• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, na co powinna postawić pomorska gospodarka

Wioletta Kakowska-Mehring
25 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Działalność terminali ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem dalej na południe i wschód. Działalność terminali ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem dalej na południe i wschód.

Nie turystyka, a energetyka. Nie przemysł stoczniowy, a chemia lekka i motoryzacja. Zbadano, jakie branże powinny być priorytetowe dla rozwoju Pomorza. Pełne wyniki zostaną przedstawione w najbliższy czwartek, a my już dziś uchylamy rąbka tajemnicy. Prognoza już jest, czas działać. Tym ma się zająć inicjatywa pod nazwą Invest in Pomerania.



Pomorze to pustynia energetyczna, dlatego spodziewane są inwestycje w tę branżę. Pomorze to pustynia energetyczna, dlatego spodziewane są inwestycje w tę branżę.
Największa wartością Pomorza jest wykwalifikowana kadra. Największa wartością Pomorza jest wykwalifikowana kadra.

Jakie dziedziny gospodarki i branże są najatrakcyjniejsze dla Pomorza?

Najnowszy raport na zlecenie Agencji Rozwoju Pomorza przygotował PricewaterhouseCoopers Polska we współpracy z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową. Badanie - "Analiza atrakcyjności inwestycyjnej województwa pomorskiego" - pozwoliło precyzyjnie określić mocne i słabe strony gospodarki, zidentyfikować sektory priorytetowe w rozwoju inwestycji zagranicznych oraz określić zasady funkcjonowania sytemu obsługi inwestorów zagranicznych.

- Analiza łączy opartą na teoretycznych fundamentach i odpowiednio dobranej metodologii badawczej charakterystykę zasobów oraz potencjału regionu prezentowaną w kontekście współczesnych trendów gospodarczych i zachodzących na świecie procesów inwestycyjnych. Do tego - z praktyczną propozycją działań niezbędnych do stworzenia dogodnych warunków do przyciągania inwestycji - mówi Jacek Socha, wiceprezes PricewaterhouseCoopers Polska. - Wnioski płynące z wykonanych analiz pozwalają podjąć Agencji Rozwoju Pomorza SA działania związane z pozyskaniem inwestorów.

Jednym z efektów analizy jest wyodrębnienie sektorów priorytetowych w rozwoju konkurencyjności regionu. Należą do nich: energetyka, logistyka, chemia lekka, motoryzacja, BPO/SSC (usługi dla biznesu) oraz ICT (sektor technologi informatyczno-telekomunikacyjnych). Skąd te wnioski?

Energetyka, bo biorąc pod uwagę tzw. moce wytwórcze, Pomorze jest pustynią. Energia wytwarzana jest gdzie indziej. Wskazane jest więc, by w regionie powstały źródła wytwarzania. W tej materii jest duże pole do popisu dla inwestorów zainteresowanych energetyką konwencjonalną, jak i źródłami odnawialnymi.

W przypadku logistyki wzięto pod uwagę zasoby infrastrukturalne regionu oraz plany, a także położenie Pomorza na przecięciu się dwóch paneuropejskich korytarzy transportowych. Zasoby to funkcjonujące w regionie porty i terminale. - W szczególności ważnym elementem jest DCT (terminal głębokowodny) wybudowany w porcie gdańskim. W założeniach długofalowych działalność DCT ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem z Polski, z ominięciem Hamburga, do Czech, Słowacji, ale także na wschód - na Białoruś, na Ukrainę, a także do Rosji. Interesujące mogą też być inwestycje w porcie w Gdyni - stwierdził Adam Żołnowski, dyrektor PricewaterhouseCoopers Polska w wywiadzie dla portalu madeinpomorskie.pl.

Wskazanie na tzw. chemię lekką jest zgodne ze światowymi trendami. Jak wynika z danych, coraz więcej wydajemy na kosmetyki i farmaceutyki. Jest więc to rynek przyszłościowy. Na Pomorzu mamy szkoły wyższe, które gwarantują kadrę dla inwestycji z tej branży. Kadra to też gwarancja rozwoju sektora BPO (Business Process Offshoring).

- Badania wykazały, że w regionie kształci się w obszarach związanych z finansami, ekonomią, administracją, naukami społecznymi prawie 40 tys. ludzi znających obce języki, czyli posiadających umiejętności możliwe do wykorzystania w różnych elastycznych zawodach. Nakładając na ten zasób trendy światowe związane z realizacją projektów w dziedzinie BPO, uznaliśmy, że właśnie usługi dla biznesu mają szanse rozwijać się na Pomorzu - twierdzi Adam Żołnowski.

Niezbędna jest też nowoczesna infrastruktura biurowa. Te zasoby już są w regionie. Kadra, doświadczenie i sukcesy firm już działających w regionie wskazują też na powodzenie inwestycji z dziedziny ICT. A motoryzacja? Tu wzięto pod uwagę zapotrzebowanie na samochody i prognozy ich produkcji. W tej materii mamy szanse na produkcję podzespołów, ale może i coś więcej. - Gdyby udało się przyciągnąć do województwa jedną dużą firmę, która wykonywałaby montaż samochodów przy wykorzystaniu bezpośredniego połączenia z Chinami, to Pomorskie mogłoby być w awangardzie branży motoryzacyjnej - stwierdził prezes Żołnowski. A takie połączenie portowe z Chinami mamy. Czy w tej sytuacji Pomorze ma szansę stać się europejska bazą dla chińskiej myśli motoryzacyjnej? Kto wie. Już od dawna przewiduje się chińską ekspansję motoryzacyjną w Europie.

Co z tą wiedzą zrobi ARP? - Analiza jest największym i unikatowym w skali całej Polski przedsięwzięciem tego typu. Z drugiej strony to początek długiego procesu budowy efektywnego systemu pozyskiwania inwestorów zagranicznych na Pomorzu - podsumowuje Łukasz Żelewski, prezes zarządu ARP. - Dzięki przeprowadzonym badaniom oraz weryfikacji funkcjonujących obecnie mechanizmów i procedur, precyzyjnie oraz systemowo określone zostały niezbędne działania na rzecz pozyskiwania inwestycji. Działania, które podejmiemy wraz z naszymi partnerami.

W materii współpracy też dokonał się przełom. Aby wdrożyć treść badań w życie, powstaje nowy system obsługi inwestorów zagranicznych. Dotychczasowe działania najważniejszych podmiotów zajmujących się obsługą inwestorów zostaną skupione w ramach jednej inicjatywy pod nazwą Invest in Pomerania. Współzałożycielami Invest in Pomerania będą: dwie specjalne strefy ekonomiczne - Pomorska i Słupska, miasta - Gdańsk, Gdynia, Słupsk i Sopot, Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego oraz Agencja Rozwoju Pomorza, będąca jednocześnie koordynatorem działań nowopowstałego systemu.

Miejsca

Opinie (80) 8 zablokowanych

  • opetany

    nastepny opetany skad oni sie biora

    • 2 2

  • mamroczenie

    zyda po stypie kogo jeszcze wykaczyc chca wstyd

    • 3 1

  • STOCZNIA MW

    podobno jeszcze wyplat niebylo

    • 5 0

  • Słusznie. Zlikwidować porty i stocznie. Statki mogą zawijać do portów niemieckich

    a budować można w niemieckich stoczniach. Elektrownie zbudujemy razem z zaprzyjażnioną Rosją w obwodzie kaliningradzkim (po co nam nasza - za duze koszty)

    • 13 3

  • Tak się zastanawiam : Czy to tylko głupota czy tez......?

    • 8 0

  • A na co Hamburg i Rostok?

    • 1 0

  • jezeli w radzie nadzorczej bedzie adamowicz lub kumple zPO to każdy biznes łącznie z burdelem jest OK. hASŁO w kazdym burdelu członhek PO. /HA HA .
    OTO POlski cud gospodarczy

    • 11 1

  • Artykuł SPONSOROWANY w kierunku ATOMOWKI !!!! PO-zory

    badania na "zlecenie" wychodza jak wszelkie tego typu badania - tak samo jak PO=parcie dla PO - niby jest ponad polowa -a ta PO-łowa chce ich powiesic ,natomiast 2 woli ich zamienic narynku wtórnym kilka worków cukru( to i tak duza wycena).

    Czy wiesz dlaczego port Północny sie rozwija? zgadnij kto jest w radzie ZARZĄDZIE - ADAMOWICZ. Teraz sie chca brac za atomowke-bo niby nitk sie nie zna wiec bedzie mozna WYLUDZAC KASE.

    Jezeli nie turystyka? to moze idzcie sobie na Wyspe sobieszewska produkowac samochody i robcie tam przemysl a nie w GDANSKU.

    • 6 3

  • Niestety

    ale to są tylko pobożne życzenia, a już jeśli chodzi o motoryzację, to w Polsce firmy tej branży znajdują się na południu kraju. Na Pomorzu mamy Eatona w Tczewie i był Delphie w Gdańsku, może nawet jeszcze jest.
    Naszą bolączką jest komunikacja, czyli dojazd. W tym kontekście dość enigmatycznie zabrzmiała tu wypowiedź o "bezpośrednim połączeniu z Chinami".

    Skoro jednak mamy dostęp do morza, to ja nadal wierzę, że naszą przyszłością jest gospodarka morska, czyli porty i stocznie. Tylko jeszcze trzeba o tym przekonać naszych rządzących.

    • 11 0

  • Uwolnić więźniów politycznych!!! (1)

    Uwolnić Klaudiusza Wesołka. Jutro pod aresztem w Gdańsku manifa!

    • 9 4

    • ty, no ale Manifa to taka coroczna manifestacja feministyczna

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane