• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki dla Norwegów powstaną w Gdańsku

Robert Kiewlicz
6 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku. Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku.

W Stoczni Gdańsk powstają dwie specjalistyczne jednostki, obie dla armatorów z Norwegii. Zarząd firmy wierzy, że podobne statki są przyszłością gdańskiego zakładu.



Pierwszy statek to typowy trawler, czyli jednostka przeznaczona do połowu i przechowywania surowych ryb w lodzie oraz dostarczania ich do portów lub większych statków - przemysłowych baz rybackich. Budowany w Stoczni Gdańsk trawler rufowy będzie jednostką uniwersalną, która wykorzystuje się do połowów różnych gatunków ryb.

Jednostka jest stosunkowo niewielka. Będzie liczyć 65 metrów długości i 15 szerokości. Wysokość do głównego pokładu wyniesie 5,8 m, a maksymalne zanurzenie załadowanego statku - 6,2 m. Jej odbiorcą jest stocznia grupy Kleven Maritime AS z Norwegii.

- Nie tylko zbudujemy, ale i częściowo wyposażymy statek. Cięcie blach na tę jednostkę zaplanowaliśmy na początek lipca, a koniec budowy na marzec 2011 - informuje Igor Jacenko, wiceprezes Stoczni Gdańsk SA.

Gdańska firma zamontuje na statku wszystkie podstawowe instalacje: tory kablowe, wszystkie rury i siłownię z linią wału napędowego ze śrubą napędową. Prace wyposażeniowe obejmujące montaż urządzeń połowowych i systemów nawigacyjnych zostaną przeprowadzone w Norwegii.

Czy specjalistyczne jednostki mogą być szansą dla przemysłu stoczniowego w Polsce?

Przed świętami SG popisała też kontrakt na budowę kadłuba specjalistycznego statku do obsługi platform wiertniczych, czyli platform supply vessel (PSV). Odbiorcą jest norweska stocznia Hellesoy. Budowa jednostki rozpocznie się w maju 2010.

Oba kontrakty zakładają, że stocznia może na liczyć na zamówienie kolejnej takiej samej jednostki w przypadku PSV, oraz nawet dwóch kolejnych trawlerów. Stocznia wykona dokumentację roboczą na wymienione kontrakty. W niektórych przypadkach częściowo również dokumentacje techniczną.

Jak zapowiada Jacenko w najbliższych latach Stocznia Gdańsk ma zamiar "wejść" w rynek statków specjalistycznych. - Rynek statków konwencjonalnych jest zajęty przez stocznie azjatyckie. Nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować - twierdzi Jacenko. - Mamy większe koszty robocizny. Poza tym stocznie azjatyckie są dotowane przez rząd. Dlatego różnica w cenach wynosi 30-40 procent.

W tym roku Stocznia Gdańsk podpisała już kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów pasażersko - samochodowych. Promy mają zostać zbudowane do końca października 2012 roku. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro. Zamówienie to jest efektem długoletniej współpracy z norweskim koncernem Bergen Group.

Spółka przygotowuje się też podpisania kontraktów na trzy, w pełni wyposażone trawlery. Kontrakty zostaną popisane w kwietniu. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w 2010 roku.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (65) 5 zablokowanych

  • Guzikiewicz i tak znajdzie dziurę w całym co by dalej palić opony, obrażać, pomawiać o robić biednym ludziom wodę z mózgów

    zamiast pracować

    • 12 4

  • gdzie te czasy (3)

    gdy w kolebce budowano 1000 rybakow dla CCCP

    • 7 1

    • (2)

      Gdzie ty widziałeś/łaś 1000 trawlerów dla CCCP. SG wybudowało 37 jednostek typu B408 ostatnia zeszła bodajże w 83r. Po za tym ludzie pracujący w SG boją się projektować/ budować tak "skomplikowane " jednostki jak trawlery najlepiej żeby budować kontenerowce.

      • 0 3

      • moźe raczej (1)

        kontenery zamiast kontenerowcuw

        • 1 0

        • Kontener to taka stalowa skrzynka którą ładuje się na kontenerowiec (taki typ statku). Nie wiesz nie pisz.

          • 0 1

  • to żenujące być podwykonawcą.... (1)

    podwykonawca zawsze wykonuje najciezsza robote za najnizsze pieniadze. Czy Stocznia ktora kiedys budowala CAŁE wielkie statki nie ma handlowca ktory bylby w stanie sprzedac jej uslugi ??????? Stocznie co najwyzej stac widze na odbieranie telefonow i granie frajera ktory targuje sie o jalmuzne....

    • 15 1

    • Dział Handlowy to niestety tylko fikcja na papierze w tej firmie. Ludzie ta pracujący nadają się jedynie do tarcia chrzanu nic dziwnego że stocznia przez trzy lata nie podpisała żadnego kontraktu.

      • 2 0

  • to fakt

    najglosniej sie buntuja nieroby:NIE CHCESZ PRACOWAC?ZOSTAN POLITYKIEM

    • 8 1

  • bzdura (1)

    nie znam takiej stoczni Hellesoy w Norwegii :)) ale to przecież wcale nie znaczy że takowej nie ma :) ale wygląda mi to na babol

    • 2 2

    • Hellesøy Verft

      http://www.hv.no

      • 0 0

  • Stocznie

    Rozwalic taki przemysl na wyrazne polecenie UE przy bardzo biernej postawie naszych rzadow to narodowa tragedia, widac po tym kim my jestesmy w Europie, oby tak dalej.

    • 10 2

  • Od maja robota (1)

    Od maja robota, a słyszałem, że do września ma być zastój na stoczni... To się chłopaki tam napracują, jeszcze będziemy musieli dopłacić za zwłokę.

    • 0 0

    • To źle słyszałeś.

      • 0 0

  • Niech budują chociaż tyle...

    szkoda tylko reszty fachowców, dla których nie ma pracy w pomorskim. Może za rok koniunktura się poprawi i się coś ożywi ;-)

    • 4 0

  • ADAMOWICZ I CHEMICZNY KACZOR DONALD-SŁOŃCE PERU MUSZĄ ODJEŚĆ!!! (1)

    PRECZ Z BANDĄ GANGSTERÓW Z PEŁO!!!

    • 3 4

    • Niestety PeOfilia to zbocznie trudne do uleczenia

      Szkodliwe dla otocznia i destrukcyjne dla pacjenta

      • 0 0

  • pozytywnie coś się zaczyna ruszać (1)

    • 4 1

    • ... w gaciach?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował dwoma towarzystwami ubezpieczeniowymi Grupy - Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockim Towarzystwem Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA, wyróżnionymi wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Godłem „Teraz Polska” i „Nagrodą Gospodarczą Prezydenta RP”. Za zbudowanie od podstaw Grupy Ergo Hestia otrzymał tytuł \"Człowieka dziesięciolecia polskich ubezpieczeń\", a...

Najczęściej czytane