• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

Wioletta Kakowska-Mehring
26 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie Gdańsk-Nynäshamn miał zadebiutować prom "Nova Star", który PŻB wydzierżawiło. Niestety, w ostatniej chwili pierwszy rejs przełożono na piątek 29 czerwca.
  • Młodzi Demokraci z tortem pod siedzibą PiS w Szczecinie.
  • Tort z okazji pierwszej rocznicy położenia stępki pod prom dla PŻB.

Za nami pierwsza rocznica położenia stępki pod prom dla PŻB. Opozycja uczciła ten fakt tortem, za to obecne władze wolały przemilczeć całe wydarzenie. Nic dziwnego, położona stępka już zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu. A stocznie? Resort gospodarki morskiej pracuje nad ich połączeniem.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Budowę, podobno w drodze ofertowania, bo nie było przetargu, powierzono państwowej Morskiej Stoczni Remontowa Gryfia. Rok temu było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w  Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i deklaracji. Jak się okazuje wydarzenie miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś. Nie było więc czego świętować w ostatnią sobotę.

Jenak rocznicę położenia stępki postanowili uczcić działacze młodzieżówki Platformy Obywatelskiej, którzy w piątek do siedziby Prawa i Sprawiedliwości w Szczecinie przynieśli tort. Młodzi Demokraci mówili, że położenie stępki było tylko "ściemą" i "propagandą sukcesu", bo prom nie powstaje.

Na jakim etapie jest budowa promu?



Czy jest już projekt tego statku i czy już dopięto finansowanie? Kiedy ruszy budowa? Co z kolejnymi promami? - zapytaliśmy 18 czerwca resort gospodarki morskiej i władze PŻB. Niestety, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan

Za to przez ostatnie miesiące deklaracji było sporo. Na targach Baltexpo, które odbyły się we wrześniu ub. roku Piotr Redmerski, prezes zarządu i dyrektor generalny Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zapewniał, że właściwy projekt jest na ukończeniu i że "statek jest mniej więcej zdefiniowany".

- Projekt kontraktowy, który przekona banki istnieje. Bo naszym zadaniem jest przekonać banki, a nie niedowiarków. To musi być prom na gaz z nowoczesnym napędem. Musi mieć 3 km linii ładunkowej. Na przełomie grudnia i stycznia ruszy budowa - mówił prezes Redmerski i dodał, że oczywiście pierwszy prom nie może być ostatnim. - Wymiana floty jest konieczna, wymaga tego ekonomia i ekologia. Czy dziesięć promów powstanie w Szczecinie, czy Gdyni lub Gdańsku? Ta sprawa jest otwarta.
Z kolei na początku kwietnia głos w sprawie zabrał sam Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który na spotkaniu w Szczecinie powiedział, że trwa projektowanie promu dla PŻB, a pierwsze materiały na budowę jednostki mają być kupione jeszcze w maju.

- W momencie uzyskania projektu roboczego rozpoczniemy konkretne prace na pochylni. Projektanci potwierdzają, że w połowie roku rozpocznie się zakup materiałowy, jest to zgodne z planem i założeniami - powiedział minister.
Czytaj też: Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej

W wywiadzie dla "Gazety Prawnej" udzielonym na początku czerwca tego roku minister Gróbarczyk powiedział z kolei, że "projekt, który rozpoczął się rok temu symbolicznym i fizycznym położeniem stępki, jest w trakcie realizacji".

- Zakładaliśmy, że przygotowanie projektów zajmie około roku. Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia projektu wykonawczego i roboczego. Wkrótce zaczną się próby modelowe kadłuba, zakładam, że w czerwcu rozpoczną się pierwsze prace nad jego budową - powiedział minister Gróbarczyk i zapewnił, że nie przewiduje żadnych opóźnień, czyli w 2019 r. będzie wodowanie, a w 2020 r. nastąpi przekazanie statku zamawiającemu. - Dla mnie najistotniejsze jest, by prace na pochylni ruszyły w czerwcu. To będzie pierwszy z dwóch promów dla PŻB. Łącznie będzie ich prawdopodobnie dziesięć.
Wciąż w planach, już według jakiegoś projektu czy może już w budowie? Nie wiadomo.

Powstaje plan dla stoczni



Ujawniono za to, że stocznie przechodzą pod nadzór Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Do tej pory należały do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która podlegała resortowi obrony. Trwają prace koncepcyjne nad tym projektem. Stocznia Szczecińska ma zostać połączona ze Stocznią Remontową Gryfia oraz spółką ST3 Offshore. Z kolei PGZ Stocznię Wojenną (czyli dawną Stocznię Marynarki Wojennej) czeka fuzja ze Stocznią Remontową Nauta.

Czytaj też: Co dalej z dokiem pływającym Stoczni Wojennej i kto zapłaci za jego przeniesienie?

- Ostatecznie ma powstać jeden organizm, który będzie na zasadzie spółek zależnych zarządzał całą grupą stoczniową - powiedział minister Gróbarczyk na uroczystościach z okazji Dni Morza w Szczecinie i dodał, że nie chodzi o budowę wielkich molochów stoczniowych, a o kooperację, o rynek zleceń od polskich armatorów, rozwój rynku offshore oraz budowy jednostek specjalistycznych. - Mamy nadzieję, że stanie się to do końca tego roku - dodał minister.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • Tak samo pis buduje opat , wbili uroczyscie łopatę , porobili zdjęcia i ???? zapadła cisza a budowa trwa ...

    Dlaczego sktót PiS można napisac duzymi literami a skrót opat już nie ???

    • 4 0

  • Solidarność

    Podziękujcie nierobom ze związków którzy blokują każda prace i każdy rozwój. To prawdziwi grabaże branży morskiej...

    • 5 1

  • TKM

    Prom i 22 mosty na Wiśle już są dawno wybudowane w chorej wyobraźni Krzywoustego !
    Wszystko wybudował od ręki Izrael w akcji 1 :27 !

    • 6 0

  • pis da prom

    • 4 0

  • To jest bardzo dobre pytanie do harcerzyków z MARSa nasłanych z Warszawy, którzy radośnie budują i budują ten prom. (1)

    A wychodzi, jak widać. Tak jak reprezentacji Polski w piłce nożnej.

    Komuś wreszcie otworzą sie oczy ? Panie Morawiecki, pobudka !

    • 81 4

    • Pan Morawiecki zażegnał konflikt z Izraelem, to może teraz przyjrzy się co ignoranci wyczyniają z jego programem Batory.

      Najwyższy czas !

      • 2 1

  • Bo to jest prom na miarę naszych możliwości.... (1)

    Pis niejeden taki "prom" nam zafunduje i zwoduje. Kolejnym dziełem będzie elektryczny samochód a następnym o wiele bardziej niebezpiecznym - przekopana mierzeja

    • 21 0

    • I jeszcze Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, chory pomysł chorego człowieka, a inni klaszczą...

      • 3 0

  • jak wytezyć wyobraźnię to ten prom już pływa. .... i to jak! (1)

    • 10 2

    • Plywa

      Wlasnie dzisiaj jest w probach morskich

      • 1 2

  • Nova star (2)

    To nie jest zdjęcie tego statku on stoi jeszcze w stoczni remontowej i tak prędko nie wyjdzie

    • 9 2

    • Yes t

      Jest to zdjęcie nova star, tylko przed malowaniem na bialo i logo Polferries. Statek jest juz tak wymalowany

      • 2 0

    • Taaa stoi w stoczni a 2m-ce temu sprzedawali oszuści bilety na ten prom i dzień przed wyjazdem poinformowli,ze klient ma sobie szukać innego środka transportu

      • 5 1

  • No dobra, żarty się skończyły, przejdźmy do konkretów. (2)

    Budowany prom, bedzie ewenementem w dziejach świata: otóż jego produkcje - zdaniem Pana Ministra - rozpoczną jego młodzi junacy z Marsa, jeszcze przed wykonaniem badań modelowych. To tak jakby stawiać dom, przed obliczeniem fundamentów.

    Kto Panu Ministrowi sufluje takie głupoty, z których śmieje się całe środowisko okrętowe. Czy to ci młodzi wybitni, którzy zabrali się za kierowanie stoczniami nie mając o tym pojęcia.

    Nie trzeba być specjalnym prorokiem, by przewidzieć jak to się skończy. Im szybciej tym lepiej .

    • 37 2

    • (1)

      Prowadzenie hodowli koni arabskich dostał koleś co widział konie w telewizji.

      Tutaj mamy kolejnych ekspertów z pis. Pewnie rodzice kiedyś promem na Hel płynęli.

      Kabaret.

      • 8 0

      • A puszcza odrośnie jak posadzą Szyszkę

        • 5 0

  • Niestety i stety (10)

    Jedyna stocznia w tym kraju która jest w stanie budować morskie statki to w tej chwili prywatna Remontowa shipbulding. Państwowe stocznie w tym momencie nie są już w stanie tego robić. Nauta, Gryfia- potwornie zadłużone. Nie zapłaciły jeszcze podwykonawcom za poprzednie projekty. Brakuje pieniędzy na spawaczy (wiekszosc woli spawać w norwegii za 10x wiecej) Co śmieszniejsze ciągle startują do przetargów i podpisują kontrakty. Ciekawe jak to sie skończy :)

    • 98 10

    • Tak jak w Vistalu

      • 2 0

    • Zapomniałeś o CRIST (4)

      • 11 5

      • CRIST (1)

        To malutcy wyrobnicy. Bardziej robią tam wieże wiatrowe niż statki. 3 łupinki specjalistyczne do stawiania wież to nie jest rekomendacja dla stoczni budującej pełnomorskie statki.

        • 16 8

        • Crist

          Z tymi `lupinkami` budowanymi w Crist to lekka przesada. Na tamten czas były to jedne z najbardziej zaawansowanych jednostek na świecie! Z tą przebitka 10x jeśli chodzi o pensje spawaczy to też przesada. Jest duzo mniejsza. Także jeśli chodzi o Crist to pewnie dali by rade!

          • 1 3

      • wybacz ale żeby nazwać firmę która zatrudnia tylko na podstawie umów o dzieło i na działalności stocznią to trzeba mieć talent...

        • 18 4

      • Ależ tam też jest PiS. Więc to szybka droga do "sukcesu"

        • 23 2

    • Panie Dowżenko

      przecież macie gotowe statki po co budować ? Zabraknie cum do cumowania

      • 2 2

    • Spójrzmy na wyniki finansowe Remontowej. Szczególnie RSB. (1)

      • 8 4

      • A jakie są? Firma nie jest notowana, nie musi ich ujawniać.

        • 13 2

    • Jednak niestey

      Remontowa powoli ale systematycznie zatraca swoją zdolość do realizacji dużych projektów.
      Szczególnie dotyczy to nowych budów czyli REM Shipbuilding.
      Powody są różne od obiektywnych tj. sytuacja na rynku okrętowym i rynku pracyczyi kooperacji aż po wewnętrzny problem realizowanej polityki wewnątrz Grupy Remontowa.

      • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane