• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
4 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70.

Port Gdańsk ogłosił przetarg na ochronę portu od strony wody, w którym z powodu specyfikacji nie może startować Straż Ochrony Portu Gdańsk, czyli spółka należąca do Portu, a która zajmowała się tym do tej pory. Dlaczego właściciel, nie inwestując w nową flotę, sam zniszczył swoją spółkę? - pyta załoga spółki. Rozrastający się port musi być dobrze chroniony, a całość podlega dyscyplinie finansów publicznych - odpowiadają władze Portu.


Jak oceniasz działania ZMPG w sprawie przetargu?


- Firma Straż Ochrony Portu Gdańsk jest w 100 proc. zależna od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk, zatem to w interesie ZMPG jest, aby firma SOPG wykonywała zadania dla macierzystej firmy. A tak nie jest. Co jest istotne, ZPMG stawiając warunki przetargu na ochronę portu od strony morza i wiedząc, w jakim stanie technicznym są środki pływające firmy, która przecież jest zależna w 100 proc. od ZMPG, oddaje do obcych firm tak ważne zadania - mówi Adam Liszczewski, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej i przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Obawy nasze budzi przetarg na ochronę przeciwpożarową Portu Gdańsk, wykluczający udział w przetargu spółki Straż Ochrony Portu Gdańsk. Decyzja ta może skutkować doprowadzeniem SPOG do upadłości. Oznacza to likwidację miejsc pracy dla 51 pracowników i 40 osób zatrudnionych na umowach cywilno-prawnych - informuje Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność.
Jak twierdzą związkowcy, decyzje ZMPG są tym bardziej dziwne, że od kilku lat dominuje tendencja do odkupywania przez państwo spółek do umacniania ich roli w gospodarce. A tu - jak twierdzą związkowcy - mamy do czynienia z działaniami na rzecz likwidacji. Z inicjatywy związków z różnych organizacji kilka tygodni temu sprawa stanęła na Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego. Niestety stronom nie udało się dojść do porozumienia.

Firmy z Trójmiasta. Transport, logistyka i spedycja morska



Władze Portu Gdańsk odpierają zarzuty i twierdzą, że decyzja o przetargu spowodowana jest względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Podkreślają też, że żadne decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji SOPG nie zostały jeszcze podjęte.

- Uzyskanie optymalnego sposobu funkcjonowania systemu bezpieczeństwa pożarowego w portach jest zadaniem niełatwym ze względu na nieustannie zmieniającą się rzeczywistość. Wymaga wysokich kwalifikacji z zakresu zarządzania i kierowania działaniami ratowniczymi, jak również odpowiedniej ilości oraz jakości sił i środków. Powyższe działania muszą być wielokierunkowe, uwzględniające specyfikę oraz uwarunkowania danego portu, jak również posiadane przez nie zasoby i przygotowanie kadr - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.
Oferty w ramach przetargu wstępnie można było zgłaszać do 4 listopada, potem termin przedłużono do 6 listopada, w ostatni poniedziałek podano, że aż do 27 listopada. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, jest to związane z szumem, jaki zrobił się wokół tej sprawy. Sytuacją SOPG zainteresowały się władze w Warszawie.

Flota w rozsypce, brak planu inwestycyjnego



O co toczy się konflikt? Problemem jest flota. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5", która na skutek braku decyzji nie została przywrócona do eksploatacji po kolizji w roku 2018 r. Ostatni remont klasowy jednostek ("Strażak 6") został przeprowadzony w 2015 roku w oparciu o dotacje unijne. Natomiast jednostka "Strażak 4" już dwukrotnie miała przedłużane o rok świadectwo klasy (siedem lat bez pełnego remontu klasowego). Jak twierdzą związkowcy, to wskazuje, jak niskie nakłady finansowe w ostatnich latach ZMPG ponosiło na zabezpieczenie ochrony przeciwpożarowej, mimo ogromnego rozwoju Portu Gdańsk i wielokrotnego wzrostu liczby przeładunków, a co za tym idzie - również wzrostu dochodu.

Armatorzy i żegluga morska



- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie w chwili obecnej przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informuje Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

ZMPG wybiera inwestycje w infrastrukturę portową



Co na to władze Portu Gdańsk?

- Nasze jednostki, już mocno przestarzałe (mają odpowiednio 42, 44, 47 lat), mogą obecnie wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, co oznacza, że nie są w stanie wypełnić należycie swoich obowiązków, a tym samym zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia. ZMPG jest jednostką w dyscyplinie finansów publicznych, co oznacza, że konieczne jest z naszej perspektywy wybranie rozwiązania, które z jednej strony w sposób najlepszy zabezpieczy zarówno pracę Portu, ale także będzie to rozwiązanie optymalne kosztowo. Nie możemy pozwolić sobie na drogie i nieuzasadnione biznesowo rozwiązania. Biorąc pod uwagę nasze inwestycje, jak również zmieniające się parametry torów wodnych i większy ruch statków w porcie, zdecydowaliśmy się zweryfikować rynek i otrzymać informację, ile realnie może kosztować zabezpieczenie portu, gdyby usługi były świadczone przez podmiot zewnętrzny, i tym samym wykluczyć konieczność blisko 100-mln wydatków na zakup nowych jednostek - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.

Porty i terminale



Jak twierdzą władze Portu, w latach wcześniejszych Zarząd, mając świadomość, że flota jednostek pożarniczych, którą dysponuje, wymaga wymiany, wielokrotnie analizował możliwości sfinansowania takich jednostek także ze środków unijnych.

- Zwracaliśmy się również z pytaniem do różnych stoczni polskich i zagranicznych z prośbą o przedstawienie oferty na zakup takich jednostek. Jednak na przykładzie inwestycji realizowanych przez Zarządy Portów widać, że programy te nie przewidują wysokich poziomów dofinansowania. W przypadku zakupu jednostki o wartości, która jest szacowana na około 36 mln zł, kwota dofinansowania wynosi niecałe 2 mln zł - tłumaczy ZMPG.
Władze Portu przyznają, że priorytetem zawsze będą inwestycje w istniejącą infrastrukturę portową konieczną do prowadzenia bieżącej działalności, w tym posługiwanie się rozwiązaniami bezpiecznymi i najtańszymi do momentu, w którym zarząd Portu będzie stać na zakup własnych jednostek.

Na lądzie już chroni Orlen



Przypomnijmy, że kilka lat temu obecny ZMPG ochronę od strony lądu już powierzył spółce zewnętrznej, czyli podmiotowi należącemu do Orlenu. Tę decyzję władze Portu tłumaczą nieprawidłowościami w SOPG.

- Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG, uznając w kierowanej korespondencji, że SOPG nie jest w stanie prawidłowo wykonać czynności związanych z ochroną obszaru Portu Gdańsk na właściwym poziomie. Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG o rozważanie podjęcia rozmów z doświadczonymi i renomowanymi w świadczeniu usług ochrony infrastruktury krytycznej spółki Skarbu Państwa, zatrudniającymi wykwalifikowaną kadrę, zawarcia porozumienia, w oparciu o które podmiot będzie świadczył usługi ochrony na rzecz ZMPG przy wykorzystaniu potencjału i wszystkich pracowników ochrony SOPG, wprowadzając rzetelne i skuteczne standardy ochrony infrastruktury krytycznej na terenie Portu Gdańsk. Na tę chwilę rozwiązanie to pozwala zarówno utrzymać obecnych pracowników SOPG, jak również wzmocnić jakość świadczonych usług - poinformował ZMG.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



To nie koniec problemów. Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji, spółki także w 100 proc. należącej do ZMPG, również boją się, że podzielą los SOPG. Jak twierdzą, w ich rozwój też się nie inwestuje, tylko powoli wprowadza do Portu spółki zewnętrzne? Do tej kwestii w swoim stanowisku władze Portu Gdańsk nie odniosły się.

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • jeśli argumentem za zakontraktowaniem straży portowej jest niedopuszczenie do likwidacji miejsc pracy... (2)

    ..to faktycznie port jak najszybciej powinnien podziękowac i poszukać innego podmiotu do zabezpieczenia pożarowego.

    • 14 13

    • nie jest to argument wiodący, (1)

      natomiast koszty obsługi przez inny podmiot mogą być znacznie wyższe.... a port może stracić nad tym kontrolę, już to przerabialiśmy .....

      • 6 3

      • najlepszą kontrolą jest kasa za usługę i w zleceniach na zewnątrz się to sprawdza

        kontrahent się nie wywiązuje, to nie przedłużasz umowy. Jasne, że są to specjalistyczne usługi i ryzyko monopolu, ale teraz nie ma wyboru - budowa nowych jednostek się nie opłaca.

        • 0 0

  • Zarząd ZMPG do dymisji

    Miejmy nadzieję, iż wkrótce panowie prezesi z Gdańskiego Portu będą musieli szukać sobie nowej pracy. Mobbing, zastraszanie, awansowanie poplecznikow i znajomych to codzienność w zmpg. niekompetentni dyrektorzy, marnotrawienie publicznych pieniedzy (kolejna fura dla prezesa) i nietrafione decyzje finansowe-moze "ktoś" się w końcu tym zainteresuje? Rozumiem, że prezes ma korzenie w poprzedniej ekipie rządzącej Polska, ale jego rządy to jedna wielka pomylka.

    • 44 10

  • Bogdan

    Nie jest tajemnicą że przetarg wygra WUŻ .a decyzja zapadła w maju 2020 .
    Jednak w sprawach bezpieczeństwa głos decydujący jest po stronie specjalistów a nie seców od finansów , przypominam Bejrut.
    !!!

    • 39 3

  • kolejna akcja po pge ? no prosze

    • 16 4

  • zwolnic zarzad portu i zatrudnic zewnetrznych informatykow z Indii.

    • 22 2

  • Pokaz hipokryzji nominatów pis ciąg dalszy. (2)

    Wybory wygraliśmy koryto w porcie obsadzone przez pisowkich zauszników Solidarność pomogła nam wygrać ,teraz jest nam ten związek niepotrzebny,bo pokazuje naszą niekompetencję,rządzimy 2ą kadencję ,ale jak powiedział publicznie nasz ,,Wuc" J.K.zażenowany brakiem kompetencji,,swoich,,aparatczyków -niestety takie mamy kadry.Ps tłumaczenia zarządu nieżle mnie robawiły,oni chyba wczoraj przylecieli z Marsa dlatego takimi bredniami się ratują

    • 22 7

    • Ale ból..

      Czas po-lszewickich wałków się skończył i teraz straszny ból

      • 0 0

    • Zarząd to bardziej związany z PO

      Tatuś Prezesa to szef PO w jednym z powiatów na Pomorzu. Koledzy Pani ex-poseł z Gdyni.

      • 5 0

  • (3)

    Ktoś kto pływał na Strażaku 4 wie co to za złom i do czego się nadaje. Dlaczego nikt nie napisał co się stało ze Strażakiem 5 jak to silnik zatarli.

    • 34 7

    • Strażak 5 (1)

      Zatarty silnik bo załoga w SOPG z łapanki dziadki na smieciowych umowach pseudo fachowcy

      • 5 0

      • dokladnie

        • 2 0

    • Czytaj. Silnik zatarl umowo-zleceniowiec, ktorego SOPG zatrudnial, poniwaz Prezes

      Prezes ZMPG stosowal tak i**otyczne oszczędnośc na pracy ludzkiej - zresztą sprzeczne z prawem

      • 4 1

  • skandal
    odwołać zarząd natychmiast !!!!!!

    • 25 5

  • Ochrona P-poż od strony wody (12)

    Niestety jak się było użytkownikiem statków pożarniczych prze 15 lat i nie prowadziło żadnych inwestycji, modernizacyjnych tylko czerpało zyski to tak się kończy. Średni wiek jednostki 40 lat klasa pływalności jeden do 4 B drugi może do 6B trzeci w krzakach uszkodzony to masakra nie statki ratowniczo - gaśnicze. Niestety wszystkie Zarządy Spółki SOP zaniedbywały sprawę . Jakoś to będzie. Czas skończyć z tą prowizorką. Brawo zmpg sa. czas na zmiany nim dojdzie do pożaru statku na redzie portu a będzie falowanie, wiatr 6 B i żaden pseudo statek pożarniczy nie wypłynie !!!!!!!!

    • 28 13

    • SOPG płaciło dywidendę z zysków do Zarządu Portu (3)

      • 5 3

      • Tak, dywidendę. Kto więc mial pieniądze na statki?

        CORKA czy MATKA?

        • 0 0

      • dewidenta (1)

        Wypłaca się z wypracowanego zysku. trzeba było prowadzić inwestycję w sprzęt modernizować naprawiać a nie wykazywać zyski. nikt o zdrowych zmysłach nie chwali się zyskiem - chyba że zarządy sopg robiły to dla utrzymania stołków jakie to są dobre!!!!!!! każdy wie że najpierw utrzymanie tego co daje chlebek potem zyski !!!!!!

        • 0 1

        • Wszystkie wnioski inwestycyjne Prezesa torpedowano

          Robila to Rada Nadzorcza powolywana przez ZMPG - nie pisz bredni

          • 0 1

    • Zgadza sie (1)

      SOPG czerpalo jedynie zyski nie inwestujac w jednostki. Na 40 pracownikow na jednostkach zmianowych przypada 11 pracownikow biurowych. Rowniez i ich pesje...mozna odpowiedziec sobie na pytanie co oni robia w czasie pracy?

      • 4 0

      • Nowy Prezes Stankuć

        wybrany decyzja komisji konkursowej przez Rade Nadzorczą SOPG powolywana przez ZMPG - MATKE, zaraz po wyborze powolal sobie kolesiow prokurentów z pensja ponad 10 000 każdy.
        Sam Stankuc nie miał zielonego pojecia o ochronie ppoż i o ochronie fizycznej, ale wg ZMPG byl "najleoszym" oferentem. Ewidentna decyzja na szkode spolki corki.
        Zapomoinasz, że Orlenowe uslugi ochrony fizycznej nadal nadzoruje SOPG, rozlicza i ksieguje - za tą prace rtrzeba placic, a to nie byla decyzja SOPG, tylko ZMPG - Matki.

        • 1 0

    • Statki pożarnicze są własnością ZPMG, a nie sopg, sopg jest ich dzierżawcą.

      Ministerstwo i ZMPG bylo bardzo dobrze zorientowane jakim statkami pozarniczymi dysponuja. Nie podlizuj sie.

      • 0 0

    • Dlaczego SOPG mial prowadzic inwestycje

      w Statki skoro statki pożarnicze są wlasnością ZMPG - Matki a nie jej spolki corki? Z czego SOPG miał finansować inwestycje, skoro wszystkie wypracowane zyski corce zabierała Matka czyli ZMPG. Traktowała corkę po macoszemu. Powody takiego zachowania ZMPG wobec spolek corek okazały się bardzo przyziemne - w grę wchodzi korupcja, a nie oszczędności.

      • 0 1

    • SOPG dzierżawa statków (1)

      proszę nie robic ludziom wody z mózgu Biorą jednostki w dzierżawę przez 15 i zapomniało się ze na obowiązku dzierżawcy spoczywa dbanie o powierzony majatek w całym słowa tego znaczeniu Każdy by chcial tluc kasę na czyimś sprzęcie i reszta w d...e

      • 1 0

      • To Pan robi wode z mozgu ludziom - pytanie dlaczego?

        SOPG mial w obowiazku dokonywac tylko drobnych napraw, ktore sami potrafili zorbić, a naprawy glowne, przeglądy klasowe za kilka mln dokonywał wlasciciel czyli Macocha =ZMPG.
        SOPG pod opieką Macochy ZMPG zarabiał tylko na utrzymanie ludzi i drobne wlasne wydatki. Wszystko zabierała Macocha, a starania Prezesów i protesty związkowcow ochroniarzy zbywano i zastraszano ich utratą pracy - proponowano przetarg z uwagą, że inni robią to jeszcze taniej. Jak zwykle ZMPG klamalo i oszukiwalo swoich pracownikow. Żeby zrobić deal nawet przetargu nie przeprowadziliscie, a kwote ochrony musieliscie z marszu podnieśc o 50% i pozniej o kolejne 50%. Jakie były z tych podwyzek, podwyzki dla pracownikow?
        Bardzo łatwo jest odczytać koszty ochrony sprzed oszustwa czyli w latach 2017,2018 i 2019 i porownać z kosztami jakie teraz ZMPG ponosi na utrzymanie Orlenu? Można?

        • 4 2

    • statki a SOPG (1)

      Proszę Pana statki pożarnicze zostały przekazane do SOPG prawdopodobnie w 2015 lub 2016, która do takiego przekazania była zupełnie nieprzygotowana ponieważ zajmowała się wyłącznie ochroną Portu Gdańsk na terenach zarządzanych przez zmpg s.a. do przekazania doszło po wypowiedzeniu umowy spółce celowej jaką była Morska Straż Ratowniczo-Pożarnicza przez ówczesny zarząd zmpg s.a.

      • 0 0

      • .......w 2012

        • 0 0

  • (1)

    Kiedyś prawda wyjdzie
    Ochrona portu tez miała mieć lepiej a jak zawsze wyszło obiecanki cacanki a głupiemu radość
    Szkoda kadry ktora się zwolniła.
    Sam fakt ilu wartowników zwolnilo się o czym musi to świadczyć

    • 20 3

    • Szczera prawda

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej...

Najczęściej czytane