- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (16 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (67 opinii)
- 3 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (113 opinii)
- 4 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (279 opinii)
- 5 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (237 opinii)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (98 opinii)
Ruch inwestycyjny w gdańskim porcie
O gdańskim porcie w ubiegłym roku usłyszał cały żeglugowy świat, a to za sprawą terminalu kontenerowego DCT, do którego zaczęły zawijać największe kontenerowce świata. Ta firma zamierza dalej inwestować, ale nie tylko ona. Zainteresowanych gdańskim portem jest więcej. W najbliższym czasie rozpocznie się kilka ważnych inwestycji.
W lipcu tego roku pracę rozpocznie Gdański Terminal Masowy na Nabrzeżu Bytomskim. Inwestycję realizuje Malteurop Polska Sp. z o.o. Terminal tworzą magazyny o pojemności 35 tys. ton, które zostaną wyposażone w suszarnię ziarna oraz system przeładunkowy. Grupa Malteurop jest największym producentem słodu na świecie. W 12 krajach Europy, Ameryce Północnej, Oceanii i Azji posiada 23 oddziały przemysłowe i wytwarza ponad 2,2 miliona ton słodu rocznie. Malteurop działa w Gdańsku od 2007 roku. Wtedy to spółka kupiła działającą na Nabrzeżu Bytomskim spółkę Baltic Malt.
Z kolei w grudniu 2013 roku gotowa będzie Chłodnia Składowa Ryb w Wolnym Obszarze Celnym realizowana przez Północnoatlantycką Organizację Producentów. Magazyn ten umożliwi składowanie ryb w sześciu poziomach na powierzchni ponad 7 tys. m kw. - O tej inwestycji mówi się od kilku lat. Cieszymy się, że w końcu udało się ruszyć z realizacją - powiedział Wojciech Łakomski, wiceprezes ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace na Nabrzeżu Przemysłowym , gdzie przeładowywane są kruszywa i cement. Zostanie ono wydłużone. Ta inwestycja pomoże usprawnić pracę działającym tam firmom. Środki na ten cel port pozyskał z Unii. Kolejna inwestycja to terminal przeładunkowy mas bitumicznych (asfaltu), który zbudowany zostanie w wewnętrznym w części Basenu Górniczego. Inwestorem jest fińska firma.
Zmodernizowane zostanie też Nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej , gdzie realizowane są przeładunki towarów masowych suchych i płynnych, m.in. siarki granulowanej, melasy, olejów opałowych i bazowych oraz kruszyw. Uporządkowany zostanie też teren przy Nabrzeżu Oliwskim , w tym celu będzie trzeba dokonać kilku wyburzeń i zostanie położona nowa nawierzchnia.
W tym roku ma się rozpocząć budowa wielkiego terminalu przeładunkowo-składowego suchych ładunków masowych (w Porcie Północnym), w szczególności węgla, a w przyszłości także baza przeładunku pasz oraz biomasy. Zbuduje go belgijska spółka Sea-Invest, która właśnie w Gdańsku chce stworzyć swoje centrum na Europę i najważniejszą bazę przeładunkową na Bałtyku. Spółka zainwestuje 40 mln euro. Teren budowanego terminalu do blisko 90 hektarów.
Opóźnia się za to inwestycja Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń. Spółka razem z niemiecką firmą Oiltanking miała wybudować terminal paliwowy w gdańskim Porcie Północnym. Umowa o współpracy obu spółek jednak wygasła. PERN zapowiada kontynuację tej inwestycji, ale... jej wartość wynosi ok. 800 mln zł, a PERN może wyłożyć jedynie ok. 150 mln.
- Mamy z PERN podpisaną umowę rezerwacyjną. Oni płacą nam za utrzymywanie terenu w gotowości. Nie jesteśmy stratni, ale nie zarabiamy. Ta stawka to powiedzmy 10 proc. tego co moglibyśmy uzyskań po uruchomieniu. Dlatego nam też zależy. Kiedy ta inwestycja będzie realizowana, nie wiadomo - powiedział Wojciech Łakomski.
W tym roku powstanie za to nowe stanowisko do przeładunku paliw dla Naftoportu, czyli T1. - W lutym zaczniemy prace pogłębiarskie, które leżą po stronie portu - mówi Wojciech Łakomski. - Wszystkie umowy są już podpisane.
Z kolei na tyłach Europortu niemiecki koncern energetyczny EON chce zbudować elektrownię na biomasą . Inwestycja o wartości ok. 200 mln euro ma być gotowa za 2-3 lata. Elektrownia o mocy 150-170 MWe ma powstać na 7-8 hektarach na terenach tzw. portu zewnętrznego. Rozmowy w tej sprawie są już bardzo zaawansowane.
- Ta inwestycja wpisuje się w naszą strategię, bo będzie to klient dla terminalu przeładunków artykułów pochodzenia roślinnego, poza tym jest to zgodne planami uprzemysłowienia obszaru portu - powiedział prezes Wojciech Łakomski.
"Cudowne dziecko" gdańskiego portu - jak czasem określa się DCT, też nie powiedziało ostatniego słowa. Terminal przygotowuje się do wzmożonego ruchu i rozbudowuje się. Nowe nabrzeże DCT ma powstać wzdłuż plaży w kierunku pirsu rudowego, prostopadle do istniejącego terminalu.
- Ciągle zwiększamy nasze zdolności przeładunkowe. Montujemy nowe suwnice, ale... To nie wystarczy. Według szacunków będziemy przepełnieni w ciągu najbliższych kilku lat - twierdzi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający spółką DCT. - Dlatego planujemy wybudowanie nowego terminalu. Taka inwestycja łącznie z planowaniem i wykonawstwem trwa od 3 do 5 lat, dlatego już w tej chwili nad nią pracujemy.
W połowie listopada ub. roku walne zgromadzenie wyraziło zgodę na bezprzetargowe przekazanie terenów pod tę inwestycję. - Rozpoczynamy teraz negocjacje z inwestorem. Wspólnie wyznaczyliśmy sobie termin ich zakończenia na 31 marca tego roku. Po parafowaniu projektu umowy, sprawa trafi do resortu skarbu - mówi Wojciech Łakomski.
Miejsca
Opinie (39) 2 zablokowane
-
2012-03-28 14:42
zainteresowany
2tys, złoty miesięcznie dla ZMPG za walącą się budkę ma Pirsie Rudowym dla ochroniarza to szczyt. Wszystkie firmy z portu uciekają.
- 0 0
-
2012-01-31 22:17
kierownictwo Portu Łakomie szczyci sie cudzymi sukcesami
a samo doprowadza Port do likwidacji. Wszystkie opisane sukcesy są efektem działań odrębnych, czesto prywatnych przesiebiorstw a zarzadzający Portem nie mają pojęcia czym zarządzaja. W obecnej postaci prościej byłoby aby dzierżawą terenów portowych zajmował się Zarząd Miasta.
- 3 0
-
2012-01-31 09:58
Wszystko sie rozbudowuje
Tylko zeby za tym szly tez podwyzki , bo na dzien dzisiejszy zarabiamy jak kraje 3 swiata.
- 2 2
-
2012-01-29 11:26
Gdański port - też dla WYCIECZKOWCÓW (9)
Niechże port się promuje także - jako kierunek docelowy dla statków wycieczkowych z całego świata - na zwiedzanie Gdańska i okolic !
- 57 3
-
2012-01-29 14:29
do Gdańska docieraja nie martw się (7)
- 3 0
-
2012-01-29 21:44
skm -ką z Gdyni... :) (4)
- 2 0
-
2012-01-29 22:14
każda droga jest dobra, bo wszystkie drogi prowadzą do Gdańska (3)
- 5 1
-
2012-01-30 00:09
(2)
Nie każda droga jest najlepsza - po co zwiększać korki na trasie Gdynia - Gdańsk, no i męczyć turystów w autobusach (stojących w tych korkach) dowożących ich z Gdynia do Gdańska
- 3 0
-
2012-01-30 19:16
jak nie wybierają Portu Gdańsk więc niech się meczą
tanie mięso psy jedzą
- 1 0
-
2012-01-30 08:04
bardziej się zmęczą w tej dziadowskiej SKM
zarządzanej z Gdyni.
- 3 0
-
2012-01-29 21:22
(1)
czasem wycieczkowce docierają do Gdańska, ale bardzo rzadko i zdecydowanie zbyt rzadko jak na takie miasto - a czemu ? najprawdopodobniej to efekt zbyt słabej promocji no i braku poprawy warunków do przyjęcia ich
- 2 1
-
2012-01-29 21:27
ciekawe, punktem programu każdego wycieczkowca jest Gdańsk i Malbork a kasa dla portu za przyjęcie wycieczkowca to grosze i dużo problemu. Tutaj chodzi o turystów a nie statki.
- 2 0
-
2012-01-30 00:06
koniecznie! tylko byleby to robil tak, by z tego były efekty, bo inaczej szkoda by było dużych w tym przypadku publicznych pieniędzy (ZMPG nie jest firmą prywatną)
- 0 0
-
2012-01-29 15:20
(4)
DCT to ściema
system rekrutacji nadaje się do TVN- 17 11
-
2012-01-30 16:35
A fakt TVN był ale w innej sprawie :)
System rekrutacji może się wydawać dziwny ale starają się wybrać ludzi najlepszych (wyraźnie im nie odpowiadałeś). Faktycznie w DCT pracuje się raz lepiej raz gorzej ale to jak w każdej firmie, są układy i układziki. Ogólnie nie jest źle tylko kasy brak :( Pozdro
- 0 1
-
2012-01-30 08:43
czerwone świnie
kołnierzykowi szlachcice
opasieni baronowie- 1 2
-
2012-01-29 15:30
zapewne złozyłeś CV ale firma nie poznała się na twoim geniuszu (1)
- 5 6
-
2012-01-29 16:23
pudło
- 3 2
-
2012-01-29 13:06
Słaby rozwój protu? (4)
Czy to prawda że przeładunki spadły o 7 procent w stosunku do ubiegłego roku? Wynik finansowy to ledwie 19 milionów zysku wobec miliardów jakie się inwestuje w infrastrukturę i wobec gigantycznego majątku ( sama ziemia 600 hektarów). DCt to chyba prywatna firma wiec nie wiem czemu jest nazywana cudownym dzieckiem portu zasługi w jej rozwoju przypisuje sobie port ? Z
- 20 20
-
2012-01-30 08:49
Chłopaczku nie marudź. (1)
Inwestycje przeprowadzi samo DCT, a pomoc miasta jest raczej przy budowie dróg i wydzierżawieniu ziemi (kiedys dzierżawa się kończy) Kasa z podatków się przyda.....
- 1 1
-
2012-01-30 14:04
A czy chociaż przychód z tej dzierżawy jest atrakcyjny czy raczej to marne grosze- byleby się firma prywatna dobrze miała?
- 0 1
-
2012-01-29 14:25
Maruda (1)
Jemu najpierw zyski potem inwestycje.
- 2 1
-
2012-01-29 15:19
nie całkiem
Inwestycje wykonuje Państwo a nie Port i jedno nie wyklucza drugiego a wręcz przeciwnie duże inwestycje jakie realizuje Skarb Państwa muszą iść w parze z rosnącymi zyskami !
- 4 2
-
2012-01-29 14:17
a co z osławionym Europortem (2)
czyli bazą zbożową-paszową? gdzie są te menedzery co wymyslily i forsowały te budowe, czy już odsiedzieli swoje w domu z zakratowanymi oknami? kto pokrył milionowe straty?
- 11 5
-
2012-01-30 12:06
Też od 13 lat czekam na kasę za nierozliczoną budowę. Pozdrawiam !
- 0 0
-
2012-01-29 14:27
Nic
Europort = Rotterdam
- 1 0
-
2012-01-30 12:02
niezły przekręt
Ciekawe czy ktoś odda kasę wykonawcom za budowę zbiorników żelbetowych w porcie!
- 1 2
-
2012-01-30 08:40
administracja w DCT to Paniska na stanowiskach, co myślą, że są władcami firmy. Wstyd, aby tacy ludzie pracowali w takiej
firmie.. Jeden kryje drugiego, aby nie poszło wyżej.
Ploteczki, kawka i ściemnianie.- 3 4
-
2012-01-29 18:51
banda nierobow która bieże kase z dzierżaw a nie a inwestycji i nie interesuje się starą częscią portu lepiej niech sie zniszczy a my i tak swoje wezniemy podniesiemy stawki dzierzaw gozel niz zle
- 11 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.