• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Place składowe za 70 mln zł w Porcie Gdynia już gotowe

erka
26 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Rekordowa budowa placów manewrowo-składowych w Porcie Gdynia zakończona.

Konsorcjum firm Grupy NDI na zlecenie Portu Gdynia na terenie Centrum Logistycznego wybudowało dwa place manewrowo-składowe o nawierzchni betonowej. To ponad 17 hektarów do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.



Statki o długości nawet 400 m w Gdyni. Przebudowa akwenów wewnętrznych



W ramach inwestycji wykonano też m.in. odwodnienie liniowe, uzbrojenie podziemne i nadziemne, sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, tzw. hydrantowej wraz ze zbiornikiem oraz przepompownią wody pożarowej. Wybudowano również sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, dwie trafostacje, zbiornik retencyjny wraz z drogą dojazdową, a także pomosty obsługowe dla kontenerów chłodniczych.

- Prawie 18 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku. Popyt na tę przestrzeń był bardzo duży przed realizacją inwestycji, stąd ogromne zadowolenie, że możemy już ją udostępnić naszym kontrahentom. W wyjątkowym dla nas roku - 100-lecia Portu Gdynia - kończymy kolejne duże inwestycję, potwierdzające, że nieustannie budujemy przyszłość miasta, gospodarki i biznesu - mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. 

Hektary betonu. Co powstaje przy Estakadzie Kwiatkowskiego?



Inwestycja gotowa rok wcześniej



Dodatkowo wybudowano drogę dojazdową od ul. Logistycznej. Łącznie do realizacji placów składowych użyto 80,5 tys. m sześc. betonu. Długość wykonanych szczelin dylatacyjnych to prawie 70 km. Co ciekawe, specjalnie na potrzeby tej inwestycji na budowie postawiono węzeł betoniarski. Jego osiągana wydajność to nawet 1000 m sześc. mieszanki dziennie.

Port Gdynia powiększa zaplecze logistyczne.


 - Jesteśmy z tej inwestycji dumni, ponieważ zgodnie z umową mieliśmy ją zakończyć w lipcu 2022 roku, a dla części placu nr 1 o powierzchni blisko 30,1 tys. m kw. uzyskano decyzję o pozwoleniu na użytkowanie już rok przed terminem, czyli w lipcu 2021 roku. Natomiast na pozostałą powierzchnię placu nr 1 - kolejne prawie 60 tys. m kw. oraz na plac nr 2 o powierzchni ponad 86, 5 tys. m kw. uzyskano decyzję o pozwoleniu na użytkowanie w połowie marca br. Użytkowanie drogi pożarowej uzyskaliśmy w pierwszej połowie czerwca - zaznacza Sylwia Rogall, dyrektor projektu z Grupy NDI. 

Kolejowe inwestycje w gdyńskim porcie. 1,5 mld zł na nowe tory



Place na bardzo ciężkie ładunki



Aby na placach mogły być składowane ładunki bardzo ciężkie - do 18 ton na metr kwadratowy, konieczne było wzmocnienie podłoża. W tym celu użyto ogromnego dźwigu, który zrzucał z wysokości od pięciu do 40 m odpowiednio ukształtowane ciężary o wadze od 10 do 40 ton. W ten sposób fala uderzeniowa dogęszczała podłoże słabe.

  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.
  • Ponad 17 hektarów placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni jest już gotowe do użytku.

To nie jedyna ciekawa technologia wykorzystana na tej budowie. Poza tym używano np. z walca dynamicznego RDC (Roller Dynamic Comaction), który miał kształt trójkątny, kwadratowy lub pięciokątny. Za jego pomocą na powierzchni stosowano impulsy wysokoenergetyczne.

- Warto też wspomnieć, że beton był profilowany do zadanej rzędnej wysokościowej za pomocą specjalistycznych maszyn typu Somero z laserową niwelacją listwy profilującej nawierzchnię z dokładnością do kilku milimetrów - zdradza Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z Grupy NDI. 
Wartość tej inwestycji to ponad 70,7 mln zł netto. Nowe place to dla Portu Gdynia szansa na rozwój i rozwinięcie połączeń intermodalnych. To ważne szczególnie w kontekście roli, jaką obecnie odgrywa Gdynia - miasta na mapie transeuropejskiej sieci transportowej.
erka

Miejsca

Opinie (68) 1 zablokowana

  • BRAWO??? (2)

    Brawo. Udało nam się wydać dużo pieniędzy i to potrafimy najlepiej. To opinia Zarządu Portu. A jaka jest prawda. Wylano ogromne ilości betonu i uzyskano place gdzie będzie można składować bardzo ciężkie ładunki tylko tyle, że nabrzeża w porcie Gdynia nie mają takich możliwości a do tego nie ma takich potrzeb. Tak rozumując to te place nie są związane z podstawową działalnością portu. Ale ok technologia wykonania i uzyskane możliwości to jest jedno tylko czy ktoś wie po co to wykonano, kto będzie korzystała z tych placów itp. Sama inwestycja jest inwestycją "prostą" a pan Prezes chwali się, że oddano ją przed zakładanym terminem - brawo. A może pan Prezes lub inny członek zarządu na forum publicznym wypowie się jaki będzie wynosił czas zawrotu z tej inwestycji. A może ona nigdy się nie zwróci, może to podobna inwestycja jak polski prom lub inwestycja w Ostrołęce. Na razie są to place położone dość daleko od wschodniej części portu z drogą opcją przemieszczania ładunków i problemami technicznymi. Lekcja dla pana prezesa - w transporcie liczą się koszty a tak nie przemyślane inwestycje i tak kosztowne podnoszę koszty w łańcuchach dostaw.

    • 2 2

    • No właśnie łańcuch dostaw

      tak świetnie zoptymalizowany że nie ma żadnego bufora na jakiekolwiek opóźnienie/przyspieszenie bo optymalizujemy koszty. A później budzimy się z ręką w nocniku że się sypie jak domino. Ten plac to jest właśnie taki bufor. Może podnosi koszty ale też wiarygodność. Optymalizując koszty zapominamy o jakości. Ostatnie dwie dekady dobitnie to pokazują. Tak jest we wielu dziedzinach. Transport, produkcja, IT...

      • 0 0

    • "nabrzeża w porcie Gdynia nie mają takich możliwości"

      A słyszałeś o podpisanej umowie na ich przebudowę?

      • 0 0

  • "Nie znam się, ale wypowiem" (9)

    Ile jeszcze osób powie, że "logistyka leży", że "nie wybudowano żadnych dróg"? Obok powstaje infrastruktura kolejowa za ok. 1.5mld zł, za niedługo koniec przetargu na projekt drogi czerwonej. Naprawdę czasem niektóre rzeczy są kompletnie niezależne od miasta. Sama infrastruktura kolejowa (1.5mld zł) jest tylko o 200mln zł niższa niż budżet miasta na cały rok. Można się zgodzić, że miasto w wielu innych projektach i zadaniach jest opóźnione, ale też trzeba wiedzieć o czym się mówi

    • 30 13

    • W okolicach portu oczywiście

      ale trzeba jakoś tam dojechać. Czerwona nie rozwiąże problemu z wąskim gardłem jakim jest obwodnica na odcinku Chylonia-Wlk.Kack. A lk201 wciąż na etapie koncepcji... projektują jakieś bypassy. Po tylu latach od czas kiedy wspomnieli o drugim torze bypassy powinny być już wykańczane a projekt przebudowy lk201 na końcowym etapie. Niestety PLK to jednak PLK. Porównując budowę PKM od zera jakoś w te kilka lat się uwinęli. A tutaj wróżę jeszcze przynajmniej jakąś dekadę.

      • 0 0

    • nikt nie powinien oczekiwać, że miasto samodzielnie i samotnie rozwiąże problemy wynikające w nieuchronnie płynącego czasu

      Ale dobrze by było, aby przynajmniej (!!!) nie wykazywało wrogich wobec podmiotów gospodarczych funkcjonujących na współdzielonym terenie działań.
      W świecie wiele jest przykładów współpracy miast i dużych organizacji gospodarczych.
      To się opłaca... Niekoniecznie w modelu obecnym w Gdyni...

      • 2 0

    • Jedyne co się buduję w Gdyni (1)

      To inwestycje rządowe

      • 9 2

      • Wymień jakie!

        • 0 3

    • Niestety, ale kolej jest niewspółmiernie wykorzystywana do możliwości. To po pierwsze, po drugie o drodze do Portu mówi i pisze się od wielu lat! Tym bardziej, że gdyński Port znajduje się praktycznie w "centrum" miasta! I po trzecie to jest logiczne, że inwestycje tego typu nie finansuje miasto!!! Tak na marginesie to dzięki tej złej UE i inwestorowi zagranicznemu rozbudowywany jest Port! Ale co ja mogę, też się nie znam?

      • 4 2

    • Ty piszesz o ułatwieniach dla portu... (2)

      ... a jakie z tego są ułatwienia dla zwykłych mieszkańców? Remonty dróg które są w tragicznym stanie, budowa tunelu (tunelów), w ciągu ulicy Puckiej, budowa obwodnicy witomina itd itd... Na tej płaszczyźnie Gdynia leży i kwiczy. Poza tym, to co Ty wymieniłeś to nie są inwestycje z budżetu miejskiego tylko z centralnego albo z kasy portu.

      • 13 1

      • Co ma piernik do wiatraka. Pisze się o inwestycjach portowych. (1)

        Placach składowych portowych. Ty wcinasz się z udogodnieniami dla mieszkańców. Wypowiadaj się na temat albo wcale.

        • 5 4

        • tego nie da się rozdzielić, te organizmu koegzystują...

          I dobrze aby przestały używać strategii "moja chata z kraja..."

          Bardzo dobrym przykładem jest "głęboka orka" torowiska przy Wiśniewskiego, które mogłoby dostarczyć funkcjonalności komunikacji pasażerskiej tak potrzebnej miastu. A jak znam życie, nie zostało to w żaden sposób uwzględnione.

          Gdzie synergia?

          "Głęboka orka" powinna uwzględnić likwidację kolizji ruchu kołowego i szynowego (np. Hutnicza) a strony mają to w głębokim poważeniu... Port ogląda się na kolej, kolej nie rozmawia z miastem a miasto nie ma wystarczającego budżetu aby samodzielnie zrobić prezenty zainteresowanym...

          • 6 0

    • "za niedługo"?

      • 0 0

  • Super (3)

    Super tylko gdzie ulice dojazdowe ja pytam nadal cały ruch estakadą

    • 41 6

    • Koleją! Cały czas rozbudowują sieć kolejową obsługującą port. (1)

      • 7 4

      • po jakiej linii?

        Przez trójmiasto problem z wciśnięciem czegokolwiek. A rozbudowa lk201 wciąż na etapie koncepcji, decyzji środowiskowej itp. Nawet za projekt się nie zabrali tylko o bypasach na czas przyszłej rozbudowy się myśli... PLK 100 lat planowania...

        • 0 0

    • dojazd będzie od strony ul. Puckiej w 2137 roku gdy zrobią tunel

      • 4 2

  • Brawo (6)

    A logistyka leży i kwiczy. Jak chcecie drodzy możnowładcy portowi przetransportować towar z placu? Estakada? Obwodnica trójmiasta?

    • 24 6

    • "nie od razu...

      Kraków zbudowano..."

      • 0 0

    • będzie bocznica kolejowa (2)

      • 5 0

      • Jest już bocznica kolejowa. Ale malkontenci (1)

        zawsze się znajdą. Takie smutasy. Nic się nie podoba, całe życie to lament.

        • 1 2

        • Bocznicą będziesz woził pojedyncze pudła?

          Bardzo chciałabym w to wierzyć. Klienci zwłaszcza Ci mali chcą tanio i szybko, czytaj nie drogą kolejową tylko kołową, bo to większą elastyczność i lepszy czas. Koleją tylko duże transporty, których wiele nie będzie.

          • 0 0

    • 1,5 miliarda wydano na tory obok...

      • 2 1

    • Tyle że przeznaczenie tych wiatraków to farmy wiatrowe morskie zatem przeczytaj to raz jeszcze i postaraj się zrozumieć co i o czym czytasz.

      • 3 0

  • Brawo

    • 0 0

  • Impulsy wysokoenergetyczne

    Bardzo ciekawe to jest , może chodzi o batoniki

    • 0 0

  • Drzewa (2)

    Piękne to wszystko, szkoda tylko, że choć jednego drzewa wzdłuż dróg dojazdowych nie posadzono

    • 1 0

    • bo to nie las a port ma być, na filmiku masz jak to wyglądało wcześniej też nie było drzew (1)

      • 0 0

      • tj prawie nie było bo w rogu widać kilka

        • 0 0

  • Brawo PiS, gdyby ne rząd to w Trojmiescie nic by sie nie budowalo, bylby tylko cyrk ktory pokazują raz na jakis czas na miescie. (1)

    • 1 5

    • to akurat jest przeciw pis bo oni nie cierpią Trójmiasta

      i robią wszystko aby to nic się nie rozwijało

      • 1 2

  • tymczasowo plac jak znalazł na węgiel bo niby nie ma w portach możliwości rozładowania to niecg tam składują (1)

    a statki też są samowyładowcze

    • 0 0

    • chociaż po zastanowieniu jednak nie, bo to niby na kontenery ma być, kontenery będa musały i tak przywizione tam być

      z nabrzeża, podobnie jak węgiel ale szkoda jednak, jak już węgiel by załadowali to od razu na wywrotkę i niech jedzie na składy w Polskę

      • 0 0

  • A jak będą składowane części do farm wiatrowych, skoro port ma być usytuowany w Gdańsku? (3)

    to chyba jeszcze decyzje sprzed zmian, no i pytanie czy to nie marnowanie pieniędzy

    • 7 2

    • Jaki port co za brednie. (1)

      • 0 3

      • jaki port co za brednie napisałeś brednie

        nie słyszałeś że to już nie Gdynia, ale Gdańsk będzie portem dla statków montujących farmy wiatrowe?

        Może w Moskwie to nikogo nie interesuje...

        • 0 0

    • Za zmianę decyzji to Sejm/Rząd powinien Portowi Gdynia zwrócić to zainwestowane 70 mln.,

      bo zgodnie z zmianami zatwierdzonymi przez Sejm, farmy wiatrowe składowane i wstępnie montowane w Gdańsku? Może, chodzi o przepranie dodatkowe kasy (przez nieudolności organizacyjne) gdzie ten rząd robi w sposób mistrzowski.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane