• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółki portowe inwestują w infrastrukturę

Wioletta Kakowska-Mehring
4 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Praca pięcioma suwnicami STS oznacza większą produktywność DCT i zwiększa elastyczność, pozwalając na obsługę kilku statków jednocześnie. Praca pięcioma suwnicami STS oznacza większą produktywność DCT i zwiększa elastyczność, pozwalając na obsługę kilku statków jednocześnie.

Gdański terminal DCT testuje dwie nowe suwnice STS, a  MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia nowe żurawie. Trójmiejskie spółki portowe inwestują w infrastrukturę. Czy to sygnał, że nie straszne im spowolnienie gospodarcze, czy może jest to sposób na... ominięcie kryzysowych mielizn?


Żuraw dla MTMG zaopatrzony jest w chwytak o pojemności 33 m sześc. - tym samym dwie pojemności chwytaka wystarczą do załadowania całego wagonu węglem. Żuraw dla MTMG zaopatrzony jest w chwytak o pojemności 33 m sześc. - tym samym dwie pojemności chwytaka wystarczą do załadowania całego wagonu węglem.

Czy trójmiejskie porty mogą skutecznie konkurować na rynku?


Na nabrzeżu Szwedzkim MTMG został już zmontowany nowy żuraw firmy Famak z udźwigiem 25 ton na chwytaku, który zwiększy dobowe tempo przeładunku śruty sojowej, węgla, koksu oraz innych ładunków masowych. Kolejny - nowy 124 tonowy dźwig samojezdny firmy Liebherr - właśnie przypłynął z Rostocku na specjalnej barce. Udźwig nowego żurawia to ponad 120 ton na haku i 75 ton na linach chwytaka, a maksymalny wysięg to 48 metrów. Będzie to siedemnasty z kolei żuraw w terminalu masowym i zarazem najnowocześniejszy. Dzięki wysokiej wydajności przeładunkowej sięgającej 20 tysięcy ton w ciągu doby, znacznemu skróceniu ulegnie czas obsługi ładunków, a tym samym czas pobytu statków w terminalu. Innymi słowy rozładunek statku typu "panamax" w MTMG trwać będzie ok. trzech dób.

W sprzęt firmy Liebherr zainwestował też DCT. Są to dwie nowe suwnice nabrzeżowe STS typu post-Panamax. Po raz pierwszy gdański terminal testował operacje z 5 suwnicami przez 10 godzin w czasie rozładunku statku 9 listopada. Osiągnięto produktywność na poziomie o 60 proc. wyższym, niż przy pracy 3 suwnicami. Przez najbliższe 3 do 4 tygodni DCT będzie testować nowe suwnice, a na istniejących dotychczas montowane będą unowocześnienia, które pozwolą na poprawę wydajności.

- Praca pięcioma suwnicami STS oznacza większą produktywność, ale co ważniejsze dla terminalu średniej wielkości, jak DCT, zwiększa elastyczność, pozwalając na obsługę kilku statków jednocześnie - mówi Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT.

Właśnie większa produktywność i skrócenie czasu obsługi ładunków, a tym samym czasu pobytu statków w terminalu, to klucz do sukcesu w trudnych czasach. Bo w takim momencie skrupulatnie liczą wszyscy, także klienci portowych spółek.

- W ciągu ostatnich miesięcy udział DCT w rynku przeładunku polskich importów i eksportów wzrastał znacząco, z miesięcznymi wzrostami na poziomie 40 proc. - mówi Boris Wenzel. - Należy jednak pamiętać, że do tej pory wzrost ten ograniczony był możliwościami terminalu, związanymi z ilością sprzętu przeładunkowego. Obsługując statki oceaniczne pięcioma suwnicami STS i dzięki zaangażowaniu naszych pracowników, podnosząc naszą produktywność, jesteśmy w stanie znacząco zredukować czas obsługi dużych jednostek, co pozwoli nam na wzrost przeładowywanego wolumenu na mniejszych statkach.

Trójmiejskie spółki portowe sięgają też po środki unijne. Projekt DCT znalazł się na liście najlepszych zgłoszonych do konkursu wspierającego rozwój transportu intermodalnego realizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie z UE zdobył także gdyński terminal GCT. Za łącznie 65 mln zł (26 mln z UE) teren terminalu zostanie powiększony i zostanie zakupiony również nowy sprzęt, a dzięki temu przepustowość przekroczy 300 tys. TEU rocznie.

Do realizacji pierwszego etapu programu inwestycyjnego szykuje się też BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy, który w najbliższych latach zainwestuje w infrastrukturę i sprzęt ponad 153 mln zł. W pierwszym rzędzie, czyli pod koniec I kw. przyszłego roku, zakupiony zostanie sprzęt niezbędny to sprawnej obsługi statków. Inwestycje w 35 proc. mają być dofinansowane ze środków unijnych i budżetu państwa. A wszystko również dzięki liście Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Co zyska terminal? Przede wszystkim zostanie podniesiona zdolność przeładunkowa. Dziś jest ona szacowana na poziomie 750  tys. TEU, a po przeprowadzeniu inwestycji osiągnie 1,2 mln TEU. Szczególny nacisk postawiony zostanie właśnie na transport intermodalny. Z kolei nowy sprzęt zwiększy możliwości przeładunkowe. W zeszłym roku terminal był wstanie obsłużyć 10 kontenerów na godzinę. W tym roku już 20. W ramach obecnych mocy w planach jest zwiększenie do 26 sztuk. Za to po zakończeniu procesu inwestycyjnego, będzie to już 40 kontenerów na godzinę.

- Wiemy, że moment jest trudny, a rynek - zwłaszcza bałtycki - kapryśny. Wiemy jednak też, że za kilka lat przyjdzie koniunktura. Za 2, a może 3 lata wszystkie terminale zaczną zapełniać się kontenerami i osiągną satysfakcjonujące obroty - twierdzi Krzysztof Szymborski, prezes BCT Gdynia. - Na ten czas musimy być przygotowani.

Moment trudny, a rynek - zwłaszcza bałtycki - kapryśny, ale przyszłościowy. Jak wynika z raportu "Analiza atrakcyjności inwestycyjnej województwa pomorskiego", który na zlecenie Agencji Rozwoju Pomorza przygotował PricewaterhouseCoopers Polska we współpracy z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową, właśnie logistyka jest branżą przyszłościową dla Pomorza. W przypadku logistyki wzięto pod uwagę zasoby infrastrukturalne regionu oraz plany, a także położenie Pomorza na przecięciu się dwóch paneuropejskich korytarzy transportowych. Zasoby to funkcjonujące w regionie porty i terminale.

- W szczególności ważnym elementem jest DCT (terminal głębokowodny) wybudowany w porcie gdańskim. W założeniach długofalowych działalność DCT ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem z Polski, z ominięciem Hamburga, do Czech, Słowacji, ale także na wschód - na Białoruś, na Ukrainę, a także do Rosji. Interesujące mogą też być inwestycje w porcie w Gdyni - stwierdził Adam Żołnowski, dyrektor PricewaterhouseCoopers Polska w wywiadzie dla portalu madeinpomorskie.pl.

Bardzo obiecujący jest szczególnie rynek przewozów kontenerowych. W Polsce w ciągu najbliższych 4 lat może wzrosnąć aż czterokrotnie. Zgodnie z przewidywaniami, w 2015 r. polskie porty będą obsługiwać nawet 2,6 mln TEU. W kryzysowym 2009 r. przeładowano w nich ok. 670 tys. TEU.

Szybkość i produktywność to oszczędności. Zgodnie z raportem przygotowanym przez Ocean Shipping Consultants Ltd., DCT Gdańsk pozwala osiągnąć liniom żeglugowym, korzystającym z Gdańska, jako z port hubu do obsługi Rosji i innych krajów nadbałtyckich, znaczne oszczędności.

- DCT jest tańszy od innych północnoeuropejskich portów nie tylko pod względem kosztów postoju statku na tym terminalu - mówi Boris Wenzel. - W porównaniu z Rotterdamem zapewniamy ponad 10 proc. oszczędności dzięki ogólnym rozwiązaniom, jakie DCT zapewnia liniom żeglugowym. W porównaniu z Hamburgiem oszczędności te wynoszą nawet 15 proc. Gdańsk jest położony bliżej rynków wschodnich Bałtyku niż Hamburg czy Rotterdam. O ile końcowy koszt transportu głębokowodnego do Gdańska jest zbliżony do portów północnoeuropejskich, o tyle krótsze odległości z Gdańska do innych portów bałtyckich zapewniają znaczące oszczędności.

Rynek Azja-Europa stopniowo dzieli się na rynki Azja-Europa Zachodnia i Azja-region Morza Bałtyckiego. Koszty obsługi krajów nadbałtyckich z oddalonych portów niemieckich i Krajów Beneluxu staną się wkrótce coraz bardziej niekonkurencyjne.
Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (50) ponad 20 zablokowanych

  • Jak zawsze

    Najpierw trzeba się zabrać wreszcie za przebudowę linii kolejowej dla obsługi gdańskiego portu i DCT. Linia 226 Pruszcz Gdański-port jest w katastrofalnym stanie ogranicza ilość pociągów które mogą być odprawiane..a PKP PLK skutecznie opóźnia tą przebudowę nie potrafi wyremontować tak krótkiego odcinka wraz z feralnym mostem...wstyd

    • 25 4

  • A to ciekawe ... (6)

    Wcześniejsza propaganda DCT głosiła, że terminal jako jedyny w trójmieście nie ma ŻADNYCH ograniczeń... A tu proszę ! Sam 'wielki wizjoner' przyznaje się, ze jednak są ograniczenia w możliwościach terminalu! Brak logiki, czy bardzo kiepski PR? A może nie tak dawne nadęcie i zadufanie w sobie nie przełożyło się na wzrost przeładunków i konieczna jest odrobina pokory???
    Ciekawe co na to klakierzy DCT zatrudnianie do robienia szumu medialnego?

    • 12 22

    • czytanie ze zrozumieniem się kłania (2)

      w Gdyni tego nie uczą

      • 7 6

      • akurat jestem z Gdańska ... (1)

        sfrustrowany pracownik DCT, czy płatyny klakier z wiadomej firmy ???

        • 2 3

        • pisać każdy może ...

          ... zrozumieć tekst pisany trudniej, PRZED napisaniem czegokolwiek zastanowić się najtrudniej, klawiatura przyjmie wszystko sam nie wiesz więc nie wypisuj bzdur

          • 3 1

    • ja nigdy nie słyszałem, że DCT nie ma ograniczeń, a temat obserwuję od dawna

      • 4 2

    • Sky is the limit...

      ...i tyle :)

      • 0 1

    • A w ostatnim miesiącu wygląda na to, że przeładunki kontenerów spadły i były mniejsze niż w listopadzie ubiegłego roku w DCT

      • 0 0

  • Zadziwająca propaganda sukcesu (7)

    Zadziwia mnie jak propagowany jest niesamowity sukces DCT. A o terminalach GCT i BCT w artykule dodano tak jakby z przymusu.
    "Dofinansowanie z UE zdobył także gdyński terminal GCT." - chciałbym zwrócić uwagę autorowi, że to GCT w rankingu dofinansowań zdobył najwięcej punktów (95%) a DCT 86 (3, 4 miejsce, nie pamiętam dokładnie)? GCT zajął 1 miejsce w ocenie UE więc to chyba nie on "także" a przede wszystkim dostał to dofinansowanie.
    Po drugie jeśli pisze się o powiększaniu infrastruktury to czy nie można sprawdzić w co dokładnie zainwestują wszystkie terminale? Przecież to wszystko dostępne jest na ich stronach internetowych albo biuletynach UE. Taka okazja do promocji pomorskiego przemysłu kontenerowego (jawne przetargi itp.) a dziennikarze po prostu skopiują parę wypowiedzi, tu coś dodadzą tam coś tyle.

    Po artykule to można stwierdzić, że w Polsce wszystko pięknie, normalnie tylko kupować tereny i terminale kontenerowe budować. A o stratach armatorów i planach ograniczenia statków m.in. przez "boskiego" Maerska "ani widu ani słychu".

    • 12 13

    • tia śledziki zawiść i zadrość (3)

      • 5 1

      • Heh (2)

        Otóż widzisz, mieszkam w Gdańsku, lecz razi mnie takie dziennikarstwo jakie w tej chwili prezentuje większość massmediów. Ale spoko jeśli uważasz, że krytyczne spojrzenie na ten artykuł może mieć tylko mieszkaniec Gdyni to jesteś albo już zaślepiony i jedyna prawda dla Ciebie to artykuły takie jak powyższy albo po prostu nie lubisz Gdyni (czemu nie wiem).

        • 3 2

        • (1)

          jak masz jakieś pytania: to ci odpowiem jasno, jest obowiązek doklejania do DCT Gdańsk Gdyni bo przy sukcesie wszyscy się lubią ogrzać.

          Gdybyś trochę pomyślał winiłbyś dziennikarstwo trojmiejskie a nie DCT Gdańsk.

          Nie doklejać Gdyni do Gdańska i odwrotnie i będzie git

          • 3 2

          • Ok

            Proponuję przeczytać jeszcze raz moje posty. Przecież wyraźnie przyczepiam się TYLKO do dziennikarstwa, nie ujmując przy tym zasług DCT.

            • 1 1

    • GCT się zatkał. Muszą zburzyć magazyn, zeby pomieścić kontenery. (2)

      Jeśli tego nie zrobią to armatorzy przeniosą się do BCT.

      • 0 0

      • Racja (1)

        Zgadzam się. Z tego co widziałem w ich przetargach w przyszłym roku powstaną dwa nowe sektory,do tego dokupują dwa RTG'i. Zobaczymy co z tego wyjdzie. Problemem choć pewnie przynoszącym duże zyski są elementy elektrowni wiatrowych. Widać wyraźnie ile tego tam leży. Z kolei dla BCT idealne byłoby pogłębienie kanału by wprowadzić większe jednostki (nie wiem czy o to walczą?).

        • 0 0

        • TRUDNA MIŁOŚĆ

          GCT będzie potrzebował nie tylko głębszego kanału, ale i dłuższego nabrzeża. To wszystko może "dostać" od Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., który realizuje właśnie takie inwestycje w porcie. Powiększone zaplecze logistyczne też by się przydało : ) A na to wszystko zazdrosnym okiem patrzy BCT, który wcześniej też "dostał" głębszy kanał i nie tylko, co na pewno nie budziło entuzjazmu w GCT. Tak to właśnie realizuje się trudna "miłość" konkurentów portowych. : )

          • 3 0

  • dct (3)

    Obsługując statki oceaniczne pięcioma suwnicami STS i dzięki zaangażowaniu naszych pracowników, podnosząc naszą produktywność..słowa prezesa...

    teraz pytanie...gdzie zapłata za nasze zaangażowanie...

    ceny w góre wszystko 20 procent....

    satysfakcja z podwyzki która jest i tak inflacyjna.....

    zostawie to bez komentarza...to i tak nie uratuje nikogo....

    ZACZNIJCIE DOCENIAĆ SWOICH PRACOWNIKÓW...!!!!!!!!!!!!!!

    • 24 6

    • cieszcie się, że wam pensji nie obniżyli o 10% w dobie kryzysu (1)

      • 1 3

      • to sami by śmigali na suwnicach....:P

        • 2 0

    • CZYŻBY PRÓBA ZAŁOŻENIA ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH?

      A PRZECIEŻ NA ROZMOWIE KWALIFIKACYJNEJ BYŁO PYTANIE CO SĄDZISZ O ZWIĄZKACH ZAWODOWYCH W FIRMIE,JEŚLI KTOŚ BYŁ PRZYCHYLNY NIE DOSTAWAŁ ANGAŻU,NIEPRAWDA?

      • 0 0

  • (1)

    za 2-3 lata będzie tu pusto

    • 8 13

    • ale to prawda, Niemcy w swoich portach nie mają co ładować tu też nie będzie

      • 4 3

  • Taaa, jasne (1)

    Niech w porcie w Gdyni nadal strajkują, to niedługo zaczną tam zawijać kajaki

    • 14 4

    • i lemingi

      • 2 0

  • co przedstawia drugie zdjecie??? Przecież to pływajacy dzwig, co ma wspolnego z chwytakiem na MTMG ? (1)

    Poza tym opis chwytaka jest idiotyczny. Bedzie on służym do wyładunku na plac lub leje. Jest za szeoki na ładowanie wagonów bezposrednio.

    Jest juz taki chwytak na Irence w BTDG i aby ładowac koks na statek, najpierw małe chwytaki musza wyrzucać towar na plac.

    • 5 3

    • co za głupoty opowiadasz

      haaa haaa haaaa
      portowy znawco ...... co ty za głupoty opowiadasz Irena ma elektromechaniczny chwytak Smag o pojemnosci 21m szesciennych a MTMG ma chwytak Vegestan typowo mechaniczny (4 liny) 33m sześcienne.
      jak sobie wyobrarzasz że żuraw wsypie 39ton na raz do wagonu?
      Irena ma 2 liny chwytak sie kreci... powodzenia celowac na raz do wagony 27 tonami...

      znawca..... litości chyba od żurawi 10 tonowych... z ładunkiem 1 tona

      • 0 0

  • propaganda (4)

    a nijaka pani prezes z kaszub się przygląda i rozmyśla co by tu sprzedać, ile osób zwolnić żeby starczyło na własną premię, liczy się własna kieszeń, a gdzie inwestycje w infrastrukture i w pracowników !!!!
    o co wogóle chodzi w strategi prowadzenia tak wielkiej spółki, czy sama pani prezes wie ??? jak to w Polsce bywa brak kopetętnych ludzi na odpowiedzialnych stanowiskach !!!!
    bedzie na co zwalić winę------kryzys !!!!!!!

    • 10 4

    • ROZSZESZ TEMAT...

      • 3 1

    • gdańsk by żyło sie lepiej :):):):):):)

      ale kto się tym przejmuje.....jakoś to będzie jak ze wszystkim w naszym kraju !!!!

      • 1 1

    • port gdański

      tak to jest jak w porcie dorwie się do władzy człowiek który kiedyś rządził podwórkiem na kaszubach . brak pojęcia o kierowaniu tak dużą spółką . ta kobieta powinna wrócić na podwórko do kaszubowa i to bardzo szybko

      • 0 0

    • NAPISZ KIEDY BYŁO DOBRZE W TEJ SPÓŁCE? MÓWIE TU O WYNIKU FINANSOWYM...

      • 0 1

  • INWESTUJA

    SZKODA GADAC KIEDY SIE SKONCZY DEBILIZM W POLSCE NAJPIERW SIE WYKANCZA PORTY STOCZNIE WYPRZEDAJE MAJATEK TYCH FIRM A POTEM SIE GO ODBUDOWUJE TAKIE POLITYCZNE ZBOKI POWINNI SIEDZIEC W KRYMINALE DOZYWOTNIO PANIE ADAMOWICZ PAN I SPOLKA SA ZA TO ODPOWIEDZIALNI PODPBNIE JEST Z KOPALNIAMI JAJPIERW ZAMKNELI ROZKRADLI MAJATEK NA ZLOM A TERAZ OTWIERAJA NA NOWO TU POTRZEBA DZIERZYNSKIEGOW TYM KRAJU

    • 1 6

  • kryzys kryzys (1)

    To ciekawe.....
    Nastepna wymówka by nie zapłacić podwyzki!!
    A i druga sprawa...przepraszamy panie kowalski ale nasza firma jest w stanie upadłości.......

    BRAWO POLSKA BRAWOOOOOOOO.....

    • 5 1

    • dokładnie sam jędrzej mówi, że jesteśmy w stanie upadłości.... no cóż.... jak się nie wie co powiedzieć to się gada bzdury...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane