- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (133 opinie)
- 3 Urodziny polskiej waluty. Złoty polski ma już 100 lat (35 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (93 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Energa z zyskiem za 2023 r. (97 opinii)
Nowa obrotnica to nowe możliwości. Gdyńskie terminale szykują się na większe statki
Zakup części Nabrzeża Gościnnego od Stoczni Marynarki Wojennej to pierwszy krok gdyńskiego portu w kierunku obsługi kontenerowych statków oceanicznych. Gdyńskie terminale kontenerowe już szykują się na przyjęcie większych statków.
Zakup Nabrzeża Gościnnego jest działaniem niezbędnym dla realizacji inwestycji pn. "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu Gdynia - Faza I Rozbudowa Obrotnicy nr 2", ujętej w planie inwestycji ZMPG SA, przyjętym na lata 2014 - 2016. Znajdujące się na akwenach wewnętrznych Portu Gdynia obrotnice nr 2 i nr 3 pozwalają na obracanie statków o długości do 300 metrów.
Dzięki budowie nowej obrotnicy, do Gdyni będą mogły zawijać statki o długości do 384 m i pojemności około 14 tys. TEU. Dla porównania - największy statek do tej pory obsłużony w gdyńskim porcie, MSC "Krystal" ma pojemność nieco ponad 5,7 tys. TEU. Obrotnica otwiera drogę do zaproszenia do Gdyni statków oceanicznych w bezpośrednich rejsach z Chin.
Plany otwarcia bezpośredniego połączenia Gdyni z Dalekim Wschodem pojawiły się już w ubiegłym roku, kiedy swoje połączenie do BCT skierować chcieli armatorzy aliansu G6. Wtedy jednak, po wykonaniu koniecznych analiz nawigacyjnych, sytuacja rynkowa zmusiła armatorów do zawieszenia połączenia. Dzisiaj rosnące obroty polskiego handlu zagranicznego powodują konieczność wprowadzenia do serwisów następnych statków oceanicznych i ich zawinięcie do Nabrzeża Helskiego znowu jest realne.
Inwestycjom w porcie towarzyszy też intensywny rozwój gdyńskich terminali kontenerowych. Bałtycki Terminal Kontenerowy prowadzi największy w swojej historii program inwestycyjny. - Kupiliśmy już pierwsze dwie suwnice do obsługi statków oceanicznych i negocjujemy kontrakt na następne - mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT - Wspólnie z zarządem portu modernizujemy również terminal kolejowy, gdzie już w przyszłym roku powiększymy zdolności przeładunkowe kontenerów w przewozach intermodalnych.
Drugi z gdyńskich terminali - Gdynia Container Terminal - duże inwestycje rozpoczął jeszcze w 2012 roku. Zakończono budowę placów składowania kontenerów oraz konstrukcji stanowisk kontenerów chłodzonych w ramach projektu inwestycyjnego "Budowa infrastruktury i zakup sprzętu II etapu budowy terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal SA w Gdyni".
W ramach III etapu budowy terminalu kontenerowego GCT planowane jest wyposażenie sprzętu służącego do przeładunku kontenerów w urządzenia łączności i transmisji danych, wprowadzenie systemu informatycznego oraz zakup dwóch kontenerowych suwnic nabrzeżowych i pięciu elektrycznych suwnic placowych, siedmiu ciągników terminalowych i siedmiu naczep kontenerowych. Wartość całkowita projektu to ponad 200 mln zł.
Po zakończeniu prowadzonych obecnie przez zarząd gdyńskiego portu oraz gdyńskie terminale kontenerowe BCT i GCT inwestycji w zakresie infrastruktury i wyposażenia technicznego, zdolność przeładunkowa Portu Gdynia wyniesie około 2 mln TEU. Nie jest to dużo, biorąc pod uwagę fakt, że wszelkie dostępne prognozy przewidują w 2025 roku przeładunki kontenerów w portach Zatoki Gdańskiej na poziomie około 5 mln TEU.
- Ponad połowę polskiego PKB generuje eksport, którego duża część obsługiwana jest w naszych portach. Dzięki temu, jak pokazują badania - każde nowe miejsce pracy w porcie oznacza szereg kolejnych w regionie i w głębi kraju - dodaje Szymborski - Dlatego pomyślny rozwój portu w Gdyni to sprawa nie tylko lokalnej, ale przede wszystkim krajowej gospodarki.
Miejsca
Opinie (48) 4 zablokowane
-
2014-01-31 11:59
PORTY ...
Przede wszystkim w Gdańskim Porcie pracuje długoletnia , doświadczona Załoga. . Firmy zewnętrzne nie znające specyfiki Portu , mogą tylko sparaliżować Port swoim nieudolnymi decyzjami.
- 5 0
-
2014-02-01 20:08
no a co z PLO - rozszabrowane i cisza !.
- 3 0
-
2014-02-02 19:18
kontenery
kontenery w Gdańsku są wyładowywane ze statku 2-3 dni , zabierać je można dopiero po wyładunku całego statku - i to jest takie wspaniałe ? Przepraszam, kontenery Maerska są dostępne od razu - gdzie jest tu równość odbiorców?
W Gdyni kontenery można zabierać po ich zejściu do portu nie czekając na wyładunek całości.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.