• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • Większy terminal na przyjmowanie więcej chłamu z Chin....

    • 4 0

  • Xero Gdyni (5)

    Ale mi nowości. Przecież dokładnie taki sam koncept przedstawił ponad rok temu Port Gdynia, z LNG i elektrownia na końcu pirsu

    • 6 4

    • Tyle że Gdynia od lat przedstawia jedynie koncepty a inni nie wizualizują, tylko działają. (2)

      • 3 2

      • ? (1)

        A to co pokazał Port Gdańsk to nie TYLKO wizualizacja? Rozumiem, że pracownicy już stoją z łopatami i kopią...

        • 2 4

        • No tak, rozumiem. Więc skoro masz problem ze standardowym lądowaniem na naszej planecie,

          to natychmiast uruchom procedury awaryjne. Over ...

          • 1 1

    • Modliszka? (1)

      Prężenie w Gdańsku służy jedynie kampanii politycznej. Bo jak inaczej zrozumieć tą inwestycję gdy za miedzą w Gdyni od dwóch lat port zewnętrzny jest juź w realizacji?

      • 1 3

      • Ty zadzwoń z tym newsem do prezesa portu w Gdyni, bo on nic nie wie, że ten port zewnętrzny już realizują.

        • 1 0

  • (1)

    Ekstra, centralny przekop, centralny port, centralny kosmodrom, centralny prezes. Puknijcie się w czółko. Centralnie

    • 6 6

    • Lepiej zbierać szparagi u niemca, ewentualnie od rana do nocy lizać rowa w niemieckim korpo za 15 % procent pensji, kupować w niemieckim markecie, kasę trzymać w niemieckim banku. Prawdziwy demokrata i europejczyk tak robi.

      • 1 2

  • DCT (2)

    Cos tu nie pasuje...Po co inwestowac tyle kasy w budowe nowego portu, jak wewnatrz Portu Gdańskiego jest tyle niewykorzystanych terenów i nabrzezy. Poza tym Panstwo Polskie kupiło terminal DCT który sie rozbudowuje i jaki sens jest budowy kolejnych 2 terminali kontenerowych???

    • 8 6

    • myslisz?

      a moze pomysl ze port wewnętrzny ma parametry uniemożliwiające wpłyniecie największych statków, których jest coraz wiecej?

      • 3 1

    • DCT to kontenery

      a to nie wszystko.
      Dalsza rozbudowa DCT to konflikt z mieszkańcami (Stogi).
      Jest koniunktura, to się buduje. Jak jej nie będzie, to się na pewno nie zbuduje.
      A jak znowy przyjdzie, to ręka w nocniku, bo sie nie zbudowało i nie ma czym i gdzie (casus Gdynia...).
      To proste i jednocześnie nieproste.

      • 3 0

  • Plagiat?

    No nie wierzę... Cały rok pracy, aby skopiować koncepcję Portu Zewnętrznego z Gdyni, która zakłada takie same funkcje od LNG po elektrownie na końcu. Ciekawe ile skasował projektant za odwzorowanie projektu z Gdyni?

    • 4 1

  • Zza obwodnicy (1)

    Puknijcie się w czoło wizjonerzy z Bożej Łaski! Już teraz infrastruktura drogowa i kolejowa jest niedrożna. Ciekawe co się będzie działo na trójmiejskich drogach, jak będziemy ładować środki w gigantomanię rządzących? Już teraz, bez takich inwestycji obwodnica permanentnie stoi. Może warto najpierw przemyśleć takie mało istotne logistyczne problemy? I przede wszystkim zacząć inwestować w drogi i kolej, żeby się wreszcie chociaż pendolino mogło rozpędzić, a wagoniki z portu miały gdzie wyjechać. Typowe polskie piekiełko. Jedna gospodarka i dwa porty jako dwie zwalczające się korporacje. Po grom dwa porty zewnętrzne? Port Gdańsk ma kompleksy, jak Gdynia coś planuje to Gdańsk nie może być gorszy i szybko podnosi łapkę do odpowiedzi? Może bawcie się w tę dziecinadę za własne pieniądze, a nie za nasze podatkowe. Mega słabe

    • 4 5

    • Ile tego typu portów

      Jest w "niewielkiej" Danii?

      • 3 0

  • Mamy Lubekę, Hamburg i Kilonię. Po co Gdańsk? (3)

    - Koledzy z różnych państw w PE pytają mnie "co sie z wami stało?! Kiedyś byliście reprezentantami naszych interesów.."
    Michał Boni

    • 13 4

    • Teraz mamy Klajpedę (1)

      Viacarpatia

      • 3 2

      • Widzę, że wreszcie jest internet w Tworkach.

        • 3 1

    • Boni to folgzdojcz, tak jak Tusek, lewndowski i cała patologia z Gdańska!!!!!!!!!

      • 4 1

  • Nie wiem co to jest

    • 2 0

  • 11 mld.!

    Jaki sens budować za taką kasę 2wuch terminali kontenerowych kiedy polska kupiła DCT ?!jaki sens budować port centralny kiedy w budowie jest w gdyni port zewnentrzny

    • 3 3

  • Trakt św Wojciecha...

    ostatni etap okolice Zrębu już studzienki się zapadają, dziury wszędzie w mieście...
    Gdańsk to jedna wielka porażka infrastrukturalna, kto tym miastem zarządza?????

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane