• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia utrzymał wzrost przeładunków

VIK
20 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Port Gdynia pomimo kryzysu w wymianie handlowej osiągnął wzrost przeładunków. Port Gdynia pomimo kryzysu w wymianie handlowej osiągnął wzrost przeładunków.

Od stycznia do końca kwietnia w Porcie Gdynia przeładowano ponad 8,26 mln ton, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 2,3 procent rok do roku. Jest więcej zboża i towarów masowych, mniej węgla, koksu i drobnicy. Jak pokazują wyniki, kryzys związany z pandemią jak na razie ominął Gdynię.



Ponad 8,26 mln ton przeładowano w Porcie Gdynia. Grupy towarowe o największym wzroście to ładunki masowe. Do końca kwietnia w Porcie Gdynia przeładowano 2,13 mln ton zbóż, co daje wzrost o wartości ponad 222 procent rok do roku. Również w grupie "inne masowe" wzrost wyniósł 37,6 procent. W ładunkach masowych w tym roku spadki widoczne są tylko w przeładunkach węgla i koksu. W pierwszych czterech miesiącach udało się w Gdyni utrzymać przeładunki paliw płynnych na poziomie 98 proc. Niewielkie spadki widoczne są również w przeładunkach drobnicy (94,7 proc.) i kontenerów (91 proc.).

Port Gdańsk. Więcej zboża, mniej ro-ro i paliw



- Wpływ kryzysu gospodarczego jest coraz bardziej widoczny w największych portach regionu. Port Gdańsk broni się przed kryzysem wzrostami w przeładunkach towarów masowych, jednak w I kwartale odnotował spadek przeładunków o 8,3 procent w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Również w Porcie Hamburg przeładunki w pierwszym kwartale 2020 wyniosły 31,9 mln ton (-7,9 procent). Obroty kontenerowe osiągnęły poziom 2,2 mln TEU (-6,6 procent). W Hamburgu najmniej dotknięty spadkiem był wolumen ładunków w relacji z zapleczem lądowym - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy uda się gdyńskiemu portowi utrzymać trend wzrostowy pomimo kryzysu? Roku 2019 był kolejnym z rzędu, w którym odnotowano rekord w przeładunkach. Łączna ilość przeładowanych towarów przekroczyła 24 mln ton. Również w I kwartale 2020 Port Gdynia jako jedyny polski port utrzymał wzrostowy trend.

Gospodarka morska w Trójmieście



Na terenie Gdyńskiego Portu realizowanych jest kilka kluczowych inwestycji, takich jak: budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów. Obecnie na terenie portu przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantycznej inwestycji PKP PLK. Kontrakt "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" opiewa na wartość przekraczającą 1,8 mld złotych.
VIK

Miejsca

Opinie (30)

  • Tylko dlatego, że mieli to ... (8)

    zakontraktowane w umowach (zazwyczaj 90 lub 120 dni). Kolejne miesiące/kwartały już takie nie będą dobre.

    • 15 7

    • Szkoda, że wykres nie jest wyskalowany od 0 (1)

      Eh, marketingowcy...

      • 8 2

      • bo wtedy wyszedłby im prawie taki sam jak poprzedni rok,

        i nie dałoby się ogłosić sukcesu w gdyńskiej enklawie dobrobytu

        • 7 8

    • Ale trolle... (4)

      .. mówią że ten port z Gdańskiem nie ma szans... Kto kłamie trolle czy liczby?

      • 4 0

      • tyle, że to właśnie liczby pokazują jak dużą przewagę ma port w Gdańsku nad Gdynią (3)

        • 2 4

        • To czemu ma spadek?:)P (2)

          Przecież Gdańsk ma spadek o 8,3% a Gdynia wzrost 4,9 % w I kwartale w stosunku do 2019

          • 2 0

          • (1)

            A tam czepiasz się. Przecież dla niego i tak -8% jest lepiej niż +4% portu Gdynia. Jak skłamie sto razy to ludzie mu uwierzą

            • 2 0

            • spadek spadkiem ale wynik i tak wciąż jest wyższy

              I to właśnie ten wynik pokazuje, że port w Gdańsku na przewagę.

              • 0 2

    • Tylko dlatego...... że musisz coś i**otycznego powiedzieć.

      A oczywiście tobie - prawdziwemu Polakowi - to strasznie przeszkadza i nie możesz darować że coś , kmuś jednak się udaje. Nic dziwnego że mamy to co mamy .

      • 1 0

  • (1)

    Wszystko fajnie, ale koniecznie trzeba dopiąć rozbudowę dojścia pociągów do portu, co zresztą ostatnio wszczęto przez koleje! Przeładowane Tiry i ich wzmożony ruch to po pierwsze: zagrożenie dla pozostałych członków ruchu i pieszych, po drugie: niszczone drogi. Typowa firma spedycyjna to januszex dla którego liczy się zysk a nie człowiek i bezpieczeństwo. Trzeba regularnie kontrolować wagę tirów opuszczających port. Karać mandatami przewoźników cwaniaczków których pojazdy opuszczają port przeładowane. A nie śmieszne 5000zł dla kierowcy. Januszexy zmotywują tylko wysokie kary za stwarzanie wysokiego niebezpieczeństwa i niszczenie dróg.

    • 22 2

    • Nie do końca tak jest...

      Kierowca nic nie może. Chyba że rzucić kluczykami. Z portów trudno jest wyjechać przeładowanym. O wiele większy problem to masy pojazdów które przyjeżdżają. Załadowca żąda, spedycja nie odmawia, przewoźnik jedzie albo stoi. Myślę że kierowcy nie powinno się karać a wręcz nagradzać za zgłoszenie służbom próby zmuszenia do wykonania przewozu o za wysokiej wadze. Kara gruba dla załadowcy i spedycji. A kierowca musi wiedzieć że mandat to najmniejszy problem. Jak coś, odpukać, się stanie to idzie siedzieć. Żadnego załadowcy ani spedytora jeszcze nikt nie posadził....

      • 6 0

  • (1)

    zboża będzie mniej, bo się paliło :(

    • 2 6

    • Jak mniej zboża...?

      Czytaj uważniej, przecież zboża przeładowano rekordoeą ilość, zarowno w Gdyni jak i Gdańsku...

      • 0 0

  • off shore (1)

    Jak Port Gdynia kupilby wystawione tereny Stoczni Wojennej to z pprzeładunkufarm wiatrowych byłyby kolejne bańki. Ale tam przykuli sie do stołków Prezesiki i grzeją ciepłe posadki

    • 14 3

    • I powiększyłoby się terminal kontenerowy. W tym są pieniądze...

      • 3 1

  • (1)

    Jak zwykle rekordy, napiszcie choć raz czy za takie przeładunki pracownicy którzy to robią dostają jakąkolwiek premię? Z tego co mi wiadomo śmietankę spija góra, nagrody, premię itp, niektórzy z nich nawet ładowni statku na oczy nie widzieli, ale premię owszem.

    • 10 1

    • Dostają

      • 1 2

  • Jackowski przepowiada wojnę na przełomie czerwca i lipca więc lipa będzie....

    Tak tak wiem... Ale tez przepowiedział wielka awanturę Prezydenta Duty na początku czerwca... poczekamy zobaczymy :-)

    • 2 4

  • Szczególnie dużo węgla od ruskich idzie :) Jakbyśmy własnego nie mieli :)

    A obiecywali przed wyborami że eksportu węgla nie będzie :)

    • 6 4

  • to Niemcy się nie cieszą co teraz zfrobi Tusk (2)

    • 6 6

    • Z Wikipedii... (1)

      Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (ang. obsessive-compulsive disorder, OCD) zaburzenie psychiczne, w którym osoba odczuwa potrzebę wielokrotnego wykonywania pewnych czynności (zwanych kompulsjami) lub ma pewne powtarzające się myśli (zwane obsesjami).

      • 5 2

      • Nic się nie stało...

        Czy ten ptak gniazdo kala, co je kala?
        Czy ten, który o tym mówić nie pozwala?

        • 0 0

  • I co dalej?

    Tak źle jak jest obecnie nawet w latach poprzednich nie było.

    • 0 4

  • Należy nakreślić nowy plan rozwoju po koronowirusie - skoro wyniki Portu Gdynia są dobre (3)

    Byliśmy i jesteśmy mocno zapóźnieni w rozwoju. Dzisiejsze wskaźniki z sektora logistyki pokazują jasno: mocno odstajemy od średniej europejskiej. "Dopiero dwa lata temu statystyczny Polak leciał raz samolotem, gdy Niemiec lub Francuz - przeszło trzy razy, a Norweg - ponad sześć razy. Na głowę mieszkańca w Niemczech przypada blisko 0,4 przeładowanego w portach kontenera 20-stopowego (TEU), w Chinach - 0,3, w Polsce - 0,08"
    Więc nie ma nas na mapach, abyśmy na nich byli należy wybudować Port Zewnętrzny, dobrze zintegrować Port z transportem drogowym, kolejowym,...
    Zdynamizować i znacznie rozszerzyć projekt - realizowany w porozumieniu między Gdynią a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - tak aby Port znacznie powiększył i przyczynił się m.in. do przeniesienia części transportu towarowego na tory i poprawił infrastrukturę dróg w kierunku północnych dzielnic (m.in. Lotnisko, Oksywie, Kosakowo) celem przyspieszenia koncepcji Doliny Logistycznej.
    Dogadanie się z samorządowcami celem przeprowadzenia korekt własnościowych i zakończenie rozmów z Ministerstwem Obrony Narodowej, po to, aby włączyć cześć terenów przy-lotniskowych i cz. lotniska w D.L., oby wreszcie ten teren zaczął działać i przynosić pożytki. Naciskać na rząd, aby usprawnił wywóz/przywóz towarów przeładunkowych poprzez wybudowanie Drogi Czerwonej i OPAT

    • 3 2

    • po co? (2)

      jak się postawi osiedle albo i dwa, to trzy pokolenia samorządowców do przodu są ustawione.

      • 1 1

      • No tak, (1)

        ale od 2002 r np. mówi się o budowie morskich farm wiatrowych i co?, mówi się ...:)) A co się robi w tym względzie ? To samo będzie z terenami po Naucie i innych.
        Gdynia widać jest na cenzurowanym i jeśli się nie postawi osiedla to teren zostanie zdegradowany

        • 0 0

        • no właśnie, mówi się...

          bo to modne i "na czasie"...
          Ale tym mówiącym to tylko na mówieniu zależy, bo z tego żyją...
          A są tacy, co żyją ze stawiania farm, budowania statków, przeładunków, przewozów i całego tego trudnego morskiego biznesu?
          No, niespecjalnie...
          Szczególnie w czasach desantu samorządów na porty, każdy patrzał, gdzie by tu co wyszarpać... A zarządy, byle do emerytury...

          • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane