykonać powirzoną im prace i robią to. Podziwiam też magazynierów z tego powodu że naprawde robią dobrą robote a nie są doceniani.
    Pytam sie dlaczego zatrudniane byly osoby, które popracowały raptem trzy miesiące i siup do biura. Nieoszukujmy siebie samych. Znajomości dzieki którym były tworzone sztuczne stanowiska. Dzięki temu zwiększyla sie kadra umysłowa której niestety inwestor niechce utrzymywać.
    Dzisiaj bylem na spotkaniu i po raz pierwszy widziałem jak dla mnie tyle nowych twarzy które nigdy sie niepokazywaly. A bylo wiele okazji. Kiedy byly akcje protestacyjne ów twarze chowały sie w oknach za firankami. Przykre to bylo bo na nas mówiono krzykacze itp. ale o jakiekolwiek pieniązki walczyliśmy dla wszystkich. I kazdy je wzioł. Osobiście nic nie mam do pracowników umysłowych ale teraz niech nie mówią, że są pokrzywdzeni.

    Wracając do pakietu. Z jednej strony powinno mi być przykro a zdrugiej strony powinienem się cieszyć. Ta sytuacja która teraz jest to niejest wina tylko przedstawicieli związków tylko nasza wspólna.
    Powinnismy naciskać związki jedne i drugie aby z nami rozmawiali a czasu było sporo. Teraz tylko płakać nad rozlanym mlekiem.
    Jeszcze jedno. Niestety żyjemy w takich czasach, że dla inwestora (biznesmena) nieliczy się czlowiek tylko kasa, zysk. Niewazne czy to bedzie osoba fizyczna czy umyslowa, to i tak taki ktoś jak biznesmen pozbedzie się dla obcięcia kosztów wlasnych.

    Na koniec chciałbym przeprosić osoby które poczuły sie dotknięte moja wypowiedzią ale nie taki miałem zamiar.

    • 18 5

    • (2)

      od razu widać że zbyt krótko pracujesz kolego bo na emerytury odchodzą również pracownicy biurowi a Ty jak widać widzisz tylko czubek własnego nosa, nawet nie wiesz jaka ciężka praca nawet operatorów była kiedyś w porcie
      Trzeba tu trochę popracować żeby coś mieć do powiedzenia i trzeba starszych trochę szanować
      Praca w porcie nie polega tylko na tym że ty jeździsz na sprzęcie
      Tak funkconuje port nasz jak każdy inny
      Pracownik fizyczny czy wykwalifikowany np. tak jak ty operator nie będzie istniał bez pracownika biurowego

      • 3 3

      • I tutaj kolego sie mylisz. To że krótko pracuje w porcie to nieznaczy że niewiem jak było kiedyś. Mój ojciec pracował calą swoją kariere zawodową w tym zakładzie. Muszę Ci powiedzieć ze jestem dobrze zorientowany. Aczytając Twoją wypowiedź to odnosze wrażenie że chciałbyś dreptać w miejscu a nie iść do przodu. Jeżeli piszesz do mnie w taki sposób to jedź sobie do chin tam ci bedzie odpowiadało. Powrócisz sobie do starych czasów. Ludzie obudźcie się w końcu i przejrzyjcie na oczy.
        Mogę Ci kolego poopowiadać o tamtych latach bo miałem to na codzień w domu. Kiedyś ludzie ciężko pracowali i trzymali się razem. A dzisiaj co. Kolego podejrzewam że pracujesz za biurkiem. Zapraszam Cie któregoś pieknego deszczowego dnia albo mroźnego i chociaż postój tak jak magazynier przy statku.

        ODWAŻYSZ SIĘ

        • 3 1

      • bucu

        Nie podlizuj się ,pamiętasz deszcze a ty siedzałes na zupie która się tobie nie należała druga porcja panie buraku krzychu

        • 1 1

  • ....................

    Dawne życie poszło w dal,
    dziś na zimę ciepły szal,
    tylko koni, tylko koni,
    tylko koni, tylko koni żal...

    • 11 0

  • (5)

    Cytat p.B. z powyższego artykułu." Dlaczego np. składowy ładunków morskich ma 3 lata gwarancji zatrudnienia, a starszy referent, którego funkcja wymaga wysokich kwalifikacji i jest dużo bardziej odpowiedzialna tylko rok."
    Szanowny p.B, odpowiedz jest prosta, taki składowy przez wiele wiele lat pracował fizycznie, zapomniał pan już jaki towar był w porcie, bo ja pamiętam,wory, wory i jeszcze raz wory (ale jak ktoś był lewusem, to i nie pamięta). Zapomniało już się że praca w porcie nie jest w ogrzewanym biurze, tylko na dworze, w deszczach, mrozach lub upałach? W trzech zmianach, piątek, świątek. Dlatego pan składowy dostał trzy lata iż przez całe życie harował i stracił tam zdrowie, a teraz chciałby pan żeby taki składowy miał rok ochrony? A starszy referent, mając wysokie kwalifikacje no i oczywiście bardzo odpowiedzialną pracę ( nie rozumnie jaką ma wielką odpowiedzialność, może taką jak operatorzy, którym za uszkodzenie towaru zabiera się cały dodatek akordowy?) nie musi się bać o zwolnienie bo sam pan napisał ma wysokie kwalifikacje.Patrząc z drugiej strony, jak kto walczył o swoich ludzi, tak ma. Po wczorajszym spotkaniu doszedłem do wniosku, że jednak nie dorastacie do pięt drugiemu związkowi, a dlatego że potraficie tylko pyszczyć i nic więcej.
    Ani nie składowy, ani nie związkowiec.

    • 10 9

    • a kto kryje operatora (3)

      Słuchaj kolego a kto cie kryje jak uszkodzisz towar , nie długo będziesz musiał za te uszkodzenia płacić - jak operatorzy będą tak dalej dobrze pracować to zostanie
      was niewielu. Nowy pracodawca będzie musiał wam przedłużyć wam okres ochronny do 10 lat . Dobrze wiemy że 90 % procent uszkodzeń dokonują właśnie operatorzy , z tej ilości 95 % procent jest kryta przez umysłowych. Dzięki twoim kolegom z Solidarności umysłowi przestaną was kryć,skończy się ten proceder i nie ma się co dziwić każdy chce pracować . Pomyśl czy ten podział załogi ma jakiś pożytek i komu to będzie służyło - na bazie kontenerowej nie wyleciał nikt z umysłowych z eksploatacji a wielu operatorów
      Powiem ci szczerze nie chciałbym pisać co dziennie po kilka protokółów na operatora ale po tym jak zaczynacie nas traktować chyba nie będę miał skrupułów .

      • 8 5

      • (1)

        Szanuje ekspedytorow choc jestem operatorem. Mowie tylko o sobie - nigdy nieprosilem ani nie namawialem ekspedytora aby mnie kryl. Niejednokrotnie sam pokazywalem uszkodzenia zrobione przezemnie. To ekspedytor zawsze decydowal czy napisac protokól czy nie. Jesli napisal to ok. Nie moge mowic w imieniu innych operatorow bo niewidzialem i niewiem jak jest naprawde i tobie tez kolego radzilbym uwazac na slowa bo gadasz bzdury. Ciekawe skad wzioles te 90%. Czy ktos tutaj wypominal dyspozytorom wasze pomylki. Pewnie zapytasz jakie. Juz ci mowie: pomylka przy wydawaniu towaru no i oczywiscie operator a czesto i brygady musza rozladowac i zaladowac ponownie samochod, na jednym z magazynow trzeba dobrze wyliczyc rozmieszczenie towaru aby sie zmiescil a wielu dyspozytorow tego niepotrafi no i wreszcie jak dyspozytor niedopilnuje operatora to zdaza sie ze cos moze zostac niezaladowane albo pojedzie inny towar. I czyja to ma byc wina oczywiscie operator winny bo ja mu pokazywalem. Guzik prawda stoj przy sztaplu i pilnuj.

        No ale w koncu po co te pyskowki. Poprostu ktos jest niezadowolony ze operatozy maja piec lat. Ale do cholery odczepcie sie od nas. Nikt z operatorow o to sie nieprosil i nik nikomu niepodsuwal zadnych pomyslow. Moze lepiej byloby sie dowiedziec od obu zwiazkow co bylo na rozmowach w sprawie pakietu. Bo jak na razie widze ze jest to objete tajemnica. Jakie bylo stanowisko inwestora w tej sprawie. Klocac sie i wytykajac palcami do niczego niedojdziemy. Ale widze ze z niektorymi poprostu nieda sie normalnie i inteligentnie porozmawiac

        • 0 8

        • do operatora

          Kolego ja też szanuje operatorów a niektórych nawet lubię i zapewniam cię
          piszę protokół kiedy muszę i nie da się już nic załatwić. Niestety nie raz spotkałem się z obelgami kiedy próbowałem reagować jeżeli zwracałem im uwagę że robią coś nie tak. Proszę Cię nie pisz że nie widziałeś co robią inni ,
          na pewno byłeś na big/ bagach i na jednym wachadle potraficie uszkodzić
          kilka big bagów a nawet kilkanaście , nie dość że uszkodzić to nawet po nich
          jeździć . Jestem dorosły nie musisz mi mówić co mam pisać , piszę po prostu prawdę i dobrze o tym wiesz . Te 90 procent to biorę z doświadczenia niestety taka jest prawda. Wracając do pomyłek ekspedytorów to często płacą za błędy
          z własnej kieszeni żeby nie dostać nagany a jeżeli nie są w stanie zapłacić to naganę dostają. Koszty naszych pomyłek to często kilka set złotych za które płacimy a operatorom zabiera się kilkadziesiąt .Może pamiętasz jak ostatnio pewny operator uszkodził bramę na mag. 16 na kilkadziesiąt tysięcy powinien wylecieć z roboty i brygadzista z bazy że dopuścił go do roboty bo wszyscy wiedzą że był na podwójnym gazie - wyobraź sobie że ich też kryli umysłowi .
          Ostatni wypadek na pulpie też będzie trochę kasy a skończy się na co najwyżęj na naganie. Słuchaj to nie pyskówki tylko prawda - na tym forum czytam jak nas nienawidzicie i coraz częściej spotykam się z tym w pracy zastanawiam się kiedy zaczniecie po nas jeździć układarkami , dodam że spotkałem się też z współczuciem i poparciem z waszej strony . Martwi mnie też że dajecie się manipulować związkowcom z Solidarności dzisiaj słyszałem że wam zakazywali podpisywać listę z protestem przeciwko pakietowi.Uważam że w tym temacie każdy powinien się słuchać swojego sumienia.
          Jeżeli chodzi o zakończenie twojego postu - nie było by tych pyskówek gdyby wszyscy w firmie byli potraktowani równo. Myślę że związkowcy z Solidarności byli na tyle inteligentni że wiedzieli czym się takie porozumienie skończy jeżeli nie to są wielkimi głupcami nie nie powinni reprezentować pracowników swojego związku . Pomyśl sam podpisał byś taki pakiet

          • 6 3

      • Popieram pisz bo tak już dawno powinno być. Ładunki uszkodzone, kontenery, ale o statkach nie zapomnij później szefowie działów muszą wzywać warsztaty i te główkują jak naprawić i zrobić aby to wyglądało. Niekiedy jest tak statek złom ale ma być zrobione jak nowy ze stoczni.

        • 6 0

    • ale to nie w tym rzecz, pracowników składowych jest w firmie może 30 osob to akurat nie obciąża nowego właściciela więc to bez znaczenia
      Chodzi o to że młodych ludzi szukających pracy jest na rynku sporo i można starych zwolnić i zatrudnić za 1600 żzł brutto a jeszcze pracy im dołożyć i proszę jaka oszczędność! A młodzi przyjdą bo np. nie maja jeszcze dzieci więc na samego siebie zarobią
      Natomiast uprawnień i doświadczenia nie można zdobyć z dnia na dzieć więc wiadomo że tych ludzi i tak nowy właściciel się nie pozbędzie, ale to nie znaczy że po tym okresie ich zatrzyma? Może zatrzyma za niższą płacę i tyle

      • 1 0

  • Dziwię się,że panowie przewodniczacy z Solidarności nie zaproponowali do końca trwania pakietu wstrzymania pobierania składek od wszystkich swoich członków, a nie tylko o tych co teraz się wypisują.Też nie traktują wszystkich równo,i pokazują to samo co zrobili z pakietem.

    • 12 5

  • słoneczko (1)

    odpowiem Tobie chociaż nie jest P B ale jestem z Administracji , urazasz w tym przypadku mnie jako pracownika umysłowego jestem kobieta i nie ma funkcji takich jak składowy dla kobiet poniewaz jesteśmy słabę , ale jesli wiesz a moze nie wiesz to twoja prace trzeba obliczyć trzeba za ksiegować i trzeba zrobic paierki ze by dac Tobie wypłate i ty nie musiz sie martwic bo jesli Tobie cos nie nalicze to ja tez dostaje opieprz wiec nie mów że jest łatwa praca , Ja Tobie nie zazdrosze twojej pracy ale uszanuj moją i innych umysłowych a pozatym ja też nic nie chce od ciebie tylko pakietu równego dla wszystkich że by wszyscy mieli taki sam start , a jeszcze nad mienie że przeczytaj pakiet jesli go masz to wtedy porozmawiamy czy ty masz ochrone 3 lata i zastanów sie czy ty tez bedziesz potrzebny chociazby w przyszłym roku ja bedzie nowy pracodawca ,Jeszcze raz do ciebie pisze skoro nie obchodzi ciebie nic bo masz 3 lata to siedz ichociaz troche miej godnosći nie pisz bzdór a jak coś masz to powiedz to panu B w oczy albo idz do sadu

    • 13 4

    • jak na pracownika umysłowego przystało

      słownik ortograficzny się kłania "Słoneczko"... "bzdór"?

      • 2 0

  • miło (1)

    mio mi to słyszeć że P Solidarności robia takie machloje odnośnie swoich członków , jeden płaci wiece drugi nic a bawiasie razem super!. Mam pomysł moze napisza Panowie Solidarności o wycofanie sie z Pakietu i podpisanie innego

    • 9 6

    • anolfabeta

      kolego spójrz w słownik i naucz się pisać

      • 0 0

  • NO NO

    ale kwiatki wychodza panowie honor gdzie ?

    • 7 0

  • ps do operatora

    Fakt też odnoszę wrażenie że góry związków nie lubią się miedzy sobą tylko do jasnej cholery czemu robią sobie na złość naszym kosztem.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane