• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sieć sklepów Bomi się zmienia

Robert Kiewlicz
7 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Co dalej z delikatesami Bomi? O nowej marce handlowej, likwidacji niektórych sklepów i restrukturyzacji firmy rozmawiamy z prezesem zarządu trójmiejskiej spółki Bomi SA, Markiem Romanowskim



Prezes zarządu Bomi SA Marek Romanowski. Prezes zarządu Bomi SA Marek Romanowski.
Sieć Bomi będzie w tym roku zwalniać pracowników i zamykać część sklepów. Jak wyglądają wasze prognozy dla firmy na najbliższy rok?

Marek Romanowski: - Kilka źle dobranych lokalizacji w galeriach, które często w ponad 30 proc. nie mają najemców, nie może wpływać negatywnie na całą Grupę Kapitałową Bomi. Decyzja o likwidacji części sklepów nie była prosta i wymagała zdecydowanych działań. Nie możemy z tej perspektywy oceniać negatywnie całego biznesu delikatesowego. Wzrost ilości klientów w naszych placówkach pokazuje, że cieszą się one coraz większym zaufaniem ze strony konsumentów.

Niestety zarówno zamknięcie placówki jak i ograniczenie jej powierzchni niesie za sobą konieczność zwolnień. Jednak chcę podkreślić, że w tym zakresie dokładamy wszelkich starań, żeby nasze działania były jak najmniej uciążliwe dla pracowników. W wielu przypadkach znajdują oni zatrudnienie u nowych najemców. W każdym przypadku wypłacamy odprawy oraz odszkodowania, które w części rekompensują straty. W tym roku przewidujemy organiczny wzrost sprzedaży, zgodnie z prognozami dla spółki, które ogłosiliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Wzrost na tych samych placówkach będzie oscylował w granicach 1-2 proc.

Gdzie głównie robisz zakupy spożywcze?

Czy klienci chcą nadal kupować produkty droższe, markowe, czy też wolą zrobić zakupy w dyskoncie? Sieć Biedronka jest w końcu najbardziej dochodową siecią sprzedaży w Polsce.

- Naszym zdaniem konsumenci nadal chcą mieć wybór. Nie dla wszystkich głównym kryterium wyboru jest cena, liczy się też jakość oferty. Coraz bardziej popularny staje się styl slow food, czyli celebracja jedzenia, budowanie wokół niego odpowiedniego klimatu. I my dajemy klientom taką szansę. Dlatego nie czujemy się zagrożeni, chcemy się dalej rozwijać w tym segmencie.

Czy Bomi planuje zmiany w asortymencie dostępnym w swoich delikatesach, aby jednak dostosować swoją ofertę do klientów mniej zamożnych? Wiele sieci dyskontowych wprowadza np. produkty pod własną marką.

- U nas liczy się jak zawsze świeżość produktów, ich jakość, a ostatnio również konkurencyjna cena. Wszystko to nie oznacza jednak, że zmienia się nasz model biznesu - chcemy umacniać pozycje naszych delikatesów na rynku. Cały czas doskonalimy nasze placówki i dostosowujemy do potrzeb klientów: część placówek remontujemy, jak na przykład sklep Bomi w gdyńskim Klifie, wprowadzamy zupełnie nowy system Visual Merchandising czy też inwestujemy w nowy sprzęt, np. w warszawskim Klifie pojawiły się ostatnio wagi multimedialne. Nowe wyposażenie idealnie wpasowuje się w naszą koncepcję delikatesów jako miejsca nowoczesnego, a zarazem przyjaznego klientom.

Jeśli chodzi o markę własną, to na pewno w tym roku pojawi się one we wszystkich formatach Grupy. Pod koniec roku jej znak będzie można znaleźć na ok. 200 produktach. Prognozujemy, że w 2011 udział marki własnej w sprzedaży osiągnie 3 proc. Docelowo ma się kształtować na poziomie 10-15 proc. To relatywnie niewiele, pamiętajmy jednak, że marka własna nie może zdominować oferty Bomi. Ma być jej racjonalnym uzupełnieniem.

Co w 2011 roku będzie największym zagrożeniem dla handlu detalicznego w Polsce?

- Bacznie przyglądamy się sytuacji na świecie, szczególnie w tych krajach, które są w strefie euro. Doniesienia o trudnej sytuacji byłych gospodarczych potęg są z pewnością niepokojące i mogą wpłynąć destabilizująco na sytuację w Polsce. Inne zagrożenie to nieznany jeszcze balast długu publicznego. Te zjawiska na pewno będą miały wpływ na koniunkturę w handlu, a uściślając - na to, czy klienci zechcą kupować produkty droższe, czy tylko podstawowe. Handel jest zresztą doskonałym barometrem nastrojów społecznych. Na szczęście jesteśmy przygotowani na potencjalne załamanie koniunktury. Końcówka ubiegłego roku pokazała, że dostosowanie oferty do potrzeb klienta, który niekoniecznie dysponuje grubym portfelem, to właściwa strategia.

Pojawiła się informacja, że Bomi prowadzi rozmowy z firmami na południu i w Polsce centralnej w sprawie ewentualnych przejęć. O jakie firmy chodzi i kiedy może dojść do przejęć?

- Chcemy pokryć białe plamy na rynku dystrybucyjnym, który ma potencjał rozwoju. Obecnie rozmawiamy z kilkoma podmiotami z branży hurtowej o przejęciach, w dwóch przypadkach negocjacje są zaawansowane. Przejmowane spółki zostaną włączone w struktury naszej spółki Rabat Serwis SA.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • Powyższa sonda pokazała mi w jak głupim kraju żyje (8)

    65% Polaków zamiast wydać parę groszy więcej w prywatnych, osiedlowych sklepach i wspomagać drobnych przedsiębiorców, woli iść do Biedronki, Auchan czy Carrefoura i utrzymywać firmy które wykorzystują pracowników i doprowadzają do bankructwa drobnych sprzedawców osiedlowych...Masakra.

    • 22 55

    • (1)

      kupuje gdzie taniej, matole

      • 17 3

      • gdyby nie ulgi podatkowe

        to w hipermarketach wcale by nie było taniej

        • 5 0

    • lubie obejrzeć towar, a nie, że Pani z łaską po poda...

      poza tym, mam wrażenie, że w osiedlowym chcą mnie orżnąć...

      • 20 4

    • parę groszy?

      parę groszy? kupując w Biedronce (dobre jakościowo produkty) na każde wydane 100zł zaoszczędzam jakieś 30-40zł gdybym miał kupować to samo w osiedlowym sklepie. I Ty nazywasz to parę groszy? w ciągu miesiąca nazbiera się parę stów.

      • 20 2

    • Przykład

      wczoraj kupowałem w kerfurze proszek Ariel Color 32 pln, w Bomi ten sam, ta sama waga 42 pln, tak jest z większością produktów, niech nie robią ludzi w balona, większość potrafi liczyć

      • 10 0

    • a co mam utrzymywać cwaniaków co pojadą do makro i dowalą za to niemiłosierną marżę, albo wręcz wykupią towar z promocji w hipermarkecie żeby sprzedawać u siebie? sorry jak mam to samo taniej to nie będę przepłacać

      PS tak bo te małe sklepy to nie wykorzystują pracowników wcale a wcale, jasne

      • 14 0

    • na dodatek biedronka jest zarejestrowana w Portugalii i tam wszystkie są placone podatki (oprocz gruntowych). Polske traktują jak "dojną krowę"... ale nie kazdy o tym wie i mysli ze biedronka jest taka wspaniała..

      • 2 1

    • zgadzam sie, nienawidze tego motlochu w wielkich delikatesach,kupujacy tam wierza ze wszystko swieze, a swistak siedzi..... wkrotce sprzedamy kraj, ale beda auchany,reale i inny badziew, a piekne swieze owoce sprowadzane z gieldy CODZIENNIE do osedlowego sklepiku to zobaczymy na zdjeciach

      • 0 0

  • Marka własna !!! Bardziej idiotycznego pomysłu nie znam. Przecież, niezależnie od (1)

    rzeczywistej wartości towaru POWSZECHNIE marka własna uważana jest za coś PONIŻEJ najgorszej jakości. A najbardziej denerwuje mnie w sklepach ustawianie towarów wg asortymentu, a nie wg MARKI !! W sklepie ja szukam np. soku TYMBARKK, a później wybieram jego rodzaj. Podobnie jest z kometykami. A jako bezmarkowy (czyli marka awłasna) to jak mogę kupić brykiety do grila dla obcych ludzi albo szmaty do kurzu. W Polsce od mniej więjej 10 lat liczy się TYLKO I WYŁĄCZNIE marka towaru !! Czasy powodzenia bylejakości już minęły i nigdy nie wrócą. Polacy zbyt dużo stracili na kupowaniu produktrów byle jakich i stali sie bardziej OSZCZĘDNI. Wybrali solidne marki, oczywiści przy zachowaniu proporcji. Bo jesłi mam do dyspozyjcji dwie np prali o identycznych parametrach i wsadzie (chiński), takiej samej gwarancji, to wybiorę tę tańszą o 500 zł. Nie kupuję w końcu Siemensa, a tylko pralkę. W kazdym przypadku wyprodukowną w Chinach.

    • 5 12

    • a ja kupiłem Electrolux. wyprodukowany bynajmniej nie w Chinach.

      • 0 0

  • Polecam przegląd starego RHB a potem KRS Bomi. Poczytać warto !!!

    Oczywiście w sądzie rejestrwowym. Pierwotna rejestracja w Gdańsku, a potem myk do Gdyni. Parę nazwisk się znajdzie.

    I se kasujcie tego posta.

    • 16 0

  • Gdzie głównie robisz zakupy spożywcze?

    Alma

    • 7 19

  • naciagacze (1)

    3 x ostatnio robiłem tam zakupy i 3 x został mi do rachunku doliczony towar powyżej 50 zł.

    Dziękuje, już więcej moja noga tam nie postanie.

    W Almie ceny takie same jak w hipermarketach więc wybór jest prosty

    • 22 6

    • ..."W Almie ceny takie same jak w hipermarketach"

      chyba na głowę upadłeś/aś . Alma to drożyzna

      • 1 0

  • Biedronka (3)

    Biedronka to najbardziej popularna i największa sieć sklepów detalicznych w Polsce, którą regularnie odwiedza aż 55% Polaków. Obecnie liczy ponad 1600 sklepów zlokalizowanych zarówno w dużych, jak i małych miastach na terenie całej Polski, oferujących wysokiej jakości artykuły spożywcze oraz produkty chemii gospodarczej w codziennie w niskich cenach.

    Marka Biedronka jest jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek. Dwukrotnie jako jedyna wśród sieci sklepów detalicznych w Polsce, uhonorowana została prestiżowym wyróżnieniem Superbrands. Biedronka znalazła się wśród marek, które wyselekcjonowano spośród 1200 brandów konsumenckich obecnych na polskim rynku. Zwyciężyła także w opublikowanym przez "Rzeczpospolitą" rankingu "Priorytet w świadomości". W 2008 w rankingu Siły Marki Rzeczpospolitej, Biedronka zajęła pierwsze miejsce ze wszystkich badanych marek w swojej branży pod względem udziałów rynkowych. Zaś w opublikowanym rankingu największych przedsiębiorstw 2009 r. Biedronka zajęła 5 miejsce, dzięki obrotowi przekraczającemu 16 mld zł.

    Sklepy Biedronka codziennie blisko 2,5 mln klientów. Dokładamy wszelkich starań, aby zasłużyć na zaufanie, którym zostaliśmy obdarzeni, poprzez konsekwentną politykę codziennie niskich cen i wysokiej jakości.

    Biedronka posiada własny system dystrybucyjny. Sklepy zaopatrywane są przez 9 nowoczesnych Centrów Dystrybucyjnych.

    * W sklepach dostępnych jest ponad 900 produktów, z czego prawie 95% pochodzi z polskiej produkcji.
    * Produkty dostępne w sklepach sieci Biedronka są dostarczane przez ponad 500 partnerów handlowych, w większości polskich producentów i dystrybutorów.

    • 21 27

    • o darmowwa Biedronkowa reklama !

      co to za kryptoreklama !!!
      (P.S. do mleka i kotletów z Biedronki nic nie mam)

      • 1 3

    • ???

      "Marka Biedronka jest jedną z najpopularniejszych i najcenniejszych polskich marek"
      Biedronka NIE jest polska marką tylko portugalską. Co za bzdura. Chyba ze chodzilo o sprzedawanie w niej polskich produktów. Ale ile tego jest? Wiekszosc jest wyprodukowana w Europie na zlecenie Jeronimo Martins a nie w Polsce.

      • 4 1

    • AUTOREKLAMA tego syfu i kiepskiego towaru

      fuj

      • 2 0

  • Byłem ich stałym klientem od wielu lat ale..

    ceny z kosmosu, kolejki, mięso nieświeże, "mielone skończyło się o 14.00", DOSYĆ!, wygrała biedrona i Teco, do Bomi już nigdy nie pójdę. Tyle w temacie panie "prezesie".

    • 31 8

  • aa no i oszukują na całego zawsze okantują o pare złotych

    ot i sklep

    • 13 2

  • dostawca (4)

    Od jakiegos czasu probuje sie dogadac z pseudo zarzadem bomi od kiedy przejeli Siec 34 teraz wszystkie s****y zlatwia sie w Olsztynie katakt tragedia ! Gdy w koncu udalo mi sie skataktowac to czego oni oczekuja od dostawcy (KASA) mosial bym caly rok dostarczac towar i moze bym wyszedl na Zero .

    • 6 4

    • (3)

      czy tak ciężko nacisnąć alt na klawiaturze i wstawić ą zamiast a. Takiego tekstu jak powyżej nie idzie czytać.

      • 2 3

      • Grzela nie czepiaj się literówek, ważny jest temat rozmowy a nie ortografia cepie

        • 2 2

      • Chyba zamiast

        'a" ani tym bardziej "ą" trzeba wpisać "on" = kontakt

        • 1 0

      • kątakt jo?

        • 1 0

  • a G... PRAWDA!!

    niby świeże , niby luksusowe..teraz wiem że to g... prawda.
    kopiłem w Bomi w Madisonie makrelę wędzoną..
    była stara nawet kot nie chciał tego ruszyć..
    choć fakt mają tam rzadkie fajne smakołyki:) jak lwowski porter np;)

    • 31 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora...

Najczęściej czytane