• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Vidar" już prawie na czterech nogach

Wioletta Kakowska-Mehring
27 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Statek budowany jest dla hiszpańskiej spółki Naviera Trans.
  • Tak ma wyglądać "Vidar"
  • Statek kosztuje 150 mln euro.
  • Wysuwane nogi jednostki pozwolą na prace na głębokości do 50 metrów.
  • Wysuwane nogi jednostki pozwolą na prace na głębokości do 50 metrów.
  • Statek ma lądowisko dla śmigłowców.
  • Statek budowany jest dla hiszpańskiej spółki Naviera Trans.
  • Statek budowany jest dla hiszpańskiej spółki Naviera Trans.
  • Statek kosztuje 150 mln euro.
  • Statek kosztuje 150 mln euro.
  • Wysuwane nogi jednostki pozwolą na prace na głębokości do 50 metrów.

W stoczni Crist dobiega końca budowa specjalistycznego statku do budowy farm wiatrowych na morzu. "Vidar" to już kolejna jednostka tego typu zbudowana w trójmiejskiej stoczni i nie ostatnia. W planach są następne budowy.


Czy farmy wiatrowe na morzu to przyszłość?


- Budowanie i tworzenie to nasza pasja. "Innovation" to nasza legitymacja otwierająca drzwi na rynek off-shore - mówił w lipcu ub. roku Ireneusz Ćwirko, prezes stoczni Crist, na uroczystości przekazania armatorowi statku "Innovation", statku który dziś stawia turbiny wiatrowe dla francuskiej firmy Areva. I wszystko wskazuje na to, że słowa prezesa potwierdziły się. Dziś dobiega końca budowa kolejnej jednostki hydrotechnicznej, tzw. "Heavy Lift Jack up Vessel" z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych.

"Vidar" wyposażony jest w żuraw o udźwigu 1,2 tys ton i potężny silnik pozwalający na rozwinięcie prędkości do 12 węzłów. Wysuwane nogi jednostki pozwolą na prace na głębokości do 50 metrów. Statek o wartości 150 mln euro budowany jest dla hiszpańskiej spółki Naviera Trans. Jednostki tego nazywa się "statkami na nogach". Dzięki specjalnemu systemowi samopodnoszącemu, czyli właśnie owym "nogom", statek może się sam podnieść ponad poziom wody stabilnie oparty na dnie morskim.

W 2010 r. stocznia Crist przekazała niemieckiemu koncernowi Hochtief budowlano-remontową platformę "Thor". Te statek był jednak mniejszy i nie posiadał własnego napędu. Ostatnio właściciel "Thora" rozważał poważną przebudowę statku. W planach było "przecięcie" statku i jego przedłużenie oraz dołożenie własnego napędu. Zadanie to chciano powierzyć stoczni Crist. Ostatecznie zdecydowano jednak o niedużej przebudowie.

"Innovation" był kolejny. Statek jest wyposażony w żuraw o udźwigu 1,5 tys. ton i może przewozić elementy wież wiatrowych o ciężarze do 8 tys. ton. Dzięki systemowi dźwigowemu o tak dużych możliwościach "Innovation" może instalować w ciągu roku do 40 turbin wiatrowych wraz z masztami, o mocy ponad 6 MW. Dlatego pod względem wielkości, wśród jednostek służących do budowania morskich farm wiatrowych, konstrukcja ta jest ewenementem w skali światowej. Statek ma 147 metrów długości i 42 metry szerokość.

Według zarządu, Crist realizuje obecnie 10 kontraktów łącznej wartości 250 mln euro dla armatorów norweskich, holenderskich, hiszpańskich. Na lata 2014-2015 negocjowane są kontrakty o wartości ok. 700 mln euro. W trakcie negocjacji są też następne kontrakty przeznaczone dla rynku farm wiatrowych.

Miejsca

Opinie (31) 6 zablokowanych

  • Co to za stocznia bez związkowców palących opony (4)

    • 31 14

    • pewnie jakaś masoneria tam statki spawa ;) (1)

      bw. kiedy wodowanie? będzie można obejrzeć?

      • 10 4

      • statek już od kilku tygodni "zwodowany" stoi przy nabrzeżu

        • 14 0

    • Dziwnie tak jakoś... pracować, budowac i mieć zysk?

      Niesamowite... :)

      • 6 4

    • dla kogo te zwiazki jak wiekszosc na czarno lub na dzialalnosci tam pracuje ????

      • 1 2

  • Kolos na czterech (glinianych) nogach. (6)

    Warto też zauważyć, ze to wszystko idzie za państwowe pieniądze, które ARP inwestuje w firmy na terenach upadłej Stoczni Gdynia. Prywatny CRIST, który nie był w stanie spłacić pożyczonych mu państwowych pieniędzy jest przejmowany przez ARP za następne pieniądze polskiego podatnika. Dzięki temu może budować za bezcen statki dla zagranicznych armatorów i opowiadać za pośrednictwem średnio zorientowanych Redaktorów cuda o swoich wirtualnych sukcesach. Niech Pani redaktor zapyta CRIST i ARP ile miejsc pracy stworzyli za wpompowane w nich setki milionów polskiego podatnika. Miejsc pracy na umowy i etaty a nie dziwaczne rozwiązania omijające przepisy prawa pracy i BHiP. Skończą się to wszystko spektakularną katastrofą gdy odetnie się źródełko z państwowej kasy albo nie da się kreatywnie księgować tego co się tam wyprawia.

    • 58 24

    • potwierdzam (2)

      Dodatkowo tajemnicą poliszynela jest milionowa strata na tym projekcie, a także problemy techniczne związane z wykonastwem.

      • 24 5

      • ale o tym

        o tym wiedzą nie liczni :)

        • 13 3

      • wykonawstwem powinno być napisane

        • 5 0

    • kła-miesz :)

      jak z nut

      • 3 16

    • durne opinie (1)

      łatwo jest krytykować ciężko pracuję na tej jednostce podkreślam bardzo trudnej technicznie nie mieliśmy tak naprawdę w stoczni tak trudnych prototypów jak ten automatyka ponad 5000 punktów , wkurza mnie takie gadanie i krytykowanie ludzie jak by co to zapraszam na statek zobaczycie jaka to ciężka praca.

      • 21 15

      • olej tych sfrustrowanych matołów

        rób swoje :)

        • 3 0

  • Bo tu jest porządny Przewodniczący Związków Zawodowych.

    • 3 8

  • Christ to obok Remontowej jedyny poważny polski gracz na rynku stoczniowym.

    Wszyscy trzymamy kciuki za ich powodzenie.

    Zawistnicy i zazdrosnicy precz !!!

    • 14 20

  • vidar (1)

    artykulik to kolejny dowod na dzialania PR-owskie agend państwowych ARP i MARS. Przecież Vidar miał być gotowy w czerwcu dziś mamy koniec wrzesnia. Z pewnością jest to statek trudny technicznie do zbudowania i co do tego nie ma watpliwości ale trzeba powiedziec tez o kosztach budowy gdyby nie pieniadze panstwowe czyli kazdego z nas podatnikow to nie bylaby mozliwa realizacja tego statku. ARP z MARS realizuje swoj program : utworzyć za wszelką cenę , nieważne jakim kosztem - dzis to juz ponad mld złotych - holding stoczniowy , w Szczecinie połaczyć stocznie remontowe w Trojmieście Naute przenieść do Gdanska , tereny po Naucie oddać dla CRISTu po drodze doprowadzic do upadku Srocznię Gdansk. Tyle że bedzie to papierowy kolos. Szefowie pansrwowej stoczni CRIST już dawno przestali chodzic po ziemi , zyja w wyimaginowanym swiecie czasu tylko trzeba by to wszystko runęło ale nie ma co sie martwić za te zabawy panów z agend rzadowych zapłaci kazdy z nas podatników i bedzie fajnie, Polacy nic sie nie stało ...

    • 19 11

    • a w innym artykule o stoczni gdańskiej komentujesz, że stocznie europejskie zyją z subwencji

      ...a "naszej" stoczni figa. Zdecyduj którą rękę kąsasz psie.

      • 2 2

  • Zdumienie!!!

    Czyli MARS jest to Korporacja Polskie Stocznie (BIS)... doprowadzila do upadku SSN i Stocznia Gdynia.

    Panowie Urzedznicy z Warszawy to jest UTOPIA...

    • 10 2

  • (8)

    Dziś w nocy znowu zginoł stoczniowiec na terenie stoczni crist

    • 6 4

    • Tak to prawda a dokładnie spawacz spadł chyba z 10 metrów miał 32 lub 33 lata

      • 2 0

    • ? (6)

      a skąd masz takie informacje ?

      • 0 0

      • Bhp to ściema . (2)

        Jestem pracownikiem i miałem w tym czasie nocną zmianę to stało się około 1 w nocy na ształowanych dla Norwegów blokach .

        • 2 0

        • robota po nocach (1)

          Brak odpowiedniego oświetlenia i obarierowania do tego deszcz , pracownicy bez pasów bezpieczeństwa.

          • 2 0

          • a spróbuj im te pasy wcisnąć...będziesz miał strajk.

            • 6 2

      • (2)

        Pracuję w tej stoczni i każdy o tym wie tylko w mediach o tym nic nie mówią a co do bhp to zobaczcie jak bhp-wcy mają czerwone kartofle od chlania

        • 4 1

        • (1)

          Też bym tylko chlał na ich miejscu przecież oni nic nie mogą , są tylko zwykłymi robolami i jak będą podskakiwać to wymieni się ich na bardziej uległych .

          • 3 2

          • czemu na tym portalu niema wzmianki o tym?Posmarowal?

            • 3 2

  • Socjal (2)

    Może ktoś z Crista naprawi rurę bo w szatni na "BHP" już ponad miesiąc kąpiemy się we wrzątku bo nie ma zimnej wody, nawet w kiblu.

    • 9 2

    • Nic z tego .

      Są teraz zajęci tuszowaniem sobotniego śmiertelnego wypadku na Criście .

      • 5 6

    • e tam

      u nas na 2 pietrze leci w miare wieć macie na 1 szym pietrze tylko wrzątek :)
      nie uciekać ze zbiórek 15:50 tylko normalnie to sie zalapiecie :)

      pamiętajcie łoś i generał wszystko widzi :) i sprzedaje Admirałowi Bańce

      • 2 0

  • juz na siłe nieda sie uratować

    przetrwa 2 lata takie jest zależenie , może w przyszłym roku dlatego niema umów proste.

    • 0 0

  • bzdura ,glupota

    Ludzie nie mozna pisac glupot.Stocznia Gdanska nalezy do Ukrainy a nie Polskiama

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane