• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, na co powinna postawić pomorska gospodarka

Wioletta Kakowska-Mehring
25 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Działalność terminali ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem dalej na południe i wschód. Działalność terminali ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem dalej na południe i wschód.

Nie turystyka, a energetyka. Nie przemysł stoczniowy, a chemia lekka i motoryzacja. Zbadano, jakie branże powinny być priorytetowe dla rozwoju Pomorza. Pełne wyniki zostaną przedstawione w najbliższy czwartek, a my już dziś uchylamy rąbka tajemnicy. Prognoza już jest, czas działać. Tym ma się zająć inicjatywa pod nazwą Invest in Pomerania.



Pomorze to pustynia energetyczna, dlatego spodziewane są inwestycje w tę branżę. Pomorze to pustynia energetyczna, dlatego spodziewane są inwestycje w tę branżę.
Największa wartością Pomorza jest wykwalifikowana kadra. Największa wartością Pomorza jest wykwalifikowana kadra.

Jakie dziedziny gospodarki i branże są najatrakcyjniejsze dla Pomorza?

Najnowszy raport na zlecenie Agencji Rozwoju Pomorza przygotował PricewaterhouseCoopers Polska we współpracy z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową. Badanie - "Analiza atrakcyjności inwestycyjnej województwa pomorskiego" - pozwoliło precyzyjnie określić mocne i słabe strony gospodarki, zidentyfikować sektory priorytetowe w rozwoju inwestycji zagranicznych oraz określić zasady funkcjonowania sytemu obsługi inwestorów zagranicznych.

- Analiza łączy opartą na teoretycznych fundamentach i odpowiednio dobranej metodologii badawczej charakterystykę zasobów oraz potencjału regionu prezentowaną w kontekście współczesnych trendów gospodarczych i zachodzących na świecie procesów inwestycyjnych. Do tego - z praktyczną propozycją działań niezbędnych do stworzenia dogodnych warunków do przyciągania inwestycji - mówi Jacek Socha, wiceprezes PricewaterhouseCoopers Polska. - Wnioski płynące z wykonanych analiz pozwalają podjąć Agencji Rozwoju Pomorza SA działania związane z pozyskaniem inwestorów.

Jednym z efektów analizy jest wyodrębnienie sektorów priorytetowych w rozwoju konkurencyjności regionu. Należą do nich: energetyka, logistyka, chemia lekka, motoryzacja, BPO/SSC (usługi dla biznesu) oraz ICT (sektor technologi informatyczno-telekomunikacyjnych). Skąd te wnioski?

Energetyka, bo biorąc pod uwagę tzw. moce wytwórcze, Pomorze jest pustynią. Energia wytwarzana jest gdzie indziej. Wskazane jest więc, by w regionie powstały źródła wytwarzania. W tej materii jest duże pole do popisu dla inwestorów zainteresowanych energetyką konwencjonalną, jak i źródłami odnawialnymi.

W przypadku logistyki wzięto pod uwagę zasoby infrastrukturalne regionu oraz plany, a także położenie Pomorza na przecięciu się dwóch paneuropejskich korytarzy transportowych. Zasoby to funkcjonujące w regionie porty i terminale. - W szczególności ważnym elementem jest DCT (terminal głębokowodny) wybudowany w porcie gdańskim. W założeniach długofalowych działalność DCT ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem z Polski, z ominięciem Hamburga, do Czech, Słowacji, ale także na wschód - na Białoruś, na Ukrainę, a także do Rosji. Interesujące mogą też być inwestycje w porcie w Gdyni - stwierdził Adam Żołnowski, dyrektor PricewaterhouseCoopers Polska w wywiadzie dla portalu madeinpomorskie.pl.

Wskazanie na tzw. chemię lekką jest zgodne ze światowymi trendami. Jak wynika z danych, coraz więcej wydajemy na kosmetyki i farmaceutyki. Jest więc to rynek przyszłościowy. Na Pomorzu mamy szkoły wyższe, które gwarantują kadrę dla inwestycji z tej branży. Kadra to też gwarancja rozwoju sektora BPO (Business Process Offshoring).

- Badania wykazały, że w regionie kształci się w obszarach związanych z finansami, ekonomią, administracją, naukami społecznymi prawie 40 tys. ludzi znających obce języki, czyli posiadających umiejętności możliwe do wykorzystania w różnych elastycznych zawodach. Nakładając na ten zasób trendy światowe związane z realizacją projektów w dziedzinie BPO, uznaliśmy, że właśnie usługi dla biznesu mają szanse rozwijać się na Pomorzu - twierdzi Adam Żołnowski.

Niezbędna jest też nowoczesna infrastruktura biurowa. Te zasoby już są w regionie. Kadra, doświadczenie i sukcesy firm już działających w regionie wskazują też na powodzenie inwestycji z dziedziny ICT. A motoryzacja? Tu wzięto pod uwagę zapotrzebowanie na samochody i prognozy ich produkcji. W tej materii mamy szanse na produkcję podzespołów, ale może i coś więcej. - Gdyby udało się przyciągnąć do województwa jedną dużą firmę, która wykonywałaby montaż samochodów przy wykorzystaniu bezpośredniego połączenia z Chinami, to Pomorskie mogłoby być w awangardzie branży motoryzacyjnej - stwierdził prezes Żołnowski. A takie połączenie portowe z Chinami mamy. Czy w tej sytuacji Pomorze ma szansę stać się europejska bazą dla chińskiej myśli motoryzacyjnej? Kto wie. Już od dawna przewiduje się chińską ekspansję motoryzacyjną w Europie.

Co z tą wiedzą zrobi ARP? - Analiza jest największym i unikatowym w skali całej Polski przedsięwzięciem tego typu. Z drugiej strony to początek długiego procesu budowy efektywnego systemu pozyskiwania inwestorów zagranicznych na Pomorzu - podsumowuje Łukasz Żelewski, prezes zarządu ARP. - Dzięki przeprowadzonym badaniom oraz weryfikacji funkcjonujących obecnie mechanizmów i procedur, precyzyjnie oraz systemowo określone zostały niezbędne działania na rzecz pozyskiwania inwestycji. Działania, które podejmiemy wraz z naszymi partnerami.

W materii współpracy też dokonał się przełom. Aby wdrożyć treść badań w życie, powstaje nowy system obsługi inwestorów zagranicznych. Dotychczasowe działania najważniejszych podmiotów zajmujących się obsługą inwestorów zostaną skupione w ramach jednej inicjatywy pod nazwą Invest in Pomerania. Współzałożycielami Invest in Pomerania będą: dwie specjalne strefy ekonomiczne - Pomorska i Słupska, miasta - Gdańsk, Gdynia, Słupsk i Sopot, Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego oraz Agencja Rozwoju Pomorza, będąca jednocześnie koordynatorem działań nowopowstałego systemu.

Miejsca

Opinie (80) 8 zablokowanych

  • Tusku !

    jak zniszczysz do końca stocznie, to masz świadomość że kaczor wróci, bo ludzie w wyborach cię oleją dokładnie.

    • 10 8

  • Śniadek, Jaworski i Guzikiewicz będą startować do sejmu z list PIS (1)

    Jest więc szansa, że cała Polska skończy jak stocznie

    • 6 8

    • fanatyk

      martw sie homosiowietku kto bedzie startowac z twojej listy

      • 4 2

  • Tusku! Adamowiczu !

    KUR.. OCKNIJCIE SIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 12 3

  • Barany!

    Te badania to chyba jakieś barany robiły! Przemysł stoczniowy jak rozumiem należy przenieść na Lubelszczyznę a zakłady motoryzacyjne przenieść z bielska do kartuz...a przemysł chemiczny z Włocławka na Żuławy! No i węgiel do elektrowni proponuję wozić z Bełchatowa autostradką A1 - to napewno poprawi koniunkturę transportowo logistyczną.... Takie planowanie mieliśmy już w historii: o ile pamiętam na przełomie Bieruta i Gomółki.

    • 19 0

  • następne roztrwonione pieniądze ... (1)

    ze smutkiem należy stwierdzić, że sposób w jaki są wydawane dotacje z UE jest jak najbardziej niewłaściwy, eufemizując ...
    Budujemy kolejne inicjatywy za ciężkie pieniądze (badanie PWC kosztowało blisko 1,2 mln zł., zaś budżet tzw. SPIIG to ok. 8 mln zł.) zamiast ładować jak najwięcej środków w drogi, szpitale, szkoły, rewitalizację dzielnic, komunikację miejską itd.
    Są to kolejne pomysły panów z agencji, którzy zielonego pojęcia nie mają, co dzieje się w województwie, siedząc w swojej twierdzy przy ul. Arkońskiej. Co więcej, wciągają w tę inicjatywę inne podmioty z województwa (PSSE, PARR, GARG itd.), które mocno się starają i mają widoczne rezultaty ze swojej działalności, zaś sami, czym to panowie z agencji mogliby się pochwalić ?
    Że niby rozdają środki unijne jako instztucja finansujca ? Tak ... trzymając je na rachunkach lokatowych i obracając nimi jak się da, kiedy to mali przedsiębiorcy bankrutują czekając zbyt długo na refundację środków z programów pseudo-rozwojowych ! Taka oto naga prawda, i wstyd.
    Wstydźcie się panowie, wstydźcie się za swoją nieudolność, za brak kompetencji, za kolesiostwo, dzięki któremu zbudowaliście sobie twierdzę.
    Tylko was pożałować. Kolejna inicjatywa, na kolejną agencję, na kolejne ciepłe posadki, dla kolejnych tzw. "ekspertów", za kolejne parę tysi miesięcznie ... a tymczasem kto indziej gdzieś zaciera sobie rączki ...

    • 20 5

    • Swiete slowa

      • 3 0

  • Uwolnić więźniów politycznych!!!

    Uwolnić Klaudiusza Wesołka. Jutro pod aresztem w Gdańsku manifa!

    • 3 1

  • Bulwersujące podejście!

    Nie można społeczności regionu traktować jako mułów lub osłów, którym wszystko można na grzbiet włożyć! Aby był rozwój musi zadziałać podstawowa zasada: zgodność zasobów z kulturą sił wytwórczych! I o tym jałowi prognostycy, których dotychczasowe osiągnięcia wydają się być mierne, nie pamiętają!

    • 5 0

  • "Niezbędna jest też nowoczesna infrastruktura biurowa" (2)

    Chyba tylko po to, żeby tam siedzieć, pierdzieć w stołek i wymyślać takie bzdury. Jak można tak lekceważyć dostęp do morza, stocznie i cały ten przemysł? Tylko dlatego, że jest - UWAGA - wskazanie na tzw. chemię lekką zgodne ze światowymi trendami"
    WOW! - jakiś wielki myśliciel musiał to wydumać! Światowe trendy!

    A co z dopasowaniem potrzeb do specyfiki środowiska lokalnego i infrastruktury? Co z maksymalnym wykorzystaniem/dostosowaniem/modernizacją tego co już jest i działa? Co z obsadzeniem kluczowych stanowisk osobami UCZCIWYMI i KOMPETENTNYMI, które będą dbały o interes powierzonej firmy i mienia a nie interes własnego i kolesiów tyłka??

    "Jak wynika z danych, coraz więcej wydajemy na kosmetyki i farmaceutyki". Więc może zamknijmy stocznie i otwórzmy fabrykę mydła i wacików?

    Ja bardzo przepraszam ale to mają być rzeczowe argumenty???
    Za chwilę w tych mądrych biurach wymyślicie, że otwieramy plantacje kokosów i kopalnie węgla na Pomorzu... w imię światowych trendów?!?! LITOŚCI!

    • 11 0

    • Zaorać wszystko razem z ulicami, psatawic na rozwoj infrastrukturyb biurowej, zaczerpnac z chinskiej motoryzacyjnej mysli.... (1)

      takiego steku bredni i belkotu jeszcze nawet w naszym PełOwskim panstwie nikt dotad nie wysmażył.....Trzeba himalajów arogancji i lekcewazenia społeczeństwa by w tak głupkowato bezczelny sposób uzasadniać branie ogromnych pieniędzy za podobne "ekspertyzy" i "badania"!!!! Czy nie ma juz rozsadku normalnych ludzi w naszym kraju by rozliczyć grabieżców i defraudantów?! Czy dywersja gospodarcza i zdrada stanu to sa pojęcia zapomniane??? Cała prawie politycznie sterowana działalnośc różnych instytucji państwowych i ich "przybudówek" to jeden wielki kryminał!!! Od 20 lat jest jeden wielki rabunek i degradacja! Np: nie zbudowano zadnej drogi przez kraj lezący w srodku skrzyzowania szlaków komunikacyjnych europy!!! Mozemy życ z logistyki, z portów, z bogactw naturalnych, z rolnictwa, możemy życ z lasów i z turystyki, możemy równierz żyć z pracy rąk i głów która tak dobrze zarabiają w innych krajach....Bo mamy wszystko!!! Ale współnym wysiłkiem zdrajców i zlodziei jesteśmy blokowani i wyniszczani. Wystarczy tylko zdrowy rozsadek i szanowanie swej pracy i dorobku poprzednich pokoleń. To, czego lekceważenia ucza nasze dzieci różni "ROBTA CO CHCETA". No to mamy! Przywalmy se w żyłe dopalacza, zapalmy tuskowa "mariruchane" i bedzie pełnia szcescia i miłość ( i jeszcze zeby nigdy kaczora wstretnego nie bylo!!!) Moje nadzieje i złudzenia co do tzw. "mądrosci społecznej" sie skonczyly 10 kwietnia, kiedy to nawet pozornie wykształceni ludzie przyklasneli teorii "nacisków na pilota", a nikt nie zauwazył, że statek powietrzny został wyprawiony w podróż nie mając sprawnych urządzeń nawigacyjnych, nie posiadając mapy elektronicznej portu przeznaczenia, nie mając uzgodnień wszystkich detali podróży i zdewaluowany status "priority one" do prywatnej wycieczki jakiegos pana L.K. - przez własne dowództwo (i rząd)!!!!!!!!!!!!!!!!
      Jesli to nie jest zdrada stanu i świadectwo nieistnienia państwa to znaczy że jestem z innej planety i tam powrócic zamierzam. Szkoda czasu.....

      • 5 1

      • Fajne i madre przemyslenia na poczatku postu i propaganda pro PISowska w jego drugiej czesci powstrzymuja mnie od poparcia na

        tak.

        • 0 1

  • Fachowcy od siedmiu boleści;

    ..a przy tym całym kryzysie zarówno w Stanach jak i na całym świecie po tyłku dostał najbardziej przemysł MOTORYZACYJNY. I to on jest najbardziej wrażliwy na wszelkie wachania giełdowe, spekulacje, kryzysy urojone czy rzeczywiste. Wie o tym każdy kto ma choć trochę wspólnego z makroekonomią. Co to są więc za specjaliści od planowania? O co więc tutaj chodzi???

    • 3 0

  • POLSKA GOSPODARKA POWINNA POSTAWIĆ NA ZLIKWIDOWANIE BIUROKRACJI I NA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ZŁE DECYZJE ,ZANIEDBANIA I

    TRWORZENIE MAJĄTKU NARODOWEGO.,

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane