• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Robert Kiewlicz
31 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.

Rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, a przede wszystkim utworzenie Portu Centralnego to zadania jakie stoją przed Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Inwestycja ta ma być jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej.



Plan rozwoju portu został zaprezentowany na spotkaniu w Gdańsku z ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.

- Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe - stwierdził minister Gróbarczyk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.



Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować. Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno-bytowym.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • Ludziska co ma do tego władza obecna czy miniona skoro plany portu centralnego sięgają już x lat wstecz i od dawna byl planowany na najbliższe wlasnie lata.

    Super że miasto przy okazji odzyska troche terenów bo to naturalny kierunek rozwoju a nie ta dzika zabudowa pól pod obwodnicą.

    • 1 2

  • Kosmici to projektowali (1)

    budować port w najpłytszym miejscu aby było drożej. Po wschodniej stronie Portu Północnego jest naturalna głębia i tam należy budować port. Należy budować pirsy z zapleczem na lądzie, a nie zaplecze na drogiej sztucznej wyspie z 6 pirsami. Jakiś kosmos. Ale kto bogatemu zabroni.

    • 15 5

    • Ale Tiger nie pozwoli zabrać plaży... ;)

      • 0 0

  • Czemu w Gdyni się nic nie buduje? (4)

    • 15 4

    • Bo kasa idzie do Gdańska...
      Poza tym gdyńskie "koła gospodarcze" wolą małe deale na "szklanych domach' niż trudn, wieloletnie przedsięwzięcia...
      Ponad to, nie jest sprawą miasta realizacja tak dużych przedsięwzięć. To sprawa organizacji gospodarczych i państwa. Miasto może najwyżej lobbowaćaby przy tym sie pożywić

      • 4 2

    • Ależ się buduje (2)

      np PR, makiety, itp.

      • 11 6

      • (1)

        Zawsze aktywny w wątkach o Gdyni...

        Ciesz się miliardami władowanymi w Gdańsk w ostatnich latach, a Gdynię zostaw jej mieszkańcom.

        • 2 6

        • i ich pięknemu lotnisku :)

          • 4 0

  • Jest tylko mały problem

    Taka budowa potrwa kilkadziesiąt lat (no w naszych realiach 30). W tym czasie poziom wody w ocenach troszkę się podniesie (0.5-1.0 m) a potem będzie już tylko gorzej. Będzie port dla okrętów podwodnych. Brawo!!

    • 1 7

  • Ciekawe kiedy pomyślą o zabezpieczeniu Żuław przed cofką z Bałtyku. (1)

    Miały być ruchome tamy, a to tutaj udrożnienie rzeki może narazić wszystkich na powódź.

    • 23 7

    • Malbork

      Co najważniejsze, zrobili już Krzyżacy.

      • 1 0

  • Jak wrócą POlszewicy (2)

    to się wszystko szybko schowa do szafy. Pewnie będzie przeszkadzało środowisku albo jakieś inne brednie... no ale w Bremie i Hamburgu środowisku porty nie przeszkadzają....hahahaha

    • 44 52

    • (1)

      Ale numer, kto tu jest bolszewikiem?, pisowskie ście*wo....., trochę historii prymitywie, nie nauczyli w gimnazjum, liceum w rok... i na studiach w wyższej szkole hotelarstwa i pokojówek...?

      • 7 11

      • Weź jakieś leki na wściekliznę.

        • 6 6

  • po co inwestować w Danzig? przyjdzie Niemiec i zabierze to wszystko za długi po PISie (1)

    • 3 10

    • nie wiadomo, czy Niemiec

      Kto ma złoto, ustala reguły.

      • 1 2

  • (3)

    Duzo ludzo mowi ze wGdyni co rok maleja przeladunki...Jest to bzdura w ostatnim czasie wzrosly nawet przeladunki kontenerow MSC nie idzie do Gdańska wiec same pozytywy. Teraz dla Gdyni najwarzniejszom zecz jest droga czerwona a nasrepnie przedluzeni estakady kwiatkowskiego ktora by prowadzila do kosakowa(kosakowo daje pieniadze) nastepnie pociagnac nowa expresowke do okoli oksywia i tam zaczac budowac nowy port polnocny taka jest moja wizja dla Gdyni lecz napewno nie za Szczura hehe

    • 3 15

    • Analfabeta

      Czy nipełnosprawny umysłowo? Stawiam na to drugie.

      • 2 2

    • Napisz to po polsku debilu. (1)

      Najlepsze jest słowo "najwarzniejszom".

      • 6 3

      • Debil, to zdaje się, twoje ulubione słowo?

        • 3 3

  • Obniżcie VAT

    WYSOKIM vat w PL nabijacie klientów Hamburgowi.

    I nie budujcie w Polsce międzynarodowych dróg z południa Europy do portu Litwy bo on przejmie ruch na Wschód i Południe Europy a jeśli nawet nie to skutecznie będzie blokował nam biznes cenowo. Jeśli już chcecie ją budować to odnoga drogi niech wiedzie z Białegostoku na Gdańsk a nie do Kłajpedy.

    • 7 0

  • I tak trzymać, j***ć pisowską bolszewię....

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane