• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • Jest tylko jeden mały problem (1)

    W ciągu kilkudziesięciu lat (40-60) poziom wody podniesie się o 1-1.5m. No i będzie trzeba wszystko przebudować :-(

    • 3 11

    • To sie do Radomia przeniesie. Tylko tej stepki zal. Tej ze Szczecina.

      • 2 1

  • Zapamiętajcie moje słowa. (3)

    Wystarczy, że to się nie spodoba Berlinowi, a zaraz tam wjadą tzw. ekolodzy (Adam W. już się pewnie pakuje. Tylko przelew pójdzie). Następny krok to będzie tzw. komisja europejska (czyli organ pilnujący, aby nie było w Europie konkurencji dla Niemiec I Francji). Na sam koniec pójdzie KOD i reszta pożytecznych i**otów. Uwalą tę inwestycję.

    • 24 7

    • (1)

      Nie boj nic. Braun z Korwinem i Godek nas obronia.

      • 2 4

      • Ciężko mi jakoś uwierzyć w skuteczność ich obrony. Autostrady były potrzebne, żeby Niemcy i Francuzi mogli wozić towary na wschód, więc powstały. Z portami to już zupełnie inna bajka.

        • 6 0

    • Zapomniałem dodać, że takim pomysłom najlepiej się ukręca łeb przy pomocy ludzi, którzy uchodzą za Polaków. Boni, Lewandowski, Gräfin von Thun und Hohenstein, Zwiefka, Tusk, Hübner, Bielecki itd. W razie czego zawsze można powiedzieć, że to przecież nie Niemcy, a sami Polacy tak zadecydowali.

      • 3 0

  • Port (4)

    Ten cały port centralny nigdy nie powstanie. To są mrzonki. Niemcy do tego niedopuszczą. Pomogą im w tym władze Gdańska i całego Pomorza. Jak to powiedział Lewandowski, w Unii Europejskiej nie ma równości. Wygrywają najsilniejsi gracze. Nimi są Niemcy. My musimy się podporządkować. Największa wymiana handlowa jest na osi wschód - zachód i zgodnie z wytycznymi Niemiec w Polsce mają rozwijać się regionu położone na tej osi czyli Warszawa Wrocław Poznań Kraków. Pomorzacy muszą nauczyć się żyć na prowincji. Tusk to powiedział już w latach dziewięćdziesiątych. Pod zaworem niemieckim i w czasach wolnego miasta port w Gdańsku był portem prowincjonalnym. Tak się teź teraz stanie prędzej czy później.

    • 17 17

    • (1)

      Kacperku już po dobranocce

      • 5 6

      • Odpowiedź

        Kacperek to dla mnie małolat Ty też dla mnie jesteś małolatem

        • 4 1

    • Był czas, że wolne miasto Gdańsk miało większe PKB niż cała nowa Polska.

      Dla Niemców to faktycznie była prowincja, jakby wyspa turystyczna.

      • 0 2

    • jakaś wieczorna wachta? Cały tabun prawych i sprawiedliwych wrócił po mszy wieczornej i pierdoły wypisuje

      • 2 3

  • tylko nie chińczycy!!!!

    tylko nie bierzcie chinoli do spółki bo skończy się jak nowy port w Hajfie budowany przez chińskich inwestorów (czytaj chiński rząd komunistyczny).... okazuje się że tak żydzi podpisali z nimi umowę (czytaj ktoś z rządu wziął niezłą łapówę) że port jest eksterytorialny i obsługiwany przez chińskich pracowników przywiezionych tam specjalnie do obsługi a władze izraela nic nie mają tam do gadania.....więc nie popełnijcie tego samego błędu

    • 11 0

  • by uprzedzić tvPis (1)

    To wszystko mieściło się w planach i strategii rozwoju Portu. Gdańsk i nosiło mało efektowną nazwę portu zewnętrznego . Swirownia musi.polac to patriotycznym sosem stąd Narodowy albo Centralny w nazwie .

    • 12 4

    • Nazwa centralny przewijała się już za czasów PO.

      Poszukaj choćby na tym portalu. Chodzi o jego położenie.

      • 3 1

  • I dobrze. Bez inwestycji będziemy dalej kolonią niemiecką

    • 13 1

  • (2)

    Proszę portal Trójmiasto o wprowadzenie komentarzy z możliwością identyfikacji piszącego.
    Wasz portal staje się siedliskiem trolli!

    • 1 6

    • Bzdury (1)

      Chcę być anonimowy, a moderator i tak ma moje ip

      • 1 0

      • twoje ma

        ale ruskiego "studenta" z fabryki trolli pod leningradem już nie

        • 0 1

  • 23 września 1922 (3)

    "Sejm RP przyjął ustawę w sprawie budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu. Budowa ruszyła, ale prowadzono ją początkowo dość ospale, ograniczając się do robót ziemnych i wzniesienia tymczasowej przystani dla okrętów MW i schroniska dla rybaków."

    Czy coś się tam zmieniło przez ostatni wiek?

    • 0 6

    • tak, głównie dwa okresy

      1939-1945 - rozbudowa stoczni i zaplecza floty wojennej, przeniesienie z Gdańska działań związanych z przemysłem stoczniowy.

      1970 ~1990
      Jedna z największych stoczni w Europie. Na pewno największa suwnica i suchy dok.

      dalej już tylko zjazd...

      • 6 0

    • musieli do portu nowoczesne wówczas miasto dobudować... (1)

      to trochę zajmuje zasobów.

      • 0 2

      • miasto samo się zbudowało

        Miasto slumsów i substandardów.
        To nie złośliwość ale nazwanie faktów po imieniu. "biała Gdynia" to mit, to dwie trzy, ulice i budynki budowane przez instytucje państwowe. Reszta to byle dach nad głowa. Do dzisiaj tego reliktem jest Pekin czy zbocza Oksywia.
        Przedwojenna Gdynia to brak podstawowych usług cywilizacyjnych, epidemie i przeludnienie. Ale tak wyglądał cały kraj a tu przynajmniej była praca.

        • 2 0

  • coś pięknego

    Bałtycki Port na miarę Gdańska, Polski i Europy. Bardzo się cieszę z tego artykułu.

    • 5 0

  • Jestem ciekaw czy wzięto pod uwagę

    wzrost poziomu morza o 1-2 metry do końca stulecia, kolejne 5-15 metrów do końca kolejnego oraz zamiar całkowitej dekarbonizacji gospodarki do 2050 roku i wpływ tegoż na transport morski vs szynowy

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane