Port Gdańsk. Spadek przeładunków, ale awans w rankingach

Najnowszy artukuł na ten temat

Port szuka chętnych na dzierżawę terenów w Porcie Centralnym

Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku).
Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku). fot. materiały prasowe

Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Jednak pomimo wpływu światowego kryzysu i trwającej pandemii gdański port awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich (według ESPO, czyli European Sea Ports Organization) wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce, oraz nadal jest czwarty na Bałtyku.



- W ciągu ostatniej dekady potroiliśmy nasze przeładunki. Przypomnijmy, że w 2019 roku w naszym porcie przeładowano rekordowe 52 mln ton. Nawet jeśli efekt epidemii będzie trwał nadal, to korekta w naszym porcie będzie niewielka. Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów. Port Gdańsk jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców, takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach. Jesteśmy portem uniwersalnym, potrafimy zdyskontować spadki innymi grupami przeładunków. Nasi mniejsi operatorzy, działający w Porcie Wewnętrznym, reagują na zmieniającą się sytuację zdecydowanie bardziej elastycznie, tym samym nadrabiając straty wyspecjalizowanych największych terminali - mówi Adam Kłos - dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Gospodarka morska w Trójmieście



Porównując sześć miesięcy 2020 roku z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki zboża (+188,8 proc.), innych masowych (+10 proc.) oraz rudy (+1127 proc.). W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rok do roku - paliwa (-33,4 proc.), węgiel (-23,7 proc.), drobnica (-3,6 proc.) kontenery (-4,1 proc.) ro-ro (-40,1 proc.) oraz drewno (-98,1 proc.). Podział struktury przeładunków w I półroczu 2020 roku przedstawia się następująco: masowe płynne 29,6 proc., masowe suche 23,9 proc., ładunki drobnicowe 46,5 proc.

Pomimo spadku wolumenu w I i II kwartale przed Portem Gdańsk stoi perspektywa odbicia w III lub IV kwartale 2020 roku ze względu na rolę transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego. W okresie od stycznia do kwietnia 2020 roku liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 1476, co oznacza nieznaczny spadek w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku (20 057 GT/statek) niż w 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych oraz dużych tankowców w I i II kwartale 2020 roku.
 
Dominującą grupą ładunkową w I półroczu 2020 roku jest nadal drobnica, osiągając rezultat 10 984 740 ton. Mimo wznowienia działalności chińskiej gospodarki, brak popytu w Europie i USA doprowadził w I półroczu 2020 do pogorszenia się sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów, nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku (pierwszy jest Sankt Petersburg).

Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku (po trzech portach w Rosji - Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg), wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku). Za to gdański port awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce (pierwsza trójka to porty w Rotterdamie, Antwerpii i Noworosyjsku).

Natomiast udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku wyniósł 46 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

Opinie (46) 1 zablokowana

  • Może i jest spadek w obrotach, ale w sprawach odpraw i premii dla zarządu to jestem pewny, że pieniedzy nie zabraknie;)

    • 40 8

  • Jest też na I miejscu wśród portów konstelacji Orion !

    • 7 4

  • Dyr wuefista (3)

    Nowy Vice raczej pasuje do Janowa a Pan Dyr handlowy to nauczyciel WF - jadą dalej z tematami

    • 25 6

    • (2)

      Dlaczego nie piszesz wszystkiego: Akademia Wychowania Fizycznego, Politechnika Gdańska, MBA w Instytucie Nauk Ekonomicznych PAN i co istotne - 20 lat praktyki na menedżerskich stanowiskach w zarządzaniu sprzedażą w największych światowych koncernach. Chłop ciągnie tą Firmę z całym zespołem handlowym jak nikt nigdy dotąd! tak trzymaj Adam! W Polsce miarą sukcesu często jest liczba wrogów i zazdrośników.

      • 8 8

      • Ile czasu spedzasz pod jego biurkiem?

        • 11 2

      • "Miarą sukcesów jest liczba wrogów" z cyklu cytaty Stalina

        • 3 1

  • Saletra na placach (3)

    Żeby tylko pewna spółka.... która miłuje się w składowaniu materiałów niebezpiecznych w sposób wymyślony w głowie prezesa i rodziny, nie wzieła w rankingu w którym udział już Bejrut zgłosił.

    • 30 1

    • Jak rąbnie to się zajmą ?

      • 1 3

    • Drugi Bejrut może być ?

      • 1 3

    • Czy ktoś to kontroluje ? Nie bo po co ? Tyle lat i nic się nie stało !

      • 2 4

  • ale skąd ten ranking? wg jakich źródeł? (2)

    • 12 5

    • z kątowni (1)

      wyobraź sobie że inne porty również publikuja swoje wyniki i można sobie porównać. To nie jest wiedza tajemna.

      • 11 1

      • ale ja pytałem skąd ten ranking a nie czy inne porty publikują swoje wyniki, bo to jest oczywiste

        Więc skąd ten ranking?

        • 1 1

  • hej hej hej, hej hej hej, inni mają jeszcze gorzej

    • 7 0

  • (2)

    Akurat Adamowi Kłosowi nie można odmówić zaangażowania. Nowy vicek za Osowskiego typowy syn powiatowego ojca działacza partyjnego. Za bystry to nie jest :D
    Nie pasuje do ekipy.

    • 15 5

    • Hahaha (1)

      Plejada gwiazd w tym porcie.

      • 6 0

      • Lol

        Ekipy? Chyba gangu Olsena! Spójrz na wszystkie wypowiedzi Greinke: stek frazesów. Ciągle te same formułki. Jedyne w czym ten człowiek jest dobry to bałagan i mobbing

        • 5 0

  • PiS degraduje port

    Stołki obsadzone a port się stacza .

    • 25 6

  • VIK

    Moglbys sporzadzic tabele z danymi...

    • 6 0

  • Propaganda (1)

    VIK - dobrze byłoby przywołać buńczuczne zapowiedzi o wejściu na podium w 2020 i wyprzedzeniu jakiegoś rosyjskiego portu bałtyckiego. Może nauczą się czegoś co zwie się pokorą.

    • 13 6

    • Adam Snop

      Adam Kłos mógł skończyć nawet Sorbonę, nie zmieni to faktu że wypowiada się na poziomie cfaniaczka z Pragi. Alianse, awanse, grywalizacja, pierdoły i frazesy podsłuchane u kołczy personalnych, którzy za pieniądze spółki skarbu państwa szkołą dział handlowy

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Andrzej Adler

Prezes zarządu i jeden z współzałożycieli DGT, firmy zajmującej się telekomunikacją i...