• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty. W ubiegłym roku pomimo trwającej pandemii przekazano Marynarce Wojennej cztery holowniki. Wczoraj oddano piąty.

Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.



Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.

Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty



Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.

Gospodarka morska w Trójmieście



Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano. 

Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy.

Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.

- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.

Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.

Miejsca

Opinie (91)

  • Do końca roku (3)

    po Północnej zostanie tylko wspomnienie...

    • 8 11

    • (2)

      Pisali to rok temu i 2 lata temu i 3 lata temu ... i tak od 2016 roku piszą .....

      • 12 3

      • (1)

        Wpłacam na konto stoczni 2000 pesos
        Waldek bedziesz uratowany

        • 1 0

        • Dzięki :)

          • 1 0

  • Karabinek GROT to arcydzieło rusznikarstwa RP

    Ciekawy jestem, czy za karabinek Grot też będą kary umowne?

    • 3 2

  • A jaka jest decyzyjność Inspektporatu Uzbrojenia? (1)

    Założenia Taktyczno Techniczne pisane przez fantastów, a jak już podpiszą kontrakt to robią wszystko, żeby utrudnić realizację. Nie chodzi o to, żeby zbudować, tylko o to, żeby budować.

    • 4 1

    • nie no poważnie?
      To już chyba wszystko jasne
      Jak inni mają problemy to zła stocznia jak RSB ma problemy to insektorat zły i nie dobry.
      Jest to klient specjalnej troski i trzeba to przy podpisaniu kontraktu wiedzieć.
      To ludzie którzy nie wiedzą czego chcą.

      • 1 0

  • Czy wielce szanowny Inspektorat nałożył kary na SMW za 18 lat opóźnienia Gawrona ? (2)

    • 23 1

    • dwa kruki i jedna wrona za Gawrona

      • 0 0

    • Trzeba trzepać prywaciarza, żeby przypadkiem za dużo w kieszeniach nie zostało ;p

      • 6 1

  • Kary umówne (8)

    Pytanie do Pani redaktor - jaką karę umowną za niezrealizowanie kontraktu w terminie nałożona na wykonawcę za:
    - gawrona?
    - ropax dla PŻB?
    - ratownika?

    Tak tylko się pytam.

    • 64 4

    • Ratownika? (2)

      Nic się nie należy, nie podpisano nawet kontraktu

      • 3 0

      • Ratownik niepodpisany? (1)

        Na Ratownika była podpisana umowa ale stocznia zbyt długo nie mogła sobie poradzić z projektem i przekroczył wszelkie dopuszczalne umową terminy. To spowodowało że MON zerwał umowę.

        • 3 1

        • jaka stocznia za projekt odpowiedzialne było prywatne biuro MMC te od Artemisa co to do Szwecji w nocy połynął.
          Swoją droga trzeba robić interesy jak MMC - uczcie się.

          • 0 0

    • Kary za Gawrona

      Karę za Gawrona w pierwszej kolejności powinien ponieść ten co podpisał kontrakt nie mają na to pieniędzy. Bo problemy z Gawronem od tego się zaczęły. A tak na marginesie to sprawa budowy jest chyba już w sądzie.

      • 3 0

    • tzn w remontowej

      nie potrafię czytać? Nie wiedzieli co podpisują? Ta kara została wliczona w koszt projektu od początku.

      • 0 6

    • Stocznie

      Tamte jednostki państwo zamówiło w swoich stoczniach. Przecież swoich nie będą karać. Karać to można prywaciarzy :-)

      • 16 0

    • (1)

      Ale to chyba nie są pytania do Pani redaktor. Zadaj je np pomorskim posłom zjednoczonej prawicy.

      • 16 3

      • O prom... bezpośrednio pinokio!

        • 16 2

  • Remontowa Shipbuilding ukarana za opóźnienie

    Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię Remontowa Shipbuilding z Gdańska nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników typu B860.

    https://radar.rp.pl/modernizacja-sil-zbrojnych/21766-remontowa-shipbuilding-ukarana-za-opoznienie-pry-budowie-holownikow

    • 0 0

  • zastanawiam się, co zyskałaby Polska Marynarka (1)

    gdyby holowniki oddano 3 miesiące wcześniej, czyli w terminie. Co by to zmieniło?

    • 9 0

    • Nawet gdyby ich nie oddano...

      Nic by to nie zmieniło

      • 1 0

  • ygrek

    niech kapitan tego hol zrobi 3 holowania w honkgongu to stawiam litra

    • 0 0

  • O jejku! Jaki maciupek.

    • 2 0

  • po co im te holowniki złom na zaciąg będę odpalać

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną firmą, posiadająca oddziały w 10 krajach, produkującą nisko- oraz wysokociśnieniowe przewody transferowe, wykonane z gumy, plastiku i teflonu. POLYHOSE Poland została pierwotnie założona jako EXITFLEX Polska – spółka córka szwajcarskiej fabryki, istniejącej od 1971 roku. Członek zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa AIRBLAST Poland. Firma AIRBLAST, posiadająca oddziały w 12 krajach, jest od ponad...

Najczęściej czytane