• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polska dyplomacja uderza w gdański port

Kuba Łoginow
5 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku. Port w Kłajpedzie może zagrozić pozycji Gdańska w rywalizacji o pozycję głównego hubu na Bałtyku.

Radość z sukcesów gdańskiego terminalu DCT może okazać się przedwczesna. Ambicje odgrywania roli "bałtyckiego hubu" ma również litewska Kłajpeda, a rząd litewski, w przeciwieństwie do polskiego, zamiast teoretyzować, wspiera swój port.



"Partnerstwo Wschodnie" to flagowy program polskiego MSZ. O ile jednak działalność polskiego rządu ogranicza się do aktywności dyplomatycznej, to Litwini zaproponowali wpisanie do programu konkretnych projektów biznesowych i infrastrukturalnych. Większość z nich sprowadza się do jednej idei: stworzenia za unijne pieniądze sprawnych połączeń kolejowych i autostradowych do litewskiego portu w Kłajpedzie, który jest promowany jako "unijny port dla krajów Partnerstwa Wschodniego".

Ze względu na małe rozmiary litewskiego rynku, Kłajpeda musi szukać klientów za granicą: przede wszystkim chce obsługiwać handel zagraniczny krajów poradzieckich. Jeżeli Litwinom uda się zmonopolizować ten rynek, szanse utrzymania przez Gdańsk statusu hubu będą znacznie mniejsze.

Przedstawiciele DCT od dawna podkreślają, że gdański terminal powinien w przyszłości obsługiwać całą Europę Środkową i Wschodnią. Jest też przyszłym hubem dla całego Bałtyku. Tymczasem najatrakcyjniejsza część tego rynku (Białoruś, Ukraina i Rosja) dostanie się naszym północnym sąsiadom, a Gdańsk będzie mógł powalczyć najwyżej o ładunki ze Słowacji, Czech i Węgier - chociaż i tam ma silnych konkurentów (porty Morza Północnego i Czarnego).

Zaletą Kłajpedy jest przede wszystkim to, że Litwini potrafią doskonale dogadywać się z rosyjskim biznesem, czego nie można powiedzieć o Gdańsku. Podczas gdy Gdańsk i Gdynia konkurują między sobą, Kłajpeda wraz z portami Obwodu Kaliningradzkiego tworzą jeden wspólny kartel portowy, a ministerstwa transportu Litwy, Rosji i Białorusi uzgadniają między sobą taryfy i koordynują politykę transportową. Równocześnie MSZ Litwy porozumiało się już z Mińskiem i Kijowem i zgłosiło do "partnerstwa wschodniego" kilka konkretnych projektów transportowych - oczywiście z Kłajpedą w roli głównej.

Jeżeli litewski plan się powiedzie, pod szyldem "partnerstwa" Unia dofinansuje budowę autostrady i szybkiej linii kolejowej Kłajpeda - Wilno - Mińsk - Kijów (z przedłużeniem do Odessy), wraz z terminalami multimodalnymi i centrami logistycznymi. Ponadto litewskie MSZ z powodzeniem lobbuje w Europie Wschodniej i Skandynawii korzystne dla Kłajpedy zapisy w unijnych dokumentach, dotyczących Regionu Bałtyku. To w litewskim porcie, a nie w Trójmieście, przewidziano końcówkę międzykontynentalnej magistrali kolejowej, która będzie w przyszłości dostarczać chińskie i kazachstańskie kontenery do Europy. Chociaż tego typu zapisy w unijnych dokumentach strategicznych jeszcze niczego nie przesądzają, w przyszłości może się okazać, że jest już za późno na jakiekolwiek zmiany tego stanu rzeczy.

Zaletą Litwinów jest również skuteczny PR, prowadzony przez tamtejszych dyplomatów w Brukseli i Strasburgu. Podczas gdy wysiłki polskiej dyplomacji skierowane są na przekonanie unijnych partnerów, że jesteśmy "specjalistami od demokratyzowania Białorusi", Litwa propaguje swój kraj jako "naturalne centrum logistyczne dla byłego ZSRR". Biorąc pod uwagę rozmiar rynków wschodnich, konsekwentne wdrażanie tej strategii może pomóc Litwinom wygrać z Gdańskiem konkurencję o rolę "bałtyckiego hubu".

Czy to oznacza koniec szumnie zapowiadanego w zeszłym roku projektu Białoruskiego Centrum Towarowo-Logistycznego w Porcie Gdańsk? Wiele wskazuje na to, że pozostanie on na papierze, bo, poza deklaracjami, nic się w tym kierunku nie robi, a i sami gdańscy portowcy przestali o nim wspominać. Zresztą podobny los spotkał otwarty z wielką pompą, z udziałem prezydentów Kwaśniewskiego i Kuczmy, lądowy "most kontenerowy" między Gdańskiem a Odessą (2001 rok). Mimo wielu pieniędzy, wydanych na realizację projektu, o pociągu kontenerowym z Odessy do Gdańska już nikt nie pamięta, natomiast podobny pociąg z powodzeniem kursuje do Kłajpedy.

Czym jest morski hub?

Transport kontenerowy funkcjonuje dziś według modelu "Hub and spoke", zwanego również modelem promienistym. Bezpośrednie połączenia transoceaniczne opłaca się uruchamiać jedynie między największymi portami węzłowymi, zwanymi w branży z angielskiego "hubami", czyli "węzłami". W hubach kontenery przeładowuje się z ogromnych transoceanicznych kontenerowców na mniejsze statki dowozowe (feedery), z których promieniście rozwozi się towar do mniejszych portów w okolicznych krajach. Dużą rolę w tym systemie odgrywa też sprawnie działająca kolej, dowożąca kontenery do terminali multimodalnych na śródlądziu - czasem nawet do odległych krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Do tej pory nasz region obsługiwały huby na Morzu Północnym (Hamburg, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia) i Czarnym (Konstanca), ale wszystko na to wskazuje, że taką rolę będzie pełnić również Gdańsk. Jest tylko jeden problem: Gdańsk ma na Bałtyku poważnych konkurentów, a na naszym małym akwenie jest miejsce tylko na jeden hub, obsługujący nie tylko kraje bałtyckie, ale i Europę Środkową i Wschodnią. Mówiąc w skrócie, klucz do sukcesu Gdańska leży w stworzeniu sprawnych połączeń kolejowych z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś) oraz w pozyskaniu armatorów, którzy uruchomią linie dowozowe z Gdańska do portów rosyjskich. Niestety, w obu tych kwestiach jesteśmy daleko w tyle za naszym głównym konkurentem do roli bałtyckiego hubu, na jaki wyrasta litewska Kłajpeda.



Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (244) ponad 10 zablokowanych

  • sprzedawczyki

    To się, proszę państwa, nazywa zdrada i sabotaż.

    I co to znaczy "specjaliści od demokratyzowania Białorusi"? Piją wódkę z białoruskimi zarządcami i mówią im, że fajnie by było zrobić demokrację?

    • 7 1

  • CZYTAJĄC POWYŻSZE OPINIE WWNIOSKUJĘ, ŻE WIĘKSZOŚĆ MĄDRYCH LUDZI JEST NA SPACERZE!!!!!!!

    • 11 4

  • a pisowcy dzisiaj znowu mają swoją "akcję"... (6)

    ...opluwania, sami nie potrafią nic innego, jak obrzucać innych błotem, broń nas Boże, żeby kiedyś Kurski z kolesiami rządzili w Trójmieście, bo to dopiero będzie tragedia!

    • 17 18

    • Nigdy.To bylby koniec

      Mam nadzieje ,ze ciemny lud juz nie jest taki ciemny i tego nie kupi

      • 8 3

    • ciężej byłoby "kręcić lody"?

      • 3 7

    • totalny durniu ... tu powazne sprawy ..zyciowe dla nas .. regionu .. (3)

      a ty z zakompleksionymi sprawami .. i tak wszyscy wiedza ze PO to prywata .. korupcja .. bezrobocie i klamstwo ... i nie zmienisz tego faktu ... Tusk spisal stocznie itd. ten region juz dawno na straty ( tylko marketingowo nie ) i to jest straszne !!!!

      • 3 8

      • sam jesteś durniem (2)

        Powiedz czemu wasz prezio (PIS) nic nie robił i czekał, aż stocznie upadną? Lepiej było po cichu nic nie robiąc je wykrwawić i zwalić wszystko na następców.
        A to właśnie dzięki PISowi stocznie dzisiaj leżą. Trzeba je było ratować kiedy jeszcze była taka szansa, a nie bawić się teczkami i wojenkami politycznymi na górze.

        • 6 4

        • upadly dopiero teraz ... za PO !!! nie klam w zywe oczy !!!! i wiedziale ze tak bedzie bo (1)

          liberalowie ( PO ) dawno spisali je na straty !!!! dlaczego ... to inny temat .. za trudny dla ciebie .. i tak nie zrozumiesz ... pozdrawiam

          • 3 5

          • Kłamiesz

            teraz to one oficjalnie padły, ale poprzednicy je dobili, niestety

            • 4 3

  • imbecyle

    Jak dalej w DCT będą pracować imbecyle i oszczędzać na wszystkim co się da to nawet jak będą drogi, super rozwinięta kolej to i tak g z tego wyjdzie!!!! Co drugi to mądrzejeszy a znają się tyle na donoszeniu!! niestety taka jest prawda!!!

    • 7 4

  • PIS - (P)ropoganda (I)nformacyjna (S)połeczeństwa (16)

    hipokryzja na maksa, sami nic nie robili, nie robią i nigdy nie będą, tylko pretensje do otoczenia wciąż rosną...

    • 15 14

    • eeee nieee

      PiS - Psychiatryk i Schizofrenia
      :-)

      • 10 4

    • tylko ciekawe ze za ich rzadow mielismy najlepsze wszystkie wskazniki ekonomiczne !!! (14)

      byl to najlepszy okres po komunie dla Polski ... dla spoleczenstwa !! a podkreslam ze nie glosowalem na nich !!! i bylem bardzo sceptyczny co do ich rzadzenia .. teraz widze ze byli najlepsi i faktow nie zmienisz .. nawet taka telewizja jak TVNTusk to zobaczyla .. przejrzala na oczy !!!!

      • 2 9

      • pieprzysz jak potłuczony (13)

        gdyby nie te dwa stracone lata za "rządów" Kaczyńskich, dziś mielibyśmy już autostrady, trzeba było wtedy robić reformy, a nie bawić się teczkami

        • 9 3

        • jestes zalosny ... ale faktow nie zmienisz i to cie boli ... Tusk oznacza zastoj kraju (11)

          i spoleczenstwa ... cofniecie sie wstecz .. i wskazniki to pokazuja .. dane .. za PiSu bylo dokladnie na odwwrot .. szkoda dla Polski i spoleczenstwa ze rzady dodre dla Polski i spoleczensytwa byly bardzo nie3zadowalajace dla twz. elit .. ktore wscikle bylu ze nagle podlegaja takim samym prawom jak zwykli obuwatele !! to byl szok ... wszystko zrobili zeby PiS zmienic .. a maj wladze .. pieniadze ... czyli media w sowich rekach a luzdie to kupili niestety ... ale juz widza !!! juz przejrzeli !!!

          • 2 7

          • tak, tak, propaganda na maksa (10)

            pisiory próbują używać statystyk, żeby wykazać jak to było wspaniale (no bo była koniunktura, która w żaden sposób nie była ich zasługą), tylko kto dzisiaj wierzy w te bajki?

            • 7 3

            • koniunktura ??? bzdura ... taka sama byla za AWSem ( PO ) i SLD ... zawsze jak libralowie dochodza do wladzu (4)

              dochodza do wladzy nastepuje schlodzenie gospodarki .. leca na leb na szyje wskazniki ekonomiczne ... bezrobocie najwyzsze itd..

              • 2 4

              • liberałowie - buuuuu (3)

                ach ci straszni liberałowie! niedługo będziecie niegrzeczne dzieci straszyć liberałami, zupełnie jak u rydzyka

                • 5 2

              • jezeli Polske i spoleczednstwo masz za nic to siec cicho ... tylko (2)

                na to ciebie stac zeby lekcewazyc ... ponizac .. bez zadnej popartej faktami i prawda dyskusji ... wyobraz sobie ze jestem liberalem i niw eim co to rydzyk .. tylko jestem liberalem w pojeciu zachodnioeuropejskim a to nie ma nic wspolnego z polskim wlasciwie nie liberalizmem a feudalizmem .. ale i tak z tego nic nie zrozumiesz albo co bardzo prawdopodobne nie jest po prostu w twoim prywatnym interesie !!!!

                • 2 2

              • bredzisz (1)

                to właśnie pis miał ludzi za nic i dlatego po dwóch latach zostali wykopani za drzwi, nie można jednocześnie ludzi obrażać i liczyć na ich poparcie, jeżeli ktoś tego nie rozumie, nie powinien brać się za politykę, tylko kopać rowy

                • 4 1

              • kogo obrazac ??? bandytow ... oszustwow ... bylych SBkow ...

                wspolpracownikow . W koncu po raz pierwszy ktos w Polsce ( wolnej ) powiedzial prawde ... nazwal prawde po imieniu tak jak dawno zrobiono to w Niemczech ... wegrzech ...czechach itd. tylko w polsce nie wolno bylo ... i nastapil wrzask mediow !!! pewnych srodowisk .Kazdy normaqny uczciwy obywatel mogl sie i czull sie bezpiecznie !!!

                • 0 3

            • bajki ... rzeczywistosc to bajki ???? mylisz sie ... ludzie nie wrocili z pracy (4)

              z zagranicy a bezrobocie najwyzsze w hoistorii .. i nie pisz bzdur ze kryzys .. bo to tylko marketingowy tani chwyt i nie prawda ...

              • 2 2

              • wiesz beatko... (3)

                świat wychodzi z kryzysu gospodarczego, ale może o tym nie słyszałaś, bo akurat byłaś na "szopingu" albo na innej imprezce...

                • 3 3

              • tani chwyt Tuska zeby przykryc nierobstwo baranie ... (2)

                • 1 5

              • tak, tak, a pis się modli o kryzys (1)

                bo dla nich im gorzej - tym lepiej, no tyle, że plan się nie udał, bo Polska jako jedyna w Europie ma wzrost gospodarczy

                • 4 1

              • zobacz jaki byl za PiSu ... pewnie teraz bylby dwa razy iwekszy ,

                zreszta najwazniejsze to bezrobocie .. najwieksze w historii ... ludzie nie wrocili z zaganicy ( a mieli zgodnie ze slowami Tuska gromadnie wracac !!! ) a bezrobocie wzroslo targicznie ...a media prawie milcza

                • 0 3

        • gdyby bolek z rudym rzadzili to mielibysmy 2 japonie i irlandie razem

          • 2 3

  • też mi się tak wydaje.
    Miesza do tego Gdynię z płytkim portem.

    • 3 1

  • Hub yra Klaipedoje ;-) (2)

    Pierwsza sprawa - zdjecie stareeeee - Jak zwykle!!! Dwa... czy ktos z was widzial port w Klajpedzie... Dla nie wtajemniczonych - nie mamy szans!!!! Gdanski nadaje sie jedynie na baze dla holownikow ale napewno nie na port tej klasy... Klaipeda w swoj inwestuje, z miesiaca na miesac czegos przybywa, cos sie tam zmienia a my.. gadamy, gadamy, sunejmy wizje, opowiadamy istne herezje podczas gdy Klaipeda swoj portw stale rozwija... :-)! Sekmes!

    • 9 2

    • a Ty widziałeś DCT ?

      .

      • 1 0

    • A jak tam z głębokowodnym terminalem w Kłajpewdzie?

      • 1 0

  • Prawdziwa prawda...

    No i proszę,jak litwini się dobrze zakręcą to dotację z unii dostaną.A nasze nędzne Polskie porty Gdański i Gdyński mogą się uczyć i swoim podejściem pogrążać się w marazm.Polsko kochana niestety jesteś i będziesz daleko w tyle!!!

    • 4 4

  • ECS! ECS! ECS! ECS! ECS! ECS! ECS!....

    To jest pRYJorytet!!!! To się śni po nocach kilku bubkom, a nie jakieś tam huby. Huby mamy przy komputerach. I wystarczy!!

    • 7 7

  • głupia polsko obudź się !!! - wspierajcie porty , budujcie drogi , autostrady , budujcie kolej , takie zadupiałe państewko nas na łopatki rozłży - wstyd - politycy do kostnicy !!!!

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane