• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

T2 oficjalnie otwarte. DCT zwiększa możliwości przeładunkowe

Robert Kiewlicz
24 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU.

Oficjalnie otwarto drugie, głębokowodne nabrzeże terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Projekt T2 zobacz na mapie Gdańska to największa prywatna inwestycja sektora portowego w Polsce. Ma przyczynić się ona do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT do 3 mln TEU rocznie. Na tym jednak nie koniec. Optymistyczne prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogą w najbliższych latach doprowadzić do powstania nabrzeża T3.


Czy rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


Nowe głębokowodne nabrzeże T2 o długości 650 metrów jest wyposażone w pięć nowoczesnych, największych na Bałtyku suwnic nabrzeżowych STS umożliwiających obsługę statków o pojemności ponad 20 tys. TEU. Wraz z piętnastoma w pełni zelektryfikowanymi suwnicami placowymi eRTG, wspomaganymi w operacjach przez ponad 30 nowych ciągników terminalowych, przyczyni się do podwojenia potencjału przeładunkowego DCT Gdańsk do 3 mln TEU rocznie.

- Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europy - mówi Maciek Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk.
- Projekt T2 przełoży się na wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku VAT, ceł oraz akcyzy. Można założyć, że już w 2016 roku kwota ta przekroczy 6 mld złotych - wskazuje Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych DCT Gdańsk.
DCT to spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Projekt w Gdańsku jest jedną z największych inwestycji australijskich w regionie. DCT Gdańsk rozpoczął budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w Porcie Północnym na początku 2015 roku. Na tę inwestycję oraz spłatę istniejących zobowiązań DCT zabezpieczyło środki w wysokości 290 mln euro. Generalnym wykonawcą i projektantem jest belgijska spółka N.V. BESIX, a jej głównym podwykonawcą spółka NDI.

- DCT to jedna z największych inwestycji z punktu widzenia rządu Australii. Dzięki temu Polska staje się hubem logistycznym dla całego regionu. Mam nadzieję, że na tym się nie skończy i być może za jakiś czas powstanie nabrzeże T3 - mówi Paul Wojciechowski, ambasador Australii w Polsce.
- Liczba zatrudnionych w DCT wzrosła w ostatnich miesiącach do 730. Jest to znaczny wzrost w porównaniu ze stanem sprzed roku. W 2015 roku przeładowaliśmy ponad 1 mln TEU, a w tym roku ten rezultat będzie na pewno jeszcze lepszy. Podwojenie przeładunków nastąpi w ciągu najbliższych 2-3 lat - dodaje Kwiatkowski. - Każdy port w naszym regionie ma ambicje, aby być czołowym graczem na rynku. My specjalizujemy się w kontenerach i w tym segmencie jesteśmy unikalnym podmiotem. W chwili obecnej inne porty nie są w stanie fizycznie obsłużyć największych jednostek na świecie. Jesteśmy firmą opierającą swoje działanie na zasadach rynkowych i na analizach rynku. Patrząc jednak na prognozy wzrostu ładunków w rejonie Bałtyku mogę stwierdzić, że powstanie nabrzeża T3 jest możliwe.
Ciekawostką jest, że suwnice STS, pracujące na nowym nabrzeżu, są jednymi z najwyższych konstrukcji w Gdańsku z wysokością 133 m n.p.m. Podczas budowy wbito 211 pali na samym tylko nabrzeżu (w linii brzegowej), ogólna liczna punktów wzmocnienia terenu (różne rodzaje pali, kolumn kamiennych czy zagęszczonych miejsc) to 70 tys.

T2 jest usytuowane pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Dodatkowo inwestor zalądowił część akwenów portowych, przez co powierzchnia Polski zwiększyła się o ponad 18 tys. m kw.

- Jesteśmy bardzo cierpliwym kapitałem. Inwestycje rozpatrujemy w okresie 10-20 lat. Przez ostatnie lata zrezygnowaliśmy z dywidendy i środki inwestowaliśmy w rozwój spółki. Jako fundusz operujemy kapitałem o wartości 400 mld dolarów, z czego 140 mld zainwestowane jest właśnie w inwestycje infrastrukturalne. Nieczęsto inwestujemy jednak w projekty takie jak DCT, dlatego jest to dla nas inwestycja szczególna - podkreśla Grant Smith, dyrektor zarządzający Funduszu GIF II i członek Rady Nadzorczej DCT Gdańsk.

Nowe suwnice w DCT. Sierpień 2016 r.

Miejsca

Opinie (175) 3 zablokowane

  • I co ty na to?

    Tygrys...
    Plażę Ci zabierają, Stogi pójdą pod parkingi i place... ;)

    • 12 3

  • Co się stało ! (2)

    Przewodniczącego Rady Nadzorczej Portu Gdańsk Pana Pawła Adamowicza nie było ?

    • 10 7

    • Bo obecnie ma G... do powiedzenia.
      Rządzą ludzie skarbu państwa czyli PIS czekający na koniec kadencji Adamowicza aby go wsadzić do więzienia.
      ZMPG już jest obstawiony przez znajomków z Torunia za to bez kompetencji.

      • 1 2

    • Adamowicz byl wieczorkiem

      To Macie slabe info Adamowicz byl i trójmiejska smietanka wieczorem jak byla biba lasery i otwarcie oficjalne byla muzyczka i Maciek Prokop jako prowadzący.Tak ze by twój ulubieniec.

      • 2 0

  • Miasto nie ma koncepcji na utrzymanie niezabudowania terenow zielonych i pasa nabrzeza.

    Urzednik sprzeda wszystko...to tylko kwestia ceny.

    • 8 7

  • Cyrk (4)

    Ciekawe ile kosztował ten cyrk z wielkim otwarciem T2, postawieniem namiotu z tej okazji i holowaniem skończonego statku na drugi terminal. Pewnie tyle samo co premie dla pracowników, którzy otrzymują je za szybkie kończenie statków... Szkoda tylko, że nie pokazali jak te nowe suwnice pracują, usterkami nie chcieli się chwalić... żenada...

    • 13 11

    • Najlepiej (1)

      Najlepiej sr*c do swojego gniazda. Pamiętaj, że ciężko przy rozruchu tak skomplikowanego urządzenia obejść się bez usterek. Gdybyś chociaż troszkę zorientował się ile kodu i elektroniki stoi za tym, żebyś mógł płynnie operować r******i suwnicy, to może nie wyglaszalbys opinii na wyrost. Jeśli nie odpowiada Ci praca na tym sprzęcie, a jesteś - w co nie śmiem wątpić - wykwalifikowanym operatorem, napisz wypowiedzenie i udaj się do kadr. Masz opcje - Remontowka w spółce u Pana na M., na umowie zlecenie, w pakiecie minimum 300 h miesięcznie, BCT, GCT. Bez trudu machniesz papiery na żurawie budowlane i wio na budowę. Wszystko na wysokiej klasy sprzęcie.

      • 11 4

      • To po co pajacują z tym wielkim otwarciem. Jak się nie mają czym chwalić, to niech sobie dadzą na wstrzymanie. Od nas oczekują pokory, to niech sami się nią wykażą. Tłumaczą się, że kasy na premie nie mają, a na holowanie wielkiego statku jest. Gardzą nami, a to my tworzymy tą firmę.

        • 0 5

    • Nie za twoje pieniądze (1)

      Za twoje pieniądze tego namiotu nie stawiali tylko Australijczycy dali kasę bo dywidendy nie odebrali.Jaki masz problem jezeli tam pracujesz to masz wyplate i ciesz się a jak tobie malo to jedz do norwegi ,Angli itd.Jest otwarcie inwestycji portal trójmiasto.pl robi relacje a ludzie wypisują brednie i bule i mądrości.

      • 6 3

      • no taaa najlepiej to sie cieszyc ze ciepla woda w kranie leci

        • 1 0

  • Terminal powinien mieć nazwę (2)

    DCT im. Marszałka Józefa Stalina. To my Polacy zapominamy o bohaterze II WŚ. Gdyby nie Marszałek nigdy by nie dało rady zniszczyć nazizmu i odbudować Polski niepodległej. Niech terminal będzie zaszczycony Marszałkiem Stalinem. To część naszej wspólnej przyjaźni Polski i Rosji. Jestem emerytem od paru lat. Służyłem w milicji i znam prawdę o wielkich tego świata. A Marszałek mimo kłamstw prawicy i uległej lewicy był naszym przyjacielem.

    • 3 19

    • (1)

      Już jednego Marszałka mamy w pracy i ten nam wystarcza drugiego nie potrzebujemy :)

      • 2 0

      • Był też kapitan żeglugi wielkiej ale odpłynął i w sumie to było najlepsze co zrobił dla DCT przez całą swoją karierę ;)

        • 4 0

  • Jak sytuacja na bocznicy kolejowej? (5)

    Nadal po 2 dni opóźnienia?

    • 12 3

    • tak

      • 7 1

    • (3)

      Dobra Tylko Pkp Się nie wyrabia z wagonami i tu jest problem.

      • 2 1

      • To raczej jeden z kilku problemów. (2)

        Ale najlepiej zrzucać na innych...

        • 3 0

        • FACEBOOK (1)

          a czemu nie zalozymy strony facebook anty-DCT ????

          tak aby moze zaczeli szanowac armatrów , spedytorów i kierowców.

          • 0 1

          • Załóż stronę

            Tirowiec to pustak

            • 0 0

  • adam kiedy koniec lokaty? (3)

    gdzie 100 + procent jak obiecales się pytam?

    • 5 0

    • (2)

      ale o co chodzi???

      • 0 0

      • Imiona piszemy wielką literą jeżeli już

        • 0 1

      • Krótko

        Kto ma wiedzieć to wie!

        • 0 0

  • Port potrzebny i nie zamierzam narzekać ale Stogi zniszczone, taka prawda, szkoda...

    nikt raczej nie lubi się opalać przy akompaniamencie suwnic.

    • 6 9

  • System (1)

    Szkoda tylko że system na terminalu nie ogarnia takiej ilości pudel i pracuje niczym Atari.

    • 11 4

    • witam

      no własnie kierowcy tez to zauwazyli ze przesyly miedzy pregate a suwnica strasznie długo i mowi ze w na kanale 7 miedzy sobą to ogarniacie

      • 3 2

  • kalmar 10 powraca (3)

    to co się dzieje w dct można podsumować krotko dramat

    • 11 12

    • No (1)

      To się zwolnij. Z nakazu pracy, ani jako niewolnik sprzedany na targu tam nie trafiłeś.

      • 8 8

      • Klientom tez piszesz "to jedź na Hamburg" ? czy już taki mądry do klienta nie jesteś ?

        • 9 0

    • a co sie dzieje ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów...

Najczęściej czytane