• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuzja Lotos - Orlen. Wodór i elektromobilność

Robert Kiewlicz
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ramach Grupy Orlen Gdańsk mógłby stać się ośrodkiem odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi. Na zdjęciu gdańska rafineria. W ramach Grupy Orlen Gdańsk mógłby stać się ośrodkiem odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi. Na zdjęciu gdańska rafineria.

Gdańsk stanie się ośrodkiem badań nad elektromobilnością, paliwami alternatywnymi, a w szczególności miejscem rozwoju technologi wodorowych? To według Jacka Sasina, ministra aktywów państwowych, jedna z korzyści, jakie odnieść ma region oraz Grupa Lotos po przejęciu jej przez PKN Orlen.


Paliwa alternatywne to:


- Zakłada się, że połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos pozwoli na rozwój i wzmocnienie pomorskiej gospodarki. Współczesna gospodarka wymaga ciągłego wzrostu poziomu innowacyjności, który umożliwia uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej. Jednym z najnowszych rozwiązań, jakie stosuje się w tym zakresie, w odniesieniu do pobudzania innowacyjności regionów są tak zwane inteligentne specjalizacje. Koncepcja ta, stosunkowo nowa, oparta na prostym koncepcie koncentrowania się na tych obszarach, które są kluczowe w rozwoju danego regionu i zapewniają mu możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej - twierdzi Jacek Sasin, wiceprezes rady ministrów i minister aktywów państwowych.
Jak stwierdził Sasin, połączenie sił Orlenu i Lotosu pozwoliłoby na potencjalne umożliwienie utworzenia w Gdańsku jednego z centrów kompetencyjnych pracujących na rzecz całej Grupy.

- Takie centra kompetencyjne już funkcjonują w ramach Grupy Orlen: Orlen Południe sukcesywnie przekształcane jest w centrum kompetencyjne w zakresie biopaliw dla całego koncernu, z kolei czeskie instytuty badawcze, będące własnością Unipetrol, specjalizują się w badaniach plastików. Gdańsk i Pomorze potencjalnie mogłyby stać się ośrodkiem w ramach Grupy Orlen odpowiedzialnym za rozwój nowej mobilności, projektów związanych z elektromobilnością oraz paliwami alternatywnymi (np. wodorem) - zapowiada Sasin. - W ramach specjalizacji Grupy Lotos można rozważyć stworzenie w Gdańsku klastra technologii wodorowych i czystych technologii energetycznych, uwzględniających dotychczas realizowane projekty, m.in. projekty Pure H2 oraz projekty wodorowe PKN Orlen.

Klaster wodorowy na Pomorzu



W 2017 roku na Pomorzu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Węglowych. Głównym inicjatorem powołania klastra była Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, która obecnie jest administratorem klastra.

Klaster łączy podmioty, skupia interesariuszy i tworzy porozumienia, ale ma ambicje, aby wesprzeć lokalne firmy i samorządy mocnym dofinansowaniem do projektów ze środków unijnych, które przełoży się na budowę sieci transportu wodorowego w naszym województwie. W tym nie tylko autobusów miejskich na wodór, ale także pociągu na wodór czy promu na Hel o napędzie wodorowym.

Pierwsze pomysły dotyczące testowania wodorowej floty autobusowej oraz wodorowej lokomotywy są już zaplanowane na 2020 rok. Grupa Lotos oraz Grupa Energa są członkami klastra.
Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie.

Przedmiotem projektu Pure H2, prowadzonego przez Lotos, jest budowa i uruchomienie infrastruktury do produkcji i sprzedaży wodoru o wysokiej czystości (99,999 proc.), spełniającego wymagania norm dla paliwa wodorowego przeznaczonego do zasilania ogniw paliwowych. W Gdańsku zostanie zbudowana instalacja oczyszczania wodoru do odpowiednich wymogów, która zostanie umiejscowiona na terenie rafinerii Grupy Lotos. Druga część zostanie zbudowana od podstaw na terenie obecnego placu składowego zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii przy ulicy Benzynowej.

Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie Lotosu



PKN Orlen spodziewa się, że decyzja Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia Grupy Lotos zostanie wydana do końca I połowy 2020 roku.

Działania Orlenu w sprawie fuzji z Lotosem:

  • 24 września 2019 - PKN Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej więcej czasu na przygotowanie dodatkowych, szczegółowych informacji w procesie przejęcia kapitałowego Lotosu. Zgodnie z praktyką została zastosowana standardowa dla drugiej fazy negocjacji procedura "stop the clock".
  • 26 sierpnia 2019 - podpisano porozumienie ze Skarbem Państwa i Grupą Lotos, dotyczące realizacji transakcji nabycia akcji Lotosu.
  • 3 lipca 2019 - Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowej Grupy Lotos.
  • 30 listopada 2018 Orlen złożył do Komisji Europejskiej wersję roboczą wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację.
  • 27 lutego 2018 - reprezentujący Skarb Państwa minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz prezes Orlenu podpisali list intencyjny w sprawie rozpoczęcia procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Wezwanie na akcje Energi



Przypomnijmy, że 5 grudnia 2019 roku PKN Orlen ogłosił wezwanie na 100 proc. akcji Grupy Energa. W ramach wezwania PKN Orlen ustalił cenę akcji Grupy Energa na 7 zł. Ogłoszone wezwanie zawiera warunki zawieszające. PKN Orlen zobowiązuje się nabyć akcje objęte zapisami, pod warunkiem że zapisami w wezwaniu zostanie objęta liczba akcji uprawniających do wykonywania co najmniej 6 proc. ogólnej liczby głosów. Konieczne będzie też uzyskanie zgody organu antymonopolowego na koncentrację.

Koncern złożył już w Komisji Europejskiej roboczą wersję wniosku, inicjując proces uzgadniania jego finalnej wersji. Rozpoczęcie przyjmowania zapisów na akcje nastąpi 31 stycznia 2020 roku, a zakończenie planowane jest na 9 kwietnia 2020.


Orlen myśli o kolejnych akwizycjach



Pojawiły się też informacje, że przejęcie przez Orlen Energi i Lotosu to dopiero początek koncentracji. W planach jest możliwe przejęcie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

Prezes Orlenu nie chce ujawniać szczegółów, twierdzi jednak, że stale myśli o wszelkich procesach akwizycyjnych, ale o tym, jaki kierunek obierze Orlen w dalszej budowie koncernu multienergetycznego, poinformuje z czasem.

- Rok 2020 będzie dla nas niezwykle ważnym okresem, pełnym wyzwań, ale też szans rozwojowych, które chcemy w pełni wykorzystać, budując wartość Koncernu z korzyścią dla akcjonariuszy i całej polskiej gospodarki - stwierdził Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
PKN Orlen w 2019 r. osiągnął zysk operacyjny EBITDA LIFO na poziomie 9,4 mld zł i zysk netto w wysokości 4,5 mld zł. Osiągnął rekordowy przerób ropy na poziomie 33,9 mln ton oraz najwyższą w historii firmy sprzedaż 43,3 mln ton.

Miejsca

Opinie (160) 10 zablokowanych

  • rewelacja ,, (1)

    samochody elektryczne, ładowarki, diesel beee a prąc mamy skąd ? z WĘGLA :)))))
    takie cuda to tylko w PL :) Eko eko a palimy w piecu :) ech,,,

    • 13 3

    • sensem aut elektrycznych jest brak spalin w mieście

      a prąd lepszy z polskiego węgla, niż ruska ropa w baku

      • 2 4

  • (3)

    UE powinna zablokować tą fuzję. Poza tym gdzie jest Kacperek Płażyński i reszta "patriotów" lokalnych? Mają w poważaniu region? Pisowskie szczekaczki milczą a nawet popierają fuzję. Może jak Klempa trzeba ich nazwać "zdrajcami"?

    • 50 13

    • (1)

      Kacperek uciekl z Gdanska za kasa

      • 14 7

      • A Tfusk gdzie uciekł i za czym hipokryto?

        • 3 10

    • Jak to gdzie Kacperek?

      Jak trwoga to do Kacperka? Wyzywaliscie na niego a teraz chcecie aby wam pomógł? Dobre sobie. Macie waszą władze to się martwcie. Zasada jest prosta. Głosuje się na tego, który wywodzi się od rządzących państwem. Wtedy można zapewnić sobie przychylność, bonusy dla regionu. To takie proste. Tak samo jak przysłowie. Kto ma władzę ten ma telewizję. Idź do swoich teraz płakać w rękaw.

      • 3 13

  • Centralizacja, zarządzanie partyjne, swoi a stanowiskach, czyli PiS =PZPR

    • 18 3

  • Przenieść Orlen do Pcima!

    • 17 1

  • Nowa, ciekawa, strategia

    Rozumiem że wymiany prezesów GL niemal co pół roku są elementem strategii wyznaczającej kierunek długofalowego rozwoju firmy ? Tą fabryką wogóle ktoś obecnie zarządza??!

    • 17 3

  • Obiecanki macanki a ...

    Już premier Dyzma Morawiecki obiecał i jak zawsze wywiązuje się z obietnic O budowie elektromobilniści w Polsce

    • 16 6

  • oby jak najszybciej bo skala zatrucia spalinami mieszkanców przez stare blachosmrody jest ogromna!

    • 3 15

  • Prezes Obajtek robi co chce... (2)

    Prezes Obajtek robi co chce i dosłownie rządzi... Boję się o Pomorze...

    • 29 4

    • Masz Pan rację

      Tzw "małpa z brzytwą"

      • 3 0

    • Ja już przestałem się bać

      Odkąd budynie wszystko sprzedały w obce i prywatne ręce postawiłem krzyżyk.

      • 3 10

  • Sasin ściemnia, a portal się podnieca.... (1)

    Gratulacje dla priarowców Orlenu za wymyślenie "korzyści" z fuzji. Nie wiem tylko, czemu sam Lotos nie może rozwijać tych technologii, albo dlaczego nie można stworzyć wspólnych badań?
    Bujać to my, a nie nas, panie Sasin!!
    PS. Artykuł kryptosponsorowany

    • 22 8

    • Ty byś wolał jakiegoś rodowitego Niemca na to stanowisko

      Widać to po twoim niku. Niestety. Albo wyjedziesz albo...

      • 4 4

  • Hahahahaha ale się uśmiałem. (1)

    Raczej "fuzja" w rozumieniu kradziezy naszego głównego pomorskiego podatnika na rzecz nakarmienia głodnych much z południa;)

    • 46 13

    • Ja się uśmiałem z twojego myślenia

      A kto stworzył Lotos? Urząd miasta Gdańsk? Macie swój GPEC! Wasze dziecko, które przynosi kokosy. A przepraszam... Sprzedaliście go Niemcom... Jak mi przykro...

      • 8 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane