• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny: wybrano ostateczną koncepcję

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Port Centralny nie będzie się stykać z plażą na Westerplatte.
  • Docelowo mają powstać dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.
  • Na potrzeby Poru Centralnego powstanie nowy układ drogowy.
  • Ostatnim elementem ma być terminal LNG i elektrownia.

Dziewięć terminali, 19 km nowych nabrzeży, 8,5 km falochronów, 9 km dróg i estakad, sześć wiaduktów - Port Gdański pochwalił się gotową koncepcją Portu Centralnego. Całość ma kosztować ponad 11 mld zł. Pierwszy etap budowy ma być gotowy w 2029 roku. Teraz czas na prace środowiskowe.


Czy Port Gdynia i Port Gdańsk powinny w tym samym czasie budować nowe, duże porty zewnętrzne?


Dwa terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG, przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich - tak ma wyglądać Port Centralny, który ma powstać w Porcie Gdańsk.

- Dziś o konkurencyjności decydują szlaki transportowe. Infrastruktura, którą mamy, na tę chwilę wystarcza, ale rola i znaczenie Portu Gdańsk jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Wschodniej sprawi, że w perspektywie kilkunastu kolejnych lat musimy myśleć o nowoczesnej i wydajnej głębokowodnej przestrzeni ze starannie zaprojektowanym, innowacyjnym zapleczem - powiedział Łukasz Greinke, prezes ZMPG.
Zespół koncepcyjny oszacował, że kolejne terminale kontenerowe w Gdańsku, terminal dla wycieczkowców czy terminal dla stoczni i przemysłu offshore, to te obszary, które mogą liczyć na zainteresowanie partnerów i inwestorów.

- Wciąż prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami projektu. Na ich podstawie, na podstawie zainteresowania powstał ta koncepcja. Jednak ostateczny kształt Portu Centralnego zależeć będzie od tego, kto ostatecznie zadeklaruje udział. Zależeć będzie od tego co powiedzą rynki, co powiedzą klienci - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni



Za opracowanie koncepcji odpowiadało konsorcjum Projmors Biura Projektów BudowlanychMostów Gdańsk. Wykonawcy pracowali niemal rok i przygotowali sześć wstępnych koncepcji Portu Centralnego. Ostatecznie wybrano jedną.

- Nad tym projektem pracowało 60 specjalistów z różnych dziedzin. Zaczęliśmy od diagnozy ekonomicznej, która miała nam odpowiedzieć na pytanie, jaki ma być ten port, dla kogo. To niełatwe zadanie, bo trzeba było spróbować ocenić, jakie potrzeby w transporcie morskim wystąpią w dalekim horyzoncie czasowym, czyli 2050 roku. Potem wkroczyli inni specjaliści, od hydrotechników po archeologów i specjalistów od ochrony środowiska - mówi Krzysztof Postoła, generalny projektant Projmors. - Złożoność zadania polegała też na utrudnionym dostępie od strony lądu. W sąsiedztwie jest historyczny obiekt, jakim jest Westerplatte.
W myśl założeń port, który powstanie na wodzie nie będzie stykał się bezpośrednio z plażą na Westerplatte. Chodziło o zachowanie w nienaruszonym stanie historycznego pola bitwy.



Port Centralny obejmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha zalądowionej powierzchni. Projekt przewiduje powstanie dziewięciu terminali. Wybudowane zostaną cztery obrotnice i trzy tory podejściowe.

- Zaplanowaliśmy trzyetapową budowę Portu Centralnego. O tym, które terminale pojawią się najpierw, zadecyduje rynek. Członkowie Zarządu wraz z Departamentem Handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - tłumaczy Marcin Osowski.
Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w 2019 roku. By zrealizować budowę poszczególnych etapów, konieczne są m.in. prace archeologiczne, badania środowiskowe i projekty budowlane. Budowa Portu Centralnego w docelowym kształcie, jaki obejmuje koncepcja, ma kosztować ponad 11 mld zł, uwzględniając wydatki po stronie administracji morskiej na budowę nowych falochronów, obrotnic i torów podejściowych. Zarząd Portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego. Pierwsze terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.

Miejsca

Opinie (311) 7 zablokowanych

  • (1)

    Pic na wodę fotomontaz.

    • 10 7

    • To tylko koszt badań archeologicznych i wydobycia bursztynu. Reszta i tak nigdy nie powstanie. ;-)

      • 2 2

  • (3)

    To się pani Angela zdenerwuje, jak otrzyma taką wiadomość.
    Pan Tusk znowu będzie musiał przepraszać.

    • 25 9

    • (1)

      Taka rola pana Tusk'a w Brukseli.
      Będąc premierem prawie 40 milionowego państwa, porzucił odpowiedzialność za kraj, by zostać zwykłym urzędnikiem nominowanym.
      A wszystko PO to cytując pana Donalda Tusk'a, by w Polsce, żeło się lepiej wybrańcom Platformy Obywatelskiej.

      • 6 3

      • Ciekawe ile jest ludzi w Polsce - wg Niemców ?

        Na pewno jest ze 150tyś...

        • 0 0

    • czy wy naprawdę macie mózgi tak przeżarte pissowską propagandą że juz tylko takie głupoty umiecie pisać. Pani Angela, pan Władimir, cały świat już drży ze strachu bo Polacy sobie znowu pofantazjowali. A co, zrobimy lotnisko dla całej Europy, port dla połowy Europy, przekop na miarę Kanału Sueskiego. Miał Kurski rację - durny naród to kupi. I kupuje

      • 0 2

  • znowu władze gdańska się obudziły gdy Gdynia ich wyprzedza

    • 4 7

  • Podać nazwisko (2)

    Dobre sobie.
    Port w Elblągu z torami wodnymi będzie kosztowac nie mniej niż 4 mld złotych..
    To jest mój szacunek. Niezbędny spzręt do wykonania to.
    4 pogłębiarki..20 szaland a zależnie od etapu barek pełnopokładowych..lub samorozładowczych.
    Przebudowa torowisk w porcie Gdyńskim ..oferta zaakceptowana to 2 mld złotych.
    Ktos tu . robi a siebie albo z nas i**otów.
    Prosze o jego nazwisko.. firmowanie nazwiskiem to że bajki nie będa opowiadane.

    • 11 6

    • Mateusz Krzywousty ?

      • 1 2

    • .

      tylko, że w porcie w Gdańsku przeładowano ok 144 raza więcej towaru niż w Elblągu
      (360 000 ton - Elbląg, 52 154 098 ton Gdańsk)

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Patrząc perspektywicznie

    należałoby uwzględnić w koncepcji rozwoju terminal bunkrowy LNG oraz stacje cold ironing.
    ..a właściwie od tego zacząć.

    • 19 3

  • kodziarstwo kontratakuje? (5)

    Wystarczy nie kraść!

    • 23 8

    • twoje skretynienie przekracza normy przyjęte nawet na Sreberku (2)

      • 3 5

      • A co z VAT ?

        • 3 3

      • kodziarstwo kontratakuje?

        Rozumiem że jesteś stałym bywalcem na sreberku?

        • 4 3

    • (1)

      Nalezy ci prowizja , za tak blyskoyliwy tekst. Dostaniesz jeden promil od zysku z dwoch wiez i dwa promila od zysku na nieujawnionym majtku Mateuszka klamliwego.

      • 0 3

      • kodziarstwo kontratakuje?

        A ile prowizji dostałeś od ryżego za ambergold?

        • 1 0

  • port gdańsk

    zatrudnić zydow z urzędu miasta dulkiewicz biznesmena r,budnika i sprzątaczy

    • 7 8

  • Od kiedy Port Gdańsk leży w Europie Wschodniej ? W takim razie Tallin, Helsinki i St. Petersburg są w Europie

    Dalekowschodniej...

    • 8 3

  • Opinia wyróżniona

    Zlikwidować port wewnętrzny i przeniść stocznie... (2)

    ... aby te tereny odzyskało miasto pod nowe inwestycje biurowe i mieszkaniowe.

    • 26 39

    • aha - już deweloperek skomle

      ....tak, tak, od 1990 banda kilku cwaniaków czai sie na te tereny - wasze niedoczekanie

      • 11 4

    • na razie mamy

      wystarczająco dużo niezagospodarowanych terenów postoczniowych.

      • 1 0

  • No wizja fajna. Ja bym wolal zobtczyc wizje dwoch wiez i autostrady biegnacej przez dzailki Morawieckiego

    • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane