• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Nauta pilnie potrzebuje restrukturyzacji

Wioletta Kakowska-Mehring
21 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł. Stocznia Nauta pilnie potrzebuje koła ratunkowego, czyli programu restrukturyzacji. Sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Ma być plan naprawczy, jest postępowanie układowe. Czy da się jeszcze uratować państwową Stocznię Remontową Nauta? Wierzyciele tracą cierpliwość, ale jeszcze chcą rozmawiać, niezbędna jest jednak restrukturyzacja. Na razie dokonano zmiany w... zarządzie. A długi zakładu wciąż rosną.



Czy władze mają pomysł na rozwój państwowego przemysłu stoczniowego?

W połowie marca w Warszawie odbyła się pikieta NSZZ Solidarność. "Ratujcie Nautę, ratujcie stocznię! Nic nie zrobicie, stocznię zniszczycie!" - skandowali związkowcy pod siedzibą rządu. Rosnące zadłużenie, problemy z wypłatami i brak planu na przyszłość, to problemy Stoczni Remontowej Nauta, o których coraz głośniej mówią związki zawodowe i to zarówno OPZZ, jak i właśnie NSZZ Solidarność.

Jak się dowiedzieliśmy, cierpliwość tracą też wierzyciele Stoczni, którzy w ubiegłym tygodniu chcieli złożyć wniosek o upadłość. Ostatecznie udało się ich powstrzymać i zostało otwarte przyspieszone postępowanie układowe. W związku z wprowadzeniem postępowania układowego został ustalony nadzorca sądowy, którego zgoda jest niezbędna do dokonania czynności przekraczających zwykły zarząd. Ma być plan naprawczy. A sprawa jest poważna, bo strata zakładu w 2018 r. wyniosła 57,9 mln zł, a prognozowana strata za 2019 r. to ponad 29,9 mln zł.

Związkowcy ze Stoczni Nauta pikietowali w Warszawie. Sytuacja jest dramatyczna



O bieżącą sytuację zapytaliśmy MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty, którym zarządza MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, które jest akcjonariuszem Stoczni Remontowej Nauta.

- Na mocy art. 280 ustawy z 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi MARS FIZ ma obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej w zakresie m.in. lokat funduszu, czyli spółek portfelowych - otrzymaliśmy w odpowiedzi i polecono nam bezpośredni kontakt z Nautą.

Gospodarka morska w Trójmieście



Niestety ta z kolei od kilku dni nie odpowiedziała na nasze pytania. Na temat Nauty nie chce się też wypowiedzieć Polska Grupa Zbrojeniowa, która napisała jedynie, że jako największy wierzyciel SR Nauta nie składała wniosku o upadłość oraz że Nauta nie jest podmiotem zależnym od PGZ.

- Większościowy pakiet akcji tej Spółki posiada fundusz MARS Fundusz Inwestycyjny Zamknięty. Podmiotami uprawnionymi do udzielania informacji na temat spółek zależnych od Funduszu jest sam Fundusz - otrzymaliśmy w odpowiedzi. I koło się zamyka.

Zmiany w zarządzie



A jaki jest plan? Nie wiadomo. Na ten moment dokonano jedynie zmiany w zarządzie. Choć jeszcze kilka tygodni wcześniej rozważano jego powiększenie, tłumacząc związkom zawodowym, że planowany trzyosobowy skład zarządu jest zgodny ze statutem Spółki stanowiącym, iż zarząd przedsiębiorstwa może liczyć od jednego do pięciu członków. Uznano, że Grupa kapitałowa SR Nauta jest dużym przedsiębiorstwem zatrudniającym w grupie ponad 800 osób o przychodach rocznych ponad 300 mln zł, dlatego zarządzanie wymaga szerokiego nadzoru, zwłaszcza przy tak szczególnej działalności, jak remonty i modernizacje dużych jednostek. Połączenie zarządzania operacyjnego, utrzymywania relacji z wierzycielami i strategicznego działania w tak trudnym finansowo okresie wymaga wzmocnienia.

Wbrew tym tłumaczeniom na początku kwietnia Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę w sprawie  odwołania z funkcji wiceprezesa Jana Benscha i powołania na to stanowisko Moniki Kozakiewicz, która w ramach pełnionych wcześniej funkcji zajmowała się zagadnieniami związanymi z finansowaniem działalności stoczniowej, tj. budowy i  remontów statków oraz finansowaniem samych stoczni.

- Uczestniczyła w projekcie zorganizowania dokończenia budowy kontenerowca B 178-I/23 m/v "Port Gdynia" oraz wprowadzenia go do eksploatacji. Była również zaangażowana w projekty prowadzone przez ARP związane z udzielaniem leasingów zwrotnych podmiotom branży stoczniowej i offshore. Dodatkowo brała udział w opracowaniu i wdrożeniu życie koncepcji utworzenia podmiotu wyspecjalizowanego w finansowaniu statków i jednostek pływających - podano w komunikacie.

Jednak przebudowy, a nie budowy



Czy Nauta ma jakiś plan? O to zapytaliśmy na początku roku. Wówczas wyjaśniono nam, że według władz Nauty kłopoty i długi generował Zakład Nowych Budów. Budowy statków widocznie nie są domeną gdyńskiego zakładu, choć tego chcieli przedstawiciele Skarbu Państwa. Teraz zakład chce się skupić na remontach i przebudowach. Władze Nauty tłumaczą, że w segmencie rynku cywilnego od trzech lat Stocznia odnotowuje zwiększoną liczbę zapytań ofertowych właśnie w tym zakresie.

- W szczególności prognozuje, że kontynuowane będą prace wynikające z nowych regulacji w Międzynarodowej Konwencji o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki. Obejmuje to między innymi konieczność montażu systemu uzdatniania wód balastowych oraz systemu odsiarczania spalin. Zazwyczaj armatorzy łączą te prace z remontami klasowymi w dokach. Stocznia otrzymuje również dużą liczbę zapytań ofertowych na przebudowy jednostek typu offshore. Przykładem tego są zrealizowane w ostatnich tygodniach przebudowy dwóch jednostek w związku ze zmianą ich funkcji na okręty dla norweskiej Straży Wybrzeża - otrzymaliśmy wówczas w odpowiedzi od władz Stoczni Nauta.

Miejsca

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • SR Nauta

    Ta stocznia jest jak ten napis na tym kole ratunkowym.... Schodzi, ale nie do końca. Może nowa Pani prezes ds finansowych pomaluje ten napis na nowo ?

    • 11 0

  • I teraz jełopy macie: Państwowe = Niczyje

    czyli można rozkradać i nie szanować

    • 11 3

  • NAUTA (4)

    Dadzą rade

    • 18 40

    • Duda uratuje Nautę

      Prezydent Duda uratował Hostię, to uratuje tak samo stocznię Nauta. Prosimy Pana prezydencie, uratuj naszą narodową dumę.

      • 10 2

    • Żadna, ale to żadna firma nie powinna być państwowa

      W 100% powinno być w prywatnych rękach. Tak jak np. w USA gdzie nawet 100% zbrojeniówki jest prywatne.

      • 9 5

    • dobra rada nic w końcu nie kosztuje

      • 9 1

    • Podobno chcą Nautę przenieść do Radomia.

      • 22 7

  • restrukturyzacja (1)

    Stocznia zatrudnia tylu doswiadczonych specjalistow.
    Nalezy wyciagnac ja ze struktur Panstwowych i wtedy odetchnie.
    Stocznia w strukturze MARS / PGZ zawsze bedzie musiala sie dzielic dochodami z Panstwem co spowoduje jej upadlopsc.

    • 12 7

    • Recepta słuszna, diagnoza niekoniecznie

      Tylko szybka prywatyzacja daje szansę na ratunek. Do tej pory to Państwo dzieliło się kasą z Nautą, a nie na odwrót.

      • 10 6

  • Pytanie: kto kontraktował i po jakich cenach te nowe budowy ? One dobiły stocznie.

    O tym w artykule nie ma. Takie sobie dziennikarstwo.

    • 25 3

  • Rzetelne informacje proszę

    Pomijając złośliwe komentarze (słuszne czy też nie) jak i sam artykuł - to niewiele się dowiedziałem o sytuacji stoczni poza tym, że jest źle. O tym jednak wiemy od dawna...
    Proszę o jakieś rzeczowe analizy bo szkoda by ta firma upadła.

    • 21 0

  • I tak historia kołem się toczy a efekty zerowe. Dziesięć lat temu podobne artykuły można było czytać na temat Gdyńskiej i Szczecińskiej stoczni protesty,obietnice mydlenie oczu jakimiś bajkami o portfelu zamówień itd. A długi rosną. Finał będzie taki sam jak poprzednim razem w najlepszy przypadku ktoś to przejmnie porąbie na mniejsze kawałki i pracownicy będą mięli,,przywilej,, pracować na samo zatrudnieniu do śmierci bez prawa do urlopu płatnego ,dodatków i wszelkich przywilejów pracowniczych pracując po 12 godz 7 dni w tygodniu jak to ma miejsce dosłownie za płotem co w obecnym czasie doprowadzi ludzi do upodlenia i niewolniczej pracy. Moja rada dla pracowników jest taka nie oglądajcie się na nikogo i nie słuchajcie obietnic tylko kto ma jeszcze zdrowie niech spieprza jak najszybciej do puki jest jeszcze możliwość załapania się gdzieś na normalnych warunkach pracy i płacy bo później będzie tragedia i płacz! Wiem to z własnego doświadczenia im szybciej tym lepiej i nie dajcie się kupić jakimiś odprawami bo kasa się skończy szybciej niż myślicie a o pracę będzie ciężko niestety czas pracownika się kończy a firmy będą to wykorzystywać po paru latach kiedy nasze było na wierzchu Pozdrawiam i weźcie sobie to do serca .

    • 29 2

  • a miało być tak pięknie...

    Jak Pinokio opowiadał wodując stępkę w Szczecinie

    • 38 2

  • (1)

    Moja spółka zrobila strate 400 tys. Do kogo mam się zwrocic, żeby zasypal mi dziurę?

    • 38 2

    • do Pinokia

      • 20 0

  • "Na temat Nauty nie chce się też wypowiedzieć Polska Grupa Zbrojeniowa, która napisała jedynie, że jako największy wierzyciel SR Nauta nie składała wniosku o upadłość"

    Cóż za wspaniałomyślność z strony PGZ, a może by zapłacili.

    • 32 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane