• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki dla Norwegów powstaną w Gdańsku

Robert Kiewlicz
6 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku. Budowa Platform Supply Vessel rozpocznie się w Stoczni Gdańsk w maju 2010 roku.

W Stoczni Gdańsk powstają dwie specjalistyczne jednostki, obie dla armatorów z Norwegii. Zarząd firmy wierzy, że podobne statki są przyszłością gdańskiego zakładu.



Pierwszy statek to typowy trawler, czyli jednostka przeznaczona do połowu i przechowywania surowych ryb w lodzie oraz dostarczania ich do portów lub większych statków - przemysłowych baz rybackich. Budowany w Stoczni Gdańsk trawler rufowy będzie jednostką uniwersalną, która wykorzystuje się do połowów różnych gatunków ryb.

Jednostka jest stosunkowo niewielka. Będzie liczyć 65 metrów długości i 15 szerokości. Wysokość do głównego pokładu wyniesie 5,8 m, a maksymalne zanurzenie załadowanego statku - 6,2 m. Jej odbiorcą jest stocznia grupy Kleven Maritime AS z Norwegii.

- Nie tylko zbudujemy, ale i częściowo wyposażymy statek. Cięcie blach na tę jednostkę zaplanowaliśmy na początek lipca, a koniec budowy na marzec 2011 - informuje Igor Jacenko, wiceprezes Stoczni Gdańsk SA.

Gdańska firma zamontuje na statku wszystkie podstawowe instalacje: tory kablowe, wszystkie rury i siłownię z linią wału napędowego ze śrubą napędową. Prace wyposażeniowe obejmujące montaż urządzeń połowowych i systemów nawigacyjnych zostaną przeprowadzone w Norwegii.

Czy specjalistyczne jednostki mogą być szansą dla przemysłu stoczniowego w Polsce?

Przed świętami SG popisała też kontrakt na budowę kadłuba specjalistycznego statku do obsługi platform wiertniczych, czyli platform supply vessel (PSV). Odbiorcą jest norweska stocznia Hellesoy. Budowa jednostki rozpocznie się w maju 2010.

Oba kontrakty zakładają, że stocznia może na liczyć na zamówienie kolejnej takiej samej jednostki w przypadku PSV, oraz nawet dwóch kolejnych trawlerów. Stocznia wykona dokumentację roboczą na wymienione kontrakty. W niektórych przypadkach częściowo również dokumentacje techniczną.

Jak zapowiada Jacenko w najbliższych latach Stocznia Gdańsk ma zamiar "wejść" w rynek statków specjalistycznych. - Rynek statków konwencjonalnych jest zajęty przez stocznie azjatyckie. Nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować - twierdzi Jacenko. - Mamy większe koszty robocizny. Poza tym stocznie azjatyckie są dotowane przez rząd. Dlatego różnica w cenach wynosi 30-40 procent.

W tym roku Stocznia Gdańsk podpisała już kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów pasażersko - samochodowych. Promy mają zostać zbudowane do końca października 2012 roku. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro. Zamówienie to jest efektem długoletniej współpracy z norweskim koncernem Bergen Group.

Spółka przygotowuje się też podpisania kontraktów na trzy, w pełni wyposażone trawlery. Kontrakty zostaną popisane w kwietniu. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w 2010 roku.


Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Miejsca

Opinie (65) 5 zablokowanych

  • budować w całości

    Sprostać tym budowom w całości i zarobić natym co nie co może tylko Gdańska stocznia remontowa ze swoimi kooperantami, bo niestety są to obiekty skomplikowane technicznie.Potrzeba do tego zaplecza konstrukcyjnego ,praktyki ,
    kadr ,współczesnej technologi itd, itd . Remontowa --to potencjał czołowy w europie jezeli chodzi otego typu budowy,to firma w której można realizować skomplikowane budowy. Związki zaw tam też jeszcze mają w miare normalne
    Znam to firme od lat (43 lata współpracy) i nie jest to reklamą bo inne stocznie też znam i wiem co można.Nie sztuką jest zbudować i plajtować ale trzeba na tym jeszcze zarobić .

    • 6 4

  • a to dlatego polskie rybołówstwo zostało pod przymusem zlikwidowane.

    Tak, to nasze kutry (z połowem 5 skrzynek na dzień) były największym zagrożeniem dla stanu zarybienia Morza Bałtyckiego.
    To nic, że taka jednostka po wypłynieciu zagarnia 100ton rybek. Ale za to jest nowoczesna i "ekologiczna". tfu wasza mać...

    • 7 0

  • a Stocznia CRIST już dawno takie budowała (1)

    • 0 0

    • A co się teraz dzieje ze Stocznią CRIST? Słyszałem o redukcjach zatrudnienia i płac tych, co pozostali. Czy ma jakieś nowe kontrakty?

      • 0 0

  • Statek czy kadłub? (1)

    Jeśli statek jest wyposażany w Norwegii, to oznacza, że został zbudowany kadłub z podstawowymi instalacjami. Statkiem będzie on wówczas, gdy uzyska papiery potwierdzające klasę i rozpocznie eksploatacyjny rejs.

    • 1 0

    • Re: Statek czy kadłub?

      Wszystkich zainteresowanych odsyłam do strony http://www.fredfenix.com.pl/

      Pozdrawiam Syrenka

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane