- 1 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (46 opinii)
- 3 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (49 opinii)
- 4 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (206 opinii)
- 5 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (283 opinie)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (121 opinii)
Statki dla Norwegów powstaną w Gdańsku
W Stoczni Gdańsk powstają dwie specjalistyczne jednostki, obie dla armatorów z Norwegii. Zarząd firmy wierzy, że podobne statki są przyszłością gdańskiego zakładu.
Pierwszy statek to typowy trawler, czyli jednostka przeznaczona do połowu i przechowywania surowych ryb w lodzie oraz dostarczania ich do portów lub większych statków - przemysłowych baz rybackich. Budowany w Stoczni Gdańsk trawler rufowy będzie jednostką uniwersalną, która wykorzystuje się do połowów różnych gatunków ryb.
Jednostka jest stosunkowo niewielka. Będzie liczyć 65 metrów długości i 15 szerokości. Wysokość do głównego pokładu wyniesie 5,8 m, a maksymalne zanurzenie załadowanego statku - 6,2 m. Jej odbiorcą jest stocznia grupy Kleven Maritime AS z Norwegii.
- Nie tylko zbudujemy, ale i częściowo wyposażymy statek. Cięcie blach na tę jednostkę zaplanowaliśmy na początek lipca, a koniec budowy na marzec 2011 - informuje Igor Jacenko, wiceprezes Stoczni Gdańsk SA.
Gdańska firma zamontuje na statku wszystkie podstawowe instalacje: tory kablowe, wszystkie rury i siłownię z linią wału napędowego ze śrubą napędową. Prace wyposażeniowe obejmujące montaż urządzeń połowowych i systemów nawigacyjnych zostaną przeprowadzone w Norwegii.
Oba kontrakty zakładają, że stocznia może na liczyć na zamówienie kolejnej takiej samej jednostki w przypadku PSV, oraz nawet dwóch kolejnych trawlerów. Stocznia wykona dokumentację roboczą na wymienione kontrakty. W niektórych przypadkach częściowo również dokumentacje techniczną.
Jak zapowiada Jacenko w najbliższych latach Stocznia Gdańsk ma zamiar "wejść" w rynek statków specjalistycznych. - Rynek statków konwencjonalnych jest zajęty przez stocznie azjatyckie. Nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować - twierdzi Jacenko. - Mamy większe koszty robocizny. Poza tym stocznie azjatyckie są dotowane przez rząd. Dlatego różnica w cenach wynosi 30-40 procent.
W tym roku Stocznia Gdańsk podpisała już kontrakt na budowę dwóch nowoczesnych promów pasażersko - samochodowych. Promy mają zostać zbudowane do końca października 2012 roku. Wartość kontraktu wynosi 206 mln euro. Zamówienie to jest efektem długoletniej współpracy z norweskim koncernem Bergen Group.
Spółka przygotowuje się też podpisania kontraktów na trzy, w pełni wyposażone trawlery. Kontrakty zostaną popisane w kwietniu. Ich budowa rozpocznie się jeszcze w 2010 roku.
Miejsca
Opinie (65) 5 zablokowanych
-
2010-04-06 21:12
budować w całości
Sprostać tym budowom w całości i zarobić natym co nie co może tylko Gdańska stocznia remontowa ze swoimi kooperantami, bo niestety są to obiekty skomplikowane technicznie.Potrzeba do tego zaplecza konstrukcyjnego ,praktyki ,
kadr ,współczesnej technologi itd, itd . Remontowa --to potencjał czołowy w europie jezeli chodzi otego typu budowy,to firma w której można realizować skomplikowane budowy. Związki zaw tam też jeszcze mają w miare normalne
Znam to firme od lat (43 lata współpracy) i nie jest to reklamą bo inne stocznie też znam i wiem co można.Nie sztuką jest zbudować i plajtować ale trzeba na tym jeszcze zarobić .- 6 4
-
2010-04-06 22:04
a to dlatego polskie rybołówstwo zostało pod przymusem zlikwidowane.
Tak, to nasze kutry (z połowem 5 skrzynek na dzień) były największym zagrożeniem dla stanu zarybienia Morza Bałtyckiego.
To nic, że taka jednostka po wypłynieciu zagarnia 100ton rybek. Ale za to jest nowoczesna i "ekologiczna". tfu wasza mać...- 7 0
-
2010-04-07 08:49
a Stocznia CRIST już dawno takie budowała (1)
- 0 0
-
2010-04-07 12:42
A co się teraz dzieje ze Stocznią CRIST? Słyszałem o redukcjach zatrudnienia i płac tych, co pozostali. Czy ma jakieś nowe kontrakty?
- 0 0
-
2010-04-07 15:46
Statek czy kadłub? (1)
Jeśli statek jest wyposażany w Norwegii, to oznacza, że został zbudowany kadłub z podstawowymi instalacjami. Statkiem będzie on wówczas, gdy uzyska papiery potwierdzające klasę i rozpocznie eksploatacyjny rejs.
- 1 0
-
2013-03-29 10:55
Re: Statek czy kadłub?
Wszystkich zainteresowanych odsyłam do strony http://www.fredfenix.com.pl/
Pozdrawiam Syrenka- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.