• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia nie "gasi światła" tylko inwestuje miliard złotych

Wioletta Kakowska-Mehring
20 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano 40 procent więcej ropy i ropopochodnych.

Większa obrotnica, nowy terminal promowy, centrum logistyczne, pogłębiony tor wodny i... barka do bunkrowania LNG. Gdyński port do 2020 roku wyda na inwestycje ponad 1 mld zł. Będą to fundusze unijne i  środki własne, których portowi nie brakuje.



W ub. roku w Porcie Gdynia przeładowano 21,2 mln ton, co stanowi rekord w historii portu. Jest to prawie o 9 procent więcej niż w roku 2016. W sumie przeładowano o ponad 40 procent więcej węgla i koksu oraz prawie 40 procent więcej ropy i ropopochodnych. W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna oraz drobnicy. Rok 2017 to także większa liczba zawinięć statków, w 2017 było ich 3540, a rok wcześniej 3501, z czego największy wzrost dotyczył promów i kontenerowców. Zwiększeniu uległ również średni tonaż masowców zawijających do portu.

Więcej wycieczkowców



Wizytówką Portu Gdynia są od wielu lat są jednak zawinięcia wielkich wycieczkowców. Od maja do września 2017 roku przy Nabrzeżu Francuskim cumowało 41 jednostek z prawie 90 tysiącami pasażerów na pokładach. Wielkim wydarzeniem ubiegłorocznego sezonu była wizyta w czerwcu jednego z największych wycieczkowców świata "Norwegian Getaway", jednostki o długości 325 m (GT 145655), która przypłynęła z prawie czterema tysiącami pasażerów.

Czytaj też: Port Gdynia chce wykorzystać wzrost na rynku paliw

Lepszym wynikom przeładunkowym towarzyszą doskonałe wyniki finansowe. Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia przekroczył 77 mln zł i jest wyższy aż o 28 proc. w porównaniu do wyniku uzyskanego w 2016 roku.

- Cieszą nas obecne rekordy, bo pokazują, że przyjęta strategia rozwoju jest słuszna i podążamy właściwą drogą. Przybliża nas to również do realizacji sztandarowego projektu inwestycyjnego Portu Gdynia, tj. budowy Portu Zewnętrznego. Jest to projekt skomplikowany, ale nie boimy się wyzwań. Wiemy, że przyniesie realne wpływy do budżetu państwa i samego miasta Gdyni. Zadbamy o jego poparcie i będziemy kontynuować rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Warto zaznaczyć, że w przypadku tej inicjatywy szczególnie istotne jest wybudowanie Drogi Czerwonej - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

A przed Portem Gdynia duże inwestycje. Te ujęte w planie nakładów na lata 2018-2020 warte są ponad 1 mld zł, a wśród nich budowa publicznego terminalu promowego, przebudowa Nabrzeża Helskiego, budowa obrotnicy i poszerzenie wejścia wewnętrznego (ze 100 m do 140 m), jak również pogłębienie akwenów portu wraz z zabezpieczeniem nabrzeży. To wszystko ma wzmocnić pozycję Portu Gdynia wśród portów regionu Morza Bałtyckiego.

Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dzięki funduszom unijnym, dostępności finansowania zewnętrznego oraz zainteresowaniu portem inwestorów branżowych, długofalowy program modernizacji i rozwoju Portu Gdynia ma znaczące szanse powodzenia - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Bunkrowanie LNG



W planach są duże, kluczowe inwestycje, ale są też te, które wpłyną na postrzeganie Portu Gdynia, jako nowoczesnego i przyjaznego środowisku.

- Coraz więcej statków przybywających do portu, zwłaszcza wycieczkowców to jednostki napędzane LNG. Dlatego Port musi przygotować się na bunkrowanie tego paliwa - mówi Adam Meller. - Wykorzystanie ekologicznego paliwa czy produkcja energii elektrycznej z LNG to nowe obszary, ale to pomoże nam przyciągnąć nowych armatorów.
W planach jest kilka projektów, m.in. bunkrowanie z autocysterny, zbiorników kontenerowych, z barki do bunkrowania LNG, a docelowo bunkrowanie dzięki pływającej elektrowni zasilanej LNG. W tej materii Port Gdynia będzie współpracował z zewnętrznymi podmiotami - PGE Energia Odnawialna i PGNiG.

Terminal zewnętrzny w Porcie Gdynia.

Miejsca

Opinie (109)

  • skoro wbrew faktom twierdzicie, że tak się rozwijanie, (11)

    to dlaczego szczurek tereny portowe sprzedaje pod budowę bloków?

    • 38 21

    • a które to prezydent sprzedał ? (7)

      jeśli bez wiedzy Portu i zapisów w księgach notarialnych no to ładny pasztet.
      Moim zdaniem jest to niemożliwe :))

      • 10 8

      • (3)

        ten kołek pewnie ma na myśli tereny po stoczni Nauta przy ul Waszyngtona albo Dalmor. Pewnie drugi taki mądry mu powiedział, że to tereny należące do miasta które teraz sprzedaje.

        • 11 7

        • Dokładnie. Ten troll tylko czeka na okazję, żeby napisać "Port upada",, "Szczurek sprzedaje port deweloperom". (1)

          "Kwiatkowski przewraca się w grobie" itp. frazesy.

          • 10 7

          • Szczurek Won! itd

            • 0 3

        • Nauta sprzeda temu kto da więcej. Jak miasto umożliwi budowę mieszkaniową to kto da najwięcej? Brońmy Gdyni jako miasta portowego

          • 1 3

      • to nie takie proste "mieć -> sprzedać" (2)

        Ale to są prawnicy...
        Ważne aby trafiło w odpowiednie ręce.

        • 5 4

        • kolejny dureń od teorii spiskowych (1)

          powiedz lepiej gdzie jest ta szara sieć
          która Kaczyński na was zarzucił
          żeby wybory wygrać,

          fala kłamstwa i pomówień
          i do dziś nikt nic nie widział,
          jedyne co widać to jak pisowscy,
          bolszewicy i faszysci mordy do koryta przyssali
          ty ciemny ludzie

          • 4 4

          • widział i mówił od wielu lat

            Ale kto słucha trola z forum?
            "Skoro nowy plan zagospodarowania tej części miasta przewiduje, że na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

            • 2 2

    • Co za troll, będzie powtarzał te głupoty o terenach Dalmoru sprzedawanych rzekomo przez Szczurka pod deweloperkę. (1)

      • 7 8

      • i o tych fabrykach w centrum miasta

        co tak wspomina z rozzaleniem za czerwoną armią

        • 2 3

    • "zważone będą uczynki"

      "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron – co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.

      We wrześniu 2014 r., w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przygotowano projekt rozporządzenia o kolejnej zmianie granic portu Gdynia. Chodziło głównie o objęcie tymi granicami terenów Stoczni Marynarki Wojennej, które do tamtej pory znajdowały się poza ich obrębem, a które w wyniku upadłości tej firmy mogłyby trafić nawet w ręce deweloperów, a zarząd portu nie mógłby skorzystać z prawa ich pierwokupu."
      "Skoro nowy plan zagospodarowania tej części miasta przewiduje, że na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      • 9 5

  • Odnosnie cumujacych w Gdyni wycieczkowcow. (4)

    Czy czasem nie wypuszczaja swojego szamba do naszych przybrzeznych wod. Czy to ktos z naszych kontroluje/nadzoruje? Taki statek z miej wiecej 2000 pasazerow a moze i wiecej, to potrafi narobic porzadnego bagna wypuszczajac potajemnie scieki do basenu. Obym sie mylil ale nie daje mi to spokoju...

    • 3 8

    • (1)

      Zapewniam, że w tych czasach żaden armator ani kapitan nie pokusi się wypompować ścieków. Poza tym każdy port ma służby kontrolne do sprawdzenia ile i co jest w zbiornikach. Każde wypompowanie i transfer między zbiornikami musi być odnotowany. Ci kontrolerzy to także miejsca pracy.

      • 3 1

      • ciężarówki maja tachografy

        samochody maja liczniki...
        a księgowi muszą odnotować przychody i rozchody.
        Tyle teoria. A praktyka?

        • 2 1

    • (1)

      W porcie nie wypuszczają tylko 24 mile morskie od lądu. W portach na Bałtyku muszą to wszystko zbierać do zbiorników. Nie jest to zwykłe g...no tylko obrobione(trochę rozpuszczone przez bakterie i chlorowane) przez tzw" sr*cz maszynę" (sewage plant).

      • 4 0

      • Za burtę tylko woda poniżej 15 ppm. Kontroler przychodzi np w Gdyni i sprawdza ile sludge było w ostatnim porcie, ile czasu pracowała "sr*cz maszyna" a ile jest teraz. A jak się coś nie zgadza w zapisach to kary są poważne.

        • 3 0

  • (1)

    nie przenosić steny do centrum!

    • 3 0

    • do strefy muzealnej...

      Chciałes powiedzieć?

      • 1 1

  • (2)

    wybory -- tuż, tuż

    • 24 5

    • 500+ zadziałało (1)

      wiec czemu nie stosować sprawdzonych metod demokratycznych

      • 1 4

      • a kto bronił to zrobić obecnej opozycji?

        Zdobyć władzę to jedno ale utrzymać, to drugie.
        Co widać po resztkach dawnej świetności, widać co "kleiło" tę grupę...

        • 3 3

  • NIe wierze........w ani jedno slowo. najpierw drogi dojazdowe (1)

    Bo Gdynia to korek a oni tu terminale usypuja juz....nie wiem co przyjeliscie ale mozg wam wymiotlo mocno.
    Bzdury i prezentacje na ekranie. Tyle jest i bedzie.
    Gdynia to juz bedzie dziura w d.....z blokami nad woda i dla kazdego mieszkanca jacht pod oknem!!!!
    Wy macie w tych glowach siano jednak.

    • 13 3

    • czego się drzesz głupia

      jak rozdzierana żaba

      • 0 2

  • o obrotnicy itd słysze od 10 lat i już już już ma powstać tylko zawsze jest jest jakieś ale:))) (5)

    czysta propaganda i jestem pewien, że do rzeczonego 2020 roku niewiele powstanie.

    • 34 18

    • Piedol*** (2)

      Obrotnicę już robią. Aktualny etap to badanie ferromagnetyczne dna, czyli po ludzku, sprawdzają ile złomu leży na dnie, żeby pogłębiarki nie uległy uszkodzeniu.

      • 5 2

      • JUŻ:))? szczurze tempo:))) (1)

        • 2 3

        • co za dekiel

          idź betonie bez szkoły
          nachlać się w bramie
          bo tylko to umiesz

          • 2 3

    • Oczywiście do 2020 może powstać kilka wieżowców, tylko co Gdynia i jej mieszkańcy z tego będą mieli? Nawet niektórzy deweloperzy nie są z Gdyni i tu nie płacą podatków.

      • 6 2

    • Obrotnicę już robią, to samo z terminalem promowym.

      Pojedź do portu i się porozglądaj

      • 4 1

  • Porty bogate, tylko ludziom płacą psie grosze.

    • 6 0

  • żeby wycieczkowce mogły się mocniej przelożyć na gospodarkę w Gdyni .... (2)

    ...to musiałyby powstać w Gdyni jakieś atrakcje do zaliczenia przez turystów w kilka godzin-np. oceanarium z prawdziwego zdarzenia ( tak jak np. w Barcelonie)
    inaczej skorzysta głównie Gdańsk - chociaż i to dobre :)

    • 10 2

    • nie muszą to być atrakcje turystyczne...

      Równie intersujące jest zaplecze logistyczne dla tak duzych i ludnych jednostek.
      Ale z taka ofertą nie jest łatwo wystąpić.
      Poza tym, kolorowy tłum turystów łatwiej sie sprzedaję medialnie niż utylizacja ich odchodów... ;)
      Fi donc! ;)

      • 3 1

    • Jak zabudują całą Gdynię wieżowcami to dopiero będzie atrakcyjna dla turystów.

      • 2 1

  • A dróg brak hahaha

    Żenująca jest naiwność zarządu portu który inwestuje i wierzy że miasto się nie zapcha za kilka lat bo dróg w Gdyni brak. Szczurek wie jak dobić miasto w kilka lat.

    • 7 0

  • Jeżeli ktoś mi chce wmówić, że budowa apartamentowców spowduje większe dochody do kasy miasta to gratuluję. Każdy statek już na redzie przynosi dochody. Holowniki, pilotaż, przeładunek, plac składowy, zaopatrzenie, odbiór wody zanieczyszczonej i tak dalej i temu podobne. Przy tych wszystkich pracach sa zatrudnieni ludzie. Podobno władze państwowe chcą sprzedać tereny Nauty, ale kto im to ułatwia i chce zezwolić na zmianę sposobu zagospodarowania? Gdynia to PORT. Trzeba robic wszystko aby tu ściągać statki a nie tych, którzy kupują mieszkania, wynajmują je, a podatki płacą gdzie indziej. Ich nie interesuje Gdynia tylko jak na Gdyni można zarobić.

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i dostawcy elementów złącznych dla wielu gałęzi przemysłu w Polsce i do ponad 40 krajów na świecie. Absolwentka Wydziału Zarządzania i marketingu w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni. Związana z firmą Marcopol od 2006 roku, od trzech lat na stanowisku Dyrektora Sprzedaży Krajowej. Systematycznie realizuje strategię biznesową firmy i z sukcesem rozwija sprzedaż na rynku Polskim. Ekspert...

Najczęściej czytane