• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska dyplomacja uderza w gdański port

Kuba Łoginow
5 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku. Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku.

Radość z sukcesów gdańskiego terminalu DCT może okazać się przedwczesna. Ambicje odgrywania roli "bałtyckiego hubu" ma również litewska Kłajpeda, a rząd litewski, w przeciwieństwie do polskiego, zamiast teoretyzować, wspiera swój port.



"Partnerstwo Wschodnie" to flagowy program polskiego MSZ. O ile jednak działalność polskiego rządu ogranicza się do aktywności dyplomatycznej, to Litwini zaproponowali wpisanie do programu konkretnych projektów biznesowych i infrastrukturalnych. Większość z nich sprowadza się do jednej idei: stworzenia za unijne pieniądze sprawnych połączeń kolejowych i autostradowych do litewskiego portu w Kłajpedzie, który jest promowany jako "unijny port dla krajów Partnerstwa Wschodniego".

Ze względu na małe rozmiary litewskiego rynku, Kłajpeda musi szukać klientów za granicą: przede wszystkim chce obsługiwać handel zagraniczny krajów poradzieckich. Jeżeli Litwinom uda się zmonopolizować ten rynek, szanse utrzymania przez Gdańsk statusu hubu będą znacznie mniejsze.

Przedstawiciele DCT od dawna podkreślają, że gdański terminal powinien w przyszłości obsługiwać całą Europę Środkową i Wschodnią. Jest też przyszłym hubem dla całego Bałtyku. Tymczasem najatrakcyjniejsza część tego rynku (Białoruś, Ukraina i Rosja) dostanie się naszym północnym sąsiadom, a Gdańsk będzie mógł powalczyć najwyżej o ładunki ze Słowacji, Czech i Węgier - chociaż i tam ma silnych konkurentów (porty Morza Północnego i Czarnego).

Zaletą Kłajpedy jest przede wszystkim to, że Litwini potrafią doskonale dogadywać się z rosyjskim biznesem, czego nie można powiedzieć o Gdańsku. Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy, a ministerstwa transportu Litwy, Rosji i Białorusi uzgadniają między sobą taryfy i koordynują politykę transportową. Równocześnie MSZ Litwy porozumiało się już z Mińskiem i Kijowem i zgłosiło do "partnerstwa wschodniego" kilka konkretnych projektów transportowych - oczywiście z Kłajpedą w roli głównej.

Jeżeli litewski plan się powiedzie, pod szyldem "partnerstwa" Unia dofinansuje budowę autostrady i szybkiej linii kolejowej Kłajpeda - Wilno - Mińsk - Kijów (z przedłużeniem do Odessy), wraz z terminalami multimodalnymi i centrami logistycznymi. Ponadto litewskie MSZ z powodzeniem lobbuje w Europie Wschodniej i Skandynawii korzystne dla Kłajpedy zapisy w unijnych dokumentach, dotyczących Regionu Bałtyku. To w litewskim porcie, a nie w Trójmieście, przewidziano końcówkę międzykontynentalnej magistrali kolejowej, która będzie w przyszłości dostarczać chińskie i kazachstańskie kontenery do Europy. Chociaż tego typu zapisy w unijnych dokumentach strategicznych jeszcze niczego nie przesądzają, w przyszłości może się okazać, że jest już za późno na jakiekolwiek zmiany tego stanu rzeczy.

Zaletą Litwinów jest również skuteczny PR, prowadzony przez tamtejszych dyplomatów w Brukseli i Strasburgu. Podczas gdy wysiłki polskiej dyplomacji skierowane są na przekonanie unijnych partnerów, że jesteśmy "specjalistami od demokratyzowania Białorusi", Litwa propaguje swój kraj jako "naturalne centrum logistyczne dla byłego ZSRR". Biorąc pod uwagę rozmiar rynków wschodnich, konsekwentne wdrażanie tej strategii może pomóc Litwinom wygrać z Gdańskiem konkurencję o rolę "bałtyckiego hubu".

Czy to oznacza koniec szumnie zapowiadanego w zeszłym roku projektu Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańsk? Wiele wskazuje na to, że pozostanie on na papierze, bo, poza deklaracjami, nic się w tym kierunku nie robi, a i sami gdańscy portowcy przestali o nim wspominać. Zresztą podobny los spotkał otwarty z wielką pompą, z udziałem prezydentów Kwaśniewskiego i Kuczmy, lądowy "most kontenerowy" między Gdańskiem a Odessą (2001 rok). Mimo wielu pieniędzy, wydanych na realizację projektu, o pociągu kontenerowym z Odessy do Gdańska już nikt nie pamięta, natomiast podobny pociąg z powodzeniem kursuje do Kłajpedy.

Czym jest morski hub?

Transport kontenerowy funkcjonuje dziś według modelu "Hub and spoke", zwanego również modelem promienistym. Bezpośrednie połączenia transoceaniczne opłaca się uruchamiać jedynie między największymi portami węzłowymi, zwanymi w branży z angielskiego "hubami", czyli "węzłami". W hubach kontenery przeładowuje się z ogromnych transoceanicznych kontenerowców na mniejsze statki dowozowe (feedery), z których promieniście rozwozi się towar do mniejszych portów w okolicznych krajach. Dużą rolę w tym systemie odgrywa też sprawnie działająca kolej, dowożąca kontenery do terminali multimodalnych na śródlądziu - czasem nawet do odległych krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Do tej pory nasz region obsługiwały huby na Morzu Północnym (Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) i Czarnym (Konstanca), ale wszystko na to wskazuje, że taką rolę będzie pełnić również Gdańsk. Jest tylko jeden problem: Gdańsk ma na Bałtyku poważnych konkurentów, a na naszym małym akwenie jest miejsce tylko na jeden hub, obsługujący nie tylko kraje bałtyckie, ale i Europę Środkową i Wschodnią. Mówiąc w skrócie, klucz do sukcesu Gdańska leży w stworzeniu sprawnych połączeń kolejowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś) oraz w pozyskaniu armatorów, którzy uruchomią linie dowozowe z Gdańska do portów rosyjskich. Niestety, w obu tych kwestiach jesteśmy daleko w tyle za naszym głównym konkurentem do roli bałtyckiego hubu, na jaki wyrasta litewska Kłajpeda.



Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • Tusku mogłeś dla Gdańska zrobić wszystko (2)

    i być nawet pomnikowym bohaterem. Niestety wybrałeś politykę nierobienia niczego dla regionu. Premierem kiedyś przestaniesz być, wrócisz na "stare śmieci" a miejscowi ludzi nie zapomną ci tego lokalnego "patriotyzmu"

    • 38 5

    • Kiss rozejrzyj się

      Właśnie trwają / zaczynają się inwestycje jakich całe swoje marne życie nie widziałeś i pewnie już nie zobaczysz.

      • 3 4

    • Tusk jest powodem do dumy!

      Od kiedy to Polacy są zdolni do stawiania pomników politykom którzy ich na śmierć nie wysyłają? Nawet cie nie stac żeby przez okno wyjrzeć-kiedy widziałeś tyle inwestycji i tyle budów co w ostatnich 2 latach?Tusk mógłby po wodzie chodzić a i tak by mówili-phi!Po palach zapier..la!Na szczęście Tusk robi tylko swoje w ekonomii i polityce i robi to dobrze. Jestem dumny że jest z Trójmiasta

      • 0 6

  • no i właśnie, bo u nas sie tylko w kółko pier...li o katyniu, do zarzygania, podsyca się antyrosyjskie nastroje, przekręca (6)

    fakty, a tymczasem biznes robią ci którzy mają głowę do tego a nie partyjniackie matoły przecież nie od dziś wiadomo że portem gdańskim zarządzają aparatczycy partyjni a nie fachowcy, port gdańsk i gdynia powinny być jedną spółką, a nie że konkuruja ze sobą, bezsens totalny

    i bedzie jak zwykle, wydymają nas jak zwykle

    rzygac mi się chce na ten kraj

    ale za to niech nas putin co miesiąc przeprasza za katyń, bo to najwazniejsze!!!!!

    • 28 5

    • (1)

      kretyn

      • 3 5

      • TWOJ STARY KRETYN

        • 2 1

    • zobaczcie ile na listach katyńskich jest żydowskich nazwisk... stąd ten wielki szum przez lata, a tak naprawdę chodzi o pieniądze, chodzi im o to żeby ruskie uznali to za zbrodnie i wypłacili odszkodowania.. tylko chodzi o kasę, bo kto kogo utłukł to od dawna wiadomo, i wielokrotnie przepraszano

      • 1 0

    • Bzdura. Katyń nie ma tu nic do rzeczy (2)

      Pamięć o historii jest ważna i nie zauważyłem żeby Tuskowi i jego ministrom Katyń przeszkadzał w czym kolwiek. Brak inwestyczi w infrastrukturę drogowo-kolejową jest zasługą nieudolności premiera i jego pomagierów, oni po porstu są za mało inteligentni żeby zrobić cokolwiek poza Orlikiem... Autostrada ma ile kilometrów? Premier obiecywał że A1 będzie kopał osobiście. A tu już 3 lata i nic... Brak połączenia portu z linią kolejową - mają budować tunel pod Wisłą, nie wiem czemu nie most - chyba za tanio, ale już powinien być gotoawy kosztorys i uruchamiasne przetargii... O kolei nei wspomnę. bo to porażka, SLD i UW/PO powinny za to beknąć...

      • 4 2

      • tylko że za chwilę otworzę lodówkę a na puszcze od browara będzie napis KATYŃ. RZYGAĆ SIĘ CHCE JUŻ OD TEGO, ILE MOŻNA???? (1)

        w katyniu ruskie wytepili klasę która uważala się za lepszych od innych, za królewięta, za szlachtę, za elitę

        a tak naprawdę była to gromada chłoptasiów w krótkich spodenkach, która bawiła się w wojnę, i niestety tą zabawę przegrała, bo źle wybrała sojuszników

        a wielki wódz śmigły rydz zwiał do rumunii....

        • 1 2

        • co za menda neguje? co moze nieprawda?

          • 0 2

  • Bełkot aż miło (4)

    Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy

    Gdzie jest sens w tym zdaniu?

    • 4 14

    • we wtorek zapytaj panią w szkole

      może Ci wytłumaczy, choć materia jak widać ciężka...

      • 3 1

    • a1: a czego nie zrozumiałeś? po prostu przegrywamy przez durne obwinianie się

      • 1 0

    • kolega wyżej ci wytłumaczył

      • 0 0

    • konkurencja pomiędzy terminalami

      Wszystkie terminale w 3mieście są prywatne (w dodatku to obcy kapitał, oprócz GTK). Jest kryzys i mniej towarów wpływa do portów. Terminale walczą o towar, obniżając ceny usług. Zyskuje Kowalski, który płaci mniej w porcie. Tracą terminale, bo mniej przez to zarobią.

      Wszystko jasne?

      • 0 0

  • jest na to rada - wprowadzić na litwe polskie wojsko pod pretekstem ochrony ludności polskiej i kłajpeda będzie nasza, (4)

    powtórzmy sztuczkę piłsudskiego i żeligowskiego i ukradnijmy kłajpedę tak jak żeligowski i piłsudski ukradli wilno

    • 9 17

    • Idiota? (3)

      Czy ty nie wisz co się działo na LItiwe przed wojną? NIe iwiesz że na Ukrainie i LItwie niemieckie organizacje nacjonalistyczne prowadziły kampanię antypolską? Nie słyszałeś o udizele Litwinów w armii niemieckjej?

      Odwal się od Piłsudskiego i zacznij się uczyć historii

      • 1 2

      • idiotą jesteś ty, a jak sądze również twój ojciec komunista i zapewne żyd. sam się ucz historii matole, a co do udziału różnych (2)

        narodów w armii niemieckiej poczytaj o polnische wermacht

        • 1 1

        • tak! ojciec tfój to żyd a w dodatku arab ! (1)

          • 0 2

          • zachciało się polaczkom wolności, no to drogo za nią będą płacić świniojady

            • 1 0

  • Standard

    Niestety tak jest, że u nas są plany, wizualizacje, wizje, tylko roboty za grosz. Wybudowano ładny terminal promowy na Westerplatte, prom popłynął kilka razy i terminal stoi pusty. Terminale kontenerowe rywalizują, zamiast współpracowac i dywersyfikowac swoje mozliwości. Dwa sąsiednie miasta chcą miec lotniska ( nawet w stolicy nie ma dwóch ), a tymczasem w Gdańsku zostanie wybudowany tylko kawałek z szumnie zapowiadaniego terminala ( bo to i tamto ). Przykłady mozna niestety mnożyc. Za to gęby pełne frazesów, dupy mocno usadowione w stołkach, głowy upite wizjami bez oparcia w rzeczy, karuzela stanowisk, brak stabilizacji, gospodarza i odpowiedzialności. Żal. Trwonimy szanse.

    • 35 0

  • polityka nic nie robienia

    PełO to populizm w najczystszej postaci, a za plecami kręcą lody. Porty, stocznie, rybactwo, flota... nie nie, to ciężkie tematy... trzeba popracować , wykłócać się z urzędasami unijnymi,dyplomacja miałaby ciężki orzech... za duże ryzyko porażek, łatwiej memłać w TV...

    • 22 4

  • ale za to bedziemy mieli ECS I JEŁRO 2012!! za chwile te gdyńskie zero szczurex, którego zżera ambicja wybuduje drugie lotnisko (15)

    i będzie taki sam cyrk jak z portami za doprowadzenie do takiego stanu rzeczy budyń i szczur powinni zostac wystawieni na publiczną pogardę, przywiazani do latarni koło dworca i żeby każdy mieszkaniec olszynki, letniewa, oruni, meksyku, pekinu i innych działkopodobnych ruder mógl panom "precedensom" napluć w te ich plugawe gęby

    i tak będzie tak dlugo, dopuki trojmiasto nie bedzie jednym organizmem z jedną administracją i przede wszystkim - Z JEDNĄ STRATEGIĄ I JEDNYM INTERESEM!!!!

    bez tego dalej bedziemy wypiździewem i zaściankiem, prowincją, żenadą...

    • 28 9

    • przychamuj buraku z wyzwyskami Prezydenta Szczurka (3)

      • 2 11

      • otworz oczy buraku , bo s zakochany i niewidzisz

        • 5 1

      • a własnie że będę waszego szczurka głąba krytykował, głąba który zadłuża miasto w imię idiotycznych pomysłów, w imię rabunkowej

        gospodarki i dawania zarobku kolesiom

        • 2 1

      • a dlaczego nie mozna sie wypowiedziec ?? tym bardziej ze to prawda !!!

        po to walczylismy zeby moc swobodnie wypowiadac swoje zdanie .. cenzure chcesz jak za komuny wprowadzac ??? szczurek to jedynie sluszna linia .. wladza >?? o co chodzi ??? masz w tym interes zeby znowu wbrew innteresowi Gdyni go wybrac ???
        PS. i nie mowcie ze to dobry prezydent bo nikt tego nie wie .. jak to stwierdzic skoro ciagle ( jak za komuny ) jest ten sam ??? jak porownac skoro nie ma do kogo ?? skad wiecie ze nowy nie bylby duzo lepszy ???

        • 2 0

    • nie obrażaj gdyńskiego Prezydenta (5)

      • 3 11

      • Megalomania Szczurka doprowadzi Gdynie do upadku (1)

        Wtedy sami bedziecie go przeklinac

        • 10 3

        • A jeszcze caly region traci na tuch bezsensownych gierkach Szczurka

          • 6 3

      • bo co

        • 2 0

      • bo jak za komuny pojdziemy do wiezienia ??? zalosny jestes !!!

        • 1 1

      • PAN JEST ZEREM PANIE SZCZUREK, TO MIASTO POWINNO Z TAKIM POTENCJAŁEM MIEC NADWYŻKE, BOGACTWO WSZĘDZIE I WYPAS, A CO MA? SLAMSY,

        DŁUGI I PREZYDENTA Z PRZEROSTEM AMBICJI I ARMIĄ BEZUŻYTECZNYCH URZĘDASÓW

        • 2 0

    • (3)

      od Szczurka sie odwal,
      tak sie składa, że ma 90 % poparcie wśród mieszkańców
      odsyłam na stronę urzędu miasta
      dla niedowiarków troche rzeczowych dowodów,
      http://www.gdynia.pl/wszystko/o/gdyni/nagrody/183_.html

      • 2 9

      • buahahahaaaaaa chyba żarty sobie stroisz, co z tego że ma poparcie, bo mydli ludziom oczy, a prawda jest taka że GDYNIA JEST

        MEGA ZADLUŻONA, I KTO TO SPŁACI??? PO CO TEN CAŁY CYRK Z REMONTEM TEGO WĘZŁA NA WZGÓRZU? CZY TAM KIEDYŚ BYŁY KORKI? REMONT JEST PO TO ŻEBY JASNIE PAN SZCZUREK DOJEŻDŻAL POD URZĄD BEZ ZAKRĘTÓW, PROSCIUTKOOOOOO !!! A ZA TO PŁACĄ LUDZI NIE TYLKO PODATKAMI, ALE TYM ŻE TERAZ STOJĄ W KORKACH I MUSZĄ OBJEŻDŻAĆ PÓŁ MIASTA PRZEZ TO ŻE RÓŻOWA JEST W IDIOTYCZNY SPOSÓB ZAMKNIĘTA OD ŁUŻYCKIEJ NIE MOŻNA INACZEJ DOSTAC SIĘ DO CENTRUM JAK OBJEŻDŻAJĄC KOŁO ZAJEZDNI ALBO PRZEZ WITOMINO

        • 7 1

      • Bo zamydlil wam oczy lotniskiem ,a wy lykacie to jak mlode pelikany

        • 3 0

      • piekny tekst ... odsylam na strone urzedu miasta !!!!! podaj nazwisko osobisty

        przydupniaku samorzadowy prezydenta szczurka .. jak za dawnych czasow komuny .... pomozecie ?? pomozemy towarzyszu szczurek !!! piekne .. ale sie usmialem ....

        • 1 0

    • Moze niezbyt ladne okreslenia ale jakze prawdziwe !!! oddajace rzeczywistosc

      niestety ... ludzie obudzcie sie !!! zaglosujcie na nowa krew .. na zmiany ... na nowa jakosc ... potrzebna jest kadencyjnosc w samorzadach tak jak we wszystkich wladzach !!! bo inaczej tworzy sie mafia .. to naruralne i konieczne sa zmainy .. dla naszego dobra .. potzreba nowego " kopa ' w rozwioj trojmiasta !! nowe spojrzenie .. nowe inwestycje !! kolejny raz adamowicz .. szczurek to porazka ... zastoj ... cofniecie sie ... ..... badzmy madrzy i wybierzmy swiezosc .. rozwoj a nie zastoj .. rutyne .. lenistwo .pewnosc siebie .. nierobstwo .. cynizm ( tylko dobry szczurkowy marketing !!! ) ....

      • 2 0

  • Rozmawiałem ostatnio z jednym z nestorów polskiego przemysłu stoczniowego. (5)

    Dziadek twierdził, iż już w 1990 r. miał dane następujące: W Polsce docelowo Europa ( czytaj Unia ) miała pozostawić 1 stocznię produkcyjną o ograniczonych mocach ora 1-2 remontowe. No cóż, chyba to nie były plotki.

    • 22 3

    • (2)

      mozesz podac nazwisko nestora?

      • 2 0

      • Lewandowski, czy jak mu tam...

        • 2 0

      • po pierwsze to osoba prywatna a po drugie

        widać, że miał rację. Wszystko w temacie.

        • 0 0

    • Potwierdzam

      Podobnie wytłumaczonao w na spotkaniu w Szwecji polskim profesorom z PG. Że w Poslce UE chce zostawić góra 3 politechniki. Reszta won. Podobnie z przemysłem. To było okolo 2002 roku...

      • 0 0

    • oczywiscie ze to prawda ..tylko po co Tusk tak klamal zamiast powiedzeic prawde !!

      coz ... poza tym PiS nie zgodzilby sie na to ... wiec teraz chwala Tuska ze ho ho ..

      • 0 0

  • Donal Tusk i PO- działaj na ten temat!!!! (1)

    • 7 3

    • nie mieli tego w planach i dalej to zignorują

      • 3 0

  • Antos wyluzuj

    Yaro mial szanse ,ale jej nie wykorzystal,wiec co sie sadzisz.Nie licz na to ,ze ktos sie zlapie drugi raz na belkot prezia:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie Ergo Hestia SA. Adam Roman z Ergo Hestią związany jest od 1993 roku. Od 2007 roku pełni funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ubezpieczenia korporacyjne. Przez wiele lat był odpowiedzialny za reasekurację, uczestnicząc pośrednio w underwritingu przemysłowym. Przez lata współpracował z największymi reasekuratorami na świecie m.in. Munich Re, Swiss Re, GE Francona, SCOR i...

Najczęściej czytane