• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
4 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70.

Port Gdańsk ogłosił przetarg na ochronę portu od strony wody, w którym z powodu specyfikacji nie może startować Straż Ochrony Portu Gdańsk, czyli spółka należąca do Portu, a która zajmowała się tym do tej pory. Dlaczego właściciel, nie inwestując w nową flotę, sam zniszczył swoją spółkę? - pyta załoga spółki. Rozrastający się port musi być dobrze chroniony, a całość podlega dyscyplinie finansów publicznych - odpowiadają władze Portu.


Jak oceniasz działania ZMPG w sprawie przetargu?


- Firma Straż Ochrony Portu Gdańsk jest w 100 proc. zależna od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk, zatem to w interesie ZMPG jest, aby firma SOPG wykonywała zadania dla macierzystej firmy. A tak nie jest. Co jest istotne, ZPMG stawiając warunki przetargu na ochronę portu od strony morza i wiedząc, w jakim stanie technicznym są środki pływające firmy, która przecież jest zależna w 100 proc. od ZMPG, oddaje do obcych firm tak ważne zadania - mówi Adam Liszczewski, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej i przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Obawy nasze budzi przetarg na ochronę przeciwpożarową Portu Gdańsk, wykluczający udział w przetargu spółki Straż Ochrony Portu Gdańsk. Decyzja ta może skutkować doprowadzeniem SPOG do upadłości. Oznacza to likwidację miejsc pracy dla 51 pracowników i 40 osób zatrudnionych na umowach cywilno-prawnych - informuje Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność.
Jak twierdzą związkowcy, decyzje ZMPG są tym bardziej dziwne, że od kilku lat dominuje tendencja do odkupywania przez państwo spółek do umacniania ich roli w gospodarce. A tu - jak twierdzą związkowcy - mamy do czynienia z działaniami na rzecz likwidacji. Z inicjatywy związków z różnych organizacji kilka tygodni temu sprawa stanęła na Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego. Niestety stronom nie udało się dojść do porozumienia.

Firmy z Trójmiasta. Transport, logistyka i spedycja morska



Władze Portu Gdańsk odpierają zarzuty i twierdzą, że decyzja o przetargu spowodowana jest względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Podkreślają też, że żadne decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji SOPG nie zostały jeszcze podjęte.

- Uzyskanie optymalnego sposobu funkcjonowania systemu bezpieczeństwa pożarowego w portach jest zadaniem niełatwym ze względu na nieustannie zmieniającą się rzeczywistość. Wymaga wysokich kwalifikacji z zakresu zarządzania i kierowania działaniami ratowniczymi, jak również odpowiedniej ilości oraz jakości sił i środków. Powyższe działania muszą być wielokierunkowe, uwzględniające specyfikę oraz uwarunkowania danego portu, jak również posiadane przez nie zasoby i przygotowanie kadr - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.
Oferty w ramach przetargu wstępnie można było zgłaszać do 4 listopada, potem termin przedłużono do 6 listopada, w ostatni poniedziałek podano, że aż do 27 listopada. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, jest to związane z szumem, jaki zrobił się wokół tej sprawy. Sytuacją SOPG zainteresowały się władze w Warszawie.

Flota w rozsypce, brak planu inwestycyjnego



O co toczy się konflikt? Problemem jest flota. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5", która na skutek braku decyzji nie została przywrócona do eksploatacji po kolizji w roku 2018 r. Ostatni remont klasowy jednostek ("Strażak 6") został przeprowadzony w 2015 roku w oparciu o dotacje unijne. Natomiast jednostka "Strażak 4" już dwukrotnie miała przedłużane o rok świadectwo klasy (siedem lat bez pełnego remontu klasowego). Jak twierdzą związkowcy, to wskazuje, jak niskie nakłady finansowe w ostatnich latach ZMPG ponosiło na zabezpieczenie ochrony przeciwpożarowej, mimo ogromnego rozwoju Portu Gdańsk i wielokrotnego wzrostu liczby przeładunków, a co za tym idzie - również wzrostu dochodu.

Armatorzy i żegluga morska



- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie w chwili obecnej przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informuje Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

ZMPG wybiera inwestycje w infrastrukturę portową



Co na to władze Portu Gdańsk?

- Nasze jednostki, już mocno przestarzałe (mają odpowiednio 42, 44, 47 lat), mogą obecnie wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, co oznacza, że nie są w stanie wypełnić należycie swoich obowiązków, a tym samym zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia. ZMPG jest jednostką w dyscyplinie finansów publicznych, co oznacza, że konieczne jest z naszej perspektywy wybranie rozwiązania, które z jednej strony w sposób najlepszy zabezpieczy zarówno pracę Portu, ale także będzie to rozwiązanie optymalne kosztowo. Nie możemy pozwolić sobie na drogie i nieuzasadnione biznesowo rozwiązania. Biorąc pod uwagę nasze inwestycje, jak również zmieniające się parametry torów wodnych i większy ruch statków w porcie, zdecydowaliśmy się zweryfikować rynek i otrzymać informację, ile realnie może kosztować zabezpieczenie portu, gdyby usługi były świadczone przez podmiot zewnętrzny, i tym samym wykluczyć konieczność blisko 100-mln wydatków na zakup nowych jednostek - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.

Porty i terminale



Jak twierdzą władze Portu, w latach wcześniejszych Zarząd, mając świadomość, że flota jednostek pożarniczych, którą dysponuje, wymaga wymiany, wielokrotnie analizował możliwości sfinansowania takich jednostek także ze środków unijnych.

- Zwracaliśmy się również z pytaniem do różnych stoczni polskich i zagranicznych z prośbą o przedstawienie oferty na zakup takich jednostek. Jednak na przykładzie inwestycji realizowanych przez Zarządy Portów widać, że programy te nie przewidują wysokich poziomów dofinansowania. W przypadku zakupu jednostki o wartości, która jest szacowana na około 36 mln zł, kwota dofinansowania wynosi niecałe 2 mln zł - tłumaczy ZMPG.
Władze Portu przyznają, że priorytetem zawsze będą inwestycje w istniejącą infrastrukturę portową konieczną do prowadzenia bieżącej działalności, w tym posługiwanie się rozwiązaniami bezpiecznymi i najtańszymi do momentu, w którym zarząd Portu będzie stać na zakup własnych jednostek.

Na lądzie już chroni Orlen



Przypomnijmy, że kilka lat temu obecny ZMPG ochronę od strony lądu już powierzył spółce zewnętrznej, czyli podmiotowi należącemu do Orlenu. Tę decyzję władze Portu tłumaczą nieprawidłowościami w SOPG.

- Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG, uznając w kierowanej korespondencji, że SOPG nie jest w stanie prawidłowo wykonać czynności związanych z ochroną obszaru Portu Gdańsk na właściwym poziomie. Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG o rozważanie podjęcia rozmów z doświadczonymi i renomowanymi w świadczeniu usług ochrony infrastruktury krytycznej spółki Skarbu Państwa, zatrudniającymi wykwalifikowaną kadrę, zawarcia porozumienia, w oparciu o które podmiot będzie świadczył usługi ochrony na rzecz ZMPG przy wykorzystaniu potencjału i wszystkich pracowników ochrony SOPG, wprowadzając rzetelne i skuteczne standardy ochrony infrastruktury krytycznej na terenie Portu Gdańsk. Na tę chwilę rozwiązanie to pozwala zarówno utrzymać obecnych pracowników SOPG, jak również wzmocnić jakość świadczonych usług - poinformował ZMG.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



To nie koniec problemów. Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji, spółki także w 100 proc. należącej do ZMPG, również boją się, że podzielą los SOPG. Jak twierdzą, w ich rozwój też się nie inwestuje, tylko powoli wprowadza do Portu spółki zewnętrzne? Do tej kwestii w swoim stanowisku władze Portu Gdańsk nie odniosły się.

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • ochrona p. poż od strony wody !!!!!!

    Chodzi o ochronę od strony wody tu się zgadza ale ochronę p. poż a to już lekka różnica.

    • 6 0

  • SOPG to dwie ochrony - fizyczna i ppoż. (1)

    Ochrona fizyczna już została oddana do Orlen Ochrona i to bez przetargu, a z podwyżką i to nie jedną dla Orlenowców. Wniosek: komus bardzo zależało na tym aby ochronę odebrać spolce corce, a oddać na zewnątrz obcej firmie i to za znacznie wyzsze pieniądze, Ci zainteresowani to układ - obecny Zarząd ZMPG umocowany u Min. Grobarczyka (Prezes latał po ZMPG i sam nadawał, że jest nie do ruszenia poki jest Grobarczyk), Biuro Bezpieczeństwa Portu (Hołda - Orlen Ochrona to jego chłopcy - tak ich okreslal jak tylko pojawil się w ZMPG i dodawal, że oni tą ochrone wezmą i wzięli) oraz wplywowe 2 firmy ale zewnętrzne- Orlen Ochrona i PSP Florian. Te 2 wplywowe firmy zewnętrzne przejmują usługi firm corek, ktore układowi nie służą żadnymi ofsetami, a ktore prawdopodobnie istnieją w obrocie z firmami zewnętrznymi, ktore te zlecenia przyjmuja.
    Ws ochroniarzy stworzono karkołomną strukturę organizacyjną. Otóż pracownicy ochroniarze gdy sluzyli w SOPG wg kierownika BBP Hołdy nigdy nie spełniali wymogów tej ochrony, a jak ochronę za jego przyczyna i organizacją przejęła firma zewnętrzna Orlen Ochrona i tych samych pracownikow przejęła do słuzby w tych samych miejscach pracy od razu Ci sami pracownicy służyli wzorowo :-) mimo że w rzeczywistości Orlen nie radził sobie i ściągał swoich ludzi nawet z Płocka.
    Nie radzili sobie mimo, że w dniu przejęcia dostali pierwszą podwyżkę 50% - bez przetargu - podkreślam.
    W efekcie takich decyzji SOPG oddaje Orlenowi swoich pracownikow, swoje uslugi, łącznie z usługami dla firm, z ktorymi umowy były podpisane bezposrednio. SOPG jest tylko przekaznikiem pieniedzy, ktore ZMPG przelewa na ich konto, a potem SOPG przelewa na konto Orlen Ochrona. Tak niekorzystne dla SOPG decyzje podejmowal na polecenie ZMPG nowo postawiony Prezes Sławomir Stankuć. Podpisywał wszystko co mu kazano - był do usług pod każdym względem. Nawet pieniądze ze słuzbowej karty bankomatowej pobieral, nie rozliczał i nie był rozliczany.

    • 30 3

    • Wreszcie ktoś napisał w 100% prawdę !!!!!!!!!
      Gratuluję

      • 5 2

  • SOPG to dwie ochrony - fizyczna i ppoż. cd. (6)

    Ws kasy z karty bankomatowej na kwotę ok. 200 000 pobranych i nie rozliczonych w firmie Rezerwa, a potem ok 100 000 pobranych w firmie SOPG przeprowadzono audyt biegłej księgowej, ktora to obliczyła. W efekcie ZMPG zmuszone było powiadomić prokurature - sami udaja niemca. Co sie w tej sprawie dzieje - nie wiadomo,
    Wszczęte zostało sledztwo ws decyzji podejmowanych na niekorzyść spolki corki SOPG w zwiazku z Orlen Ochrona i PSP Florian. Konszachty ZMPG i BBP z Florianem sa tak głębokie, że nawet Ministerstwo nie reaguje mimo pełnej wiedzy. Nie reaguja nawet na oficjalne i nie zaprzeczalne sprzeczności interesów pracownikow zmpg bbp przy podejmowanych decyzjach finansowych i organizacyjnych w firmie panstwowej jaką jest ZMPG. Jak nie wiadomo o co chodzi.....
    ZMPG i BBP chętniej zlecają prace firmom zewnętrznym, a nie spolkom corkom, ponieważ firmy spolki corki nie moga sie odwdzieczyć offsetem - prowadzona jest jawna ksiegowśc i nie ma mozliwości przerzucania pieniedzy na słupow, tak jak robi to firma zewnetrzna.

    Obecna decyzja o przekazaniu uslug SOPG w drodze przetargu jest kontynuacją oddawania usług firmom zewnętrznym. Z tymże w przypadku ochrony ppoż nie odważyli się tego przekazać bez przetargu. Skoro jest tak, że SOPG, ktora jest zawodową straża pożarną nie może starto
    wać w tym przetargu to jedyną firmą, ktora będzie mogla przejąc te obowiązki jest PSP Florian - firma zewnętrzna siedząca w ukladzie z resztą. Zobaczymy jaki będzie wynik przetargu.

    • 27 3

    • (1)

      Pawłowski ty masz na imie Jola?

      • 9 1

      • To jednak on jest kobietą? Faktycznie jaj to nie miał.

        • 3 2

    • (1)

      Wstyd się podpisać to wybrał Jolę

      • 5 1

      • Wstyd to kraśc i...... :-), więc spojrz w lustro

        • 5 1

    • (1)

      Gruby Romek i jego teorie spiskowe. Walił prywatę w pracy, rozłożył straż i szuka winnych.

      • 4 1

      • Przecież związki starają się o pracowników a ze nie wychodzi
        Ciekawe co załatwili w orlenie dla pracowników
        Jest cisza może to tajemnica

        • 1 0

  • Morska straż (6)

    Przecież te krypy na farbie się trzymają a na zdjęciu tak zwana Więźniarka -padlina płaskodenna nienadające się do pływania na morzu przy falowaniu ,no i na deser zatarty silnik przez niedoświadczonego załoganta na innej łaknie . Wniosek - pływający złom nadający się na Motławę na dni morza woda pochlapać turystów a nie do zabezpieczenia portu

    • 8 12

    • Krypy na farbie (5)

      A kto do tego doprowadził, że w najważniejszym i najwiekszym porcie jakim jest Gdańsk zabezpieczenie ppoż prowadza statki z lat 70-ych? Co zrobilo w tej sprawie ZMPG i BBP? W zasadzie nic poza kilkoma spotkaniami w celu zakupu nowych statków. Roczny zysk ZMPG wyprocowywany między innymi asystowaniem ppoż przy przeladunku siegał kwoty około 80 mln zlotych - gdzie sa te pieniądze? Statek nowy pożarniczy oferowano za 36 mln. Gdyby Prezes miał fachowcow wokol siebie, a nie zainteresowanych swoimi lewymi dochodami sprzedawczyków problem mógł uzyskać akceptacje Ministerstwa i sukcesywnie można było brać w leasing nowe statki. Na leasing mogła pracować jendostak SOPG - miala ze swoich uslug dochody. Koszt dzierżawy kryp wspomoglby leasing nowych.
      Nadto to nie pracownik SOPG uszkodził statek, to zatrudniony w jednostce ochrony umowo-zleceniowiec po swoim błędzie doprowadził do uszkodzenia na ponad 2 mln. Niestety to Prezes Greinke na spotkaniach ze zwiazkowcami domagał się zatrudniania umowo-zleceniowcow, mimo że takie zatrudnienie jest niezgodne z prawem. W zwiazku z takim zatrudnieniem firma ubezpieczeniowa odmowila wyplaty odszkodowania. Czy ktoś w tej sprawie będzie winny?

      • 6 1

      • Za co odszkodowanie (4)

        To SOPG powinno zaplacic ZMPG za zatarcie silnika zaworów olejowych fachowcy zapomnieli otworzyć i dozór jednostki na postoju wszystkie pozostałe urządzenia w ruinie nic juz tam nie działa

        • 3 0

        • No wlasnie i dlaczego nie zaplacili?

          Dlaczego ZMPG nie rozliczylo w ogole tej straty, tej winy? To jest dzialanie na szkose ZMPG - prawda?

          • 2 0

        • Tak jest jak zatrudnia się na zlecenie chlopak nie miał doświadczenia na starociach

          • 1 0

        • (1)

          Widzę, że tutaj pracownicy WUŻ i PSP Florian w komentarzach ładnie działają. Lepiej napiszcie ile wasze prezesiki mają posmarować za przychylną decyzję ZMPG.

          • 4 3

          • żal ci d**e ściska, że do Wuż cię nie przyjęli?

            • 2 1

  • Chcesz, aby w Twojej remizie nad Waszym ..... (1)

    ....bezpieczenstwem czuwaly 50 letnie wozy strażackie.....???
    Jadąc do pracy liczysz, że ktoś ugasi Twój dobytek..

    • 6 8

    • SOPG nie miało wozow strazackich, dzierzawilo statki pozarnicze bardzo stare

      • 1 0

  • Ciekawe jakiej wplywowej firmie oddadzą usługi Eksploatacji? (2)

    • 11 0

    • Jakiejś z Poznania

      • 1 0

    • Tej co będzie miała najgrubszą kopertę.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Ochrona morska portu

    Kłopot moim zdaniem polega na tym, że od kilku już dobrych lat, a może nawet więcej niż kilku, kolejni wlodarze Portu nie rozumieją roli "zarządu portu". Wydawać by się mogło, że nic prostszego, czerpanie dochodu z wynajmu infrastruktury portowej, a przy tym inwestycje w tę infrastrukturę. Proszę sobie zadać pytanie czym jest ta infrastruktura? Czy czasem, zamiast bycia swego rodzaju developerem, "zarząd portu" nie ma znacząco szerszych obowiązków? Czy systematyczne rozwijanie zdolności operacyjnej portu, w tym procesów bezpieczeństwa obsługi statków i ruchu w porcie nie jest jednym z jego podstawowych obowiązków? Opłaty portowe dlatego kiedyś wymyślono. Oddanie poszczególnych dziedzin zarządzania i gospodarowania portem w ręce różnych czasowo wyłonionych podmiotów sprawia, że zarząd portu pozbawia się swojej roli skutecznego kreatora portu. A przecież jak nie on, to kto?

    • 19 1

  • Oddawanie usług społek corek w ZMPG do społek zewnętrznych (1)

    to korupcja, a nie gospodarność, spolki corki są rozliczane przez ZMPG i żadnych offsetow dać nie mogą, a spolka zewnetrzna już tak - przenoszą lapowki na słupy. Dowoddem na to, że to nie jest gospodarnośc jest przekazanie usług ochrony fizycznej do Orlen Ochrona - bez przetargu i z podwyżką, ktorej ZMPG spolce corce odmawial. O tym jakimi pieniedzmi dysponowac moze spolka corka decyduje MATKA czyli ZMPG, Nawet zyski zabierali.
    W dniu przekazywania usług Orlenowi podniesiono koszty tych usług o 50%, a pracownicy w zasadzie nie dostali nic.
    Tak samo będzie w uslugach ochrony ppoż. Jeżeli Florian i WUZ ma te uslugi przejac, a wszystko na to wskazuje to pracownicy SOPG pojda na bruk. Koszty ochrony ppoż z 1 statkiem holownikiem z funkcja ppoż nie zabezpieczą tak duzego obszaru, tak gęsto zurbanizowanego nabrzeza. Wygrają cewaniacy korupcjusze. Budzet ZMPG bedzie placil znacznie wyzsze pieniądze, za niekompletną ochrone ppoż.

    • 16 2

    • Wałki, przekręty, korupcja, machlojki...

      Wszyscy nadal pracują tylko "Grubego Romka" wystrzelili w kosmos. Biedaczek, a tyle ciekawych interesów się szykowało...

      • 2 2

  • Kapitan Statku WUZ zarabia niemalże 20 000, a Kapitan ,,,, (2)

    ....Kapitan Statku pożarniczego zarabiał przed podwyżka 3300, a po podwyżce 4500. Widać róznicę kosztów jakie budżet panstwa poiesie po przetargu? Dodajmy, że PSP Florian będzie obasadzal swich strażaków, a oni tez wezma kase i na offset potrzebują. Proponuje zbilansować koszty usług ppoż w porcie przed przetargiem i po przetargu. Bedzie wynik. :-)

    • 8 7

    • (1)

      20.000 powiadasz, widać masz rzetelną wiedzę na temat zarobków Wuż.

      • 3 0

      • Tak, informacja sprawdzona i potwierdzona. Nie wszyscy, zależy od uprawnien, ale zarabiają takie pieniądze.

        • 0 0

  • Mam zmienika strażaka na obecnym statku

    Który tam 11 lat pracował. Zwolnili ich, przekształcili w spółkę i kazali im chodzić na telefon z umowami o dzieło... Super zachęta do ochrony czy to p-poz czy środowiska akwenu i bezpieczeństwa portu.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane