• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy oferty na gdyński terminal drobnicowy

Wioletta Kakowska-Mehring
4 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wyłonionego ostatecznie inwestora czekają jeszcze rozmowy z załogą, na temat pakietu socjalnego. A w tej kwestii załoga ma oczekiwania. Wyłonionego ostatecznie inwestora czekają jeszcze rozmowy z załogą, na temat pakietu socjalnego. A w tej kwestii załoga ma oczekiwania.

Trzy firmy zostały dopuszczone do kolejnego etapu prywatyzacji Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia. Teraz inwestorzy będą badać sytuację spółki. Jednym z oferentów jest szczecińska firma OT Logistics, która niedawno wygrała przetarg na dzierżawę działki w gdański porcie, na której powstanie terminal paszowo-zbożowy.


Czy prywatyzowanie spółek portowych wpływa pozytywnie na ich sytuację?


Po opublikowaniu przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia zaproszenia do negocjacji deklaracje udziału w prywatyzacji złożyło pięciu inwestorów, z których jeden wycofał się przed terminem wyznaczonym na złożenie oferty wstępnej. Uwzględniając kryteria dopuszczenia oferentów do due diligence, na krótkiej liście znalazły się jednak tylko trzy podmioty. Przed inwestorami etap badania prywatyzowanej spółki oraz równolegle negocjacje warunków umowy prywatyzacyjnej. Termin składania ofert wiążących wyznaczony jest na 16 lipca 2013 roku.

ZMPG nie ujawnił nazw firm, które ostatecznie pozostały w przetargu na terminal. Wśród trzech oferentów jest jednak spółka OT Logistics, która potwierdziła swój udział. Spółka już jest obecna w gdańskim porcie. W połowie maja tego roku wygrała przetarg na dzierżawę terenu pod terminal paszowo-zbożowy. Na powierzchni 23,5 hektara w gdańskim porcie zobacz na mapie Gdańska, między terminalem kontenerowym DCT a Terminalem Suchych Ładunków Masowych "Portu Północnego" (należącym do Grupy Sea-Invest) spółka OT Logistics zadeklarowała wybudowanie magazynu i silosów oraz zagospodarowanie działek sąsiadujących z terminalem. Szacuje się, że nakłady inwestycyjne związane z 30-letnią dzierżawą terenów portowych sięgną 300 mln złotych. W ubiegłym roku firma kupiła 96 proc. akcji Portu Handlowego Świnoujście. Czy w tej sytuacji szczecińska spółka zdecyduje się na złożenie ostatecznej oferty na zakup gdyńskiego terminalu?

Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia świadczy usługi przeładunku różnorodnej drobnicy: wyrobów stalowych, ładunków workowanych (np. ryżu, cukru, mleka w proszku, ziarna kakaowego i kawy, nawozów sztucznych itp.), a także ładunków ponadgabarytowych i kontenerów. Ostatnio spółka zajęła się obsługą ładunków masowych - takich jak koks, sól, śruta sojowa, biomasa, siarczan. Część terminalu, dedykowana dla obsługi ładunków w technologii ro-ro, zajmuje teren wokół Basenu V Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni.

Zarząd portu konsekwentnie inwestował w rozwój infrastruktury terminalu. BTDG przeszło znaczącą drogę w kierunku dostosowania infrastruktury i obniżki kosztów własnych. Dziś pracuje tam poniżej 500 osób. - Dzięki temu BTDG ma stabilnych partnerów biznesowych. Jeżeli do tego dodamy najbliższe plany inwestycyjne, które w zdecydowany sposób dalej będą poprawiały możliwości konkurencyjne, to wydaje nam się, że znalezienie inwestora nie będzie trudne - mówił na początku tego procesu Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wyłonionego ostatecznie inwestora czekają jeszcze rozmowy z załogą, na temat pakietu socjalnego. A w tej kwestii załoga ma oczekiwania. Związki zawodowe ostatnio już walczyły o podniesienie o 15 proc. stawki zasadniczej wynagrodzenia w stosunku do średniej płacy pracownika spółki za rok 2012. Doszło nawet do sporu zbiorowego i mediacji, o którą zwrócono się do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Miejsca

Opinie (27)

  • OT LOGISTICS ... (1)

    OT LOGISTICS pcha się również do Portu Gdańskiego Eksploatacja. A PO-gonić to towarzystwo wzajemnej adoracji na cztery wiatry. Porty niech zostaną dla Polaków a nie dla obcych pseudo-bizmesmenów !

    • 23 9

    • zapomniałeś dodać że dla PRAWDZIWYCH polaków

      jak Guzikiewicz czy Pawłowicz....oni to by porządki zaprowadzili!

      • 3 0

  • Pytanie (4)

    ilu pracowników zostanie zwolnionych po prywatyzacji BTD w ramach tzw cięcia kosztów czyli podnoszenia dochodów sprywatyzowanej spółki ?

    • 18 3

    • (3)

      ok.200

      • 6 0

      • no niech kolega nie przesadza....bedzie do zwolnienia chyba ze 400 (2)

        • 0 0

        • to zostanie tylko 10 osób, no może wystarczy

          • 0 0

        • Racja, bo najpierw się ich zwolni z etatu, a potem zatrudni na umowach smieciowych

          • 2 0

  • najgorzej ze zwiazkami zawodowymi (3)

    Związki zawodowe to jest banda nastawiona wyłącznie na swoje i to krótkotrwałe korzyści. Oni potrafią położyć niejedną firmę, swoimi wygórowanymi żądaniami.

    • 27 11

    • (2)

      co tu dużo pisać stolec wiesz, stolec jesz i stolec piszesz !!!

      • 0 2

      • (1)

        Odezwał się stoczniowiec związko-zawodowiec, reprezentujący kulturę swojego środowiska, katolicyzm, jezusa, maryję i prawdę o smoleńsku, tą jedyną słuszną :)

        • 1 0

        • jednak prawdę piszą o Tobie że nic nie wiesz a piszesz bzdury , artykuł nie jest o stoczniowcach a o portowcach

          • 0 1

  • skoro jest drobnicowy to pewnie drogi nie będzie, czy mogę się zapisać do listy chętnych

    • 2 1

  • dziwne (1)

    kto kryje się pod pieniędzmi tej firmy....to moga być również pieniądze z machlojek,kradziezy,przestepstw, która z firm po 12 latach może posiadać tak wielki majątek na tak wiele duzych inwestycji,,,,,,

    • 8 1

    • POmyśl

      • 3 3

  • około 100 000 000 000 zł rocznie zysku wywożą zagraniczne firmy z Polski

    z firm, które zostały sprywatyzowane.

    • 5 1

  • ZUS

    Powinni najpierw ZUS sprywatyzować jak im tak pilno.

    • 5 0

  • OTL = OLT

    Przetarg powinna wygrac Polska firma, a nie bandyci z OLT

    • 4 4

  • a z kononowicza się śmieją,

    że "nie będzie niczego".

    • 0 2

  • Porty nie są prywatyzowane! (1)

    Pisałem już uwagi o pojawiającej się w ankietach przy artykułach dotyczących portów odpowiedzi stwierdzającej, że "porty nie powinny być prywatyzowane, ponieważ są zbyt ważne dla gospodarki Polski".
    Ale powtórzę to jeszcze raz:
    Polskie porty nie są prywatyzowane i nie ma planów ich prywatyzacji!!!
    Nie jest też sprzedawana infrastruktura portowa. Prywatyzowane są tylko firmy eksploatacyjne działające na terenach portów. Firmy te, potrzebną im do swojej działalności, infrastrukturę portową dzierżawią od portu.
    Patrząc z perspektywy efektów dokonanych już prywatyzacji, prawdziwe jest stwierdzenie pierwsze w powyższej ankiecie.

    • 4 2

    • Dodam jeszcze, że obowiązek prywatyzacji portowych spółek eksploatacyjnych wynika z ustawy o portach i przystaniach morskich i nie zależy od woli władz zarządzających portami.

      • 4 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane