• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiemy, na co powinna postawić pomorska gospodarka

Wioletta Kakowska-Mehring
25 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Działalność terminali ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem dalej na południe i wschód. Działalność terminali ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem dalej na południe i wschód.

Nie turystyka, a energetyka. Nie przemysł stoczniowy, a chemia lekka i motoryzacja. Zbadano, jakie branże powinny być priorytetowe dla rozwoju Pomorza. Pełne wyniki zostaną przedstawione w najbliższy czwartek, a my już dziś uchylamy rąbka tajemnicy. Prognoza już jest, czas działać. Tym ma się zająć inicjatywa pod nazwą Invest in Pomerania.



Pomorze to pustynia energetyczna, dlatego spodziewane są inwestycje w tę branżę. Pomorze to pustynia energetyczna, dlatego spodziewane są inwestycje w tę branżę.
Największa wartością Pomorza jest wykwalifikowana kadra. Największa wartością Pomorza jest wykwalifikowana kadra.

Jakie dziedziny gospodarki i branże są najatrakcyjniejsze dla Pomorza?

Najnowszy raport na zlecenie Agencji Rozwoju Pomorza przygotował PricewaterhouseCoopers Polska we współpracy z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową. Badanie - "Analiza atrakcyjności inwestycyjnej województwa pomorskiego" - pozwoliło precyzyjnie określić mocne i słabe strony gospodarki, zidentyfikować sektory priorytetowe w rozwoju inwestycji zagranicznych oraz określić zasady funkcjonowania sytemu obsługi inwestorów zagranicznych.

- Analiza łączy opartą na teoretycznych fundamentach i odpowiednio dobranej metodologii badawczej charakterystykę zasobów oraz potencjału regionu prezentowaną w kontekście współczesnych trendów gospodarczych i zachodzących na świecie procesów inwestycyjnych. Do tego - z praktyczną propozycją działań niezbędnych do stworzenia dogodnych warunków do przyciągania inwestycji - mówi Jacek Socha, wiceprezes PricewaterhouseCoopers Polska. - Wnioski płynące z wykonanych analiz pozwalają podjąć Agencji Rozwoju Pomorza SA działania związane z pozyskaniem inwestorów.

Jednym z efektów analizy jest wyodrębnienie sektorów priorytetowych w rozwoju konkurencyjności regionu. Należą do nich: energetyka, logistyka, chemia lekka, motoryzacja, BPO/SSC (usługi dla biznesu) oraz ICT (sektor technologi informatyczno-telekomunikacyjnych). Skąd te wnioski?

Energetyka, bo biorąc pod uwagę tzw. moce wytwórcze, Pomorze jest pustynią. Energia wytwarzana jest gdzie indziej. Wskazane jest więc, by w regionie powstały źródła wytwarzania. W tej materii jest duże pole do popisu dla inwestorów zainteresowanych energetyką konwencjonalną, jak i źródłami odnawialnymi.

W przypadku logistyki wzięto pod uwagę zasoby infrastrukturalne regionu oraz plany, a także położenie Pomorza na przecięciu się dwóch paneuropejskich korytarzy transportowych. Zasoby to funkcjonujące w regionie porty i terminale. - W szczególności ważnym elementem jest DCT (terminal głębokowodny) wybudowany w porcie gdańskim. W założeniach długofalowych działalność DCT ma wpłynąć na intensyfikację transportu kontenerowego z Azji do Polski, a potem z Polski, z ominięciem Hamburga, do Czech, Słowacji, ale także na wschód - na Białoruś, na Ukrainę, a także do Rosji. Interesujące mogą też być inwestycje w porcie w Gdyni - stwierdził Adam Żołnowski, dyrektor PricewaterhouseCoopers Polska w wywiadzie dla portalu madeinpomorskie.pl.

Wskazanie na tzw. chemię lekką jest zgodne ze światowymi trendami. Jak wynika z danych, coraz więcej wydajemy na kosmetyki i farmaceutyki. Jest więc to rynek przyszłościowy. Na Pomorzu mamy szkoły wyższe, które gwarantują kadrę dla inwestycji z tej branży. Kadra to też gwarancja rozwoju sektora BPO (Business Process Offshoring).

- Badania wykazały, że w regionie kształci się w obszarach związanych z finansami, ekonomią, administracją, naukami społecznymi prawie 40 tys. ludzi znających obce języki, czyli posiadających umiejętności możliwe do wykorzystania w różnych elastycznych zawodach. Nakładając na ten zasób trendy światowe związane z realizacją projektów w dziedzinie BPO, uznaliśmy, że właśnie usługi dla biznesu mają szanse rozwijać się na Pomorzu - twierdzi Adam Żołnowski.

Niezbędna jest też nowoczesna infrastruktura biurowa. Te zasoby już są w regionie. Kadra, doświadczenie i sukcesy firm już działających w regionie wskazują też na powodzenie inwestycji z dziedziny ICT. A motoryzacja? Tu wzięto pod uwagę zapotrzebowanie na samochody i prognozy ich produkcji. W tej materii mamy szanse na produkcję podzespołów, ale może i coś więcej. - Gdyby udało się przyciągnąć do województwa jedną dużą firmę, która wykonywałaby montaż samochodów przy wykorzystaniu bezpośredniego połączenia z Chinami, to Pomorskie mogłoby być w awangardzie branży motoryzacyjnej - stwierdził prezes Żołnowski. A takie połączenie portowe z Chinami mamy. Czy w tej sytuacji Pomorze ma szansę stać się europejska bazą dla chińskiej myśli motoryzacyjnej? Kto wie. Już od dawna przewiduje się chińską ekspansję motoryzacyjną w Europie.

Co z tą wiedzą zrobi ARP? - Analiza jest największym i unikatowym w skali całej Polski przedsięwzięciem tego typu. Z drugiej strony to początek długiego procesu budowy efektywnego systemu pozyskiwania inwestorów zagranicznych na Pomorzu - podsumowuje Łukasz Żelewski, prezes zarządu ARP. - Dzięki przeprowadzonym badaniom oraz weryfikacji funkcjonujących obecnie mechanizmów i procedur, precyzyjnie oraz systemowo określone zostały niezbędne działania na rzecz pozyskiwania inwestycji. Działania, które podejmiemy wraz z naszymi partnerami.

W materii współpracy też dokonał się przełom. Aby wdrożyć treść badań w życie, powstaje nowy system obsługi inwestorów zagranicznych. Dotychczasowe działania najważniejszych podmiotów zajmujących się obsługą inwestorów zostaną skupione w ramach jednej inicjatywy pod nazwą Invest in Pomerania. Współzałożycielami Invest in Pomerania będą: dwie specjalne strefy ekonomiczne - Pomorska i Słupska, miasta - Gdańsk, Gdynia, Słupsk i Sopot, Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego oraz Agencja Rozwoju Pomorza, będąca jednocześnie koordynatorem działań nowopowstałego systemu.

Miejsca

Opinie (80) 8 zablokowanych

  • Za tym idą grube miliony, ktore ARP wyda na wycieczki do Azji

    Przestańcie mydlić nam oczy inwestycjami zagranicznymi. Chodzi wam wyłącznie o ciepłe posadki, urzędnicze wycieczki i peseudoprestiż. Żałosne jest to, że pod płaszczykiem wspierania rozwoju gospodarczego tworzy się inicjatywa oparta na peseudoanalizie, która nie zauważa oczywistej konkurencji podmiotów, które je tworzą. Poza tym widzę, że Adamowicz pogrzebał już swoją Gdańską Agencję....

    • 1 0

  • MODERNIZACJA,TECHNOLOGIE,ENERGIA

    Ja uważam,iż dla POMORZA potrzeba modernizacji stoczni i portów,wprowadzenie nowych technologi w przemysł lekki,rozwój elektrowni wiatrowych, słonecznych oraz wodnych wraz z nowymi technologiami,które zapewnią dalszy rozwój tego regionu a nie będą kolidować z prężnie działającą turystyką i rekreacją na pomorzu!Ten region tak jak mazury i Bieszczady powinny zostać w nienaruszonym środowisku,aby nasze dzieci też mogły czerpać z dobrodziejstw przyrody!!!PRZECIEŻ TEN ŚWIAT NIE ZOSTAŁ STWORZONY DLA PIENIĘDZY I BIZNESU TYLKO DLA ISTOT LUDZKICH!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane