• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe przeładunki w trójmiejskich portach

Wioletta Kakowska-Mehring
27 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Oba trójmiejskie porty odnotowały wzrost przeładunków w ub. roku. Oba trójmiejskie porty odnotowały wzrost przeładunków w ub. roku.

W Gdańsku więcej o 2 mln ton, w Gdyni o 1,75 mln ton. Trójmiejskie porty znów biją rekordy w przeładunkach. Więcej jest towarów masowych, drobnicy, zbóż, paliw i... kontenerów.



Jak wynika ze wstępnych danych w ciągu 2014 r. w Porcie Gdańsk przeładowano ok. 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu do roku 2013. Co wypłynęło na ten wynik? Blisko 40-procentowy wzrost przeładunku towarów z grupy inne masowe, ponad 13-procentowy wzrost przeładunku paliw, o blisko 10 proc. wyższy wynik w zakresie przeładunku zbóż i prawie o 7 proc. wyższe przeładunki drobnicowe. W ub. roku wzrosła też liczba przeładowywanych kontenerów, udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o ok. 3 proc.

Ta działalność, głównie związana z DCT, jest prawdziwą lokomotywą gdańskiego portu. Jeśli zestawi się dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponad dwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013.

Przeładunki w Porcie Gdańsk (w mln ton). Przeładunki w Porcie Gdańsk (w mln ton).

- Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga - podano w komunikacie.

W Porcie Gdynia przeładunki towarów osiągnęły również rekordowy poziom i wyniosły 19,4 mln ton, co w porównaniu do 2013 roku oznacza wzrost o 9,9 proc. Podobnie jak w roku 2013, w ub. roku największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy, osiągając przyrost na poziomie prawie 1,64 mln ton, czyli o  14,8 proc. więcej. Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż, przynosząc przyrost o 33,2 proc. Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie 271,4 proc., odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 0,17 mln ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. Niestety, odnotowano też spadki w trzech grupach ładunków. Mniej o 0,58 mln ton przeładowano węgla i koksu (spadek o 21,9 proc.), o 0,15 mln ton tzw. innych masowych (spadek o 9,4 proc.) i o 0,05 mln ton drewna (spadek o 51,3 proc.).

- Spodziewaliśmy się lepszych wyników, ale przyznam, że ostateczna liczba nawet nas zaskoczyła - powiedział Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - To efekt pracy spółek działających na terenie portu, ale nie bez znaczenia jest też prowadzony przez nas program inwestycji poprawiających infrastrukturę oraz układ kolejowo-drogowy.

A jak było z kontenerami w Gdyni? W sumie BCT i GCT zanotowały istotne zwiększenie wolumenu przeładowanych kontenerów. W skali całego portu nastąpił wzrost tych przeładunków o  119 516 TEU, czyli o 16,4 proc. W 2013 roku terminale przeładowały 729 607 TEU, a w roku 2014 849 123 TEU. Jak będzie w przyszłym roku? Władze portu liczą się ze spadkiem w związku z aliansem 2M (Maersk Line i firmę MSC). Ma na tym skorzystać DCT w Gdańsku, stracić mogą gdyńskie terminale.

- Liczymy się z tym. Jednak już kiedyś, gdy z Gdyni odszedł Maersk, po spadkach udało się odbudować obroty kontenerowe. Sądzę, że tak będzie i tym razem - mówi prezes Jarosiński.

A jaki będzie przyszły rok dla obu trójmiejskich portów? Oba szacują, że wyniki będą jeszcze lepsze. Jednak eksperci portowi nie wykluczają problemów. Rosnące w ostatnich latach przeładunki są dobrym prognostykiem na przyszłość, pamiętać należy jednakże o zmieniających się uwarunkowaniach funkcjonowania biznesu portowego. Jak oceniają, z jednej strony wprowadzenie przepisów deregulacyjnych powinno zwiększyć konkurencyjność polskich portów, z drugiej zaś strony, trudno jest przewidzieć wpływ na obroty ładunkowe w portach wprowadzenia 1 stycznia 2015 roku nowej dyrektywy siarkowej. Z pewnością nie będzie ona wpływać pozytywnie na wzrost obrotów portowych. Dodatkowo, trendy globalnej wymiany handlowej nie napawają szczególnym optymizmem w zakresie dynamiki jej wzrostu.

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

  • Rekordowe przeładunki w Porcie Gdynia, brawo. (3)

    Jakoś dwa porty morskie mogą istnieć koło siebie i dobrze funkcjonować, czemu więc Gdańsk tak boi się konkurencyjnego portu lotniczego w Gdyni?

    • 20 40

    • Gdańsk się boi? Nie bądź śmieszny i sobie już nie dopowiadaj.
      Poza tym porty (jak DCT) są prywatnymi inwestycjami, przeszły test inwestora (czego lotnisko w Gdyni nie dało rady), to zupełnie inna bajka i specyfika rynku.

      • 5 2

    • Dlaczego gdynia chce budować konkurencyjne lotnisko dla lotniska którego jest współwłascicielem?

      Lotniska są samorządowe i ładuje sie "państwowe" pieniadze w ich rozwój, konkurencja spowoduje spadek rentowności, przy wzroscie kosztów (utrzymanie dwóch lotnisk).

      Porty morskie to zupełnie inna bajka i nie ma żadnego porównania do lotnisk, wiec nie pleć głupot jak nie znasz specyfiki portów morskich

      • 10 1

    • Dlaczego Urząd Miasta Gdynia niszczy gdyński port?

      No tak, deweloper szybko zarobi i szybko zaprosi urzędnika na bal, a port daje tylko miejsca pracy przy których urzednik nie ogrzeje kieszeni.

      • 11 3

  • import czy eksport? (1)

    szkoda, że import...

    • 2 4

    • matołku to sobie klapki z oczu zejmij i sprawdz strukturę przeładunków w terminalach

      • 0 0

  • uwaga

    Nie szczytujmy tak bardzo, bo nawet sąsiednia Kłajpeda ma większe obroty.
    Poza tym Kłajpeda narzeka, że tylko 36,4 mln tom, a my już jesteśmy w siódmym niebie z naszymi zaściankowymi portami:..
    "...the throughput of Klaipeda Port in January December of 2014 increased by 9,0 pct. - totally 36,41 mln tn of seaborne cargo, i.e. more by 3,0 mln tn comparing with the corresponding period of the previous year were handled."

    • 8 4

  • po dokończeniu inwestycji w infrastrukturę w Gdańsku
    Gdynia która nic w tym kierunku nie robi się zwinie...

    • 10 4

  • A zarobki rekordowo niskie.. (2)

    • 18 11

    • Bzdury, znajomy jako fizyczny ma 25 zł/h netto i z 5k nie schodzi

      • 13 2

    • Średnia wynagrodzeń w portach jest dużo wyższa od średniej krajowej.

      • 10 2

  • Po rozbudowie Gdański DCT będzie już całkowicie dominować (1)

    • 17 3

    • Jak narazie w DCT dominują tzw. transshipmenty. Najwięcej przeładunków kontenerów na rynek polski przechodzi przez port gdyński.

      • 7 10

  • I paliw... a dzisiaj gaz tankowałem za 1,98! Ciekawe czy gaz tżz idzie przez port?

    Niedźwiedź Putin to powoli koń na glinianych nogach!

    • 1 6

  • Rekordy (2)

    Tylko się cieszyć, ale czy za tak wysokie przeładunki będą jakieś premie? Wątpliwa sprawa, mówią iż nie mają pieniędzy.

    • 17 3

    • kto miał dostać premie ten dostał, reszta pojechała za granicę do właścicieli

      niewolnik może tylko pomarzyć

      • 7 2

    • Coz, najblizsze 5 lat inwestycje, ale potem......kto wie :)

      Nowe place skladowe, nowe tory kolejowe, nowe drogi, nie jest zle.
      Zeby tylko miasto Gdynia obudzilo sie na czas i doprowadzilo do szybkiej realizacji planu rozwoju kolejowego na terenie miasta i okolic.

      • 5 4

  • Szkoda, że wszystko wyprzedane i nie jest nasze, wiec zysk i tak idzie za granicę.

    • 22 34

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane