• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • Jedynie słuszne rozwiązanie cz.II (1)

    Kolejna propozycja przedwyborcza.W Gdyni należy wybudować Kopalnię Węgla. Czy jest węgiel? Nie wiadomo.Ale jak kopalni nie Wybudujemy,to się nie dowiemy.

    • 9 4

    • nie wiem czy wiesz ale przed wojną planowano w Gdyni budowę huty

      Węgiel ze Śląska miał sie na Moscich Błotach spotykać się w rudą ze Szwecji. A Oksywie miało być wyspą. To nie są zarty, to były realne plany, które zmieniła wojna.
      Więc jeśli istnieje sprzyjające otoczenie gospodarcze, to i kopalnię się wybuduje.
      Byle się opłacało...
      Biorąc pod uwagę masowy przepływ węgla przez Gdynię i Gdańsk, moze warto wrócić do pomysłu huty? Skoro Hindusom sie opłaca i potrafią, to dlaczego Polak nie miałby dać rady?

      • 4 3

  • Wygląda ciekawie (5)

    Tylko ZANIM powstanie powinny powstać nowe trasy transportu, nie tylko Czerwona, ale i kolejowe... Estakada tego nie wytrzyma.

    • 82 5

    • Priorytetem ma być połączenie kolejowe (1)

      Sprawy związane z projektem portu i infrastruktury oraz wszelkimi pozwoleniami trwa już od ponad 2 lat......

      • 4 1

      • są dwa przedsięwzięcia

        Modernizacja Gdynia Port.
        Modernizacja linii 201.
        Faktycznie trwaja ponad dwa lata.
        Odpryskiem drugiego przedsięwzięcia ma być elektryfikacja PKM i modernizacja połączeń w Borach Tucholskich. Niestety, nie wszystkich.
        Na szczęście, EU dotuje kolej i marszałek zaczął mówić nie tylko o odtwarzaniu dawych linii ale nawet o linii kolejowej do Bytowa. sic!

        • 5 3

    • droga czerwona nie połączy tego portu. (1)

      tiry z portu zewnętrznego plus tiry steny to będzie ok 1000 ciężarówek na dobę w centrum miasta. Polska, Wiśniewskiego dadzą radę?

      • 10 3

      • dadzą

        bo będą fragmentem tej drogi. Pod warunkiem rozwiązania kolizji z siecią kolejową i ograniczenia nacisku miasta na tereny przemysłowe.
        Wtedy Estakada faktycznie może stać się trasą miejską i służyć np. również PKM.
        Dlaczego nie?
        To są szanse i zadania do rozwiązania dla inżynierów a nie dla polityków.

        • 7 3

    • kolejowe akurat są w najlepszej sytuacji

      Prowadzona jest modernizacja i elektryfikacja linii 201 i ma ona szansę na zakończenie przed uruchomieniem Portu Zewnętrznego. Towarówka nie będzie musiała przejeżdżać przez Trójmiasto. Dramat jest z połaczeniami drogowymi i tu dawno dzwonia alarmy.
      Ale nikt nie reaguje. Wręcz przeciwnie, miasto wywiera nacisk na port i o mały włos nie przecięło jedynej szansy komunikacji tego nabrzeża ze światem.

      Czerwona jak najbardziej zaspokoi potrzeby portu, pod warunkiem rozwiązania kolizji z siecią kolejową i transportem miejskim. I jeśli miasto odczepi się od "miedzytorza". Te ciężarówki nie jadą przez centrum miasta, one mają jechać przez dzielnice i tereny przemysłowe - w tym przez Polską, Wiśniewskiego i dalej. Na Estakadę nie mają prawa wstępu...

      • 7 4

  • Szczurek raczej nie ma z tym projektem wiele wspólnego (3)

    Skarb Państwa ma 99,3% głosów, Gmina Gdynia - 0,22%

    • 20 4

    • (1)

      na szczesie tu Szczurek nie moze zaszkodzic

      • 3 1

      • już nie może

        Bo szkodził i to długo.
        "Szczurek" w sensie obsady UM i jego "otoczenia gospodarczego", bo im z portem mocno nie po drodze było.

        • 4 1

    • taaak?

      To jesteś słabo zorientowany.
      Z udziałem miast portowych w portach zrobiono ciekawy myk, gdzie przedstawiciele miast mieli/mają dużo do powiedzenia ale bez odpowiedzialności i konieczności angażowania środków.
      Zapytaj wuja G. o hasło "Gminy okradły porty" i dowiesz się, że lepiej żyć z majątku niż latami budować organiczne interesy... Dlatego miasta wobec portów są agresywnie wrogie. Wyjątkiem jest DCT, bo... to nie jest port gdański i nie da sobie w kaszę dmuchać.

      • 4 1

  • (1)

    Czyli juz po plazy

    • 8 8

    • a gdzie w Gdyni jest plaża?

      Od czasu pojawienia sie sinic, nie zbliżam sie do brzegu morza a juz na pewno zatoki...

      • 4 2

  • A mi się najbardziej podoba opinia wiveprezydenta Gdyni w temacie Drogi Czerwonej z tego roku (1)

    I jak chcą zbudować coś skoro w trakcie przegotowania tej pięknej prezentacji miasto ustami prominentnego urzędnika mówi jak w poniższym artykule z tego portalu:

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Czerwona-obojetna-dla-Gdyni-n124677.html

    • 17 1

    • no bo przecież miasto to on!

      I jemu to obojętne.
      Szczególnie, że to nie on będzie robił interes na tych działaniach.
      A już witał się z gąską "międzytorza" i gondole szykował...

      • 6 0

  • Buuuahahaha (1)

    Buuuuaaahaha... chwila... oddech... ok... buaaaaahahahahaa .... jasne. A nad wszystkim kołować będą drony! I jeszcze podwodny hotel obok! I lotnisko! na samoloty kontenerowe i sterowce! I farma wiatrowa do zasilania. Morska! I będą dzi*ki i blackjack!

    • 18 4

    • dokładnie taka reakcja spotkała Australijczyków, gdy oferowali zbudowanie DCT w Gdyni

      No i teraz miny "śmieszków" nie są takie ubawione.
      Wystawiają DCT na sprzedaż ze 100% przebitki, nie licząc zysków z bieżącej działalności.
      "Dla nas" ten terminal zacznie pracować za 16 lat.
      Jak dobrze pójdzie.

      • 4 2

  • takich bajerów to nie słyszałem (1)

    ale wy pierdoły opowiadacie że to szczurek zobaczcie kto tam siedzi i kto promuje panowie z dobrej zmiany zapytajcie się gdzie droga dojazdowa do tego terminala przez chrzanowskiego ??? już to widzę wszędzie korek czy ktoś zapytał inwestorów ile musi włożyć i musi sie opłacać zwrócić koszty to jest tylko wizja i jeszcze jedno ile przerobili kontenerów w wszystkich portach to jest mrzonka???a gdzie pozostałe terminale Masowy drobnicowy a chwalenie sie ile ci panowie i panie przepracowali w Porcie to mnie szlag trafia

    • 13 7

    • jakoś w Gdańsku dało się zbudować terminal

      w szczerym polu...
      I tylko daltego tam australiczycy go zbudowali, bo zostali pogonieni z Gdyni. Z dokładnie tami samymi argumentami jak powyżej.
      To nie są problemy.
      To są szanse i zadania do rozwiązania.

      • 2 2

  • tylko nie chinczycy....

    byle nie partner z komunistycznych chin tak obecnie promowane w ramach jedwabnego tfu...szlaku.....port w Bangladeszu właśnie przeszedł w ręce chionoli...niedługo w Hajfie (Izrael) też przejdzie nowo wybudowany port w ich ręce tylko dla przypomnienia są to enklawy eksterytorialne bez jurysdykcji lokalnego prawa....trump zaczął robić z nimi porządek po przez wojnę celną a obecnie wydalając szpiegów podszywających się pod studentów.,...cia i Mi6 od dawna informuje ze chinska firma huawei instaluje oprogramowanie szpiegowskie w sowich telefonach ...a u nas nie którzy "celebryci|" jeszcze ich reklamując....jeśli chcecie żyć w ogólnoświatowym gułagu komunistów chińskich to gratuluje dobrego samopoczucia....ja tam byłem kilka razy pracowałem i widziałem ten niewolniczy system wykorzystujący ludzi jak szmaty...tylko bonzowie partyjni i ich rodziny i tzw. nowobogaccy żyją na poziomie reszta wegetuje i żyje w strachu....taka jest prawda o chinach ...a te wszystkie występy, zakładanie instytutów Konfucjusza (zresztą też agendy szpiegowskie) to pic na wodę nie mający już nic wspólnego z dawnymi przed komunistycznymi chinami....

    • 10 0

  • Globalne ocieplenie. (2)

    Nie kapuje - grozi nam podniesienie się poziomu mórz, a my dalej zabudowujemy linię brzegową - nie ma znaczenia czy ocieplenie jest spowodowane przez człowieka czy nie. Podnoszenie się poziomu morza jest faktem.

    • 6 4

    • I może w tym tkwi geniusz tego pomysłu! (1)

      Za kilkadziesiąt lat będzie to daleko w morze wysunięta wyspa portowa położona w dużej odległości od centrum miasta :)))))))

      • 4 0

      • No racja,

        a centrum miasta pod Żukowem :-).

        • 4 0

  • mało tej durnej Gdyni wtopy z kosmodromem? (1)

    no i jeszcze ten rozczochrany, długowłosy minister od śledzi, który nie ma zielonego pojęcia o czym klepie,
    Gdynia - od lat przykład rozbuchanej do granic megalomanii,
    z Klifem, Batorym i halą targową

    • 17 10

    • a czym to się różni od Gdańska

      z fg, kunsztem i Brabankiem?
      Że było wiele lat szybciej i sasiadowi gul chodził?
      To se zrobił swoje... takie same głupoty.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem...

Najczęściej czytane