• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port w Gdyni coraz głębszy i większy

Michał Sielski
26 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Po zakończeniu prac w kanale portowym, do Gdyni będą mogły przypłynąć jeszcze większe statki. Po zakończeniu prac w kanale portowym, do Gdyni będą mogły przypłynąć jeszcze większe statki.

Zagospodarowanie ostatniej części Nabrzeża Bułgarskiego i przejęcie niektórych terenów postoczniowych - to plan Zarządu Portu Gdynia na najbliższe lata. W szybkim rozwoju ma też pomóc kończące się w tym roku pogłębianie kanału portowego.



Czy inwestycje portowe mogą wpłynąć na jakość życia mieszkańców Trójmiasta?

Do grudnia 2010 roku zakończą się prace nad pogłębieniem całego kanału portowego do 13,5 m. Trzy miesiące wcześniej gotowa będzie przebudowa ostrogi pilotowej, która pozwoli na poszerzenie wejścia do portu.

- Kontenerowce, promy czy statki pasażerskie są coraz większe. Mam nadzieję, że dzięki tej inwestycji operatorzy zwiększą obroty przeładunkowe - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Portu Gdynia.

W ramach inwestycji wzmocnione zostaną także nabrzeża oraz dno kanału, na którym ułożone zostaną związane ze sobą materace z piaskiem. Ma to zapewnić konkurencyjność portu wobec szybko rozwijającego się głębokowodnego terminalu w Gdańsku.

Kolejną inwestycją będzie zagospodarowanie ostatniego fragmentu Nabrzeża Bułgarskiego, terenu nazywanego złośliwie "plażą w porcie". - Najpóźniej do 2013 roku nowy odcinek będzie już gotowy. Chcemy zrealizować tę inwestycję jak najszybciej. Powstaną tam kolejne stanowiska do obsługi kontenerowców. Przebudowana zostanie również część Nabrzeża Szwedzkiego - mówi wiceprezes zarządu portu, Walery Tankiewicz. - Już widać pierwsze efekty prac, bo skorzystaliśmy z okazji i "weszliśmy" w przeładunek węgla, który transportowany jest statkami o dużym zanurzeniu - dodaje.

Port jest też zainteresowany przejęciem terenów postoczniowych, ale tylko tych, które mają odpowiednie elementy infrastruktury. - Kompletnie nie interesuje nas zakup doku, ale fragmenty z drogami czy torami już tak. Podobnie, jak teren po przenoszącej się stoczni Nauta - zaznacza Mariusz Karbowski, kierownik działu zarządzania projektami unijnymi w Zarządzie Portu, dodając, że negocjacje cały czas trwają.

Opinie (120) ponad 20 zablokowanych

  • No to wreszcie zobaczymy czy Port Gdyński kryje tajemnicę z stycznia 1959 roku (3)

    Katastrofa wydarzyła się w styczniu 1959 roku. Obecnie o tajemniczych wydarzeniach pamiętają tylko nieliczni świadkowie. Co naprawdę stało się pewnej mroźnej, styczniowej nocy w gdyńskim porcie?

    • 5 1

    • A co to była za katastrofa? (1)

      • 0 1

      • www.google.pl

        • 0 0

    • ehehe zart

      • 0 0

  • A kiedyś Klenczon śpiewal ;- "Port to jest poezja...itd "

    Chodzi o port , czy o jedno nabrzeże i jedną keye ?, bo to jest kolosalna różnica...

    • 1 1

  • zwiększenie dostępności gdyńskiego portu dla pasażerów i towarów z głębi kraju. (6)

    W nowej sytuacji należy się zastanowić, czy na granicy nabrzeża węglowego i Nauty wykorzystując częściowo budynek obróbki mechanicznej rozpocząć tam właśnie budowę nowego terminalu promowego zamiast w basenie IV? Także przeładunek węgla choć ostatnio zmodernizowany oddać Gdańskowi. Sobie pozostawiając tylko całkowicie nowe miejsce, które należy wybagrować obok Trasy Kwiatkowskiego, które także zasilałoby Elektrociepłownie. Niewątpliwie, realizacja takiego zmodernizowanego przedsięwzięcia winna być poprzedzona badaniami i symulacją, która stale monitorowana poddawana byłaby ewaluacji. Efekty oceny i drobnej zmiany realizacji strategii powinny być brane pod uwagę przy zmianach i korektach, które na pewno muszą przynosić nie tylko zwiększone efekty ekonomiczne, logistyczne także ułatwienia komunikacyjne, a sam dokument powinien być elastyczny i otwarty na ewentualne nowelizacje. Bo życie jak wiemy samo pisze scenariusze. Zawsze strategia długoterminowa, w ocenie niektórych osób, ma zbyt ogólny charakter, gdyż nie przedstawia od razu konkretnych propozycji projektów inwestycyjnych czy organizacyjnych, dla innych zaś, jest zbyt szczegółowa i odbiega od definicji stricte przestawiających cele. Dobrze, że prezes portu tak samo jak jego poprzednik ma wizje i parcie na rozwój. Obecnie to tyko matematyka odpowiednio dobrane wzory badanie otoczenia dalszego i bliższego,itd. Najważniejszym jest to, że miejsce na pograniczu Nauty i portu bardziej architektonicznie wpisuje się w miejską tkankę, a już samym adaptowaniem go i nowym rozwiązaniem projektu jak budynki, i kształty mogą zostać przeniesione. Sama zatwierdzona strategia jest podstawą, również bazą do opracowania nowego, spójnego dokumentu planistycznego jakim będzie „nowy plan zagospodarowania przestrzennego tamtego fragmentu”. Obecny plan został dawno temu uchwalony i w dużej mierze jest nieaktualny lub nie odpowiada na zapotrzebowanie szybko zmieniającej się, w tym względzie, rzeczywistości. Zwłaszcza, że od terenów Nauty przez Międzytorze po Dworzec Kolejowy zabudowany zostanie wysokościowcami i drapaczami chmur. Początek trasy od tego Terminala Promowego mógłby wieść przez międzytorze aż do planowanego następnego przekopu wokół Mega-CENTRUM PRZESIADKOWEGO z kinami, super-inwestycjami podobnymi do "Złotych Tarasów"i dołączy kolejny przekop. Dobrze, że specjaliści z Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni już pracują nad koncepcją wybudowania tunelu, łączącego ul. Morską z ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości dzisiejszego skrzyżowania pierwszej z tych ulic z ul. Śląską i Warszawską. Dokument ten będzie stanowił podstawę do ubiegania się o fundusze na dofinansowanie inwestycji transportowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 oraz zapewne RPO na kolejny okres programowania (lata 2014-2020).
    - Zważywszy, że w przeszłości już Sopot planuje "jednak" budowę drogi różowej (no ma problemy, podobna sprawa z zabudowaniami terenów przygotowanych pod t trasę jeszcze w latach 70-tych nieodpowiedzialnie i niefrasobliwie zagospodarował także Gdańsk i dotyczą nie tylklo mieszkańców, ale i kilkunastu firm, których mieszkania i siedziby znajdowały się na terenach zarezerwowanych pod Drogę Czerwoną/Różową;)).

    Ważne, aby w Gdyni (jak zwykle)zwyciężyła w dużej mierze dzięki genialnej koncepcji zagospodarowania terenu, która ma polegać na otworzeniu się portu na miasto i sprawienie by jeszcze bardziej stał się jego częścią. Powstanie w ten sposób miejsko/morskie osobowe terminale(układający się w całość ; Żeglugi Przybrzeżnej- Kościuszki, Promowej- Węglowa, no i oceanicznej Dworzec Morski dzięki czemu cały teren portu zostanie przeobrażony w nową dzielnicę portową miasta. Dostęp do nabrzeża będzie podwójny, część ruchu będzie odbywać się podziemnymi tunelami, a część na powierzchni lub estakadami. Ma to ułatwić ruch i spowodować, że rekreacyjny charakter dzielnicy nie będzie tracił w wyniku dużego natężenia ruchu. A dzielnica prestiżu stanie się nie z nazwy a z zaistniałych faktów.

    Tak trzymać prezydencie Szczurek i Prezesie Jarosiński, a mieszkańcy i turyści będą Wam niezmiernie wdzięczni i pozostaniecie w annałach historycznych jak Król Kazimierz Wielki dla Polski, Wy WIELKIMI dla Pomorza.

    • 5 11

    • nie chce mi się tego czytać

      • 6 0

    • Chłopie

      odstaw te leki !!!

      • 5 0

    • Faktycznie moznaby przybliżyć

      Nowy terminal promowy blizej dzielnicy prestizu (odpowiednio go poglebiajac) i blizej portów-marin yacht'owych.

      • 1 1

    • (1)

      Więcej mydła bezstronny

      • 0 1

      • Czyżby "zed" to zgred, a może zwykły polaczek?

        Takiemu jak ty czym gorzej tym lepiej. Przecież różni ludzie mają inne problemy, a każdemu się wydaje, że ten jego jest najbardziej niesprawiedliwy i nieuzasadniony.. Jeśli chłopie masz takowe zajmij się nimi i swoje żale przelewaj gdzie indziej. Bo wystarczy obiektywnie spojrzeć na innych i samego siebie, by uznać, ze mogło nas spotkać coś o wiele gorszego i że to, co posiadamy chciałoby posiadać wielu ludzi. Jak się dobrze przyjrzymy, to bez trudu dostrzeżemy w Gdyni, że to cudze wcale nie jest lepsze, choć może trochę nowsze i inaczej opakowane. Dlatego może lepiej mniej oglądać się na innych a samemu generować jakieś pomysły i poddawać je osądom innych. Tak, aby nasze miasto i jego przestrzeń publiczna posiadała niepowtarzalne miejsca i nie tylko dla nas zadziwiała jako coś wspaniałego. Może tak więcej na merytoryczne dyskusje na Tym forum a nie siać defetyzm i nihilizm, zawłaszcza gdy nasi przedstawiciele chcą coś naprawdę dobrego zrobić nie tylko dla miasta, ale i regionu i stać się dodatkowo konkurencyjnymi w rejonie Bałtyku.

        Chyba, ze piszesz za miedzy wtedy mogę wrócić do historii przedwojennej i to zrozumieć ten czarny PiR..

        • 2 0

    • Ciekawa, merytoryczna wypowiedź...

      Niestety treść merytoryczna (zakładając, że wizje, plany i fakty w niej przedstawione są obowiązujące) nie harmonizuje z występującymi pod koniec peanami na cześć władz miasta i portu...swoje uwielbienie bądź tylko poparcie możnaby wyrazić dużo delikatniej i zręczniej aby "bezstronność" była wiarygodna ;-)

      • 0 2

  • II RP przykładem

    Jak budowano port w Gdyni to zaraz równolegle została wybudowana magistrala kolejowa ślask - port Gdynia i cale przedsięwzięcie kręciło się wzorcowo. Bez dobrej kolei nie ma dobrze niedesperującego portu i aglomeracji miejskiej !!!!!

    • 6 1

  • to żadne ufo to był turbodymomen.

    • 1 1

  • Co z tego, bez kolei i tak to nie ma sensu. Warszawa chyba woli ściągać towary z Kłajpedy nić z pomorza.

    • 4 0

  • (3)

    Powinni zmienić nazwę na Port Trójmiejski. Już mnie męczą te wypowiedzi, jak to Gdańsk z Gdynią konkurują, zamiast działać razem i rosnąć w siłę!

    • 5 4

    • Taaa... (2)

      Dzialac razem, stworzyc monolpol i rosnac.. ale w tluszcz!

      • 0 0

      • Na razie to monopol ma Hamburg, a my sobie konkurujemy (1)

        o ochłapy.

        • 0 0

        • Gdynia jest najlepsza

          a Gdańsk jej piasek wsypuje

          • 1 1

  • :)

    pozdrowienia dla kolegów portowców,heej.

    • 1 1

  • Oj cieniutko w tych naszych portach Gdanska i Gdyni ! (3)

    Jak nie ma ładunków to trzeba o nie zabiegać !
    Brawo ! port kontenerowy w Gdansku.
    ( szacunek dla pani prezes )

    • 3 0

    • Pani prezes?? yyy cos ci pomiszalo chyba;]

      • 0 1

    • Brawo ! port kontenerowy w Gdansku

      Brawo Przewodniczący Rady Nadzorczej (prezydent) Adamowicz i jeszcze paru urzędnikom UM

      • 3 0

    • A co z zyskownością tych przeładunków?

      Zapytaj się ich lepiej, czy zarabiają na tych ładunkach?

      • 0 0

  • wiadomo Gdynia (2)

    Teraz geniusz miasta Stępa postawi przy nabrzeżu parkometry i tak powstanie pierwszana świecie strefa parkometrów przy nabrzeach. A dla urzędników parking vis a vis Urzędu |Miasta nadal wydzielony i bezpłatny.

    • 3 3

    • W Gdyni żyje się dobrze (1)

      - Nad morze przeniosłem się z Rzeszowa i w Gdyni żyje mi się bardzo dobrze. To miasta bardziej kameralne, niż Gdańsk, jest tutaj także więcej przestrzeni. Wielkim atutem jest plaża w samym centrum Gdyni. Mam do niej dwa kroki i latem korzystam z tego. A do tego port bardzo mądrze usytuowany i ciagle się buduje do niego nowe drogi.
      Nie zamieniłbym Gdyni na Gdańsk.

      • 2 1

      • O tym właśnie decyduje położenie i historia Gdyni...

        ...a Rzeszów też ma swoje zalety ale nie ma dostępu do morza i tego "magicznego" klimatu ;-)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane