• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch inwestycyjny w gdańskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W tym roku powstanie nowe stanowisko do przeładunku paliw dla Naftoportu, czyli T1. W tym roku powstanie nowe stanowisko do przeładunku paliw dla Naftoportu, czyli T1.

O gdańskim porcie w ubiegłym roku usłyszał cały żeglugowy świat, a to za sprawą terminalu kontenerowego DCT, do którego zaczęły zawijać największe kontenerowce świata. Ta firma zamierza dalej inwestować, ale nie tylko ona. Zainteresowanych gdańskim portem jest więcej. W najbliższym czasie rozpocznie się kilka ważnych inwestycji.



W lipcu tego roku pracę rozpocznie Gdański Terminal Masowy zobacz na mapie Gdańskana Nabrzeżu Bytomskim. Inwestycję realizuje Malteurop Polska Sp. z o.o. Terminal tworzą magazyny o pojemności 35 tys. ton, które zostaną wyposażone w suszarnię ziarna oraz system przeładunkowy. Grupa Malteurop jest największym producentem słodu na świecie. W 12 krajach Europy, Ameryce Północnej, Oceanii i Azji posiada 23 oddziały przemysłowe i wytwarza ponad 2,2 miliona ton słodu rocznie. Malteurop działa w Gdańsku od 2007 roku. Wtedy to spółka kupiła działającą na Nabrzeżu Bytomskim spółkę Baltic Malt.

Z kolei w grudniu 2013 roku gotowa będzie Chłodnia Składowa Ryb zobacz na mapie Gdańska w Wolnym Obszarze Celnym realizowana przez Północnoatlantycką Organizację Producentów. Magazyn ten umożliwi składowanie ryb w sześciu poziomach na powierzchni ponad 7 tys. m kw. - O tej inwestycji mówi się od kilku lat. Cieszymy się, że w końcu udało się ruszyć z realizacją - powiedział Wojciech Łakomski, wiceprezes ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace na Nabrzeżu Przemysłowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie przeładowywane są kruszywa i cement. Zostanie ono wydłużone. Ta inwestycja pomoże usprawnić pracę działającym tam firmom. Środki na ten cel port pozyskał z Unii. Kolejna inwestycja to terminal przeładunkowy mas bitumicznych zobacz na mapie Gdańska(asfaltu), który zbudowany zostanie w wewnętrznym w części Basenu Górniczego. Inwestorem jest fińska firma.

Zmodernizowane zostanie też Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie realizowane są przeładunki towarów masowych suchych i płynnych, m.in. siarki granulowanej, melasy, olejów opałowych i bazowych oraz kruszyw. Uporządkowany zostanie też teren przy Nabrzeżu Oliwskim zobacz na mapie Gdańska, w tym celu będzie trzeba dokonać kilku wyburzeń i zostanie położona nowa nawierzchnia.

W tym roku ma się rozpocząć budowa wielkiego terminalu przeładunkowo-składowego suchych ładunków masowych zobacz na mapie Gdańska(w Porcie Północnym), w szczególności węgla, a w przyszłości także baza przeładunku pasz oraz biomasy. Zbuduje go belgijska spółka Sea-Invest, która właśnie w Gdańsku chce stworzyć swoje centrum na Europę i najważniejszą bazę przeładunkową na Bałtyku. Spółka zainwestuje 40 mln euro. Teren budowanego terminalu do blisko 90 hektarów.

Opóźnia się za to inwestycja Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń. Spółka razem z niemiecką firmą Oiltanking miała wybudować terminal paliwowy zobacz na mapie Gdańskaw gdańskim Porcie Północnym. Umowa o współpracy obu spółek jednak wygasła. PERN zapowiada kontynuację tej inwestycji, ale... jej wartość wynosi ok. 800 mln zł, a PERN może wyłożyć jedynie ok. 150 mln.

- Mamy z PERN podpisaną umowę rezerwacyjną. Oni płacą nam za utrzymywanie terenu w gotowości. Nie jesteśmy stratni, ale nie zarabiamy. Ta stawka to powiedzmy 10 proc. tego co moglibyśmy uzyskań po uruchomieniu. Dlatego nam też zależy. Kiedy ta inwestycja będzie realizowana, nie wiadomo - powiedział Wojciech Łakomski.

W tym roku powstanie za to nowe stanowisko do przeładunku paliw zobacz na mapie Gdańskadla Naftoportu, czyli T1. - W lutym zaczniemy prace pogłębiarskie, które leżą po stronie portu - mówi Wojciech Łakomski. - Wszystkie umowy są już podpisane.

Z kolei na tyłach Europortu niemiecki koncern energetyczny EON chce zbudować elektrownię na biomasą zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja o wartości ok. 200 mln euro ma być gotowa za 2-3 lata. Elektrownia o mocy 150-170 MWe ma powstać na 7-8 hektarach na terenach tzw. portu zewnętrznego. Rozmowy w tej sprawie są już bardzo zaawansowane.

- Ta inwestycja wpisuje się w naszą strategię, bo będzie to klient dla terminalu przeładunków artykułów pochodzenia roślinnego, poza tym jest to zgodne planami uprzemysłowienia obszaru portu - powiedział prezes Wojciech Łakomski.

"Cudowne dziecko" gdańskiego portu - jak czasem określa się DCT, też nie powiedziało ostatniego słowa. Terminal przygotowuje się do wzmożonego ruchu i rozbudowuje się. Nowe nabrzeże DCT zobacz na mapie Gdańskama powstać wzdłuż plaży w kierunku pirsu rudowego, prostopadle do istniejącego terminalu.

- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

W połowie listopada ub. roku walne zgromadzenie wyraziło zgodę na bezprzetargowe przekazanie terenów pod tę inwestycję. - Rozpoczynamy teraz negocjacje z inwestorem. Wspólnie wyznaczyliśmy sobie termin ich zakończenia na 31 marca tego roku. Po parafowaniu projektu umowy, sprawa trafi do resortu skarbu - mówi Wojciech Łakomski.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • i bardzo dobrze, bedzie wiecej miejsc pracy.

    • 59 2

  • Gdański port - też dla WYCIECZKOWCÓW (9)

    Niechże port się promuje także - jako kierunek docelowy dla statków wycieczkowych z całego świata - na zwiedzanie Gdańska i okolic !

    • 57 3

    • do Gdańska docieraja nie martw się (7)

      • 3 0

      • (1)

        czasem wycieczkowce docierają do Gdańska, ale bardzo rzadko i zdecydowanie zbyt rzadko jak na takie miasto - a czemu ? najprawdopodobniej to efekt zbyt słabej promocji no i braku poprawy warunków do przyjęcia ich

        • 2 1

        • ciekawe, punktem programu każdego wycieczkowca jest Gdańsk i Malbork a kasa dla portu za przyjęcie wycieczkowca to grosze i dużo problemu. Tutaj chodzi o turystów a nie statki.

          • 2 0

      • skm -ką z Gdyni... :) (4)

        • 2 0

        • każda droga jest dobra, bo wszystkie drogi prowadzą do Gdańska (3)

          • 5 1

          • (2)

            Nie każda droga jest najlepsza - po co zwiększać korki na trasie Gdynia - Gdańsk, no i męczyć turystów w autobusach (stojących w tych korkach) dowożących ich z Gdynia do Gdańska

            • 3 0

            • bardziej się zmęczą w tej dziadowskiej SKM

              zarządzanej z Gdyni.

              • 3 0

            • jak nie wybierają Portu Gdańsk więc niech się meczą

              tanie mięso psy jedzą

              • 1 0

    • koniecznie! tylko byleby to robil tak, by z tego były efekty, bo inaczej szkoda by było dużych w tym przypadku publicznych pieniędzy (ZMPG nie jest firmą prywatną)

      • 0 0

  • Dobry pomysł z tymi pasażerami!!!!!!

    • 23 4

  • Słaby rozwój protu? (4)

    Czy to prawda że przeładunki spadły o 7 procent w stosunku do ubiegłego roku? Wynik finansowy to ledwie 19 milionów zysku wobec miliardów jakie się inwestuje w infrastrukturę i wobec gigantycznego majątku ( sama ziemia 600 hektarów). DCt to chyba prywatna firma wiec nie wiem czemu jest nazywana cudownym dzieckiem portu zasługi w jej rozwoju przypisuje sobie port ? Z

    • 20 20

    • Maruda (1)

      Jemu najpierw zyski potem inwestycje.

      • 2 1

      • nie całkiem

        Inwestycje wykonuje Państwo a nie Port i jedno nie wyklucza drugiego a wręcz przeciwnie duże inwestycje jakie realizuje Skarb Państwa muszą iść w parze z rosnącymi zyskami !

        • 4 2

    • Chłopaczku nie marudź. (1)

      Inwestycje przeprowadzi samo DCT, a pomoc miasta jest raczej przy budowie dróg i wydzierżawieniu ziemi (kiedys dzierżawa się kończy) Kasa z podatków się przyda.....

      • 1 1

      • A czy chociaż przychód z tej dzierżawy jest atrakcyjny czy raczej to marne grosze- byleby się firma prywatna dobrze miała?

        • 0 1

  • Dlaczego Niemcy nie spalą tej biomasy u siebie?

    śmierdząca jest????

    • 24 9

  • Z tym całym światem to przesada! (1)

    Tylko wiadomo że najwięcej chińskiego guana przypływa do Gdańska! Czy to powody do dumy? Zwiększy się tylko zachorowalność na nowotwory!

    • 9 20

    • Kupuj dwa razy droższe produkty nie-chińskie

      i nie marudź, mamy przecież wolny rynek.

      • 5 2

  • działalnośc portowa, tak. (1)

    Ale spalarnia to poroniony pomysł. Port jest w centrum aglomeracji i smród poleci wraz z rakotwórczymi dodatkami do wszystkich mieszkańców.

    • 13 14

    • zgłąb temat najpierw...

      • 8 0

  • a co z osławionym Europortem (2)

    czyli bazą zbożową-paszową? gdzie są te menedzery co wymyslily i forsowały te budowe, czy już odsiedzieli swoje w domu z zakratowanymi oknami? kto pokrył milionowe straty?

    • 11 5

    • Nic

      Europort = Rotterdam

      • 1 0

    • Też od 13 lat czekam na kasę za nierozliczoną budowę. Pozdrawiam !

      • 0 0

  • Port w Gdańsku to potęga ! (1)

    port zarabia na opłacie portowej i wynajmie infrastruktury a nie na tym że inwestuje kilkaset mnl euro. Te inwestycje pracuję dla całej polskiej gospodarki i mówienie tu o jakiś prostych zyskach (chociaz one i tak są) jest nieporozumieniem.

    • 27 4

    • Nie całkiem

      Po prostu w stosunku do majątku jaki się dostało w zarządzanie wyniki jak na razie są marne.

      • 6 2

  • optymistycznie

    Gdynia zabudowuje port apartamentowcami. Dobrze, że w Gdańsku jest trochę zmyślnych gospodarzy.

    • 37 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...

Najczęściej czytane