• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

Wioletta Kakowska-Mehring
26 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie Gdańsk-Nynäshamn miał zadebiutować prom "Nova Star", który PŻB wydzierżawiło. Niestety, w ostatniej chwili pierwszy rejs przełożono na piątek 29 czerwca.
  • Młodzi Demokraci z tortem pod siedzibą PiS w Szczecinie.
  • Tort z okazji pierwszej rocznicy położenia stępki pod prom dla PŻB.

Za nami pierwsza rocznica położenia stępki pod prom dla PŻB. Opozycja uczciła ten fakt tortem, za to obecne władze wolały przemilczeć całe wydarzenie. Nic dziwnego, położona stępka już zardzewiała, a prom dalej jest w fazie projektu. A stocznie? Resort gospodarki morskiej pracuje nad ich połączeniem.



W sobotę 23 czerwca minęła pierwsza rocznica położenia stępki pod budowę promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Budowę, podobno w drodze ofertowania, bo nie było przetargu, powierzono państwowej Morskiej Stoczni Remontowa Gryfia. Rok temu było bardzo uroczyście. Na pochylni Wulkan w  Szczecińskim Parku Przemysłowym nie zabrakło ministrów i deklaracji. Jak się okazuje wydarzenie miało jednak charakter symboliczny, bo blach nie cięto, a budowa nie rozpoczęła się do dziś. Nie było więc czego świętować w ostatnią sobotę.

Jenak rocznicę położenia stępki postanowili uczcić działacze młodzieżówki Platformy Obywatelskiej, którzy w piątek do siedziby Prawa i Sprawiedliwości w Szczecinie przynieśli tort. Młodzi Demokraci mówili, że położenie stępki było tylko "ściemą" i "propagandą sukcesu", bo prom nie powstaje.

Na jakim etapie jest budowa promu?



Czy jest już projekt tego statku i czy już dopięto finansowanie? Kiedy ruszy budowa? Co z kolejnymi promami? - zapytaliśmy 18 czerwca resort gospodarki morskiej i władze PŻB. Niestety, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania.

Czytaj też: Program Batory. Miało być koło zamachowe, ale na razie utknęło na pochylni Wulkan

Za to przez ostatnie miesiące deklaracji było sporo. Na targach Baltexpo, które odbyły się we wrześniu ub. roku Piotr Redmerski, prezes zarządu i dyrektor generalny Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zapewniał, że właściwy projekt jest na ukończeniu i że "statek jest mniej więcej zdefiniowany".

- Projekt kontraktowy, który przekona banki istnieje. Bo naszym zadaniem jest przekonać banki, a nie niedowiarków. To musi być prom na gaz z nowoczesnym napędem. Musi mieć 3 km linii ładunkowej. Na przełomie grudnia i stycznia ruszy budowa - mówił prezes Redmerski i dodał, że oczywiście pierwszy prom nie może być ostatnim. - Wymiana floty jest konieczna, wymaga tego ekonomia i ekologia. Czy dziesięć promów powstanie w Szczecinie, czy Gdyni lub Gdańsku? Ta sprawa jest otwarta.
Z kolei na początku kwietnia głos w sprawie zabrał sam Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który na spotkaniu w Szczecinie powiedział, że trwa projektowanie promu dla PŻB, a pierwsze materiały na budowę jednostki mają być kupione jeszcze w maju.

- W momencie uzyskania projektu roboczego rozpoczniemy konkretne prace na pochylni. Projektanci potwierdzają, że w połowie roku rozpocznie się zakup materiałowy, jest to zgodne z planem i założeniami - powiedział minister.
Czytaj też: Prom wyczarterowany przez PŻB na razie trafi do Remontowej

W wywiadzie dla "Gazety Prawnej" udzielonym na początku czerwca tego roku minister Gróbarczyk powiedział z kolei, że "projekt, który rozpoczął się rok temu symbolicznym i fizycznym położeniem stępki, jest w trakcie realizacji".

- Zakładaliśmy, że przygotowanie projektów zajmie około roku. Obecnie jesteśmy na etapie tworzenia projektu wykonawczego i roboczego. Wkrótce zaczną się próby modelowe kadłuba, zakładam, że w czerwcu rozpoczną się pierwsze prace nad jego budową - powiedział minister Gróbarczyk i zapewnił, że nie przewiduje żadnych opóźnień, czyli w 2019 r. będzie wodowanie, a w 2020 r. nastąpi przekazanie statku zamawiającemu. - Dla mnie najistotniejsze jest, by prace na pochylni ruszyły w czerwcu. To będzie pierwszy z dwóch promów dla PŻB. Łącznie będzie ich prawdopodobnie dziesięć.
Wciąż w planach, już według jakiegoś projektu czy może już w budowie? Nie wiadomo.

Powstaje plan dla stoczni



Ujawniono za to, że stocznie przechodzą pod nadzór Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Do tej pory należały do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, która podlegała resortowi obrony. Trwają prace koncepcyjne nad tym projektem. Stocznia Szczecińska ma zostać połączona ze Stocznią Remontową Gryfia oraz spółką ST3 Offshore. Z kolei PGZ Stocznię Wojenną (czyli dawną Stocznię Marynarki Wojennej) czeka fuzja ze Stocznią Remontową Nauta.

Czytaj też: Co dalej z dokiem pływającym Stoczni Wojennej i kto zapłaci za jego przeniesienie?

- Ostatecznie ma powstać jeden organizm, który będzie na zasadzie spółek zależnych zarządzał całą grupą stoczniową - powiedział minister Gróbarczyk na uroczystościach z okazji Dni Morza w Szczecinie i dodał, że nie chodzi o budowę wielkich molochów stoczniowych, a o kooperację, o rynek zleceń od polskich armatorów, rozwój rynku offshore oraz budowy jednostek specjalistycznych. - Mamy nadzieję, że stanie się to do końca tego roku - dodał minister.

Miejsca

Opinie (113) 1 zablokowana

  • Przeciez to pikus przy Tusku i inwestorach z Kataru. (1)

    Zaoral polskie stocznie na rzecz niemieckich i teraz nie ma kto budowac

    • 11 21

    • ???

      Idź na skargę do Torunia.... lekarz już ci nie pomoże

      • 8 0

  • sukcesy

    Kolega Gróbarczyk to prawdziwy Midas. Czego się nie tknie, sukces murowany, i tak:
    1. przekopał Mierzeję,
    2. zbudował 10 promów dla PŻB,
    3. Port Gdynia właśnie oddał do użytku obrotnicę,
    4. mars (Skarb Państwa) pozyskał inwestora dla Sefako w postaci TF Silesia (Skarb Państwa),
    5. Fundusz Rozwoju Spółek (Skarb Państwa) przejmie od mars msr gryfię!
    Pozadrościć!!!

    • 23 1

  • prom

    a o co wam chodzi przecież to "flying dutchman" tak jak Patrioty czy okrety podwodne itd.

    • 24 1

  • Postprawda. czyli trzecia prawda tischnerowska (1)

    • 22 3

    • są różne prawdy:

      tylko prawda
      cała prawda
      pół prawda
      g*wno prawda

      • 3 0

  • Jacy jesteśmy ?

    Ściema dla ciemnych ludzi trwa."Miszczowie" w propagandzie mają ręce pełne roboty.

    • 15 3

  • ;-))) (3)

    Jedni warci drugich. Każda władza to ściemniacze i PR-owcy. Ci, którzy musieli odejść nawijali makaron na uszy ale ci co po nich przyszli biją na głowę wszystkich - doją bez umiaru.

    • 131 12

    • Za tuska przynajmniej nie trzeba bylo sie skladac

      Na Pese i na ta stepke

      • 27 4

    • sam sie zdoisz jak bedziesz robil z siebie durnia (1)

      • 4 36

      • No, głęboka myśl przebija z twojej wypowiedzi. Wyrośniesz kiedyś na prezesa.

        • 36 2

  • Wstyd dla obecnej władzy!

    • 24 2

  • Teraz dopiero PiS pokazuje co to propaganda !!! za 500 zł zrobili z ludzi ascetów umysłowych .
    Doją na wszystkie strony a dług rośnie i rośnie . Kasę dla siebie doją do 3 pokolenia na wyrażne
    życzenie i poparcie Polaków !!!

    • 36 4

  • Pis na śmietnik

    czy oprócz "swoich" , ktokolwiek wierzy jeszcze w pisiorki i ich mydlenie oczu ?! Jest mi tak po prostu wstyd za to co robi nam obywatelom ta tzw "dobra zmiana" ! Chciało by się rzec ... kończ waść wstydu oszczędź, ale pisiorki wstydu nie mają... :(

    • 35 5

  • Treść artykuu a szczególnie przywołane wypowiedzi jasno wskazują, ż osoby zajmujące sie obecnie tym tematem nie mają nawet miernego pojęcia o okrętownictwie !!!
    Terminologia czy kolejność zdarzeń technologicznych to wszystko nie trzyma się kupy w cytowanych wypowiedziach.
    Czas aby władza sięgnęła po fachpwców i postawiła ich na czele tych projektów.
    Może zanotuje jakiś sukces powierzajac to zadanie specjalistom.
    Oczywiście trzeba ich znaleźć a w zasadzie podkupić od prywatnych podmiotów, ale jak sie płaci krocie debilom w spółkach skarbu państwa to pewnie można też raz zapłacić fachowcom.

    • 30 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane