- 1 Trzeci raz szukają prezesa Energi. (37 opinii)
- 2 Zmiany w zarządzie Petrobalticu (21 opinii)
- 3 Rozlicz PIT do 30 kwietnia (29 opinii)
- 4 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 5 Złoty polski ma już 100 lat (152 opinie)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (187 opinii)
Kontenery z towarami popłynęły Wisłą
150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.
Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.
Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.
Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.
- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.
Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
- w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
- w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
- w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.
Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
Wodny transport śródlądowy w liczbach
- Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
- Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
- Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
- Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2021-04-07 11:28
Jasne tylko ze Polskie barki to stary złom trujacy spalinami na maksa to nie zachodnie gazowe wodorowe czy elektryczne
I naturalnie dla pseudo ekologów jest ok ale przekop który jest mega wazny dla transportu wodnego jest już be
- 1 2
-
2021-04-07 12:26
Szara strefa pomorza
To szara strefa nie NIK
- 0 0
-
2021-04-07 20:54
Niemcy mocno wykorzystują swoje szalki żeglugi śródlądowej
- 2 1
-
2021-04-08 08:24
(1)
3 dni 6 kontenerów i 3dni x 24 godzin x 50 l/mg= 3600 litrów paliwa. Brawo 600 litrów paliwa na jeden kontener z gdańska do Torunia.
- 3 0
-
2021-04-09 11:44
Ten pchacz pali 50 litrow na godzine? Pan inzynier to przemyslal?
- 0 0
-
2021-04-08 08:59
Nareszcie
To świetny pomysł a pogłębienie toru wodnego kosztuje dużo mniej niż budowa następnej autostrady.Jesli inne argumenty za nie trafiają do oponentów to niech zobaczą żeglowności rzek w Holandii Francji czy Niemczech.no chyba że za mądrymi inaczej będziemy powtarzać,,jeśli by natura chciała to Wisła byłaby żeglowna
- 0 2
-
2021-04-08 09:34
Nareszcie
Ktoś pomyślał o tym.Udroznienie Wisły będzie znacznie tańsze od budowy następnej autostrady a wszystkich sceptyków odsyłam na mapy żeglugi w Niemczech ,Francji czy Holandii. No chyba ,że cytując mądrych inaczej powiemy,,jeśli natura by chciała to Wisła byka by żeglowna,,
- 0 2
-
2021-04-08 09:37
inwalida ekonomiczny
- 1 0
-
2021-04-08 12:51
Kabaret
Sześć kontenerów na barce napęd statek pchacz trzydziesto letni ekologia zero ilość paliwa zużytego w tonach czas masakrsa propaganda sukcesu nie zna granic te jedostki to pływające zlomy
- 2 0
-
2021-04-08 14:49
Polacy w Czechach potrafili wybudować jazy i śluzy a tu nie ma na to pomysłu chociaż ten transport jest najtańszy. W Czechach budowałem te jazy i śluzy w latach 70 i 80 tych.
- 1 1
-
2021-04-08 15:05
Super (1)
Trzeba dążyć do tego by było to robione regularnie szczególnie ciężkie kontenery.By nie niszczyć dróg bo jak wiadomo co dzień z portów trójmiasta wyjeżdżają przeładowane pojazdy ciężarowe z kontenerami morskimi.
- 7 5
-
2021-04-09 08:00
Kolej
Od tego jest kolej.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.