• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruch inwestycyjny w gdańskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
29 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W tym roku powstanie nowe stanowisko do przeładunku paliw dla Naftoportu, czyli T1. W tym roku powstanie nowe stanowisko do przeładunku paliw dla Naftoportu, czyli T1.

O gdańskim porcie w ubiegłym roku usłyszał cały żeglugowy świat, a to za sprawą terminalu kontenerowego DCT, do którego zaczęły zawijać największe kontenerowce świata. Ta firma zamierza dalej inwestować, ale nie tylko ona. Zainteresowanych gdańskim portem jest więcej. W najbliższym czasie rozpocznie się kilka ważnych inwestycji.



W lipcu tego roku pracę rozpocznie Gdański Terminal Masowy zobacz na mapie Gdańskana Nabrzeżu Bytomskim. Inwestycję realizuje Malteurop Polska Sp. z o.o. Terminal tworzą magazyny o pojemności 35 tys. ton, które zostaną wyposażone w suszarnię ziarna oraz system przeładunkowy. Grupa Malteurop jest największym producentem słodu na świecie. W 12 krajach Europy, Ameryce Północnej, Oceanii i Azji posiada 23 oddziały przemysłowe i wytwarza ponad 2,2 miliona ton słodu rocznie. Malteurop działa w Gdańsku od 2007 roku. Wtedy to spółka kupiła działającą na Nabrzeżu Bytomskim spółkę Baltic Malt.

Z kolei w grudniu 2013 roku gotowa będzie Chłodnia Składowa Ryb zobacz na mapie Gdańska w Wolnym Obszarze Celnym realizowana przez Północnoatlantycką Organizację Producentów. Magazyn ten umożliwi składowanie ryb w sześciu poziomach na powierzchni ponad 7 tys. m kw. - O tej inwestycji mówi się od kilku lat. Cieszymy się, że w końcu udało się ruszyć z realizacją - powiedział Wojciech Łakomski, wiceprezes ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace na Nabrzeżu Przemysłowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie przeładowywane są kruszywa i cement. Zostanie ono wydłużone. Ta inwestycja pomoże usprawnić pracę działającym tam firmom. Środki na ten cel port pozyskał z Unii. Kolejna inwestycja to terminal przeładunkowy mas bitumicznych zobacz na mapie Gdańska(asfaltu), który zbudowany zostanie w wewnętrznym w części Basenu Górniczego. Inwestorem jest fińska firma.

Zmodernizowane zostanie też Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie realizowane są przeładunki towarów masowych suchych i płynnych, m.in. siarki granulowanej, melasy, olejów opałowych i bazowych oraz kruszyw. Uporządkowany zostanie też teren przy Nabrzeżu Oliwskim zobacz na mapie Gdańska, w tym celu będzie trzeba dokonać kilku wyburzeń i zostanie położona nowa nawierzchnia.

W tym roku ma się rozpocząć budowa wielkiego terminalu przeładunkowo-składowego suchych ładunków masowych zobacz na mapie Gdańska(w Porcie Północnym), w szczególności węgla, a w przyszłości także baza przeładunku pasz oraz biomasy. Zbuduje go belgijska spółka Sea-Invest, która właśnie w Gdańsku chce stworzyć swoje centrum na Europę i najważniejszą bazę przeładunkową na Bałtyku. Spółka zainwestuje 40 mln euro. Teren budowanego terminalu do blisko 90 hektarów.

Opóźnia się za to inwestycja Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń. Spółka razem z niemiecką firmą Oiltanking miała wybudować terminal paliwowy zobacz na mapie Gdańskaw gdańskim Porcie Północnym. Umowa o współpracy obu spółek jednak wygasła. PERN zapowiada kontynuację tej inwestycji, ale... jej wartość wynosi ok. 800 mln zł, a PERN może wyłożyć jedynie ok. 150 mln.

- Mamy z PERN podpisaną umowę rezerwacyjną. Oni płacą nam za utrzymywanie terenu w gotowości. Nie jesteśmy stratni, ale nie zarabiamy. Ta stawka to powiedzmy 10 proc. tego co moglibyśmy uzyskań po uruchomieniu. Dlatego nam też zależy. Kiedy ta inwestycja będzie realizowana, nie wiadomo - powiedział Wojciech Łakomski.

W tym roku powstanie za to nowe stanowisko do przeładunku paliw zobacz na mapie Gdańskadla Naftoportu, czyli T1. - W lutym zaczniemy prace pogłębiarskie, które leżą po stronie portu - mówi Wojciech Łakomski. - Wszystkie umowy są już podpisane.

Z kolei na tyłach Europortu niemiecki koncern energetyczny EON chce zbudować elektrownię na biomasą zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja o wartości ok. 200 mln euro ma być gotowa za 2-3 lata. Elektrownia o mocy 150-170 MWe ma powstać na 7-8 hektarach na terenach tzw. portu zewnętrznego. Rozmowy w tej sprawie są już bardzo zaawansowane.

- Ta inwestycja wpisuje się w naszą strategię, bo będzie to klient dla terminalu przeładunków artykułów pochodzenia roślinnego, poza tym jest to zgodne planami uprzemysłowienia obszaru portu - powiedział prezes Wojciech Łakomski.

"Cudowne dziecko" gdańskiego portu - jak czasem określa się DCT, też nie powiedziało ostatniego słowa. Terminal przygotowuje się do wzmożonego ruchu i rozbudowuje się. Nowe nabrzeże DCT zobacz na mapie Gdańskama powstać wzdłuż plaży w kierunku pirsu rudowego, prostopadle do istniejącego terminalu.

- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.

W połowie listopada ub. roku walne zgromadzenie wyraziło zgodę na bezprzetargowe przekazanie terenów pod tę inwestycję. - Rozpoczynamy teraz negocjacje z inwestorem. Wspólnie wyznaczyliśmy sobie termin ich zakończenia na 31 marca tego roku. Po parafowaniu projektu umowy, sprawa trafi do resortu skarbu - mówi Wojciech Łakomski.

Miejsca

Opinie (39) 2 zablokowane

  • zainteresowany

    2tys, złoty miesięcznie dla ZMPG za walącą się budkę ma Pirsie Rudowym dla ochroniarza to szczyt. Wszystkie firmy z portu uciekają.

    • 0 0

  • kierownictwo Portu Łakomie szczyci sie cudzymi sukcesami

    a samo doprowadza Port do likwidacji. Wszystkie opisane sukcesy są efektem działań odrębnych, czesto prywatnych przesiebiorstw a zarzadzający Portem nie mają pojęcia czym zarządzaja. W obecnej postaci prościej byłoby aby dzierżawą terenów portowych zajmował się Zarząd Miasta.

    • 3 0

  • Wszystko sie rozbudowuje

    Tylko zeby za tym szly tez podwyzki , bo na dzien dzisiejszy zarabiamy jak kraje 3 swiata.

    • 2 2

  • Gdański port - też dla WYCIECZKOWCÓW (9)

    Niechże port się promuje także - jako kierunek docelowy dla statków wycieczkowych z całego świata - na zwiedzanie Gdańska i okolic !

    • 57 3

    • do Gdańska docieraja nie martw się (7)

      • 3 0

      • skm -ką z Gdyni... :) (4)

        • 2 0

        • każda droga jest dobra, bo wszystkie drogi prowadzą do Gdańska (3)

          • 5 1

          • (2)

            Nie każda droga jest najlepsza - po co zwiększać korki na trasie Gdynia - Gdańsk, no i męczyć turystów w autobusach (stojących w tych korkach) dowożących ich z Gdynia do Gdańska

            • 3 0

            • jak nie wybierają Portu Gdańsk więc niech się meczą

              tanie mięso psy jedzą

              • 1 0

            • bardziej się zmęczą w tej dziadowskiej SKM

              zarządzanej z Gdyni.

              • 3 0

      • (1)

        czasem wycieczkowce docierają do Gdańska, ale bardzo rzadko i zdecydowanie zbyt rzadko jak na takie miasto - a czemu ? najprawdopodobniej to efekt zbyt słabej promocji no i braku poprawy warunków do przyjęcia ich

        • 2 1

        • ciekawe, punktem programu każdego wycieczkowca jest Gdańsk i Malbork a kasa dla portu za przyjęcie wycieczkowca to grosze i dużo problemu. Tutaj chodzi o turystów a nie statki.

          • 2 0

    • koniecznie! tylko byleby to robil tak, by z tego były efekty, bo inaczej szkoda by było dużych w tym przypadku publicznych pieniędzy (ZMPG nie jest firmą prywatną)

      • 0 0

  • (4)

    DCT to ściema
    system rekrutacji nadaje się do TVN

    • 17 11

    • A fakt TVN był ale w innej sprawie :)

      System rekrutacji może się wydawać dziwny ale starają się wybrać ludzi najlepszych (wyraźnie im nie odpowiadałeś). Faktycznie w DCT pracuje się raz lepiej raz gorzej ale to jak w każdej firmie, są układy i układziki. Ogólnie nie jest źle tylko kasy brak :( Pozdro

      • 0 1

    • czerwone świnie
      kołnierzykowi szlachcice
      opasieni baronowie

      • 1 2

    • zapewne złozyłeś CV ale firma nie poznała się na twoim geniuszu (1)

      • 5 6

      • pudło

        • 3 2

  • Słaby rozwój protu? (4)

    Czy to prawda że przeładunki spadły o 7 procent w stosunku do ubiegłego roku? Wynik finansowy to ledwie 19 milionów zysku wobec miliardów jakie się inwestuje w infrastrukturę i wobec gigantycznego majątku ( sama ziemia 600 hektarów). DCt to chyba prywatna firma wiec nie wiem czemu jest nazywana cudownym dzieckiem portu zasługi w jej rozwoju przypisuje sobie port ? Z

    • 20 20

    • Chłopaczku nie marudź. (1)

      Inwestycje przeprowadzi samo DCT, a pomoc miasta jest raczej przy budowie dróg i wydzierżawieniu ziemi (kiedys dzierżawa się kończy) Kasa z podatków się przyda.....

      • 1 1

      • A czy chociaż przychód z tej dzierżawy jest atrakcyjny czy raczej to marne grosze- byleby się firma prywatna dobrze miała?

        • 0 1

    • Maruda (1)

      Jemu najpierw zyski potem inwestycje.

      • 2 1

      • nie całkiem

        Inwestycje wykonuje Państwo a nie Port i jedno nie wyklucza drugiego a wręcz przeciwnie duże inwestycje jakie realizuje Skarb Państwa muszą iść w parze z rosnącymi zyskami !

        • 4 2

  • a co z osławionym Europortem (2)

    czyli bazą zbożową-paszową? gdzie są te menedzery co wymyslily i forsowały te budowe, czy już odsiedzieli swoje w domu z zakratowanymi oknami? kto pokrył milionowe straty?

    • 11 5

    • Też od 13 lat czekam na kasę za nierozliczoną budowę. Pozdrawiam !

      • 0 0

    • Nic

      Europort = Rotterdam

      • 1 0

  • niezły przekręt

    Ciekawe czy ktoś odda kasę wykonawcom za budowę zbiorników żelbetowych w porcie!

    • 1 2

  • administracja w DCT to Paniska na stanowiskach, co myślą, że są władcami firmy. Wstyd, aby tacy ludzie pracowali w takiej

    firmie.. Jeden kryje drugiego, aby nie poszło wyżej.
    Ploteczki, kawka i ściemnianie.

    • 3 4

  • banda nierobow która bieże kase z dzierżaw a nie a inwestycji i nie interesuje się starą częscią portu lepiej niech sie zniszczy a my i tak swoje wezniemy podniesiemy stawki dzierzaw gozel niz zle

    • 11 9

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane