• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekord w przeładunkach i Cap San Juan. Duży ruch w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
1 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu.
  • Cap San Juan ma niemal 49 m szerokości i ledwo mieści się między główkami portu. Z powodu warunków pogodowych musiał czekać dwa dni na redzie na wejście do portu.
  • W styczniu Zarząd Morskiego Portu Gdynia porozumiał się z Ministerstwem Obrony Narodowej w sprawie poszerzenia wejścia do portu.
  • Cap San Juan to największy pod względem pojemności i ładowności statek jaki zawitał w Porcie Gdynia.
  • Cap San Juan mógł manewrować w Porcie dzięki nowej obrotnicy.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.
  • Cap San Juan wewnątrz portu obrócił się.

W Porcie Gdynia padł kolejny rekord pod względem przeładunków. Ubiegły rok zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów. To daje wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do 2017 roku. Przyszły rok zapowiada się równie obiecująco, między innymi dzięki wizytom takich kolosów jak Cap San Juan.



W przeładunkach Portu Gdynia dominuje drobnica z 59-proc. udziałem w strukturze obrotów ogółem. W 2018 roku przeładowano o 1,36 mln ton więcej tej grupy ładunkowej, co jest związane głównie z liczbą obsłużonych kontenerów oraz drobnicy konwencjonalnej. Jeszcze nie udało się dobić do rekordowego wyniku z 2014 roku, kiedy to przeładowano 849 123 TEU, ale niewiele zostało, ponieważ wynik za 2018 rok to już 803 871 TEU.

Zobacz najdłuższy kontenerowiec w historii Portu Gdynia



Przyszłoroczne wyniki w tym obszarze mogą być jeszcze lepsze, bo rok pod względem przeładunków kontenerów zaczął się też rekordowo. W połowie lutego do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego wpłynął kontenerowiec, Charlotte Maersk - najdłuższy, jaki do tej pory gościł w gdyńskim porcie. Ma on 347 m i jest dłuższy aż o 10 metrów od poprzedniego rekordzisty. Dziś z kolei do Portu Gdynia wpłynął kontenerowiec Cap San Juan, który ustanowił rekord pod względem pojemności i ładowności wśród statków zawijających do Gdyni.

- Cap San Juan jest nieco krótszy niż ostatni rekordowy kontenerowiec Charlotte Maersk, ale ma o ponad 10 proc. większą ładowność kontenerów TEU, o ponad 12 proc. większą nośność i o ponad 29 proc. większy tonaż pojemnościowy brutto - poinformował portalmorski.pl.
Wizyty tak dużych statków są możliwe dzięki inwestycjom, czyli nowej obrotnicy w Porcie Gdynia, a także z powodu kumulacji przeładunków w gdańskim DCT.

W ub. roku w Gdyni wzrosły również przeładunki drobnicy obsługiwanej w technologii ro-ro. Wskaźnik dynamiki drewna wyniósł ponad 400 proc. i jest to po drobnicy kolejna grupa z największym wzrostem obrotów tonażowych. Łącznie w 2018 roku obsłużono 979 tys. ton tego ładunku.

Wzrost przeładunkowy nastąpił również w grupie węgiel i koks i związany jest ze znaczącym importem węgla. Udział tej grupy ładunkowej w strukturze obrotów portu w 2018 roku stanowi 11 proc. O ponad 20 proc. wzrosły też przeładunki innych ładunków masowych. W pozostałych grupach ładunkowych nastąpiły nieznaczne spadki przeładunków w porównaniu do 2017 roku.

Spółka utrzymuje bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej wzrósł w 2018 r. w stosunku do roku poprzedniego o 2,6 mln zł (7,8 proc.). Wynika to głównie ze wzrostu przychodów z opłat portowych (12,5 proc.) oraz, w mniejszym stopniu, ze wzrostu przychodów z najmów (1,7 proc.). W związku z sytuacją na rynku finansowym oraz wydatkami inwestycyjnymi odnotowano niższy wynik na działalności finansowej (spadek o 28 proc.). Spadek odnotowano również na pozostałej działalności operacyjnej (o 19 proc.). W rezultacie zysk netto Spółki za 2018 r. był niższy o 10,8 proc. od uzyskanego w roku poprzednim i przekroczył 67 mln zł.

Środki finansowe generowane z działalności operacyjnej (EBITDA) wzrosły w 2018 r. o 1,5 proc. w stosunku do roku ubiegłego i wyniosły 106,1 mln zł. Wraz z funduszami unijnymi środki te zapewniają finansowanie ambitnego programu modernizacji i rozwoju portu.

Miejsca

Opinie (91)

  • Jestem w szoku statek w porcie się obrócił..... (1)

    To ciekawe......

    • 3 2

    • No co ty? Piratów z Karaibów nie oglądałeś?

      Tam to dopiero się statek obracał - nawet do góry dnem i z powrotem "na koła".

      • 2 0

  • O co się spieracie mat...ły (1)

    Przecież to wszystko i tak Polska, jeden kraj. Lepsza Gdynia, nieee bo Gdańsk. Pis, po, psl.....ja pier....le Skończcie z tym. Napiszcie np ok fajnie, rozwijają się, gratulacje itp

    • 23 1

    • Bardzo byśmy chcieli tak napisać ale w tej rzeczywistości to niestety niemożliwe.

      • 0 0

  • scie*wo z chin trafia na polskie stoly :(

    • 2 0

  • I jednak da sie dogadac z PISem. (8)

    A jak sie juz dogadali to widac efekty, PO i Tusek rzadzili tyle lat i co?
    Wystarczy sie tylko jak ludzie cywilizowani i kulturlani zachowywac a beda same plusy.
    Gdanszczanei mieli teraz szanse po budyniu na normalnego wladce i na ogromne rzadowe pieniadze ale jak widac kolejna szanse zaprzepaszczaja...
    Brawo dla Ministerstwa Obrony i Pana Ministra Antoniego i Pana Mariusza:)

    • 23 86

    • (1)

      Tylko Misiu zobacz kto jest prezesem Zarządu Portu Gdynia i kto jest w zarządzie? Przecież to nominaci z Pisu . I jak tu się nie dogadać.

      • 0 2

      • W dużym stopniu winni są też członkowie Rady Interesantów Portu Gdynia!

        Sprawdź sobie kto tam zasiada i kto był/jest Przewodniczącym.

        • 0 0

    • co ty bierzesz ?

      że aż tak cię sponiewierało

      • 5 2

    • Zmień psyxhiatrę

      Nie wiem co bierzesz, ale bierz pół dawki

      • 6 1

    • Masz grafikę od 1990 roku pisowski bezzębny buraku

      • 9 2

    • tusk to by sprzedał porty Niemcom (1)

      • 7 22

      • wy wszyscy zwalacie winę na jedną osobę

        a w rzeczywistości wszystko zależy od tych najniżej

        • 6 2

    • ale powiedziałes,ci z pisu są wyjątkowo kulturalni i cywilizowani

      To dlaczego im słoma z butów wychodzi?

      • 19 2

  • Ale on jest pusty (1)

    Pusty przyszedł pusty wyjdzie

    • 5 3

    • Serio?

      Wyladuje w Gdyni 2100 kontenerow ok 3500 TEU. to jest malo biarac pod uwage ze Gdynia (pierwotnie Gdansk) sa na koncu tego loopa i ze jest to extraloder do AE10?
      Ten statek nie jest pusty, jest po prostu elegancko przygotowany pod rozladunek. Kontenery poukladane rowno w rzedach by latwo moc wyladowac STS'ami. Wyjdzie faktycznie zdecydowanie mniej zaladowany. Z BCT nie bierze eksportu.

      • 0 1

  • te kolosy wpływają tylko dlatego, że DCT się zatkał. (5)

    • 42 14

    • To przez to zatkanie Motława szambem popłynęła? Tak wiem to moja wina i prezydenta Szczurka .Ja się przyznaję bo mieszkam w Gdyni. A dodam jeszcze że Gdańsk jest moim rodzinnym miastem z którego jestem dumny ale nie z części ludzi którzy teraz tam słoikują i durne teksty o innych wypisują.

      • 5 4

    • (3)

      Dokładnie, a śledzie podniecają się.

      • 12 18

      • Przecież żaden śledź tu się nie odzywa (2)

        • 15 2

        • (1)

          No to DCT ma się czym chwalić rzeczywiście. Że się zatkał ...

          • 24 3

          • Bo się rozwija w porównaniu z gct, bct, a rozwój wymaga poświęceń, pojedź sprawdź, potem pisz.
            Tam budują aktualnie plac, a mało tego, że budują plac to zajeli aktualny plac, zeby mieć miejsce na budowe nowych (nie używanych jak GCT) STSów i RTGów

            • 9 5

  • W Porcie Gdynia wzrost o 10% (5)

    a tym czasem w Porcie Gdańsk wzrost 20%.

    • 21 26

    • (2)

      Nie w Porcie Gdańsk, tylko w jednym terminalu który właśnie się przytyka.

      • 12 4

      • Wcale nie w jednym terminalu. Gdański Port osiągnął znacznie lepsze wyniki

        • 2 3

      • I jest na sprzedaż.

        • 6 3

    • W samym bct już niedługo przodownicy pracy będą wyrabiać 150% normy (ku chwale Zarządu).

      • 1 1

    • No i co w związku z tym?

      Mnie cieszy że oba porty się rozwijają.

      • 10 0

  • Co z tego, że urosło jak z roku na rok mamy coraz mniejszy udział w rynku i zostajemy coraz bardziej w tyle za Gdańskiem

    PS Dlaczego artykuł w marcu zamiast w styczniu jak w innych portach (wyniki znane od bardzo dawna).

    To tak jak by się cieszyć z podwyżki o 200 zł kiedy inni dostali więcej o 2000 zł

    • 6 1

  • (7)

    Niedługo budowa dct 3 i Gdańsk was zje do końca śledziki

    • 26 56

    • I, oczywiście, dyżurny gdańszczanin - wolnościowiec

      Radujący się, że sąsiadowi krowa zdechła...
      Toż to gorzej niż Kargule i Pawlaki, ci przynajmniej poszli po rozum do głowy...
      Zamiast cieszyć się, że jest synergia, jest zarobek, jest opinia a nie ma przestoju i kar...
      Takie ludzie to tylko w Gdańsku a taki sąsiad, to prawdziwe nieszczęście...

      • 6 4

    • (3)

      Niedługo pogłębione kanały i szersze wejście do portu. Niedługo budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Zobaczymy kto tu kogo będzie zjadał, bo jak na razie to w Gdyni inwestycje idą pełną parą, a w Gdańsku jakaś posucha...

      • 12 12

      • To widać jak kolega w temacie

        • 3 0

      • Pan z równoległej rzeczywistości do nas zawitał? (1)

        Co do skali inwestycji w obu portach to jest nieporównywalnie większa w Gdańsku tym bardziej w zakresie planowanych. Życzę obu portom jak najlepszego rozwoju, nie ma jednak co się oszukiwać, że port w Gdynii zamiast konkurować powinien współpracować z Gdańskiem co dało by dużo lepsze rezultaty w ogólnym rozrachunku.

        • 14 8

        • To, Gdansku, wspolpracuj...

          ...

          • 7 5

    • idz siac ferment na jakies niemieckojezyczne fora (1)

      • 15 13

      • Proszę Państwa

        po co ta agresja...

        • 15 2

  • chinczyki nas scierwem futruja

    i tyle

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes Zarządu sopockiej spółki Blue Media, jednego z największych dostawców rozwiązań technologicznych w obszarze finansów. W Blue Media odpowiada m.in. za obszar bezpieczeństwa oraz rozwój biznesu, w tym za planowanie strategicznych kierunków rozwoju firmy. Wierzy, że umiejętności łączenia różnych dziedzin i wyciągania wniosków powinniśmy uczyć się już w szkole. Prywatnie meloman, pasjonat kina...

Najczęściej czytane