• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Robert Kiewlicz
31 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.

Rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, a przede wszystkim utworzenie Portu Centralnego to zadania jakie stoją przed Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Inwestycja ta ma być jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej.



Plan rozwoju portu został zaprezentowany na spotkaniu w Gdańsku z ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.

- Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe - stwierdził minister Gróbarczyk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.



Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować. Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno-bytowym.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • I bardzo dobrze

    Wreszcie zaczną budować . A dlatego , że wreszcie TIR z Gdańska dojedzie szybciej i taniej na południe polski i do Czech niż z Hamburga

    • 9 0

  • Terminal pasażerski (2)

    Brakuje nowego dużego terminala pasażerskiego, żeby wreszcie przestać korzystać z tego gdyńskiego. Dzięki temu wycieczkowce będą cumowały w Gdańsku a ich pasażerowie zamiast przebijać się przez nieciekawą Gdynię i tracić tam czas ale od razu będą w celu podróży czyli w Gdańsku

    • 26 16

    • W 100% (1)

      popieram. I mam nadzieję, że ten port powstanie a jest też tam uwzględniony nowy terminal pasażerski.
      Wtedy Gdynia pozostanie już tylko z marzeń i na tych marzeniach się skończy.

      • 11 10

      • Cóż za mściwa satysfakcja... Co Ci Gdynia zrobiła, że tak jej nienawidzisz?

        • 6 8

  • a to pierw zrobili zbudowali deptak na Westerplatte a teraz chcą wszystko zabudować .

    Morał z stonki.

    • 5 1

  • Słuszną linie ma nasza władza.

    Teraz poważnie. Gdańsk się rozwija i to dynamicznie...

    • 16 2

  • ....mglista przyszłość (1)

    Tytuły: "taki będzie", "pięciogwiazdkowy hotel w Gdańsku", "wizja....". ZERO zmian w czasie teraźniejszym. Odstajemy za Bogotą, Panamą czy Kuala Lumpur....

    • 6 20

    • Debil

      • 6 0

  • szkoda plaży na Westerplatte, lubię to miejsce. A deptak nowy też psu w budę na to wychodzi...

    • 13 4

  • Boszszsz, nei!

    Totalna rozwałka! Centralne gierkowskie umysły
    Przy takiej rozbudowie nasza malutka i płyciutka Zatoka zdegraduje się do syfiastego bajorka.

    • 11 12

  • to już nie narodowy?

    • 28 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane