• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak będzie wyglądał Port Zewnętrzny w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
18 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni.


Ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i ma być gotowy na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił harmonogram prac. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Centralną częścią Portu Zewnętrznego ma być terminal kontenerowy z możliwością przeładunku w pierwszym wariancie 2 mln TEU - zdecydował Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W przygotowywanym projekcie przewiduje się rezerwę terenu na kolejne 0,5 mln TEU.

- Dla Portu Gdyni nie będzie przyszłości, jeżeli ten projekt nie zostanie zrealizowany - powiedział obecny na konferencji Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Czytaj też: Port Gdynia. Najpierw obrotnica, a potem zewnętrzny terminal kontenerowy

- Dziś Port Gdynia zajmuje obszar 240 hektarów. Nowy terminal będzie miał 180 hektarów. Dzięki temu prawie podwoimy swoją wielkość. Inwestycja wzmocni potencjał przeładunkowy i zapewni konkurencyjność Portu Gdynia z innymi portami basenu Morza Północnego i Adriatyckiego - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Zewnętrzny - "Otwarty na przyszłość"



Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego zobacz na mapie Gdyni. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2500 m i szerokości 700 metrów, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już po 2020 roku. Na razie największy mierzy niemal 400 m długości i ma 58,8 m szerokości. Może zabrać maksymalnie na pokład 21413 TEU. Tej wielkości jednostki mają zanurzenie co najmniej 16 metrów i na ich przyjęcie będzie gotowy nowy terminal w Gdyni.

- Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma postać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz - zapowiada prezes Adam Meller.

Projekt z prywatnym partnerem



Port Zewnętrzny ma powstać jako inwestycja realizowana w procedurze partnerstwa publiczno-prywatnego, dlatego o jego ostatecznym kształcie zdecyduje ZMPG po rozmowach z konkretnym partnerem.

- Do końca października zakończymy tzw. dialog techniczny, potem rozpoczniemy tzw. konkurencyjny. Mam nadzieje, że partnera projektu pozyskamy w przyszłym roku - mówi prezes Meller.
Według harmonogramu wybór wykonawcy ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Gotowy i wyposażony Port Zewnętrzny ma przyjąć pierwsze statki w 2026 roku. A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

- Port Zewnętrzny według naszych szacunków dla 700 nowych miejsc pracy, ale w tzw. otoczeniu biznesowym szacujemy, że będzie to ponad 4 tys. miejsc pracy - zapowiada Adam Meller.

Droga Czerwona



- Bezpośrednio z największą inwestycją, jaką jest budowa Portu Zewnętrznego związany jest temat budowy Drogi Czerwonej - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.- Dzisiaj Droga Czerwona ma priorytetowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej z i do Portu Gdynia. Budowa Drogi Czerwonej to wsparcie inwestycji stymulujących nowoczesną produkcję, usługi okołoportowe oraz działania na rzecz nowych połączeń żeglugowych, zwłaszcza w basenie Morza Bałtyckiego.

Port Centralny w Gdańsku



Czytaj też: Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów

Port "na wodzie" buduje też Port Gdańsk. Port Centralny ma powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Miejsca

Opinie (241) 4 zablokowane

  • Przyjdzie sztorm i port odplynie w morze....

    .... przy tak glebokim wysunieciu.

    • 4 1

  • Szcurek tak tak to zbuduje jaK Lotnisko widmo a kasa zmarnowana (4)

    Pomniki pomniki a gdzie lodowisko ?

    • 55 24

    • (3)

      co ma szczurek do portu pissuarze?szczurek nie jest wlascicielem portu gdynia

      • 10 7

      • (2)

        ale chyba jakiś głos w tak dużej inwestycji dla miasta ma?

        • 3 6

        • a jaki konkretnie?

          • 1 0

        • Ma głos i on mówi "nie da się"

          • 5 2

  • Mieszkam w Gdyni i mówię Ja !!!!!!!!!! (7)

    szczurek zmień dilera bo strasznie w towarze namieszał !!!!!!!!!!!

    • 7 7

    • tak na poważnie (4)

      Jestem młodym obywatele i też mnie drażni, że od zawsze ten Szczurek. Nie mam nic przeciwko. Podoba mi się miasto, a zdążyłem mieszkać w wielu ale na miłość boską dlaczego Wy starsi pozwoliliście sobie na takie zabetonowanie władzy przez polityków. Jak to jest, że nie ma ograniczenia dla kadencyjności !? Jak ktoś ma sprawdzić czy w szafie nie ma trupów skoro ciągle ta sama osoba ma do niej dostęp?! To naprawdę Wasza wina, że pozowliliście się wyrolować bo komuna Was zepsuła, a Wy nie wyamgacie od siebie tylko od innych. Tylko co mi da rząd , a nie co ja mam do zaoferowania. Czytacie to co Wam pasuje bo tak jest wygodnie - prawak nie sięgnie po newsweeka, a lewak po wsieci bo nie daj Boże by nauczył się wypracowywania własnego zdania. Wstyd.. od 25 lat kraj się zmienia na każdym polu, a tylko w sejmie ciągle te same gęby. Pozwoliliście sobie na to bo dostaliście rozum i z niego nie korzystaliście - to inni wykorzystali to na swoją korzyść. Wasze miejsce jest na śmietniku historii wraz z POPiSem

      • 6 2

      • (3)

        Młody obywatelu!
        A gdzie Ty i inni młodzi byli, kiedy protestowaliśmy przed sądami? Gdzie byłeś w czasie protestów Przeciwko "reformie" oświaty? Można długo pisać - młodych ludzi nie było.
        Za to myślą jak zostać kolejnym Misiewiczem.
        Myślą jak tu skończyć studia ( na koszt tych starszych) i pośpiesznie wyjechać z kraju.
        Też można długo pisać. To najbardziej roszczeniowa grupa - wszystko Wam się należy i to szybko.
        Przy urnach wyborczych w 2015r - to młodzi głosowali na PiS i Kukiz 15. Tak wybraliście.
        Zobaczymy, gdzie będziecie, kiedy Wasi idole będą wyprowadzać Polskę z UE.
        Pewnie szybko uciekniecie z kraju.

        • 0 4

        • Ty serio ?! (2)

          Człeniu nie martw się na zaś. Duże prawdopodobieństwo, że nie dożyjesz. Wtedy my tu sobie wszystko elegancko poukładamy. Więc nie spinaj się tak bo Ci żyłka pęknie - a gdzie my młodzi byliśmy jak broniliście sądów? - jak najdalej od Was postkomuchów XD To się nazywa demokracja - możemy coś zmienić to zmienimy, a skończymy zmiany na konstytucji. Weź kefir, a bimber zostaw nam młodym-jak mawiał poeta - trzeba wiedzieć kiedy ze sceny zejść.

          • 4 3

          • Młody prymitywie, wychowany na angielskich budowach - nie wiesz co to prawo i konstytucja. ONR-owcu - do nauki, albo do swojego władcy - Putina.

            • 0 1

          • Też młody - ale prostak i bałwan. Miłośniku postkomuny - nie wiesz o czym piszesz.

            • 2 0

    • weź głeboki oddech i przeczytaj ze zrozumieniem (1)

      to nie wizja Szczurka ale PISowskich prezesów ZMPG

      • 3 6

      • też nie

        Te pomysły są jeszcze starsze. Zupełnie nie "pisowskie".
        I nie jest to ważne jakie i czyje one są.
        Grunt aby "case" i budżet się domykał.

        • 4 3

  • Budujcie pisowcy tylko szybko (1)

    Jak wrócą lewacy z liberałami to opędzlują znowu filipinczykom albo chinczykom

    • 3 7

    • Trójmiasto bez PiS!

      Trójmiasto bez PiS!

      • 6 2

  • Koniec Gdyni .

    A tiry ruszą Wiśniewskiego a potem Kwiatkowskim na zakorkowaną obwodnicę - powodzenia .

    • 3 3

  • Czy to nie za późno ?

    Czy nir może PiS przyspieszyć cały proces inwestycyjny. Bo w tym tempie to jest porażka !

    • 3 1

  • na filmie zabawne jest.... (3)

    że zamiast obwodu kaliningradzkiego jest morze....
    Może w ramach przekopu mierzei wykopią Ruskich zza miedzy?

    • 9 5

    • faktycznie beka! (1)

      mamy dostęp do morza od Świnoujścia aż po Gołdap :D

      • 3 0

      • Wszystko jasne

        I tak powinno być na zawsze.Granica z Chinami możliwa.

        • 2 0

    • Bo to wizja przyszłości jak podniesie sie stan morza i ich zaleje.

      • 2 0

  • Budować, budować

    A nie tylko piep.... o tym. Droga czerwona najpierw bo jesli nawet zaczna ten port budowac to rozjada cale miasto. A milionerzy z dalmoru beda mieli folklor zycia nad morzem.

    • 4 1

  • Takie gdynskie metoo

    • 1 1

  • A obrotnica, a pogłębianie basenów portowych, a połączenie bct z gct??? (1)

    Przecież dopiero co ważniaki z portu (razem z ważniakiem z bct) chwalili się tymi planami!?!
    Czyli tamte plany już nieaktualne, bo aktualne - wraz z wizualizacją -lepiej wyglądają (w sensie, że takie bardziej z rozmachem).

    • 9 0

    • one są aktualne i realizowane (obrotnica?)

      A te "marzenia" to dalszy etap.
      Raczej nie z obecnymi partnerami, chyba że na tyle zakłóci to ich komfort, że ruszą tyłki.
      Jednak wątpię.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane