• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Armator wrócił po statek do Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
3 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stępka pod budowę statku pożarniczego
  • Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B203 (108 TEU). Tego typu jednostkę kupi Royal Arctic Line.
  • Kontenerowiec arktyczny typ B204 (606 TEU).
  • Kontenerowiec arktyczny typ B202 (36 TEU).

Royal Arctic Line podpisała umowę zakupu nowego kontenerowca do obsługi wschodniego wybrzeża - podała firma w komunikacie. Okazuje się, że armator wrócił po statek zamówiony i zbudowany kilka lat temu w Remontowa Shipbuilding, stoczni należącej do Remontowa Holding.



Zakupiony statek ma pojemność 108 TEU i ma zostać dostarczony w kwietniu 2020 r. Jednostka będzie obsługiwać połączenie między wschodnią Grenlandią a Islandią. Armator zdecydował się na zakup jednego z nieodebranych wcześniej statków.

Przypomnijmy: kontrakt na budowę w sumie pięciu statków Remontowa Shipbuilding podpisała z Royal Arctic Line w październiku 2013 roku. Według umowy największy z nich miał zabierać 606 kontenerów i miał być przystosowany do żeglugi atlantyckiej. Kolejne to dwa średnie, bliźniacze statki zabierające po 108 kontenerów, przeznaczone do obsługi rejonów północnej Grenlandii oraz dwie mniejsze jednostki przewożące po 36 kontenerów i też przystosowane do całorocznej żeglugi na wodach grenlandzkich. Jednostki miały być gotowe do połowy 2015 roku. Pierwszy ze statków zwodowano w listopadzie 2014 roku.

Gospodarka morska Trójmiasta



Niestety został przekazany armatorowi dopiero w marcu 2016 roku. W lutym 2017 roku poinformowano, że armator "zredukował" zamówienie. Stocznia została z dwoma statkami, które przez lata usiłowała sprzedać. Oficjalnie mówiło się, że na zmianę planów armatora wpłynęło spowolnienie na rynku. Nieoficjalnie, że wpływ miały opóźnienia w budowie. Tak czy inaczej po latach armator powrócił do gdańskiej stoczni i zdecydował się kupić jeden z kontenerowców.

To kolejna dobra wiadomość z Remontowa Holding. W październiku 2019 r. ogłoszono, że podpisano umowę ws. sprzedaży dwóch statków PSV, które od kilku lat stały w stoczni, po tym, jak zamawiający wycofał się z umowy. Jednostki kupuje Viking Supply Ships AB. Zamówiła je w 2017 r. firma Siem Offshore Contractors.

Kupiony statek ma 74,20 m długości i 15,2 szerokości. Jest to jednostka zaopatrzeniowa o wysokiej klasie lodowej. Wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwi pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza. Jednorazowo statek będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Jest to statek, który łączy cechy tzw. samowyładowczych kontenerowców i lodołamaczy.

Remontowa Shipbuilding nie po raz pierwszy realizuje zlecenie dla Royal Arctic Line. W 2005 roku przekazała armatorowi kontenerowiec "Mary Arctica", który został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem "Significant Ship of 2004".

Wodowanie jednego ze statków dla RAL.

Opinie (103) 3 zablokowane

  • Może precyzyjniej

    Szanowna Pani redaktor,
    Nie 100 TEU tylko 108 i nie 30 TEU tylko 36.

    Całe szczęście,ze te cwaniaki duńskie muszą w końcu ten statek odebrać.
    Szkoda tylko,że z pewnością za cenę bliską cenie złomu.

    • 19 2

  • ale pewnie za niższą cenę...?

    • 14 0

  • Lg

    Ale czy ktoś wspomniał że za 50% wartości.

    • 17 1

  • Czy to chodzi o słynne betki?

    202 i 203?
    Jeżeli tak, to niezły kocioł, a teraz czas dać zarobić stoczniowcom, bo w gazetkach i w mediach trąbią i piszą, że jesteśmy najlepszi w europie, a w zarobkach najgorsi...

    • 23 4

  • Opinia wyróżniona

    Robiłem na tych statkach (1)

    i widziałem, co panowie Duńczycy odwalali. Czepiali się nawet wtedy, gdy wszystko robiono wg ich żądań. Szukali pretekstów, byle nie odebrać roboty. I podobno w innych stoczniach tak samo postępowali. Wydawało mi się, że widziałem wszystkie sztuczki, ale Duńczycy biją wszystkich na głowę. I nie zdziwył bym się, gdyby wrócili po te stateczki dlatego, że nikt poważny nie chce już z nimi robić interesów. W takim wypadku zażądać by należało ceny kontraktowej plus odsetki plus opłata za miejsce przy kei plus zapłata za obsługę w czasie postoju. Jednak obawiam się, że stocznia przystanie na duńskie propozycje
    byle pozbyć się problemu.

    • 45 7

    • taki model gospodarczy

      i umiejetność podpisywania kontraktów.
      Doprowadza się di opóźnień z winy wykonawcy i bierze statek za połowę ceny na karach umownych. Wypracowane w latach 70, nie tylko Rosjanie golili polskie stocznie...

      • 14 0

  • Udziały pracowników z prywatyzacji!

    Władze holdingu doprowadziły do tego że te udziały stały się dla ich posiadaczy zwykłą makulaturą przynajmniej dla tych z FUO Rumia !

    • 11 4

  • Błąd rzeczowy (1)

    RAL kupi teraz statek od Remontowej S.A. a nie od RSB.
    To są różne stocznie.

    • 14 1

    • Dokładnie

      Ludzie często mylą Remontową Shiprepair (stocznia im. Piłsudskiego) z Remontową Shipbuilding. Ta pierwsza jest kilkukrotnie większa i zatrudnia nieporównywalnie większą ilość ludzi. Obie są osobnymi spółkami, choć obie należą do Remontowa Holding. Typowy dziennikarski błąd to mylenie ze sobą obu tych stoczni. Przejechali się już wszyscy- błędy są w artykułach "wyborczej" jak i reportażach TVN (vide niedawna wizyta daru pomorza w Shiprepair). No ale taki mamy teraz poziom dziennikarstwa że robi się kopiuj-wklejki z biuletynów prasowych, a potem sie je edytuje bez czytania ze zrozumieniem.

      • 13 0

  • Najlepsza Stocznia na Świecie

    i druga w Polsce

    • 16 5

  • RSB (7)

    To praktycznie bankrut. Podwykonawca dostaje kasę jak zgrozo wnioskiem o upadłość. Kormorany, które finansują to truchło też już mają budżet na wyczerpaniu. Kolejni świetni prezesi rozłożyli tą stocznie po kilku niezłych latach. No ale jak co roku się ich zmienia bo związkowiec mówi że kradną to co się dziwić ......

    • 21 3

    • Co? (6)

      Ilu prezesów miała RSB i po czym wnioskujesz o kondycji finansowej spółki? Bo jeśli po tym że RSB nie płaci podwykonawcom, to Cie rozczaruje- nie płacą bo podwykonawcy nie wywiązują się z umów. Dopiero gdy prace są wykonane zgodnie z umową (w każdym detalu) dopiero wtedy stocznia płaci. Prezes takiej firemki który chciał przyoszczędzić mówi potem swoim pracownikom "hurr.. Bo wiecie, wypłat nie będzie bo stocznia nam nie zapłaciła.. Bo ten yyy.. Bo bankrutuje o! Także ja jade na karaiby teraz, a wy no tam, powodzonka życze xD". I stąd się biorą jakieś głupie plotki.

      • 3 10

      • A dlaczego nie płacą pozostałym firmom Holdingu?

        Panie Jaśnie Oświecony nie od głupich plotek? To nie sztuka żerować na innych firmach, w tym Remontówce, która teraz, po kosztach albo i przy stracie, musi za was kończyć PSV.

        Trzymam kciuki za RSB bo zależy mi na tym, by polskie firmy produkowały gotowe wyroby a ta Stocznia to potrafi. Ale pewne rzeczy nie są takie jakie powinny i nie wszystko można zrzucić na innych (częściowo oczywiście tak - wszyscy wiemy, że firmy są różne - jak się im oferuje małe stawki do dostaje się odpowiadający im jakościowo produkt i nic więcej)

        • 7 3

      • Ilu prezesów ? (4)

        Od 2010 do 2016 jeden prezes a od 2016 do dzisiaj trzech prezesów !

        • 3 0

        • ostatni tyle naobiecywał p. Soyce

          że jakby połowę z tego zrealizował to RSB byłaby najlepszą stocznią w całej galaktyce ;)

          • 4 0

        • Ten jeden (2)

          Ten jeden narobił tyle bałaganu (kreatywnie), że już 3ci to sprząta a właściciel zasypuje straty...RALe i SIEmY to ostatnie pozostałości po latach 2010-2016, co nie znaczy, że nie ma kolejnych problemów, ale to już nie taka skala i nie nadużycia...

          • 2 1

          • (1)

            A co Piotr S zabrał w tym czasie ? Kupę pieniędzy jakiej wcześniej nie widział nikt w tej firmie i to głównie po statkach dla ezra, eco i GM
            Największe zyski tej stoczni to lata 2013 i 14 rok.
            Potem prezesem był między innymi kolejny Piotrek który to właśnie tych rali i siemów nie zrobił jak był prezesem od produkcji.

            • 0 2

            • naciągasz fakty - daty się nie zgadzają...brak kontroli nad kosztami i dokumentacją na wszystkich projektach począwszy od 2013 oraz rolowanie to główne przyczyny obecnego kryzysu + 2 lata przerwy w kontraktacji od 2015 - podobnie teraz coś kontraktacja słabo więc za 2 lata znowu kłopoty - stoczniowe realia takie już chyba są

              • 0 0

  • To dobra..nawet bardzo dobra wiadomość

    Ale nie wiem , czy to jest równoznaczne z tym ze RSB ozyska potencjał sprawczy.
    To może zapewnić "góra "..ale czy ta..??.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane