- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (62 opinie)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (66 opinii)
- 3 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 4 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (245 opinii)
- 5 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (72 opinie)
- 6 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (94 opinie)
Fuzja Lotos - Orlen. Wodór i elektromobilność
Gdańsk stanie się ośrodkiem badań nad elektromobilnością, paliwami alternatywnymi, a w szczególności miejscem rozwoju technologi wodorowych? To według Jacka Sasina, ministra aktywów państwowych, jedna z korzyści, jakie odnieść ma region oraz Grupa Lotos po przejęciu jej przez PKN Orlen.
- Zakłada się, że połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos pozwoli na rozwój i wzmocnienie pomorskiej gospodarki. Współczesna gospodarka wymaga ciągłego wzrostu poziomu innowacyjności, który umożliwia uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z najnowszych rozwiązań, jakie stosuje się w tym zakresie, w odniesieniu do pobudzania innowacyjności regionów są tak zwane inteligentne specjalizacje. Koncepcja ta, stosunkowo nowa, oparta na prostym koncepcie koncentrowania się na tych obszarach, które są kluczowe w rozwoju danego regionu i zapewniają mu możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej - twierdzi Jacek Sasin, wiceprezes rady ministrów i minister aktywów państwowych.
Jak stwierdził Sasin, połączenie sił Orlenu i Lotosu pozwoliłoby na potencjalne umożliwienie utworzenia w Gdańsku jednego z centrów kompetencyjnych pracujących na rzecz całej Grupy.
- Takie centra kompetencyjne już funkcjonują w ramach Grupy Orlen: Orlen Południe sukcesywnie przekształcane jest w centrum kompetencyjne w zakresie biopaliw dla całego koncernu, z kolei czeskie instytuty badawcze, będące własnością Unipetrol, specjalizują się w badaniach plastików. Gdańsk i Pomorze potencjalnie mogłyby stać się ośrodkiem w ramach Grupy Orlen odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi (np. wodorem) - zapowiada Sasin. - W ramach specjalizacji Grupy Lotos można rozważyć stworzenie w Gdańsku klastra technologii wodorowych i czystych technologii energetycznych, uwzględniających dotychczas realizowane projekty, m.in. projekty Pure H2 oraz projekty wodorowe PKN Orlen.
Klaster wodorowy na Pomorzu
W 2017 roku na Pomorzu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.
Klaster łączy podmioty, skupia interesariuszy i tworzy porozumienia, ale ma ambicje, aby wesprzeć lokalne firmy i samorządy mocnym dofinansowaniem do projektów ze środków unijnych, które przełoży się na budowę sieci transportu wodorowego w naszym województwie. W tym nie tylko autobusów miejskich na wodór, ale także pociągu na wodór czy promu na Hel o napędzie wodorowym.
Pierwsze pomysły dotyczące testowania wodorowej floty autobusowej oraz wodorowej lokomotywy są już zaplanowane na 2020 rok. Grupa Lotos oraz Grupa Energa są członkami klastra.
Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej.
Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Lotosu
PKN Orlen spodziewa się, że decyzja Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia Grupy Lotos zostanie wydana do końca I połowy 2020 roku.
Działania Orlenu w sprawie fuzji z Lotosem:
- 24 września 2019 - PKN Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej więcej czasu na przygotowanie dodatkowych, szczegółowych informacji w procesie przejęcia kapitałowego Lotosu. Zgodnie z praktyką została zastosowana standardowa dla drugiej fazy negocjacji procedura "stop the clock".
- 26 sierpnia 2019 - podpisano porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos, dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji Lotosu.
- 3 lipca 2019 - Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowej Grupy Lotos.
- 30 listopada 2018 Orlen złożył do Komisji Europejskiej wersję roboczą wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację.
- 27 lutego 2018 - reprezentujący Skarb Państwa minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz prezes Orlenu podpisali list intencyjny w sprawie rozpoczęcia procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.
Wezwanie na akcje Energi
Przypomnijmy, że 5 grudnia 2019 roku PKN Orlen ogłosił wezwanie na 100 proc. akcji Grupy Energa. W ramach wezwania PKN Orlen ustalił cenę akcji Grupy Energa na 7 zł. Ogłoszone wezwanie zawiera warunki zawieszające. PKN Orlen zobowiązuje się nabyć akcje objęte zapisami, pod warunkiem że zapisami w wezwaniu zostanie objęta liczba akcji uprawniających do wykonywania co najmniej 6 proc. ogólnej liczby głosów. Konieczne będzie też uzyskanie zgody organu antymonopolowego na koncentrację.
Koncern złożył już w Komisji Europejskiej roboczą wersję wniosku, inicjując proces uzgadniania jego finalnej wersji. Rozpoczęcie przyjmowania zapisów na akcje nastąpi 31 stycznia 2020 roku, a zakończenie planowane jest na 9 kwietnia 2020.
Orlen myśli o kolejnych akwizycjach
Pojawiły się też informacje, że przejęcie przez Orlen Energi i Lotosu to dopiero początek koncentracji. W planach jest możliwe przejęcie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
Prezes Orlenu nie chce ujawniać szczegółów, twierdzi jednak, że stale myśli o wszelkich procesach akwizycyjnych, ale o tym, jaki kierunek obierze Orlen w dalszej budowie koncernu multienergetycznego, poinformuje z czasem.
- Rok 2020 będzie dla nas niezwykle ważnym okresem, pełnym wyzwań, ale też szans rozwojowych, które chcemy w pełni wykorzystać, budując wartość Koncernu z korzyścią dla akcjonariuszy i całej polskiej gospodarki - stwierdził Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
PKN Orlen w 2019 r. osiągnął zysk operacyjny EBITDA LIFO na poziomie 9,4 mld zł i zysk netto w wysokości 4,5 mld zł. Osiągnął rekordowy przerób ropy na poziomie 33,9 mln ton oraz najwyższą w historii firmy sprzedaż 43,3 mln ton.
Miejsca
Opinie (160) 10 zablokowanych
-
2020-02-10 09:11
No chyba nie 6% (1)
Kopiujecie swój własny błąd sprzed kilku tygodni
- 2 1
-
2020-02-10 09:47
to niekoniecznie błąd
większość akcji jest w posiadaniu Skarbu Państwa, więc z rynku muszą ściągnąć jedynie klika procent akcji, nie znam szczegółów - ale może właśnie 6%
- 2 1
-
2020-02-10 09:21
Hahahahaha ale się uśmiałem. (1)
Raczej "fuzja" w rozumieniu kradziezy naszego głównego pomorskiego podatnika na rzecz nakarmienia głodnych much z południa;)
- 46 13
-
2020-02-10 11:40
Ja się uśmiałem z twojego myślenia
A kto stworzył Lotos? Urząd miasta Gdańsk? Macie swój GPEC! Wasze dziecko, które przynosi kokosy. A przepraszam... Sprzedaliście go Niemcom... Jak mi przykro...
- 8 9
-
2020-02-10 09:41
(3)
UE powinna zablokować tą fuzję. Poza tym gdzie jest Kacperek Płażyński i reszta "patriotów" lokalnych? Mają w poważaniu region? Pisowskie szczekaczki milczą a nawet popierają fuzję. Może jak Klempa trzeba ich nazwać "zdrajcami"?
- 50 13
-
2020-02-10 09:50
(1)
Kacperek uciekl z Gdanska za kasa
- 14 7
-
2020-02-10 15:06
A Tfusk gdzie uciekł i za czym hipokryto?
- 3 10
-
2020-02-10 11:45
Jak to gdzie Kacperek?
Jak trwoga to do Kacperka? Wyzywaliscie na niego a teraz chcecie aby wam pomógł? Dobre sobie. Macie waszą władze to się martwcie. Zasada jest prosta. Głosuje się na tego, który wywodzi się od rządzących państwem. Wtedy można zapewnić sobie przychylność, bonusy dla regionu. To takie proste. Tak samo jak przysłowie. Kto ma władzę ten ma telewizję. Idź do swoich teraz płakać w rękaw.
- 3 13
-
2020-02-10 09:44
(7)
Bur...k Sasin? To jest fachowiec pierwszej klasy. Zawsze się zastanawiam jak można głosować w wyborach na ludzi typu Sasin?!!!
- 50 8
-
2020-02-10 10:31
swój głosuje na swego
- 8 0
-
2020-02-10 10:34
(5)
Tak samo jak na Lewandowskiego, Neumanna, Boniego, Tuska, Jachire itd
- 5 15
-
2020-02-10 10:49
(4)
Porównaj choćby tych ludzi z inteligencją Sasina. Chyba tylko tacy ludzie jak Ty tego nie rozumieją! Nie będę się pastwił i nie wymienię reszty "rozumnych" ludzi z PiS !!!!!!!
- 18 4
-
2020-02-10 12:33
Pisowce to urodzone booce (1)
Wiec tylko takich rozumieja
Zreszta zaden booc nie lubi madrzejszych od siebie bo sie glupio przy nich czuje
Lol- 11 5
-
2020-02-10 14:44
Dalej obrażajcie ludzi, daleko zajdziecie. Potem wycie do księżyca haha.
- 4 8
-
2020-02-10 15:10
Lewandowski, Neumann, Boni, Tusk to inteligentni ludzie? Pasożyt to pasożyt nie równał bym tego z inteligencją.
- 3 7
-
2020-02-10 16:35
Ale jak można porównywać g...o do szynki?
- 1 1
-
2020-02-10 09:46
totalna ściema! (4)
wodór robi się z gazu ziemnego (rosyjskiego) i zapotrzebowanie na niego jest znikome w porównaniu z paliwami tradycyjnymi. Elektromobilność? Aktualnie 10 tys. pojazdów w Polsce, obcięte do połowy obiecane dotacje i drogie ładowanie.
- 47 10
-
2020-02-10 10:21
Ale pan premier powiedzial ze bedzie milion!
- 10 7
-
2020-02-10 13:17
(2)
wodór to produkt uboczny w procesie rafinacji, robi się go z węglowodorów, np z ropy naftowej, faktem jest, że ropę też mamy z Rosji ale już w Gdańsku widać dywersyfikację źródeł
- 9 3
-
2020-02-10 16:30
Pewny nie jestem, (1)
Ale wydaje mi się, że jest odwrotnie - rafineria zużywa wodór na instalacji hydro-crackingu, żeby produkowac więcej benzyny z ropy (rozbijać długie cząsteczki tworzące ciężkie frakcje), więc musi go dodatkowo produkować właśnie z gazu ziemnego.
- 2 0
-
2020-02-10 16:42
Wodór w rafinerii jest i produkowany, i zużywany :)
Co ważne, możliwe jest pozyskiwanie wodoru w zeroemisyjnym procesie, nad czym zresztą Lotos też pracuje.- 4 0
-
2020-02-10 09:57
Orlen nie chce konkurencji Lotosu w paliwach
i będzie go spychał w nisze, jak ta z wodorem czy badaniami. Początek końca.
- 43 8
-
2020-02-10 10:41
A mnie sie podoba ze niedlugo bedzie wszystko panstwowe jak za komuny. (5)
- 21 6
-
2020-02-10 10:50
(3)
Dzięki PiS z Piotrowiczem na czele już mamy komunę! Tylko patrzeć jak reaktywują ZOMO.
- 15 4
-
2020-02-10 11:46
Reaktywowała ZOMO to PoKo
Mazgóła i spółka.. ha ha
- 5 6
-
2020-02-10 14:45
Jak by było jak piszesz to już byś na komisariacie był pałowany. Dzieciaku nawet nie wiesz o czym piszesz.
- 5 6
-
2020-02-10 15:59
Piotrowicz?
Myślałem że Rzeplinski... Członek PZPR. Same kwiatki tam u was w tej PoKo... Nie mówiąc już o Cimoszewiczach i tych innych. Dziekij platformie poszli do Eu...
- 1 9
-
2020-02-10 11:50
Misiu...
Za komuny było wszystko państwowe z różnicą że wszystkie dochody odbierała nam ZSRR. Jeśli państwo będzie miało wszystko w swoich rękach to nawet sobie nie wyobrażasz jak będziemy bogaci. Jaki będzie budżet. Cały zarobek pozostanie państwowy czyli nasz a nie wędrujący w ręce prywatne/zagraniczne. Ty tego nie pojmiesz bo nauka nie jest taka prosta. Szczególnie ekonomia. Szczególnie jak pracuje się łopatą.
- 1 9
-
2020-02-10 10:50
Morawiecki gdzie te promy (4)
gdzie te milion aut elektrycznych? gdzie stocznie, gdzie przekop, gdzie łodzie podwodne, gdzie smigłowce, gdzie miliony z PFN!!!
- 39 8
-
2020-02-10 16:00
Wszystko się robi ptysiu. (3)
Powoli do celu. Pojedź sobie na YT i zobacz sobie jak idzie budowa przekopu. Marny hipokryto z PoKo.
- 2 16
-
2020-02-10 19:44
no prom też budują tylko stępka zardzewiała
aut elektrycznych pełno - ostatnio kolega kupił dwa dzieciom- 5 0
-
2020-02-10 20:49
byłem w sobotę
i widziałem co się 'robi'
ptysiu pisbolszewicki- 4 0
-
2020-02-19 22:20
Akurat przekop to polityczne przedsięwzięcie, które nie przyniesie realnych korzyści ekonomicznych.
- 0 0
-
2020-02-10 11:13
Prezes Obajtek robi co chce... (2)
Prezes Obajtek robi co chce i dosłownie rządzi... Boję się o Pomorze...
- 29 4
-
2020-02-10 11:51
Ja już przestałem się bać
Odkąd budynie wszystko sprzedały w obce i prywatne ręce postawiłem krzyżyk.
- 3 10
-
2020-02-10 12:04
Masz Pan rację
Tzw "małpa z brzytwą"
- 3 0
-
2020-02-10 11:16
Ładowarki do samochodów elektrycznych już są produkowane w masowych ilościach... I to w Gdańsku (3)
Na razie tych stacji niewiele, ale w ciągu najbliższego roku/dwóch będzie ich już pełno
- 11 2
-
2020-02-10 12:39
(2)
W której firmie są produkowane?
- 5 0
-
2020-02-10 16:35
Enelion
- 2 0
-
2020-02-10 17:24
Wilmex na Jasieniu robi mechanikę
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.